Visa din Miyata!

Visa din Miyata!
Jag har precis beställt ett par Pelagoskärmar 700c 55mm bredd som jag tänker massera om till 650b. Valde att inte vänta på och köpa dyra Honjoskärmar från Anders då jag inte är 100% på att jag kommer lyckas klämma in 48mm däck + skärm i ramen. När jag beställde från honom sist var Honjo billigare än GB.

Borde gå att justera ner radien till 26" med, och för 600 pix är det ju värt att testa!

Visa din Miyata!
Jag kan göra ett litet bidrag med ett påbörjat bygge. Bild två innehåller även ett monteringsproblem som jag tacksamt tar emot lösningsförslag på. Jag har efter att bilden tagits fulmonterat med en bakaxel och orimligt många brickor…
IMG_4558.jpeg
IMG_4559.jpeg

Visa din Miyata!
Jag kan göra ett litet bidrag med ett påbörjat bygge. Bild två innehåller även ett monteringsproblem som jag tacksamt tar emot lösningsförslag på. Jag har efter att bilden tagits fulmonterat med en bakaxel och orimligt många brickor…
Visa bilaga 735736Visa bilaga 735737
Funkar det inte med en framaxel och inte så många brickor?
Ser ut att bli ett kul bygge förresten 👍

Visa din Miyata!
Visa bilaga 735736Visa bilaga 735737
Ledsen att vara neggig här, men jag hade varit orolig för att fästa rackets ben i öppna gaffeländar.

Visa din Miyata!
Ledsen att vara neggig här, men jag hade varit orolig för att fästa rackets ben i öppna gaffeländar.
Det är jag med, det är därför jag undrar om nån har nån bra lösning 😁

Har hittat den här, men vet inte riktigt om jag tror på den heller egentligen.

Visa din Miyata!
Efter ovanstående kloka inspel är jag benägen att instämma i tveksamheten. Men hur skulle det vara med en bakaxel fäst med muttrar och sen pakethållaren fäst utanpå muttrarna med ännu ett par muttrar?

Du går miste om den förvisso finurliga finessen med snabbfäste, men hjulet och pakethållaren borde sitta ordentligt.

Visa din Miyata!
Efter ovanstående kloka inspel är jag benägen att instämma i tveksamheten. Men hur skulle det vara med en bakaxel fäst med muttrar och sen pakethållaren fäst utanpå muttrarna med ännu ett par muttrar?

Du går miste om den förvisso finurliga finessen med snabbfäste, men hjulet och pakethållaren borde sitta ordentligt.
Det var min tanke också, dock var jag rädd att bakaxeln inte var gängad tillräckligt långt in för det?

Visa din Miyata!
Det var min tanke också, dock var jag rädd att bakaxeln inte var gängad tillräckligt långt in för det?
När man bromsar med fälgbroms pressas hjulet inåt bakåt så jag hade inte varit orolig :) men jag vågar inte säga att det är lugnt - tråkigt om jag tänker fel. Hade aldrig vågat om skivbroms. Har du inga skärmfästen du kan fästa i?

Edit: eller om gaffeln inte smalnar av - p-klämma eller slangklämma med inbyggd skruv vad de nu heter.

Visa din Miyata!
Är det någon som har sett dessa i verkligheten?

Gissar att de är för korta för att vara effektiva. GB och Honjo är långa och skyddar bra. Speciellt med lappar monterade.

Visa din Miyata!
När man bromsar med fälgbroms pressas hjulet inåt bakåt så jag hade inte varit orolig :) men jag vågar inte säga att det är lugnt - tråkigt om jag tänker fel. Hade aldrig vågat om skivbroms. Har du inga skärmfästen du kan fästa i?

Edit: eller om gaffeln inte smalnar av - p-klämma eller slangklämma med inbyggd skruv vad de nu heter.
Tänker mer att man inte kan skruva in den inre skruven tillräckligt långt för att gängorna tar slut. Annars håller jag med dig!

Visa din Miyata!
Någon där ute som har ett bygge eller en cykeltur att berätta om för att muntra upp Folket?
Bra sås reder sig som bekant själv.

Ikväll lät jag den gamla trotjänaren Norrskensflamman spraka loss igen efter alltför lång tid i skuggorna.

