[OT] Den lilla "vilken-bil-ska-jag-köpa-tråden"

Motoroptimering är det någon som gjort detta och kan ge någon form av feedback? Tänker en steg 1, inga boxar eller dylikt.
det kan tänkas vara vettigt och vara värt besväret om biltillverkaren gjort kompromisser i körbarheten vid lägre belastning för att optimera körcykel för förbrukning.

men de flesta tänker i termer av mera kräm:)

för oladdade bensinmotorer kan då kamaxelbyte vara att föredra framför mapping. liksom planing av topplock. ffa om det skall hända nåt. de ligger generellt redan från början nära knackningsgränsen för sitt bränsle, och lambdasonden kommer kompensera bort varje förändring av tillfört bränsle och mängden luft är given, så marginalerna med bara mapping är begränsade.

för överladdade bensinmotorer har man större elektronisk frihetsgrad, men även här har man att parera lambdasonden och knackningsmotståndet i bränslet.

för turbodiesel är det tekniskt sett rätt fritt, ingen knackningsbegränsning grundat på bränsle. men tillförs bara extra bränsle som i ett flertal boxar blir det sot, och bränsleunderskott som är en risk vid frifräsarmapping leder till försämrade utsläppsvärden inkl förhöjda kväveoxider.

sen finns förstås begränsningar i drivlinan värda att beakta. min egen dieselbil i originalutförande begränsar vridet första och andra växeln, antagligen värt att inte spela bort.

så ska du mappa se till att få kontakt med någon som kan sina saker.

Vad skulle definitionen vara? Att det bara är mjukvara och inget annat?
När det begav sig så var det i alla fall på Audi A4
steg 1 - mjukvara
Steg 2 - Luftfilter (+ möjligen mer mjukvara, minns inte)
steg 3 - avgasystem och eventuellt annat jag inte minns.

Sen fanns det en massa kit med stötdämpare osv.

Bilen i fråga är en Skoda fabia 1.2 TSI bensin en liten billig bil på 90Hk kan inte påstå den är slö men lite mer krispighet är aldrig fel, har spanat runt lite hos diverse efter en optimering ger det ca 130hk och 215 Nm

Men som sagt verkar vara blandad kompott så vet inte om det är värt risken att hålla på.

den bilen har förvånansvärt ok knuff.

om det finns marginaler att ösa på med mer bränsle och luft får du väl nogsamt ta reda på. det borde gå, särskilt om du går över till 98 oktan. men skulle själv inte köpa och installera ett färdigt kit, utan gå till någon som kan.

viktigt som jag ser det är att originalprogrammet på ett smidigt sätt går att återinstallera.

en faktor om du servar hos vag är om den fortfarande åtnjuter deras non-stop-garanti...

den bilen har förvånansvärt ok knuff.

om det finns marginaler att ösa på med mer bränsle och luft får du väl nogsamt ta reda på. det borde gå, särskilt om du går över till 98 oktan. men skulle själv inte köpa och installera ett färdigt kit, utan gå till någon som kan.

viktigt som jag ser det är att originalprogrammet på ett smidigt sätt går att återinstallera.

en faktor om du servar hos vag är om den fortfarande åtnjuter deras non-stop-garanti...
Jag förutsatte dumt nog att vi inte pratade om att plana toppen hemma i garaget.
Jag borde varit tydligen att jag syftade på tex
Tänker att de räknat på bränslemixen.

Det går att återställa original inför service och besiktning om man orkar det. Kan ju dock vara svårt om skiten nu exploderar som vän av ordning är orolig för.
Man tycker ju att tillverkaren borde kunna
logga men det är inget jag hört talats om.

Det kan jag nog garantera att den inte gör. Om det upptäcks är ju en annan femma, gissningsvis gör det det om man lämnar in bilen för ett dyrt motorfel...
förstås. och behöver inte vara dyrt, det räcker att det är klurigt.

tyvärr med skoda lär deras nonstop-garanti var omöjlig förlänga efter viss tid, och då spelar det mindre roll..?

Är väl vad jag kikat på men som sagt får se.
Låter rimligt det de skriver

Kan fordonstillverkaren upptäcka att fordonet är optimerat?
En del av dom stora tillverkaren har gjort ett tappert försök att involvera programvara som skall upptäcka om motorn optimeras. Även om det i dom flesta fall faktist går dölja så finns alltid en risk att det upptäcks. Ett exempel är om fordonet lämnas in för ett garantiärende och märkesverkstaden misstänker just detta kan ÄR och BÖR värden jämföras och på så sätt se om dom uppmätta värderna är rimliga eller ej. Med detta som grund kan tillverkaren välja att häva garantin. Därför bör man som kund överväga om det är värt att riskera sin nybilsgaranti under garantiperioden. (Vi erbjuder i dessa fall en försäkring som komplement)

Vet inte riktigt om det gäller bensin, men för dieselmotorer kan man optimera och få både mer effekt och lägre förbrukning. På bekostnad av mer NOx, som är orsaken till att tillverkarna inte kan göra dieslar så snåla som det tekniskt är möjligt. Bor/kör man inte i tättbebyggt område skulle jag säga att NOx inte är nåt jätteproblem även om det har försurande egenskaper.

