Spännande, håll oss uppdaterade!
Bekväm cykel som det är roligt att titta på? Välkommen till en helt vanlig dag i en Miyata-hoarders liv!
Oftast går det att rengöra, smörja och återmontera befintligt vevlager. Om du vill vara riktigt flott så köper du 22 nya kvarttums kullagerkulor, 11 per sida utan ”korgen”. Annars återanvänder du befintliga kulor.
Om vevaxeln eller endera koppen däremot ser gropiga ut så är det läge att byta lager. På temat ”det här är bra grejer att inte köpa” så ligger isf Shimano BB-UN300 på delad förstaplats ihop med Biltemas haknyckel. BB-UN300 är förrädiskt billiga, men de är så erbarmligt dåliga att de brukar ge sig på nolltid.
Att nuka en sadelstolpe med lut är ett skitgöra, men jag har tyvärr mer erfarenhet än jag hade önskat av det och kan med den i ryggen intyga att det trots allt går alldeles utmärkt. Lättnaden när stolpen släpper… Whoa!
Jag gissar att BBB är ok grejer. Kolla annars med närmsta cykelkök så kan de alldeles säkert hjälpa dig.
Att mecka vevlager med dorn
går (det dröjde alldeles för länge innan jag själv köpte rätt verktyg), men det är lätt att skada lagret och ramen och det är både enklare och roligare att jobba med rätt verktyg. Kom igen nu Miyatatråden, vem i Sthlm kliver fram och flashar vevlagernycklarna för
@Oskarmimaya?