[OT] Den lilla "vilken-bil-ska-jag-köpa-tråden"

Ja vad betyder ens de där sakerna? Blind spot fattar jag såklart men de andra?

Tycker det funkar rätt bra att hålla koll löpande i speglar och titta över axeln. Men kör inte supermycket bil :)

Beror ju också på vad priset är och hur länge man tänkt behålla bilen, 50k kan vara 25% eller 5%... Individuellt hur viktigt något är.

Jag tycker t ex en kombi utan tonade bakrutor är skitful. Men det är väl billigare än 50k att lägga på separat i efterhand.

Är det fler bra-att-ha-saker som kommer med den dyrare varianten eller bara detta som skiljer?

Det är inget som behövs, det gick bra utan ABS också....

360 är väl det enda som saknas på min och det hade varit nice det med. Kan knappt parkera längre (automatisk parkering har jag kanske inte förresten, det är inte så vanligt längre?)

Cross alert måste vara backa ut i gatan varningen...bra skit.

Blind spot vet ifan. Finns väl ingen blind spot om man vrider på skallen. Hoppas jag inte slutat med det också. Styra och bromsa gör jag inte längre

360 är väl det enda som saknas på min och det hade varit nice det med. Kan knappt parkera längre (automatisk parkering har jag kanske inte förresten, det är inte så vanligt längre?)

Blind spot vet ifan. Finns väl ingen blind spot om man vrider på skallen. Hoppas jag inte slutat med det också. Styra och bromsa gör jag inte längre
Vem backar ut i gatan?

Har ni gått trafikskola?

Det förklarar en del. Jag har bara tagit lektion på motorcykel och den hade ingen back och ingen rear cross alert.

Hade bilen inte heller haft back så hade samma sak gällt där.

Att inte backa ut på trafikerad väg var väl en av grundbultarna som hamrades in på körskolan.
Ibland är det lite beroende på hur många idioter som står och knör när man försöker backa in bilen.

Iaf vanen går inte att vända på föräldrarnas uppfart så den måste ut motsatt väg den kom in. Har nån tomte då stått och blockat 1 m bakom en när man börjar visa att man tänker göra en manöver får det bli fronten in...

Roligast var nog när jag skulle backa in ett släp (största modellen från macken) och nån försökte köra mellan släpet och infarten medan jag backade ...

Vem backar ut i gatan?
Jag, i regel alltid.
Lite speciella omständigheter förvisso men det är bästa lösningen för att se ungarna efter nedförsbacken på cykelbanan vilken leder rakt ut i gatan och framför min bil.

Planeringen var usel redan på 70 talet och lägger man idag till mobiltelefoner och småungar på olagliga elkickar så är det ren katastrof.

Men jag har hittils inte behövt några elektroniska hjälpmedel för att klara av det.

Jag säger bara Saab Night Panel. Fattar inte att ingen annan gjort det, det är ju genialt. Synd bara att helljusindikatorn måste lysa som en blå fyr i nattmörkret.
Det enda riktigt bra Saab klämt ur sig. Men så otroligt bra. Nu när bilarna är fulla med skärmar som lyser som fyrar känns det ännu mer angeläget.

Beror ju också på vad priset är och hur länge man tänkt behålla bilen, 50k kan vara 25% eller 5%... Individuellt hur viktigt något är.

Jag tycker t ex en kombi utan tonade bakrutor är skitful. Men det är väl billigare än 50k att lägga på separat i efterhand.

Är det fler bra-att-ha-saker som kommer med den dyrare varianten eller bara detta som skiljer?
Nej det är det som skiljer typ för 50 000 kr mer. Halvskinnsäten får man också men skulle hellre vilja ha tyg.

50 000 kr är cirka 12 % av bilens totala värde.

Funderar också på hur eftertraktad Blind Spot funktionen är. Vissa kunder tycker det ska vara standard på bilen men jag tänker hur ofta jag kollar denna funktion. För er som inte vet tänds en lampa på sidospeglarna när ett objekt finns i bilens döda vinkel. Vet inte om bilen larmar också om man då samtidigt slår på blinkers eller börjar svänga eller om det tillhör någon annan funktion.

Bevittnade fascinerat en som parkerade sönder sin Tesla idag. Antagligen för att bilen inte talade om för ägaren att framförvarande bil hade dragkrok. Kolla själv orkar man ju inte göra liksom. Knakade ganska fint när fronten sprack.