Ett par timmar rakt ut i vintertidsmörkret, men Norrskensflammans fantastiska lyse brände en glipa rakt igenom mörkret och gjorde på känt manér mörkercyklingen inte bara nödtorftigt genomförbar utan damn right helt och hållet njutbar.

IMG_5462.jpeg

Bilden gör på intet vis de faktiska omständigheterna rättvisa, men kortfattat kan man säga att dynamonavet och lampan ihop ger bra ljus trots låga hastigheter.

Jag tog svängen förbi ”den där gården som ligger ute till försäljning”.

IMG_5463.jpeg

Ett antal otroligt fina byggnader, men jösses flickor [vila i frid och kLite-ljust minne SO - reds. anm.] vad Stora Nya Vägen hördes. Hade stället legat långt ute i Rear Light Ingenstans så hade det kunnat vara en dröm. Nu lät det snarare som en bilismsamhällets mardröm.

Gott i alla fall att trampa vidare i dynamolysets sken och för en stund förtränga att jag själv med mitt dagliga jobbpendlande i allra högsta grad är en del av den strukturella bilismen.

Vi lever i en mörk tid, men misströsta inte. Med dynamo och lampa ligger den upplysta vägen framför våra pedaler.

Visa din Miyata!
Visa din Miyata!
När jag långt om länge fick tag på ett par Deore-tummisar och satte dem på Skogsorkestern…
Visa bilaga 734212

…så var glädjen naturligtvis stor. Lika bra som de var snygga, och lagom creddiga för att göra bygget rättvisa utan att för den skull vara vulgovräkiga.

Men det tog tyvärr inte lång tid förrän jag på något märkligt sätt (klantighet?) lyckades förstöra vänsterreglaget:
Visa bilaga 734211

I ett antal veckor har jag nu traskat i skuggan av ett blygrått åskmoln och förbannat mitt grymma öde. Funktionen är opåverkad, men jäklar vad trist det är att se ned på vad som en gång var men inte längre är.

Men vem tror ni kom till undsättning när allting verkade hopplöst? Kung Sebbe naturligtvis!

Idag låg ett paket och väntade i brevlådan, och det paketet innehöll ett nygammalt vänsterreglage:
Visa bilaga 734210

Tack Sebbe, du är en hjälte!
Pre:
IMG_4913.jpeg

Sinnesfriden återställd. Jag är en lyckligt lottad man som har så goda vänner som kung Sebbe.

Visa din Miyata!
Skärmavbild 2024-11-01 kl. 10.15.29.png

Hej Miyata-vänner! Här är mitt (budget)bidrag. Testar superbudget-tummisar (Tourney), och såhär långt gillar jag det! Inte det tuffaste stuket på hojen kanske, men trevlig att köra!

Har några delar som jag söker, kanske nån här har extra: 1. Styrstam med lägre vinkel, inkl kabelhängare. 2. Två "straddle-wire" - de som sitter på ska man skruva rätt längd själv, svårt! Hojta om du har nåt :)!

Senare tänker jag försöka hitta nån fräsigare drivlina, men det får komma längre fram :).

Visa din Miyata!
Visa bilaga 735998

Hej Miyata-vänner! Här är mitt (budget)bidrag. Testar superbudget-tummisar (Tourney), och såhär långt gillar jag det! Inte det tuffaste stuket på hojen kanske, men trevlig att köra!

Har några delar som jag söker, kanske nån här har extra: 1. Styrstam med lägre vinkel, inkl kabelhängare. 2. Två "straddle-wire" - de som sitter på ska man skruva rätt längd själv, svårt! Hojta om du har nåt :)!

Senare tänker jag försöka hitta nån fräsigare drivlina, men det får komma längre fram :).
Den är ju helfräsig! Behåll drivlinan! Annat styre + stam och nya skärmar i silver hade höjt tuffhetsnivån imho.

Visa din Miyata!
Det verkar vara många som kör med en sådan där korg med riktiga fästen. Är det Wald tillverkaren heter? Funderar på en sådan till nya pendlaren.

Visa din Miyata!
Det verkar vara många som kör med en sådan där korg med riktiga fästen. Är det Wald tillverkaren heter? Funderar på en sådan till nya pendlaren.
Ja, Wald.

Mer stabilt är att montera endast korgen på en annan pakethållare om man nu ska lasta mycket. Walds stödben är inte så kralliga i sidled.

