[OT] Den lilla "vilken-bil-ska-jag-köpa-tråden"

Tjena!

Eller att man vill ha fulla garantier, bestämma själv hur bilen är specad m.m.
Visst, garantier är en sak. Många hävdar ju då att ägandet är problemfritt, å andra sidan verkar det behövas en hel del verkstadsbesök för att åtgärda diverse tillverkningsmissar. De 3-4 år gamla bilar jag köpt till ca halva nypriset har haft allt detta åtgärdat och varit väldigt problemfria, i princip inga verkstadsbesök mer än service förrän man kan förvänta sig att saker börjar fallera (uppåt 20k mil).
Bestämma hur bilen är specad kan jag förstå som anledning att köpa nytt, det är lite så jag själv köper bil, dvs jag bestämmer först vilken bil jag vill ha och vilken utrustning den ska ha. Men det verkar vara allt färre som köper ny bil av den anledningen. Istället verkar prio vara:
1. Det ska vara nytt
2. Det ska vara ”billigt”
Sedan blir det den nya bil man råkar hitta till en ”billig” deal. Utrustningen är vad den är.

IMG_8531.jpeg

En bil är väl i stort sett alltid en dålig affär, det handlar väl mest för mig iaf att göra den minst dåliga. Ny bil är trevligt att åka ungefär som att köpa en ny cykel. Vi har en beg från 2017 och snart en leasad Skoda.
Beg:
- försäkring 5600:-/år
- skatt 3000:-/år
- Service/däck 4000:-/år
- värdeminskning ca 25 000:-/år hittills på 4 år, blir såklart bättre kalkyl om vi behåller den 10 år till.

ca 3100:-/mån

Leasad skoda 4300:-/mån

Ingen astronomisk skillnad i mina ögon, men klart en Golf för 25 kkr hade varit billigare. Jag har dubbelgarage och grannen har Porsche så han bräcker jag knappast med en Skoda..
Kostar service + däck verkligen bara 4000 kr/år? Jag är helt bombsäker på att det kostar betydligt mer och snart har du därmed räknat hem Skodan.

Kostar service + däck verkligen bara 4000 kr/år? Jag är helt bombsäker på att det kostar betydligt mer och snart har du därmed räknat hem Skodan.
Vi kör så lite med den så service typ varannat år, senaste servicen kostade 4400:-. Däck kör vi på samma som satt på när vi köpte 2020. Höftade givetvis lite, och kanske är det i underkant som du säger. En uppsättning däck kostar väl 10kkr när det är dags. Så det blir väl kanske någon lapp till per år om jag tänker efter.

Senast ändrad:
Du menar ungefär som de som måste tvångsrenovera ett mer eller mindre nytt kök bara för att det inte ser ut exakt som de vill?

Tjena!

Nej, dom ser jag som idioter.
Någon måste ju köpa nya bilar så vi andra kan köpa begagnade. Hade jag haft en klart kraftigare ekonomi så hade jag köpt en fabriksny bil. Var jäkligt nära ett beställa en Model Y nu när räntan är på noll, men lite andra saker som styr just nu så får avvakta.

Tjena!

Nej, dom ser jag som idioter.
Någon måste ju köpa nya bilar så vi andra kan köpa begagnade. Hade jag haft en klart kraftigare ekonomi så hade jag köpt en fabriksny bil. Var jäkligt nära ett beställa en Model Y nu när räntan är på noll, men lite andra saker som styr just nu så får avvakta.
Är mest förvånad över hur många som är så sjukt kräsna trots att de egentligen inte har råd att vara det.

Är mest förvånad över hur många som är så sjukt kräsna trots att de egentligen inte har råd att vara det.

Tjena!

Nåja, bara för att man har en ny bil på uppfarten så behöver man inte ha köpt den. Två av tre nya bilar köps av företag, resten av privatpersoner och tittar man på vad privatpersoner köper så är det billigare bilar. Snittpriset ligger över 50000 lägre än vad företagen köper bilar för.
Halvår gamla listor, men tycker dom är rätt tydliga.
Notera att Volvo V90 och S/V60 inte ens är med på topp 25 hos privatpersoner. Men ändå ser man grannarna komma hem med nya.