Bevittnade fascinerat en som parkerade sönder sin Tesla idag. Antagligen för att bilen inte talade om för ägaren att framförvarande bil hade dragkrok. Kolla själv orkar man ju inte göra liksom. Knakade ganska fint när fronten sprack.
Tycker man ser många Tesla, men även andra nyare bilar, med konstiga skador framförallt baktill. Högt upp, inte på kofångaren utan på bakluckan, kan det vara ordentliga bucklor. Små till ytan, men ordentligt bucklat, precis som om de backat in i nåt som sticker ut.

Skämt å sido, det är väl en promille som backar in på Ica och en halvprocent på uppfarten så det verkar inte bita den där undervisningen
Hehe. Vår uppfart är 20 meter mellan två andra tomter och laddsladden sitter så att den bäst nås när man backar in (dessutom är det smidigast att lasta cyklar med bakänden mot garaget) så jo, jag backar in varenda gång... Med släp också.

Funderar också på hur eftertraktad Blind Spot funktionen är. Vissa kunder tycker det ska vara standard på bilen men jag tänker hur ofta jag kollar denna funktion. För er som inte vet tänds en lampa på sidospeglarna när ett objekt finns i bilens döda vinkel. Vet inte om bilen larmar också om man då samtidigt slår på blinkers eller börjar svänga eller om det tillhör någon annan funktion.
Jag stör mig enormt på att vw sparat in på den funktionen som enligt mig bör vara standard. Man ska inte behöva betala extra för säkerhet.

Varför? Grymt opraktiskt när man storhandlar att ha bakluckan innerst i p-rutan.

Tjena!

Man ser ju såklart till att välja en ruta som inte har ruta bakom sig. Som på Maxi i Kalmar där det är en gångväg mellan bilarna. Hade alla parkeringar byggts så så hade fredagseftermiddagarna blivit lugnare. För rå hade ingen stressat ihjäl sig på att någon går och såsar med kundvagnen när man ska fram med bilen.

Tycker man ser många Tesla, men även andra nyare bilar, med konstiga skador framförallt baktill. Högt upp, inte på kofångaren utan på bakluckan, kan det vara ordentliga bucklor. Små till ytan, men ordentligt bucklat, precis som om de backat in i nåt som sticker ut.

Tror det är att de öppnat luckan in i taket i låga parkeringsgarage. Jag har begränsat öppningshöjden, så kan man trycka upp sista biten manuellt.

Fast jag har bara det någon enstaka sån skada.

Ja, jag backade in den elektriska hyrbilen eftersom grannen gör det. Vet ej vilken körskola han gått.

Fick vackert vända bilen

Tjena!

Man ser ju såklart till att välja en ruta som inte har ruta bakom sig. Som på Maxi i Kalmar där det är en gångväg mellan bilarna. Hade alla parkeringar byggts så så hade fredagseftermiddagarna blivit lugnare. För rå hade ingen stressat ihjäl sig på att någon går och såsar med kundvagnen när man ska fram med bilen.

Blir grymt stressigt att åka till Kalmar och handla 😉

sjukt irriterande funktion om den alltid är på. kunde den gå igång bara när man tittar på backspegeln skulle det vara bättre.

och litar du egentligen på den innan du går ut i andra filen?

bra backspeglar med vidvinkel bara längst ut tycker jag funkar bra.

sjukt irriterande funktion om den alltid är på. kunde den gå igång bara när man tittar på backspegeln skulle det vara bättre.

och litar du egentligen på den innan du går ut i andra filen?

bra backspeglar med vidvinkel bara längst ut tycker jag funkar bra.
Brorsan fick nåt fel på sin XC60 på nån sån där funktion, tror det måste ha varit den där eftersom det satt i backspegeln. Efter diverse felsökningar av sensorer etc slutade det med att nån styrmodul behövde bytas, gick på 12k.

Brorsan fick nåt fel på sin XC60 på nån sån där funktion, tror det måste ha varit den där eftersom det satt i backspegeln. Efter diverse felsökningar av sensorer etc slutade det med att nån styrmodul behövde bytas, gick på 12k.
som sagt, bra att slippa en del elektroniskt bjäfs.

dock är jag inte helt konsekvent med detta, och gillar backvarnare. på personbil att föredra framför kamera.

Sensor både fram och bak är helt grundläggande. Obegripligt att fram inte är/var standard på tex a4.
Tvärtemot vad säljar-idioten svarade så har det inte med vad jag klarar att göra utan mina förväntningar på produkten. Jag "klarar" som sagt att köra utan ABS.

