Ny stålgravel från Skeppshult

Jag skulle inte tänka att det är bara i Sverige. Poängen är "tillverkad i egen land". Kanske har danskarna sin egen Skeppshult (jag har ingen koll).
I länder som faktiskt har en bred cykelkultur tror jag inte det går att sälja dåliga cyklar på samma sätt som i Sverige. Danmark har helt klart egna fabrikat men som alla här antar jag så brukar jag kolla på cyklarna på gata när man är på semester och tex danskens och holländarens brukshoj är bättre än svenssons skulle jag säga. Ofta rullbromsar och inte skeppskults gjutjärn i ramarna osv.

I länder som faktiskt har en bred cykelkultur tror jag inte det går att sälja dåliga cyklar på samma sätt som i Sverige. Danmark har helt klart egna fabrikat men som alla här antar jag så brukar jag kolla på cyklarna på gata när man är på semester och tex danskens och holländarens brukshoj är bättre än svenssons skulle jag säga. Ofta rullbromsar och inte skeppskults gjutjärn i ramarna osv.

Jag har ingen koll på danska cyklar nuförtiden, men håller med att de brukade har fina cyklar.

Nederländska cyklar är också överprisat och tung, och ofta inte av bra kvalitet. T.ex. fanns Sparta som gjorde en stor sak av deras "ram ut en del". Hela triangeln var gjort av ett rör som var böjd i vinklarna. Man såg ofta Sparta cyklar där vevlagerhuset hade brotts lös för att det var svetsat under ramen isf i ramen. Jag var riktigt nöjd när tyska cyklar kam på marknaden i Nederländerna. Då kunde man får en mycket bättre och lättare cykel för samma pris. Jag hoppades att konkurrensen skulle göra Nederländska cyklar bättre, men det har ännu inte riktigt hänt.

1732005073208.png

1732005116202.png

Här sitter jag och vill ha en stålram från Sverige men geon känns skum då det är samma som hybriderna. Men något som är än mer irriterande är att nishiki skriver att dom bygger sina i Sverige men cykeln är la från Kina.

Här sitter jag och vill ha en stålram från Sverige men geon känns skum då det är samma som hybriderna. Men något som är än mer irriterande är att nishiki skriver att dom bygger sina i Sverige men cykeln är la från Kina.

Som jag skrev tycker jag att geon inte är så dåligt till en gravel. Jag mätte gaffelrörsvinkeln till 72 grad, som är lite på branta sidan. Jag mätte dock på mobilen. En stor skärm skulle vara bättre, eller ännu bättre: en pålitlig geotabell.

Men något som är än mer irriterande är att nishiki skriver att dom bygger sina i Sverige men cykeln är la från Kina.
Cyklarna byggs väl på Hisingen. Att delar kommer från olika delar av världen är en annan sak.

Jag har ingen inblick i produktionen/monteringen alls och huruvida de lackar ramar själva, bygger hjul själva, eller bara gör slutmontering. Det är i någon mån en svensk cykel och om några åker till jobbet varje morgon för att göra Nishikis så tycker jag det är bra.

Det är lägre tull i EU på cykel i delar än färdigmonterad cykel från Kina. Därför monterar vissa lokalt, Nishiki och Canyon tex.

Ursäkta min okunnighet, men om det är samma ram som till Stad och Strand-cyklarna, blir det inte nästan mer ekonomiskt att köpa en av dem för 15k och sen lägga de 17k som blir över på att slänga på de komponenter man vill ha?

Ja, och vill du spara ännu mer finns det gott om dugliga ramar under 15k!
Ja det också! Tänkte mest att svensktillverkad stålram verkar vara det enda egentliga säljargumentet för en annars ganska anspråkslös cykel(om jag läser tråden rätt). Men om man då kan få ramen (samt nya delar för en hel cykel) för halva priset, sälja delarna och sen stå med 20 tusen att lägga på valfria komponenter innan man är uppe i samma peng som för graveln... Tycker att det kan kännas lite svårsålt?

