Köpråd/guide kolfiberhjul

Komfortmässigt vet jag inte, men det finns NOLL flex i mina 28-fälgar så det kan rimligtvis inte finnas några märkbara skillnader där. Men jag har aldrig cyklat på riktigt med högre profil. Däck däremot - uj vilken komfortskillnad det är mellan olika däck!
Där är mitt problem att jag bara kört med 25mm däck. Det var stor skillnad att gå från 23 till 25mm men hur vad jag kommer gilla bäst av 28, 30 eller 32mm har jag inte en aning om.

1707303303858.png

Strael med 36mm fälgar. Ser bra ut!

1707303374061.png

Strael med 50mm fälgar. Inte lika balanserat.

Så upp till 40mm tror jag funkar bra rent estetiskt.

Sen är Shimanos vevpartier inte särskilt snygga. Kanske styva och bra men inte särskilt smäckra :(

ARG40TC30 ser fina ut och med modern innerbredd. 40mm höjd kommer nog se fräckt ut på en Strael.

Fördelarna med aero såklart större vid högre farter men cyklar man solo (som du skriver) är fördelen minst lika viktig.

Jag tror att alla de fälgarna du tittar på blir alldeles utmärkta om byggda rätt med bra nav.

I stort bara en smaksak. Visst 23i smäller högt för mig om man ska använda 28-32mm däck, men 22i och 21i fungerar ju också. Ärligt talat. Låg vikt är mysigt (båda tillverkarna har koll, jag har flera EIE SL-fälgar som fungerar i skogen) men tom de tyngsta av de du väljer på är ”lätta”. Fälghöjd då. Ja, smaksak. Eller beroende på användningsområde. Köp den höjd du vill ha, fundera inte så mycket.

Visa bilaga 679693
Strael med 36mm fälgar. Ser bra ut!

Visa bilaga 679694
Strael med 50mm fälgar. Inte lika balanserat.

Så upp till 40mm tror jag funkar bra rent estetiskt.

Sen är Shimanos vevpartier inte särskilt snygga. Kanske styva och bra men inte särskilt smäckra :(

Det är en smaksak, jag tycker 36 är rent för låga, inte så snyggt alls. 50 ser helt perfekt ut.
Har 65 på min och det får till och med jag erkänna kanske är lite högt :)

Det hjälper på fotona att den undre har snyggare ramgeometri med, så liten luring.

Det är en smaksak, jag tycker 36 är rent för låga, inte så snyggt alls. 50 ser helt perfekt ut.
Har 65 på min och det får till och med jag erkänna kanske är lite högt :)

Det hjälper på fotona att den undre har snyggare ramgeometri med, så liten luring.
Sant. Det är 56T på den övre och 56R på den undre bilden tror jag

Det lutar ändå åt 40mm just nu. Men jag vet inte vad jag skall välja mellan 21 och 23mm. Jag får googla lite.

Jag köpte kolfiberhjul från ProX Carbon (Kina-byggare) med DT 350-nav. Gick loss på ca 8000 kr för hjulen i april 2023. Notera sampelmängd "en".

Hade jag shoppat idag så hade jag nog låtit slow-build eller LB bygga åt mig iom snabbare leveranser från EU än orienten.

Hur lång är du? Benlängd? Jag är 186/89-90

186/90-91. Velade också väldigt mycket på om jag skulle ha en 56:a istället. Haft 56a på alla mina andra men var ute efter lite mer stack på den här. Har inte hunnit köra in mig på den än så kan inte utveckla det bättre just nu, får endcaps till den i veckan så jag kan få upp den på trainern i alla fall.

58R har 26mm mer stack än min nuvarande cykel. Och 2mm längre reach. 26mm högre stack är bara välkommet! Men jag hade gärna sett en något kortare reach snarare än längre.

Jag har 110mm styrstam idag så jag kan utan problem köra med en kortare styrstam för att korta ner reachen lite. Dock är modernare reglage längre än mina gamla Dura-Ace 7800 så det ökar ju på den vekliga reachen.

Jag har inte så bråttom att köpa ramen men om det dyker upp något begagnat är det ju bra om jag är säker på storleken.