Motorn i min bil blev törstigare året efter den jag har, just för att kraven på NOx blev hårdare, om jag förstår det rätt. Lite sjukt egentligen.

Edit: Sambandet är för övrigt rätt enkelt: Högre förbränningstemperatur = högre verkningsgrad, men också mer NOx på grund av kväve och syre i luften som binds vid just hög temp.

ja, det är det överskottet kvävekatalysatorn är satt att ta hand om.

bara att de i vissa fall dimensionerades bara för att klara labmiljön....

Optimering låter ju bra, men det man gör är väl i princip bara att man höjer laddtrycket på turbon? På bekostnad av motorns livslängd såklart. Bondtrimmning helt enkelt.

För drygt 15 år sedan så hade jag en saab 9-5 2,0t med saabs egna steg 1 trimning. Det som hade gjorts på den var att tändboxen bytts och laddtrycket höjts, dvs bilen var optimerad mot 98-oktan istället för 95-oktan. Körde aldrig bilen original men den skulle enligt dokumentationen som följde med bilen ha 185 hk istället för 150 hk. Det gick fortfarande att köra den på 95-oktan men då drog bränsleförbrukningen iväg och bilen blev allmänt slö, så jag antar att knacksensorn låg och backade av tändningen då. Så det är en sak att ta med in beräkningen att bränslet blir dyrare om det är en bensinmotor som skall optimeras.

Det där med bensin 98 eller 95 tog upp det med en kunnig mekaniker vid optimering han sa att det inte spelar någon roll. Möjligen någon ”ponnys” till annars ingen skillnad.

Kollade även med en annan polare som skulle mappa och teknikern glömde att ladda datorn så den dog mitt under mappningen, fick ringa bärgare, in på verkstad och byta styrenhet, 18k🤗

Optimering låter ju bra, men det man gör är väl i princip bara att man höjer laddtrycket på turbon? På bekostnad av motorns livslängd såklart. Bondtrimmning helt enkelt.

Hur påverkar det livslängden på motorn menar du?
Är det tätheten på avgasventilerna som gradvis försämras i en högre takt t ex? Eller vevlagertrycket som skjuter i höjden?

Vi pratar fortfarande väldigt låga laddtryck. Och bilar som gått 45 000 mil är ganska ovanligt, men det är inte för att motorn är utsliten som de skrotas.

Hur påverkar det livslängden på motorn menar du?
Är det tätheten på avgasventilerna som gradvis försämras i en högre takt t ex? Eller vevlagertrycket som skjuter i höjden?

Vi pratar fortfarande väldigt låga laddtryck. Och bilar som gått 45 000 mil är ganska ovanligt, men det är inte för att motorn är utsliten som de skrotas.
Jag chiptrimmade en huyndai miljödisel (steg 1) och det dröjde en månad tills turbon spydde ut flera turbinblad ner i motorn.
Varför skulle effekthöjning inte påverka livslängden på motorn menar du?

Jag chiptrimmade en huyndai miljödisel (steg 1) och det dröjde en månad tills turbon spydde ut flera turbinblad ner i motorn.
Varför skulle effekthöjning inte påverka livslängden på motorn menar du?

Att turbon går sönder och skickar in saker i motorn är väl inte motorns fel och att den är uppsliten?

För att den lilla höjningen av effekt är väl inom alla toleranser.

Hur lyckas turbon ens skicka in saker i motorn? På kompressorsidan sitter det ju en intercooler emellan, och på turbinsidan går gasflödet åt andra hållet.

Det där med bensin 98 eller 95 tog upp det med en kunnig mekaniker vid optimering han sa att det inte spelar någon roll. Möjligen någon ”ponnys” till annars ingen skillnad.

Kollade även med en annan polare som skulle mappa och teknikern glömde att ladda datorn så den dog mitt under mappningen, fick ringa bärgare, in på verkstad och byta styrenhet, 18k🤗
Jag vet inte om jag var otydlig i mitt inlägg, men en steg 1 trimning innebär som regel en optimering av laddtryck och förtändning mot den högre kompressibiliteten i 98 oktan, så att säga att det inte spelar någon roll med val av bränsle till en trimmad motor är då helt fel då det högre laddtrycket gör att tändningen kommer att backas av för att förhindra knackning och då eventuellt ge sämre prestanda och bränsleeffektivitet jämfört med en orörd motor.