Ska man lämna av barn mitt bland andras ungar i mörker så är kamera väldigt skönt också. Mina barn går på trottoaren men det verkar svårt för pöbeln.

Sensorer är inte helt pålitliga. Blev påbackad i stan av en yngre dam i en XC90, hon backade tills det tog stopp. Jag tutade, sen när jag pratade med henne så trodde hon knappt på mig. Det pep ju inte!

Kamera tycker jag är trevligt men jag är tillräckligt gammal för att ha kört bilar helt utan sensorer och man lär sig ju rätt bra var bilen börjar och slutar. Sen var det iofs lättare förr när bilarna inte var gigantiska.

Sensorer är inte helt pålitliga. Blev påbackad i stan av en yngre dam i en XC90, hon backade tills det tog stopp. Jag tutade, sen när jag pratade med henne så trodde hon knappt på mig. Det pep ju inte!

Kamera tycker jag är trevligt men jag är tillräckligt gammal för att ha kört bilar helt utan sensorer och man lär sig ju rätt bra var bilen börjar och slutar. Sen var det iofs lättare förr när bilarna inte var gigantiska.
Jag har insett att när sensorernas på bilen jag kör tjuter ihållande är det 30-40+ cm kvar till det man närmar sig. Där någonstans tappar det ju sin poäng. Nu skiter jag i om det tjuter, vet ju var bilen slutar.

Nej det är det som skiljer typ för 50 000 kr mer. Halvskinnsäten får man också men skulle hellre vilja ha tyg.

50 000 kr är cirka 12 % av bilens totala värde.
Jag tycker 12%/50k var rätt mastigt när man inte ens vill ha alla sakerna. Nu hade du bestämt dig för exakt modell men för en sådan prisskillnad kan man ju ofta komma upp till fler alternativ.

Och i sanningens namn så var det enklare att veta var hörnen var på en 740....

Utrustningen tar jag gärna även om jag tycker 50 000 kr är mycket pengar. Det är ju dock precis som ni säger, jag litar inte enbart på sensorerna och byter fil utan självklart vrider man på huvudet för att kolla så det är fritt. Det är ju mer en hjälp men absolut ingen ersättningsfunktion som man kan förlita sig på enbart. Men det kanske tappar sin funktion då om man ändå tittar själv. Det har väl fungerat utan det i många år tidigare.

Mitt största problem dock är ju skinn vs tygklädsel. Föredrar tygklädsel mer. Det ska dock poängteras att jag inte ägt en bil med skinnklädsel. Denna bil har halvskinnklädsel dock så det kanske är ganska okej ändå. Eller kan man klä om en bil med skinnklädsel till tyg eller är det helt fel väg att gå ?

Utrustningen tar jag gärna även om jag tycker 50 000 kr är mycket pengar. Det är ju dock precis som ni säger, jag litar inte enbart på sensorerna och byter fil utan självklart vrider man på huvudet för att kolla så det är fritt. Det är ju mer en hjälp men absolut ingen ersättningsfunktion som man kan förlita sig på enbart. Men det kanske tappar sin funktion då om man ändå tittar själv. Det har väl fungerat utan det i många år tidigare.

Mitt största problem dock är ju skinn vs tygklädsel. Föredrar tygklädsel mer. Det ska dock poängteras att jag inte ägt en bil med skinnklädsel. Denna bil har halvskinnklädsel dock så det kanske är ganska okej ändå. Eller kan man klä om en bil med skinnklädsel till tyg eller är det helt fel väg att gå ?
Vad är det du har emot skinnklädsel? Det är ju helt överlägset imho, givet att det är riktigt skinn (som andas) och inte galon som det är i vissa bilar idag. Lättare att hålla rent, både att dammsuga och om en olycka med spilld dryck sker är det bara att torka av. Dessutom ger det ju en betydligt lyxigare och härligare känsla i hela kupén. Jag skulle aldrig köpa en bil utan det.

Riktigt skinn är kallt på vintern och varmt på sommaren. Klar nackdel...

Tjena!

Parkera med fronten bort från solen på sommaren så är det inte ett problem. Som jag skrev några inlägg högre upp så är dagens rövgrillar så snabba att det inte är ett problem med kylan heller.
Är det dessutom en elbil där man kan få önskad kupetemperatur innan start så är det absolut inget problem.

Hur många har skinnsoffa hemma numera? Inte så många skulle jag tro. Även om bilen är helt ny så tycker jag att skinn ser "sunkigt" och gammeldags ut. Jag föredrar tyg även om jag förstår fördelarna med skinn om man spiller något.

Tillbaka
Topp