Jag skall bygga ett par hjul till min kommande racer (stålram).
Jag vore tacksam om jag kunde få lite hjälp med hur jag skall tänka angående fälgarna.
Kommer du att använda slang eller slanglöst?
För med slang kan det vara idé att även tänka på ventilllängden, den bör vara ~13-15mm mer än fälghöjden; 35mm fälg => 48-50mm ventillängd, osv, Visst det finns förlängningar, men det ser jag mest som en nödlösning.
Jag brukar ha enklast att hitta bra och lätta slangar med 42, 48, 60 och 80mm ventiler för 25-32mm däck.

Kommer du att använda slang eller slanglöst?
För med slang kan det vara idé att även tänka på ventilllängden, den bör vara ~13-15mm mer än fälghöjden; 35mm fälg => 48-50mm ventillängd, osv, Visst det finns förlängningar, men det ser jag mest som en nödlösning.
Jag brukar ha enklast att hitta bra och lätta slangar med 42, 48, 60 och 80mm ventiler för 25-32mm däck.
Slanglöst är tanken. Men möjlighet till slang när andan faller på.

Där är mitt problem att jag bara kört med 25mm däck. Det var stor skillnad att gå från 23 till 25mm men hur vad jag kommer gilla bäst av 28, 30 eller 32mm har jag inte en aning om.
Vad du kommer att gilla vet förstås inte jag, men i TdF-23 var det många som använde däck 28mm däck och i flera fall var den verkliga bredden >30mm,
Så om man väger mer än ett TdF-proffs och/eller cyklar på sämre vägar och/eller är äldre/klenare/mer ömstjärtad kanske ännu bredare däck är bästa val?
Schwalbe Pro One finns i både 34 och 38mm!
Men varför låta TdF-proffs bestämma däcksbredd?

Vad du kommer att gilla vet förstås inte jag, men i TdF-23 var det många som använde däck 28mm däck och i flera fall var den verkliga bredden >30mm,
Så om man väger mer än ett TdF-proffs och/eller cyklar på sämre vägar och/eller är äldre/klenare/mer ömstjärtad kanske ännu bredare däck är bästa val?
Schwalbe Pro One finns i både 34 och 38mm!
Men varför låta TdF-proffs bestämma däcksbredd?
30mm kanske är en lagom medelväg att börja på. Jag har som sagt bara kört med 25mm och testa en cykel i ett par minuter skulle nog inte göra mig mycket klokare. Annat än att jag känner en skillnad.

Är det dumt att köra på 21inner/28ytter på nya fälgar?

30mm kanske är en lagom medelväg att börja på. Jag har som sagt bara kört med 25mm och testa en cykel i ett par minuter skulle nog inte göra mig mycket klokare. Annat än att jag känner en skillnad.
Du skall förstås välja precis det du vill

Är det dumt att köra på 21inner/28ytter på nya fälgar?
Dumt tycker jag inte. Möjligen omodernt. Hur viktigt är det för dig?

Du skall förstås välja precis det du vill

Dumt tycker jag inte. Möjligen omodernt. Hur viktigt är det för dig?
Jag vet ju inte vad jag vill ha. Kommer veta först när jag valt något och börjat cykla på det.

Angående bredden så är väl det jag funderar på om fälgen är mer utsatt om jag kör mer bredare fälg. Jag tänker att fälgen skyddas mer om däcket buktar ut lite mer än om det är i samma linje som fälgen.

Är det ett problem i verkliga livet?

Det kan väl bli, framförallt om man åker lite grusväg. Ett däck som bular skyddar lite men kostar på luftmotståndet. Båda är nog marginella.

Cyklar man själv ser jag ingen fördel med 25mm över 28/30. Jag är tung men åker 30/32 (id25) och visst märks det att det är lite mer gummi första sekunden om man ska dra på en spurt men det är inte mycket, har man ingen man ska försöka skaka av så ?‍♂️

Väljer man en stålhoj så kanske inte Crit-egenskaperna står högst på listan?

Lånar tråden lite. Jag har en Wilier Triestina GTR Disc Ultergra jag funderar på att uppgradera med kolfiberhjul. Har kikat runt ett tag och inser att jag sällan ser rätt axel på de jag kikar på jämfört med specen på hojen.
Cykeln har
12X125 FRONT - 12X171 REAR
Är det ett måste för hjulen eller är det någon standard jag missat?

Axlarna följer med hojen och inte hjulen. Så du ska ha vanlig 12×100 och 12×142 på hjulen sedan tar du de axlar du har och monterar.

De där måtten är garanterat längden på axlarna.

Bumpar tråden med mina frågor.