Jag tänker att turbo räknas in i motorn. Mer belastning på motorn kan ju omöjligen leda till exakt samma livslängd.

Jag tänker att turbon inte tillhör motorn, precis som t ex bensintanken.

Livslängden är flera gånger längre än bilens så det blir irrelevant.

Hur lyckas turbon ens skicka in saker i motorn? På kompressorsidan sitter det ju en intercooler emellan, och på turbinsidan går gasflödet åt andra hållet.

Det är inte säkert bilen har intercooler men även små bitar åker igenom där och det räcker med väldigt små bitar.

Jag tänker att turbon inte tillhör motorn, precis som t ex bensintanken.

Livslängden är flera gånger längre än bilens så det blir irrelevant.

Det är inte säkert bilen har intercooler men även små bitar åker igenom där och det räcker med väldigt små bitar.

En turbo är ju en väldigt vital del av en turbomotor och den delen som troligen upplever störst påverkan vid chiptrim. Att utesluta den från en diskussion om negativa bieffekter av chiptirm är ju orimligt.

En turbo är ju en väldigt vital del av en turbomotor och den delen som troligen upplever störst påverkan vid chiptrim. Att utesluta den från en diskussion om negativa bieffekter av chiptirm är ju orimligt.

Har man en turbo som redan är dålig så blir den inte bättre av att arbeta med ett högre tryck, det är helt rätt. Har man en dålig turbo och vill öka laddtrycket så behöver man renovera eller byta ut den först.
Men den är inte motorn.
Har man en dålig bränslepump så bör man byta den med, men den är inte heller motorn.

1729611997427.png

Det här är motorn, på bilden även utrustad med koppling, oljekyl, motorfäste och två givare.

Har man en turbo som redan är dålig så blir den inte bättre av att arbeta med ett högre tryck, det är helt rätt. Har man en dålig turbo och vill öka laddtrycket så behöver man renovera eller byta ut den först.
Men den är inte motorn.
Har man en dålig bränslepump så bör man byta den med, men den är inte heller motorn.

Visa bilaga 733730

Det här är motorn, på bilden även utrustad med koppling, oljekyl, motorfäste och två givare.
Din definition passar ganska dåligt på en modern turbodiesel som inte ens finns i nån version utan turbo. Där allt är konstruerat och optimerat kring att det ska sitta en turbo på. Då anser jag nog att turbon är en del av motorn. Har man däremot knölat dit en efteråt på nån random gammal sugmotor är det en annan femma.

Ratt och hjul med? Ser få bilar utan, de flesta bilar jag vet är optimerade att rulla på hjul.

Turbo är kringutrustning.

Om man köper en ny motor så får man ingen turbo, man får inget insug, man får inget spjällhus, man får inget grenrör och man får ingen koppling.
Man får topplock med remskiva, kamaxel/ar, ventiler, lyftare, fjädrar, eventuell axel att driva en oljepump med t ex eller stötstänger.
Ett block med kolvar, svänghjul, stakar, oljepump (om man inte åker torrsump), vevaxel, kedja eller rem med tillhörande skiva/kugg. Till de flesta motorer även en vattenpump om man önskar köra mekanisk.
Ventilkåpa och oljesump. Eller såklart dubbla lock om man åker vinkel eller boxer. Det finns många varianter, men motorn det är klumpen av metall i mitten.

Ratt och hjul med? Ser få bilar utan, de flesta bilar jag vet är optimerade att rulla på hjul.

Om man köper en ny motor så får man ingen turbo, man får inget insug, man får inget spjällhus, man får inget grenrör och man får ingen koppling.
Man får topplock med remskiva, kamaxel/ar, ventiler, lyftare, fjädrar, eventuell axel att driva en oljepump med t ex eller stötstänger.
Ett block med kolvar, svänghjul, stakar, oljepump (om man inte åker torrsump), vevaxel, kedja eller rem med tillhörande skiva/kugg. Till de flesta motorer även en vattenpump om man önskar köra mekanisk.
Ventilkåpa och oljesump. Eller såklart dubbla lock om man åker vinkel eller boxer. Det finns många varianter, men motorn det är klumpen av metall i mitten.

Tjena!

Är ganska vanligt på Moparbilar att man köper en Hellcat Motor eller t.o.m. en Hellephant. Dom kommer ju kompletta med allt hela vägen från insug till grenrör. Däremellan finns det både kompressor och tändstift.
Så beställer man en motor (med garanti) från Dodge så får man klart mer än vad du beskrev.