Screenshot_20240914_213128_Chrome.jpg
Screenshot_20240914_213116_Chrome.jpg

Tjena!

Nåja, bara för att man har en ny bil på uppfarten så behöver man inte ha köpt den. Två av tre nya bilar köps av företag, resten av privatpersoner och tittar man på vad privatpersoner köper så är det billigare bilar. Snittpriset ligger över 50000 lägre än vad företagen köper bilar för.
Halvår gamla listor, men tycker dom är rätt tydliga.
Notera att Volvo V90 och S/V60 inte ens är med på topp 25 hos privatpersoner. Men ändå ser man grannarna komma hem med nya.

Visa bilaga 726570Visa bilaga 726571
Gissar att det är en stor andel privatleasing bland de privata dessutom, även om det minskat. Många av bilarna ovan är ju stora på leasing.
Sen är ju företagsbilar en vild blandning. Alltifrån poolbilar och rena tjänstebilar, till chefens Porsche och de vanliga anställdas personalbil...

Gissar att det är en stor andel privatleasing bland de privata dessutom, även om det minskat. Många av bilarna ovan är ju stora på leasing.
Sen är ju företagsbilar en vild blandning. Alltifrån poolbilar och rena tjänstebilar, till chefens Porsche och de vanliga anställdas personalbil...

Tjena!

Jo BYD Atto hade aldrig legat så högt på listan om det inte var för privatleasing.

Ni som kör hybrid, hur gör ni med tankning på långresa? Svänger ni in och tankar bensin först och sedan rullar vidare till en laddstation för att ladda fullt också innan ni fortsätter vidare?

Ni som kör hybrid, hur gör ni med tankning på långresa? Svänger ni in och tankar bensin först och sedan rullar vidare till en laddstation för att ladda fullt också innan ni fortsätter vidare?
Börjar med fullt, kör med målet inslagen på gps. Laddar eventuellt när du kommer fram beroende på vart du ska, annars kör på soppa tills man är hemma igen.

Krav: kombi eller kombi-coupe (har hundar så sedan går bort). Snål (runt 0,5 lvg om diesel, kanske 0,65 om bensin). Rimligt bra tillförlitlighetsrykte. Ska rymma 2 vuxna, 2 barn och 2 mindre hundar.
Önskemål: dragkrok, back-kamera, automat. Köper nog egentligen helst av handlare, i alla fall om bilen är lite dyrare.
Budget: 50 000-200 000.

Jag har ganska mycket fördomar och förutfattade meningar om olika bilmärken - jag är tex lite svag för Citröen, Lexus, Honda och Alfa Romeo och ogillar tyska bilar generellt. Dessa fördomar kan jag möjligen ändra men det är inte så troligt. Jag är svag för det fult funktionella och ogillar SUVar. Här skär sig mycket i familjen då övriga vill ha en SUV. Men vi kan kompromissa oss fram till att en begagnad kombi kan duga nu i kristider.
Egentligen vet jag ju vilken bil jag vill ha - en Toyota Prius +, ful, snål, tillförlitlig och lagom storlek, men familjen vill annorlunda... Jag vill gärna ha en klen och osportig bil.
Har en laddhybrid via arbetsgivaren nu och det är ju bra, men blir för dyrt för privatköp.
Just nu velar jag mellan Citroën C5 kombi (ca 2012-2015) eller Mazda 6 kombi (senare än 2013). (Jag vet att dessa båda egentligen inte kryssar i alla mina kravrutor, men det är ändå två modeller jag gillar lite). Tonårsdottern nästan gråter för att Citroënen är så ful och det gäller ju nästan alla mellanklasskombis i hennes ögon.

Tar tacksamt emot förslag på bilmodeller - finns kanske några jag inte tänkt på som kan vara aktuella.