Jag har aldrig kört kolfiberhjul och aldrig djup profil.

185 cm, 90-95 kg - är 55mm djup ett problem? Jag inser att det beror på fälgprofilen men alla tillverkare hävdar väl att deras hjul är alldeles utmärkta i sidvind.
Jag behöver inte 55mm, men allt jag gör är att köra fort och det ser fräckt ut. Är det en dålig idé kan jag väl gå ned till 45.

Och sedan - hur navigerar jag allt det här. Helst hade jag bara köpt lokalt i någon butik som sedan förhoppningsvis kan serva och tillhandahålla reservdelar (har en gång kört av ekrar på en cykel med custom-hjul och det tog ju en evighet att hitta en verkstad som kunde hjälpa mig byta ekrar och rikta hjulet).
Samtidigt är jag lite cykelgrejer-fattig. Kan inte lägga hur mycket som helst på det här just nu, så att beställa från LightBicycle eller liknande lockar ju. Eller köpa "billiga" hjul inom EU (men jag vet inte var man hittar sådana).

Vad är budget? Som du säger beror sidvindskänslighet minst lika mycket på (genomsnitts)profil som höjd men jag skulle nog inte oroa mig med din storlek - snarare överväga om en "stallion build" är av intresse.

Det sagt, mitt i mellan 45 & 55 är 50 - https://eu.huntbikewheels.com/products/hunt-50-carbon-disc-wheelset
Stallion build - är det nån slags vikt kombinerat med watt-utvärdering man ska göra då? Är det mer än extra ekrar? Alla hjul verkar ju hålla för cyklister i min vikt, men är det att de flexar under last och har sig?

Ja, fler ekrar - mindre flex + bättre hållbarhet (även om kolfiberfälgar kan tåla en hel del mer än man kanske tror)

Bumpar tråden med mina frågor.

Jag har aldrig kört kolfiberhjul och aldrig djup profil.

185 cm, 90-95 kg - är 55mm djup ett problem? Jag inser att det beror på fälgprofilen men alla tillverkare hävdar väl att deras hjul är alldeles utmärkta i sidvind.
Jag behöver inte 55mm, men allt jag gör är att köra fort och det ser fräckt ut. Är det en dålig idé kan jag väl gå ned till 45.

Och sedan - hur navigerar jag allt det här. Helst hade jag bara köpt lokalt i någon butik som sedan förhoppningsvis kan serva och tillhandahålla reservdelar (har en gång kört av ekrar på en cykel med custom-hjul och det tog ju en evighet att hitta en verkstad som kunde hjälpa mig byta ekrar och rikta hjulet).
Samtidigt är jag lite cykelgrejer-fattig. Kan inte lägga hur mycket som helst på det här just nu, så att beställa från LightBicycle eller liknande lockar ju. Eller köpa "billiga" hjul inom EU (men jag vet inte var man hittar sådana).
Nu har jag bara 45 och 50 hjul men visst får man vara lite försiktig när det blåser på från sidan, det kan kasta till

Svårt det där med budget, men kommer nog inte titta på något över 15000 och vill ju helst att det kostar typ 8000, men har insett att det mesta verkar ligga en bit över 10k. Så för enkelhetens skull kan vi säga 10-15.

Vill väl inte spendera mer än nödvändigt, och någon säger säkert att billigare aluminiumhjul för ett par tusen duger bra och någon säger att kolfiberhjul under 20k är skräp.

Stallion build - är det nån slags vikt kombinerat med watt-utvärdering man ska göra då? Är det mer än extra ekrar? Alla hjul verkar ju hålla för cyklister i min vikt, men är det att de flexar under last och har sig?
Ja, fler ekrar - mindre flex + bättre hållbarhet
Dessutom brukar fler ekrar ge lateralt (sidledes) styvare hjul
och många tycker då att sådana hjul känns bättre, kvickare och kanske tom "responsivare"!

Bara fördelar alltså, särskilt för en cyklist som är lång, tung och stark

Jag tror inte att fälghöjden har avgörande betydelse om du inte ofta sitter och "sover" på cykeln, självklart rycker det till i höga hjul i kastvindar men skulle tro att ev endast lätta cyklister upplever stora problem.
Jag har tänkt sweetspot mellan lätta och aero och landade på 46mm / 1400g på mina finhjul och det är absolut inga problem.

