Vinterskor - the tråd

Vinterskor - the tråd
Om det blir kallt på riktigt drar jag på mina julaskor från ifjol som kostade 249kr. Lite bulkiga och stora, men håller väta och kyla ute.

Vinterskor - the tråd
Semi on-topic: kan någon tipsa om bra toe covers i neopren för de tillfällen då man mest bara behöver täta till ventilationen på sina vanliga cykelskor?

Gore's variant har fått 100% dåliga användarbetyg på tyska shops

Gripgrabs finns bara i fel storlek överallt, utom hos Bikester, som blåste mig på min beställning (men glatt tog mina pengar) pga konkurs när jag beställde dem där förra veckan.

Castellis är svindyra (om man inte köper dem hos Bikester då)

Pearl Izumi's verkar lite tunna (kalla) om man ser till användarrecensioner.
Jag vet inte om de finns kvar men de två par jag har köptes av PlanetX.

Vinterskor - the tråd
Bontrager old man winter.
cool. I den prisklassen kan man även använder de som vanliga vinterskor också. Nu är jag i den branschen att jag kan gjuta egna SPD cleat cover i valfri material ( 3d printad tror jag inte på öht) typ som de här

large_display_afe40bea-c7ca-4ca1-96d5-2c2718fed989.jpg

Vinterskor - the tråd
Sitter och fingrar på köpknappen till ett par Shimano MW501 som cykelkraft har till bra pris. Frågan är dock hu man ska göra med storleken. Jag har ett par Shimano RC903 som jag tycker är bra i 42. Ska man gå upp en storlek för att få plats med extra strumpor/sockar, eller ska jag köra på 42? Cykelkraft har inga halvstorlekar.

Vinterskor - the tråd
Sitter och fingrar på köpknappen till ett par Shimano MW501 som cykelkraft har till bra pris. Frågan är dock hu man ska göra med storleken. Jag har ett par Shimano RC903 som jag tycker är bra i 42. Ska man gå upp en storlek för att få plats med extra strumpor/sockar, eller ska jag köra på 42? Cykelkraft har inga halvstorlekar.

Alltid gå upp minst en storlek. Jag kör ett par Lake i 45. Har 42,5 i vanliga skor…

Vinterskor - the tråd

På Shimano måste jag gå upp två storlekar…
Mät din fot, rita runt på ett papper och mät därifrån. Det millimetermåttet ska du använda, oftast finns även ett mm-mått för skon. Lägg till minst 5 mm.
Skostorlekar är ett skämt. Ett dåligt sådant.

Vinterskor - the tråd
På Shimano måste jag gå upp två storlekar…
Mät din fot, rita runt på ett papper och mät därifrån. Det millimetermåttet ska du använda, oftast finns även ett mm-mått för skon. Lägg till minst 5 mm.
Skostorlekar är ett skämt. Ett dåligt sådant.
Fast jag kör ju shimano på sommaren och tycker att storleken är rätt "true" för min fot.

Vinterskor - the tråd

Jag köpte samma storlek som på mina xc5 och det kanske inte va optimalt om man vill ha en tjock socka i.
Skon funkar som "vanligt" mellan 5-10gr, men går det ner mot noll vill man ha lite mer.
Jag köpte till damasker i neopren som funkat för mig.

Vinterskor - the tråd
Jag köpte samma storlek som på mina xc5 och det kanske inte va optimalt om man vill ha en tjock socka i.
Skon funkar som "vanligt" mellan 5-10gr, men går det ner mot noll vill man ha lite mer.
Jag köpte till damasker i neopren som funkat för mig.
Jag har kört med ett par gamla Specialized-skor och neopren-överdrag ner mot -10. Men tänkte att jag skulle köpa ett par vinterskor i år. Jag kör uteslutande grave nu för tiden.

Vinterskor - the tråd
Jag kör vidare med mina gamla mw81 en vinter till. Jag vill egentligen ha varmare skor men efter att ha provat värmare från detta företaget skjuter jag upp inköpet.
Rekommenderas

Vinterskor - the tråd
Fick reklammail idag från Bikable, och snor litet:
4 saker att tänka på när du ska välja rätt vinterskor

1) Hur kallt, blåsande och fuktigt är vädret där du cyklar?