Det finns ganska många varianter ute ( miltal, utrustning osv ) den jag länkade är lägsta mil på Wayke just nu. Billig att äga i alla avseenden, pålitlig.

Jag väldigt nöjd med min. Köptes ny innan inflationen gick åt helvete. Lagom bil. Lite trångt ibland men annars suverän.

Men inte någon laddning i samband med tankning innan du fortsätter? Det är bara laddning när du är framme för kvällen?
Japp, på den jag hade iaf. Den laddade enfas 3,6kW. Det tar typ 3,5h att ladda fullt. Nyare hybrider har större batteri och snabbare laddning så där kan man göra annorlunda, finns ju fler med 50kW laddning nu och 10-15 mils räckvidd så då kan ju laddning på lunchstoppet vara värt det.

Men inte någon laddning i samband med tankning innan du fortsätter? Det är bara laddning när du är framme för kvällen?
Många (alla?) hybrider klarar bara att ladda 1-fas, så tar ju en väldig tid att få i nåt användbart, så jag gissar att många skippar laddning när man väl är ute på resa.

Japp, på den jag hade iaf. Den laddade enfas 3,6kW. Det tar typ 3,5h att ladda fullt. Nyare hybrider har större batteri och snabbare laddning så där kan man göra annorlunda, finns ju fler med 50kW laddning nu och 10-15 mils räckvidd så då kan ju laddning på lunchstoppet vara värt det.
Tror det är rätt standard på hybrider. Ingen större mening att ladda dem på väg.
Laddtidden är ju (om man bara kan få tillräckligt med kräm ur uttaget och genom laddaren) inte relaterad till batteriets storlek så i princip tar det ju lika lång tid att ladda ett litet hybrid batteri som ett stort elbilsbatteri.

Beror ju lite på hur laddkurvan ser ut också, dvs när laddhastighet börjar sjunka. Det ska nog till iaf en lunchpaus för att det ska vara värt det.
Upp till 80% brukar i alla fall gå fort. Men ändå så måste man väl sysselsätta sig med något mer än bara sträcka på benen.
En hybrid kan man ändå köra som en ”vanlig” bil och komma undan med väldigt låg skatt.

Bränsleförbrukningen lär inte bli exakt som utannonserat om man kör långkörning, bara tankar och drog ur batteriet den första biten av resan. Då kanske inte en hybrid är helt optimal, fast det är väl inte heller något normalt körmönster heller.

När vi åker till Olsnäs i min Ampera för att cykla Siljan Runt, då startar jag med fulladdat batteri och cykel på taket. Har ungefär 60 km disponibelt batteri, det använder jag på långsamma sträckor i samhällen, tex ned till färjan, i Järna där jag hämtar min kompis och sätter upp en till cykel, i Siljansnäs osv. Resten går på bensin. Sen laddar vi upp den och kör till största delen på el till och från loppet. Sen laddar vi upp den och åker hem. Laddning sker långsamt på natten. Vi har slängt i en skvätt bensin i Enköping också. Tanken rymmer bara 26 liter. Att stanna på vägen och ladda skulle kännas bökigt, typ två timmar för sex mil, istället för lite mer än tre liter för samma sträcka.

Nej det är helt meningslöst med min i alla fall. Inte ens om vi stannar för att äta känns det lönt att lägga tid på att koppla in den. Jag klickar ur auto och kör på bensin och har den extra effekten kvar att använda vid behov, kan jag enkelt ladda över natten använder jag upp det på slutet.

Nej det är helt meningslöst med min i alla fall. Inte ens om vi stannar för att äta känns det lönt att lägga tid på att koppla in den. Jag klickar ur auto och kör på bensin och har den extra effekten kvar att använda vid behov, kan jag enkelt ladda över natten använder jag upp det på slutet.
"Klickar ur auto", vad innebär det? Vet inte vilket märke du kör men på Volvon jag hade var det bästa att låta den gå i vanligt hybridläge så skötte den det själv.