Beror ju otroligt mycket på fälgdesignen också. Moderna fälgar uppåt 50 mm är väldigt snälla i kraftig blåst. Vid ett par tillfällen har jag önskat mig en något lägre framfälg än mina 60 mm höga - då har jag lägre hjul jag skulle kunna slänga på men orkar aldrig så ett stort problem är det inte.

Vad tror ni om Hollowgram R-S 50?

Kan få med dem för +7000 kr på ett cykelbygge (som från början är specad med några aluminium DT Swiss). Jag vet inte precis hur fälgprofilen ser ut men 32mm utvändig bredd, så jag hoppas att de är modernt anpassade och rätt rundade för att klara sidvind.

1620g är rätt mycket, men känns ändå OK.

Där jag tvekar är väl 20/24 ekrar fram/bak och hur de kommer kännas när jag trycker 1500W och väger 90-95 kg.

Men samtidigt, 7000 är betydligt billigare än att köpa från Kina och då har jag fördelen att jag kan gå till min LBS och få hjälp med allt på cykeln. Stabila garantier dessutom.

Vad tror ni om Hollowgram R-S 50?

Kan få med dem för +7000 kr på ett cykelbygge (som från början är specad med några aluminium DT Swiss). Jag vet inte precis hur fälgprofilen ser ut men 32mm utvändig bredd, så jag hoppas att de är modernt anpassade och rätt rundade för att klara sidvind.

1620g är rätt mycket, men känns ändå OK.

Där jag tvekar är väl 20/24 ekrar fram/bak och hur de kommer kännas när jag trycker 1500W och väger 90-95 kg.

Men samtidigt, 7000 är betydligt billigare än att köpa från Kina och då har jag fördelen att jag kan gå till min LBS och få hjälp med allt på cykeln. Stabila garantier dessutom.
Jag har Hollowgram SL 45 knot och tycker dom är trevliga. Väger runt 88 och upplever att de svarar bra när jag trycker till lite i någon backe. Tävlar inte i lvg.

Jag tror att det är ett prisvärt hjulpar för ”7000:-”. Jag har inte koll på detaljerna om det. 1620g är tungt, 20/24 ekrar känns lite snålt. Hur det fungerar med din effekt och vikt känns osäkert.

Men jag kan inte på rak arm komma på ett bättre hjulpar till det priset (men det kan kanske någon annan).

Hade jag vägt så mycket (ta inte illa upp) och ffa tryckt sådana siffror som du (ta det som en komplimang) hade jag optimerat för ett styvt hjul. Det hade för mig lätt varit värt ett antal tusenlappar. Med min erfarenhet av att köpa från Kina hade jag gått på det spåret med handplockade komponenter.

Det där med sidvindskänslighet har jag aldrig upplevt (som ett problem) upp mot 50mm, och då har jag kört högprofil länge. Jag skulle vilja påstå att när det blåser så det blir ett problem, blåser det så hårt att jag inte är sugen på att cykla ändå. Men där är vi förstås olika.

Är lite i funderingar på ett nytt hjulet för gravel.
Då jag är sugen på ett riktigt lätt är alla fälgar över ~300g tungt.
Har kikat på dessa från LB, id 24mm, 25djup, ~250g.
Och det är väl däromkring jag letar, 25-30mm djupa, 24-26 id, runt 300g.

Finns det några andra fälgar som passar min beskrivning innan jag trycker på köp?

Jag tror att det är ett prisvärt hjulpar för ”7000:-”. Jag har inte koll på detaljerna om det. 1620g är tungt, 20/24 ekrar känns lite snålt. Hur det fungerar med din effekt och vikt känns osäkert.

Men jag kan inte på rak arm komma på ett bättre hjulpar till det priset (men det kan kanske någon annan).

Hade jag vägt så mycket (ta inte illa upp) och ffa tryckt sådana siffror som du (ta det som en komplimang) hade jag optimerat för ett styvt hjul. Det hade för mig lätt varit värt ett antal tusenlappar. Med min erfarenhet av att köpa från Kina hade jag gått på det spåret med handplockade komponenter.

Det där med sidvindskänslighet har jag aldrig upplevt (som ett problem) upp mot 50mm, och då har jag kört högprofil länge. Jag skulle vilja påstå att när det blåser så det blir ett problem, blåser det så hårt att jag inte är sugen på att cykla ändå. Men där är vi förstås olika.
Tack för feedback. Tyngden kan jag väl leva med, man kan inte få allt för en ”billig” peng.