Mer premium är Rasket från Pelago.

Visa din Miyata!
Ja, Wald.

Mer stabilt är att montera endast korgen på en annan pakethållare om man nu ska lasta mycket. Walds stödben är inte så kralliga i sidled.

Fin. Men löjligt dyrt med 1500 spänn. Måste gå att hitta något annat.

Min korg måste vara ganska grund och inte fästas i genomgående bult i gaffelkronan utan i styrlagret/styret och navbultarna/QR.

Visa din Miyata!
Visa bilaga 735998

Den är ju helfräsig! Behåll drivlinan! Annat styre + stam och nya skärmar i silver hade höjt tuffhetsnivån imho.
Håller med @Froste, helt rätt stuk som bara blir bättre med ett bekvämt styre, en bekvämsnygg stam och skärmar.

Växlar och reglage kan vara lite klossiga, men så länge de funkar så… funkar de (🤪).

Veven är riktigt bra och väl värd att behålla, ev. polera upp och vid behov bestycka med nya klingor.

Edit: om framväxeln inte är fult rostig, vilket den inte ser ut att vara, så är den också värd att hålla fast vid. Efter att ha vulgoblingat på div. byggen tycker jag att det är roligare och roligare att gerillabygga med väl valda befintliga komponenter i behåll. Frambromsen (br-m501?) hör till gerillafavoriterna.

Senast ändrad:
Visa din Miyata!

Just den här var en billighetsgrej https://www.bike-discount.de/en/rfr-front-carrier plus en gammal biltemakorg, plus buntband :). Funkar väl inte för tunga laster direkt, men bytte till längre skruvar för bromsfästena. Tycker ofta rack och korgar är omotiverat dyra!

PS tackar för glada tillrop Froste och LWB!

Visa din Miyata!
Ja, Wald.

+1 på att walds ben är klena. Med bara några kilon i korgen börjar det vaja ganska otrevligt.

Visa din Miyata!
Fin. Men löjligt dyrt med 1500 spänn. Måste gå att hitta något annat.

Min korg måste vara ganska grund och inte fästas i genomgående bult i gaffelkronan utan i styrlagret/styret och navbultarna/QR.
Jo precis, premium.

Wald har en grund variant, men den är kanske lite väl grund för att vara funktionell.

Om du ska köra rimliga laster så tycker jag du ska testa Wald 1372, den "vanliga".

Ett problem med att montera med deras egna fästen i styret är att korgen hamnar onödigt högt upp på större cyklar eller för långt ner på mindre cyklar. Och, då korgens infästning inte är 100% stabil och kan rotera runt styret kan den ibland hamna i kontakt med frambroms och bromsvajer. Därav rekommendation att fästa korgen på en annan pakethållare.

Man skulle kanske kunna komplettera med en sån här för bättre stabilitet?
1730457361036.png

Visa din Miyata!
Personligen tycker jag Waldkorgen är ok, men väldigt svårt att få till en montering som är snygg/stabil om man ska köra med deras ben.
Men du känns ju som en man som vet din väg runt en svets? Det är ju inte omöjligt att svetsa ihop själva fästet och sen dra på en korg uppepå det.
Det där rfr-racket funkar bra tycker jag, däremot har det väl varit slut överallt ganska länge...

Visa din Miyata!
Visa bilaga 735998

Möjligt att jag har en lägre stam🤩

Visa din Miyata!
om ni har vägarna förbi en mataffär i nordnorge kan jag varmt rekommendera en titt i containern..blev obehagligt lycklig när jag hittade en sån här i somras. Förhoppningsvis funkis till mer än "stangselleri".
74490149815__493BF345-0EF0-4D30-B018-1F2808EE428C.JPG74490153194__941B167A-C94D-452B-B408-9F2710150286.JPGIMG_3191.JPGIMG_0745-1.jpeg

Monterade den och lite andra roliga grejer i veckan efter att först ha fått styret stulet och sen samma dag lyckas hitta det igen (airtag i ringklockan, just sayin..). Styrdämparen var EJ min idé men shit vad mycket vardagslyxpoäng det är i kombo med centralstöd haha. Rid som vinden och se upp för höstlöven!

IMG_0746.jpegIMG_0748-1.jpeg

IMG_0602.jpeg

Tillbaka
Topp