"Klickar ur auto", vad innebär det? Vet inte vilket märke du kör men på Volvon jag hade var det bästa att låta den gå i vanligt hybridläge så skötte den det själv.

Skoda. Auto så väljer den mellan el och bensin, är väl samma som Volvo kallar hybridläge. Vilket i praktiken på långresa blir ingen el alls nästan, allt över 90 knyck blir bensin.
Med auto ur så håller den laddnivån, så allt den regenererar använder den vid lämpligt tillfälle.

Imorgon hämtar jag upp Skodan, får väl se om det var ett bra val att signa upp sig utan ens testköra... 🫣

Att leasa måste man ju jämföra mot att köpa nytt om det ska vara jämförbart. Köpa ny kostar den ca 530 000:- med rabatt enligt offert. Standard värdeminskning på ny bil ~40% (212 000:-) under tre år, ev ränta och underhåll tillkommer.

Leasing ~150 000:- inkl service på tre år. + eventuellt slitage etc. Förändring av ränta kan ju göra priset både sämre och bättre. Sannolikt har vi ett par sänkningar framåt som kommer ge ett lägre pris.

Det är givetvis mycket pengar men att ha bil är sällan billigt.

Jag orkar inte heller köpa o sälja en bil var 3e år. Inte heller orkar jag hålla med kvalitetsproblem i s.k premiumbilar. Just nu er jag inget annan lösning än leasing.

Jag orkar inte heller köpa o sälja en bil var 3e år. Inte heller orkar jag hålla med kvalitetsproblem i s.k premiumbilar. Just nu er jag inget annan lösning än leasing.
För mig har det funkat bra att fönstershoppa tills det kommer ett bra erbjudande sen så till 😁.

Att teckna till "normalpris" är ju relativt hutlöst. Kollade för kul polestar 2 för typ en månad sedan. Då skulle LR kosta 11500:-/mån, någon vecka senare kom kampanj på 5600:-/mån.

Det jobbiga med leasing, förutsatt att man nu hittar en bra deal, är att bilen ska lämnas tillbaka ett fast datum och det då gäller att hitta en ny bra deal som passar i tid. När jag lämnade tillbaka Touranen som vi leasade till kalasbra pris så var det tunnsått med vettiga affärer. Sen gäller det ju att man har lite koll på däckslitage, jag var noga med att rotera däcken och hade 4.5 mm runtom när jag lämnade tillbaka, hade egna dubbdäck som i slutänden kostade ca 100 kr / mån istället för 300 kr / mån som det kostat att ha dem med i leasingen.

Det är nästan mer att tänka på än när man äger :-)

Senast ändrad:
För mig har det funkat bra att fönstershoppa tills det kommer ett bra erbjudande sen så till 😁.

Att teckna till "normalpris" är ju relativt hutlöst. Kollade för kul polestar 2 för typ en månad sedan. Då skulle LR kosta 11500:-/mån, någon vecka senare kom kampanj på 5600:-/mån.
Plocka ju en P2 på erbjudande i somras :) låg ju runt 11000 annars den jag kör. Hoppas på erbjudande sen när det är dags att lämna tillbaka bilen. Men fick mail från Polestar förra veckan om erbjudande på P2 igen men känner att en räcker :D

Om bilfan mot förmodan fortfarande fungerar efter 3 år kanske man kan ha den i 4 om man äger den, det kanske är svårare med leasing?

Om bilfan mot förmodan fortfarande fungerar efter 3 år kanske man kan ha den i 4 om man äger den, det kanske är svårare med leasing?
Ja det är oftast ingen bra affär att behålla ett år till.

Klart det finns variationer på detta med äga vs leasa. Men vi äger en 2017 Q3 och den kostar nästan som leasing på skodan med värdeminskning. Så det ska till en äldre bil om det ska bli mycket billigare.