Det är nog mest ifall de är robusta nog. Kommer förmodligen aldrig få ett tydligt svar (dvs någon med mina siffror som antingen säger att de körde sönder hjulen eller som har kört 10000 mil utan problem).

Mitt krux med Kinahjul är att jag får betala ~5k mer och har ingen bra garanti. Möjligt att de ger garanti vid större problem men alltid skönt att kunna gå till en butik för lite småkrafs och service.

Får fundera vidare under dagen.

Finns det några andra fälgar som passar min beskrivning innan jag trycker på köp?
Själv ville jag testa låg fälg senast för att ev få ett mindre styft hjul till gravel .
När jag varit svinnöjd med eie hjul till mtb innan blev det därifrån .
Med en mtb fälg och deras "egna" nav som inte fanns på hemsidan men som säljaren föreslog slutade det på 1049gram 1 gram mindre än spec ;)

Bilagor

• Screenshot_20241012_171840_OneDrive.jpg
    Screenshot_20241012_171840_OneDrive.jpg
    172.2 KB · Besök: 49
De har en viktbegränsning på endast 90kg, vilket borde betyda att de kan vara både ömtåliga och riskera att ge onödigt svampiga (pga flex) hjul, kan till åtminstone viss del motverkas om man väljer 28 eller 32 ekrar.
Även om ingen av dessa nackdelar(?) medför några problem i praktiken för dig, bör de inte ignoreras eller sopas under mattan

Själv ville jag testa låg fälg senast för att ev få ett mindre styft hjul till gravel .
Hur breda däck har du?
En fälg brukar kunna flexa MAX ~1-2 mm (sedan tappar ekrarna tappar spänningen helt)
När jag varit svinnöjd med eie hjul till mtb innan blev det därifrån .
Med en mtb fälg och deras "egna" nav som inte fanns på hemsidan men som säljaren föreslog slutade det på 1049gram 1 gram mindre än spec ;)
EiE är en av flera tillverkare av riktigt bra fälgar, jag har själv sedan ~5år MTB-hjul med EiE-fälgar.
Men även de fälgarna har en viktbegränsning på 90kg, trots att de är (lite) tyngre än LB-fälgarna ovan. De är dessutom hookless, vilket begränsar däckvalet åtminstone för den noggranne.
Men precis som jag skrev ovan:
Även om ingen av dessa nackdelar(?) medför några problem i praktiken för dig, bör de inte ignoreras eller sopas under mattan.

De har en viktbegränsning på endast 90kg, vilket borde betyda att de kan vara både ömtåliga och riskera att ge onödigt svampiga (pga flex) hjul, kan till åtminstone viss del motverkas om man väljer 28 eller 32 ekrar.
Även om ingen av dessa nackdelar(?) medför några problem i praktiken för dig, bör de inte ignoreras eller sopas under mattan

Hur breda däck har du?
En fälg brukar kunna flexa MAX ~1-2 mm (sedan tappar ekrarna tappar spänningen helt)

EiE är en av flera tillverkare av riktigt bra fälgar, jag har själv sedan ~5år MTB-hjul med EiE-fälgar.

Men även de fälgarna har en viktbegränsning på 90kg, trots att de är (lite) tyngre än LB-fälgarna ovan. De är dessutom hookless, vilket begränsar däckvalet åtminstone för den noggranne.
Men precis som jag skrev ovan:
Även om ingen av dessa nackdelar(?) medför några problem i praktiken för dig, bör de inte ignoreras eller sopas under mattan.
Jag har 40mm däck, vadårå?
Är nog mest vridstyvheten längs
ekernipplarna jag tänker på och lär nog va styvare fälgar än alla Alufälgar . Men jag ska hålla ett öga på ekerspäningen ..
Är 4mm bredare så "klart" dom är tyngre och ett av många medvetna val . 90kg räcker gått och väl och över 5bar har jag aldrig tänkt va i närheten av så någon hook vill jag inte ha. Varför ska jag inte ignorera problem som inte betyder något för mig ? Kan med lite fantasi komma på 10 andra problem med hjulen som ev kan betyda problem för dig, miljön eller Sverige som industrination. kan rabbla dom om du vill men tror inte han som fråga om liknade LB hjul är så intresserad av dom problemen .. ;)

Senast ändrad:

Dom är jag sugen på för att bygga klättrarhjul till racern, prova vettja👍

Tillbaka
Topp