Men den är inte motorn.

Visa bilaga 733730

Du behöver inte övertyga mig att det är skillnad på en motor och en turbo.. Men gemene man som skall chiptrimma skiter i vilket. Går turbon sönder så är det lika illa som att böja en vevstake. I alla fall som i mitt fall där hela motorn blev skrot av en havererad turbo.

Du verkar blanda ihop nåt slags racing-perspektiv med hur det funkar för alla andra, det vill säga 99,999% av alla som håller på med bilar.

Tveksamt om det finns en "officiell" definition, men de flesta skulle jag säga använder begreppet lite vidare än du gör. Särskilt när man pratar om det vi började med här något i stil med "om du optimerar sliter det mer på motorn", då inbegriper jag definitivt en turbo i motorn (men inte däck även om de iofs också riskerar slitas mer :-)". Känns som en lite onödig definitionsdiskussion, alla som försökte förstå gjorde nog det.

Haha. Jag ger upp.

När gemene man säger att ”däcket är trasigt på cykeln” så skulle många här bli förvirrade om det visade sig att det egentligen bara var navet som var trasigt.
Är inte detta lite samma fenomen som subdiskuteras här, dvs experterna tycker man ska benämna bilens delar korrekt, andra mindre nördigt insatta tycker det duger bra att kalla allt som har med motorn att göra för ”motor”?

Turbo tillhör snarare bränsle/avgassystem än motorn ;)
Många amatörer kallar säkert det mesta i motorutrymmet för motorn, det betyder dock inte att dom har rätt.

Vi cyklister rättar säkert amatörer när man kallar ett cykelhjul för ett "däck" osv, på samma sätt rättas nu ni med att ni kallar turbon för motorn.

Tjena!

Är ganska vanligt på Moparbilar att man köper en Hellcat Motor eller t.o.m. en Hellephant. Dom kommer ju kompletta med allt hela vägen från insug till grenrör. Däremellan finns det både kompressor och tändstift.
Så beställer man en motor (med garanti) från Dodge så får man klart mer än vad du beskrev.

Du skriver ju själv komplett där, jämför ovan med fälg/nav komplett hjul. Många motorleverantörer erbjuder såklart kompletta system. Då ingår allt före och efter (med justvdet man vill ha), men även hos Mopar så behöver du sannolikt skriva mer än "motor" på beställningen.

Mest fascinerad av att vatten och olje pump fick vara med i motorn men inte luftpumpen (turbon).

De är inte alltid med som jag skrev, det beror på motorns design. De finns trots allt inuti/på motorn, inte 1 meter rör bort.

När gemene man säger att ”däcket är trasigt på cykeln” så skulle många här bli förvirrade om det visade sig att det egentligen bara var navet som var trasigt.
Är inte detta lite samma fenomen som subdiskuteras här, dvs experterna tycker man ska benämna bilens delar korrekt, andra mindre nördigt insatta tycker det duger bra att kalla allt som har med motorn att göra för ”motor”?

Ja det är nog precis så.

det blir lätt fel när folketymologin är igång.

två relaterade och rätt förvirrande begrepp är benämningen av lastbil i brasiliien, nämligen scania, liksom att italienarna benämner bil för maccina, och använder samma benämning på maskin.

Är ni medvetna om att språk inte är en definition eller exakt vetenskap? Språk är vad det görs till. Om alla i Sverige använder begreppet "motor" för all skit som finns under motorhuven så är det faktiskt strunt samma vad några på internet tycker. Språket är väldigt demokratiskt på det viset.

En annan fråga som är mer relevant. Kommer Polestar gå i konken och om så händer, vad gör ägarna av tex Polestar2? Är de tillräckligt lika volvo xc40 för att slippa bekymra sig vad gäller tillgång till reservdelar etc? De kan iaf servas hos volvo, till skillnad från kinavarianten som jag glömt namnet på Edit: Lync & Co.

Noterade förvånansvärt "låga" priser på begagnade Polestar 2 när jag fördrev tiden i bilhallen vid bytet till vinterdäck.

Senast ändrad:
Man kan kalla saker vad man vill, bara man är beredd så man inte blir besviken när man får leveransen av sin nya motor och det är en spolarvätskebehållare som kommer.
Inom mitt yrke har vi ett överenskommet språk vi använder just för att inte förväxling ska kunna ske, praktiskt.

Finns där någon som vågar köpa Polestar idag så de kan klara sig?
Tänker du på Fisker?

För mig obegripligt att man vågar köpa en bil i samma kategori, leasing är väl en sak. Som snubben som köpte en kinavagn för 1,2(?) miljoner hos Hedin och nu är besviken...

Tillbaka
Topp