Det är naturligtvis en otrolig skillnad på vädret beroende på var i vårt avlånga land du cyklar. Två grader och piskande regn i sidled på Göteborgs kullerstensgator kan vara mer pinande än en krispig solskensdag i Umeå med -10 grader.
2) Hur länge cyklar du?
Ju längre tid du cyklar, desto mer känns kylan. Därför är det viktigt att dina vinterskor kan hålla vatten och fukt borta samtidigt som de är ventilerande så dina fötter inte blir våta av svett.​
3) Hur frusen är du?
Vi är alla olika och upplever kyla på olika sätt.
Det är stor skillnad på människors blodcirkulation och förmåga att hålla fötterna varma. När vi har rundat 50 är det kanske ett större behov för lite mer foder i skon än vad en atletisk cyklist på 21 år har.
4) Hur mycket vill du investera i din komfort?
Vinterskor är en bra investering.
Dels för att dina sommarskor håller mycket längre när vinterns element inte sliter på dem. Du får säkert också mer lust att cykla mer och längre när du har skor som passar säsongen.

Vinterskor - the tråd
Blev nästan mörkrädd när jag nyss sökte på "vinterskor" i sökfunktionen. Tror det var åtminstone 500 olika trådar (räknade dem inte).

Här ville jag bara rapportera om en smått besynnerlig upplevelse jag får av mina utmärkta Bontrager OMW som jag nyss var ute i en timme i minus 2 grader. Det känns som om värmen *börjar* i fötterna och sen sprider sig upp genom benen och vidare upp genom torson. Upp-o-nervända världen på nåt sätt. Som om jag hade båda fötterna neddoppade i ett vattenbad som höll 37 grader. Inga andra "vinterskor" som jag provat genom åren har gett en liknande känsla.

Senast ändrad:
Vinterskor - the tråd
Har också köpt ett par Shimano MW501 vinterskor som jag testat i 3 dagar. Har precis fått dem utbytta efter att en söm på framsidan gått upp. Hoppas verkligen att det var ett måndagsex. Köpte en storlek större tack vare råd från Cykelcity. De glappar lite i hälen om jag går i dem men på cykeln märks det inte och kan därigenom få plats med tjocksockorna samt en liner. Trots gott om plats och tjocksockor räcker de tyvärr inte hela vägen när temperaturen sjunker. Igår var det väl en minus 15 (kändes som minus 20 enligt SMHI) och efter en halvtimme var jag rejält kallt om tårna och drog på skoöverdrag, har ännu inte testat dem med skoöverdrag från första början (köpte dem för att slippa överdragen). Ska tilläggas att jag ändå håller ett lite högre tempo när jag cyklar och klär mig ganska tunt annars men det är alltid med händer och fötter som jag får problem (har troligtvis Raynauds fenomen). Har också rätt breda fötter och trots att jag gått upp en storlek så smiter skon åt för hårt över lilltån och den sidan vilket givetvis också påverkar så jag skulle säga att denna sko kanske inte är bäst för personer med breda fötter. Vid nästa köldknäpp ska jag testa skoöverdragen (ett par Gripgrab arctic x waterproof deep winter - äv där har ca en meter söm gått upp efter snart två månaders användning) från början och se vad det ger. Nästa steg blir väl batterisulor. Kan också tilläggas att jag köpt och testat Pearl Izumi amfib lobsters - borde nog tagit en storlek större än normalt där också, dessa håller inte längre ned än till nollan, därefter drar jag över ett par tjocka skalvantar i skinn men detta fungerar inte heller tillfredsställande under minus 10 för mig och mina tunna fingrar.

Vinterskor - the tråd
Dags att börja tänka på vintercyklingen.
Mina gamla vinterskor skall få gå i pension.
Letar efter ett par skor med en hög mudd som skall klara yrsnö, blötsnö och regn.
ny45n029.1440.jpeg

45Nrth Ragnarok Tall MTB ser bra ut när det kommer till mina önskemål. Måste bara beställa väldigt stor storlek av dem.

Vinterskor - the tråd
Oj. Har inte ens tänkt på vinterdojor med spd! Alltid kör julas 199krs-dojor.