Det jobbiga med leasing, förutsatt att man nu hittar en bra deal, är att bilen ska lämnas tillbaka ett fast datum och det då gäller att hitta en ny bra deal som passar i tid. När jag lämnade tillbaka Touranen som vi leasade till kalasbra pris så var det tunnsått med vettiga affärer. Sen gäller det ju att man har lite koll på däckslitage, jag var noga med att rotera däcken och hade 4.5 mm runtom när jag lämnade tillbaka, hade egna dubbdäck som i slutänden kostade ca 100 kr / mån istället för 300 kr / mån som det kostat att ha dem med i leasingen.

Det är nästa mer att tänka på än när man äger :-)
Just det. Kombinerat med priser som slår 40% vecka till vecka så låter det inte helt hundra.
Tänkte inte på det som man säger.
Den andra uppenbara lösningen är att sluta köpa premium som är opremium...men det brukar gå över om man provsitter en de niro

Ofta brukar man få erbjudande om förlängning eller utköp, men det beror på och man får ju betala för det också... Alltså det är inte som "förr" när bilfirman skensålde den till en svåger för att sedan säljas tillbaks till den som tex hade den på företagsleasing till en mer nätt summa. Nu får man betala "värdet" mer eller mindre.

Ofta är det svårt att förlänga eller köpa ut bilen numera. Med VW Finans får man förlänga OM man köpt eller leasat en ny bil som också finansierat av dem och vill passa in med leveransen. Jag lyckades förlänga i ett par månader, på nåder, senast.

Om jag köpt hade det varit när den lagts ut till försäljning. Men jag var inte så sugen på att äga en DSG-bil utan garantier :-)

Ofta är det svårt att förlänga eller köpa ut bilen numera. Med VW Finans får man förlänga OM man köpt eller leasat en ny bil som också finansierat av dem och vill passa in med leveransen. Jag lyckades förlänga i ett par månader, på nåder, senast.

Om jag köpt hade det varit när den lagts ut till försäljning. Men jag var inte så sugen på att äga en DSG-bil utan garantier :-)

Är väl inget fel på dagens DSG? Förutom att de växlar på fel håll.
Edit: Och pris på service om man inte kan göra det själv.

Det tycker jag de sagt om flera varianter som sedan ändå visat sig strula när milen kommer :-)

Men servicekostnaden är också en del av ekvationen helt klart. Nu lägger jag de pengarna på värdeminskning istället..

Det tycker jag de sagt om flera varianter som sedan ändå visat sig strula när milen kommer :-)

Men servicekostnaden är också en del av ekvationen helt klart. Nu lägger jag de pengarna på värdeminskning istället..

Mechatronicen kan väl iof strula ibland, jag som är mekaniskt uppbyggd tänker inte på det som en del av växellådan men förstår att andra kan tycka det :)
Det är väl oftast bara packningen som blåst.

Det är också mitt intryck fr vänner som leasar. Är det en någorlunda attraktiv bil så är det tvärnej att köpa loss eller förlänga. Också blir det ett stressat jagande efter nån ny deal istället.
Firmorna ser såklart en möjlighet att kräma ur mer genom att sälja igen eller exportera. Speciellt under/efter pandemin när beg.priserna snarare steg än sjönk. Kanske blir det skillnad framöver nu när marknaden normaliseras.
Är det däremot en bil som inte är så attraktiv, typ Kinabilar, går det säkert att förlänga, etc. De blir ju bara stående annars.

Det är också mitt intryck fr vänner som leasar. Är det en någorlunda attraktiv bil så är det tvärnej att köpa loss eller förlänga. Också blir det ett stressat jagande efter nån ny deal istället.
Firmorna ser såklart en möjlighet att kräma ur mer genom att sälja igen eller exportera. Speciellt under/efter pandemin när beg.priserna snarare steg än sjönk. Kanske blir det skillnad framöver nu när marknaden normaliseras.
Är det däremot en bil som inte är så attraktiv, typ Kinabilar, går det säkert att förlänga, etc. De blir ju bara stående annars.
Ja BYD gick enkelt att förlänga, dom går ju inte att sälja som det verkar så inte så konstigt..😁

Tillbaka
Topp