Tror jag börjar på tradera!
Dessa?

Har de hård sula? Kör du dem med typ bmx pedaler?

Vinterskor - the tråd
Dessa?

Har de hård sula? Kör du dem med typ bmx pedaler?
uff, de har gått upp med åren. Tror de jag köpt håller tre-fyra år och har relativt hård sula. Tillräckligt för att svälja de 4-5 mil om dagen jag brukade cykla om vintern. Hade vanliga plattformer då.

Vinterskor - the tråd
Letar efter ett par skor med en hög mudd som skall klara yrsnö, blötsnö och regn.
ny45n029.1440.jpeg

45Nrth Ragnarok Tall MTB ser bra ut när det kommer till mina önskemål. Måste bara beställa väldigt stor storlek av dem.
Inget vidare betyg på Bike components, iof bara av en person

Vinterskor - the tråd
Jag bor i Uppsala där det sällan blir så kallt på vintern. Är det någon som provat att ha något skydd på sina vanliga pjuck bara som går upp över byxkanten och tätar?

Vinterskor - the tråd

Tjackade dessa för ett par år sen. Undvik. Upplever dem som lite varmare än shimanos vinterdojor. De är rätt osköna/hårda och hala. Särskilt i minusgrader och du går in och på nåt vått golv. Prepare to die. Eller iaf göra dig till åtlöje.

Tror mer och mer på plattisar och några billiga kängor än löjligt dyra cykelvinterdojor.
Rekommenderar dyra elstrumpor från Lenz att ha när det är KALLT.

Vinterskor - the tråd
ny45n029.1440.jpeg

Jag har ett par (lånade) Old Man Winter - kan det vara Bontrager? - som håller mina lättfrusna fötter hyggligt varma ner till några minusgrader. De påstås hålla till -16* så det stämmer nog. Se till att du får plats med en ullsula med, för allt i världen!
Edit https://bikepacking.com/gear/bontrager-omw-review/

Vinterskor - the tråd
Vinterskor - the tråd
Nja, för mycket plast och dum sula, för mig. Skulle bli kvar i garderoben efter några försök. T o m på exempelbilderna ser man hur illa plasten skurits. Det finns dock trakter för såna vinterskor också.

Vinterskor - the tråd
För skogcyklingen byter jag till plattisar och ett par gamla salomonkängor med ganska platt och mjuk sula när jag vill slippa att sparka loss isen i klossar och pedaler. Varmt, torrt och bekvämt.

Vinterskor - the tråd
Jag bor i Uppsala där det sällan blir så kallt på vintern. Är det någon som provat att ha något skydd på sina vanliga pjuck bara som går upp över byxkanten och tätar?
Jag körde neoprenöverdrag från Biltema. När det var -16 limmade jag ihop 7mm liggunderlag och satte över foten (från fotknölen och framåt). Det gick i 2 mil i -16 i Gbg. Ansiktet var ett större problem än fötterna.

Men den stora svagheten är att det letar sig in kyla från fotsulan. Klossar och skruvar och ventilation kyler även om man försöker tejpa etc.

Jag hade antingen kört på plattformspedaler och jula-skor om det är -16. Annars elsula, neoprenöverdrag och vanliga mtb skor.

Nu kör jag plattform och Bluntstone. Hysteriskt obekväma skor att gå i men ok att cykla i.

Vinterskor - the tråd
Jag körde neoprenöverdrag från Biltema. När det var -16 limmade jag ihop 7mm liggunderlag och satte över foten (från fotknölen och framåt). Det gick i 2 mil i -16 i Gbg. Ansiktet var ett större problem än fötterna.

Men den stora svagheten är att det letar sig in kyla från fotsulan. Klossar och skruvar och ventilation kyler även om man försöker tejpa etc.

Jag hade antingen kört på plattformspedaler och jula-skor om det är -16. Annars elsula, neoprenöverdrag och vanliga mtb skor.

Nu kör jag plattform och Bluntstone. Hysteriskt obekväma skor att gå i men ok att cykla i.
Om man kör lite större pjuck och petar in ullinlägg kanske -16 ändå går?

Tillbaka
Topp