Ja det också! Tänkte mest att svensktillverkad stålram verkar vara det enda egentliga säljargumentet för en annars ganska anspråkslös cykel(om jag läser tråden rätt). Men om man då kan få ramen (samt nya delar för en hel cykel) för halva priset, sälja delarna och sen stå med 20 tusen att lägga på valfria komponenter innan man är uppe i samma peng som för graveln... Tycker att det kan kännas lite svårsålt?
Det är ju inte alla som vill bygga, och sen orkar hustlea med att sälja en massa instegskomponenter. Det är något man gör för att man tycker det är kul. Gemene man tycker inte det är kul att bygga cykel.

Jag skulle faktiskt tro att det går på ett ut ungefär. Även om det inte är dura ace på gravel-varianten så är det ändå rätt kostsamt att köpa alla delar separat. Kolgaffeln från Ritchey går på 6000kr, GRX 820 ligger på typ 10000kr och sen ska man ha hjul, styre, styrstam osv med.

Jag skulle faktiskt tro att det går på ett ut ungefär. Även om det inte är dura ace på gravel-varianten så är det ändå rätt kostsamt att köpa alla delar separat. Kolgaffeln från Ritchey går på 6000kr, GRX 820 ligger på typ 10000kr och sen ska man ha hjul, styre, styrstam osv med.
Ah fan, det hade jag inte koll på
Vad kan en rimlig svensktillverkad stålram kosta?

Ah fan, det hade jag inte koll på
Vad kan en rimlig svensktillverkad stålram kosta?
1000 spänn?

Något gammalt monark/crescent härke av bättre kvalitet, longreach bromsar, mosa till bakgaffeln så du får in feta 650b däck.

Nu har du en finfin svensktillverkat gravel som nog väger mindre än skeppshulten.

Eller ville du ha en ny cykel?

1000 spänn?

Något gammalt monark/crescent härke av bättre kvalitet, longreach bromsar, mosa till bakgaffeln så du får in feta 650b däck.

Nu har du en finfin svensktillverkat gravel som nog väger mindre än skeppshulten.

Eller ville du ha en ny cykel?
Hahah nej jag är minst sagt lagd åt det gammla härke-hållet, nog den första i en rad anledningar till att jag har så dålig koll...

Någon som faktiskt provat att cykla på den? Ser ju att den faktiskt väger in på samma som en Cannondale i kolfiber i liknande prisklass.. förstår varför allra är så sura?

Någon som faktiskt provat att cykla på den? Ser ju att den faktiskt väger in på samma som en Cannondale i kolfiber i liknande prisklass.. förstår varför allra är så sura?
Mest är nog för att den är rätt "dyr". Tycker själv den är cool! Ett ramset bör man kunna bygga något kul av, om det är prisat rätt då.

Litar väldigt väldigt lite på den angivna vikten.

1mm gods, ickereducerade rör.
IMG_1758.webp
Den här som verkar ha samma ram väger 16kg enligt skeppshult. Inte vet jag om komponenterna skiljer 5,7kg?

Stål vs kol i gaffeln, men det handlar kanske om ett kilo eller så i skillnad..
Mindre än så, en stålgaffel brukar landa på ett kilo och en kolgaffel för lite tuffare användning runt halvkilot.

Vikten känns rimlig, ett knappt kilo tyngre än en cykel i finstål med liknande utrustning i övrigt. Och ytterligare en 7-8 hg tyngre än en kolfibergravel.

Så, det är en tung ram.

Tycker det är lite ball med en helsvensk ram i SSAB stål ändå. Hade kunnat tänka mig en som pendlare, eller sommar-stuge-hoj Köper man en hoj med stålram är man nog inte så intresserad av vikt och prestanda ändå. Mer utseende och komfort, kanske.

Suck. Varför ska prestanda (performance) alltid handla om aero, styvt och låg vikt? Ordet innefattar så mycket mer. Vad som erbjuder hög prestanda för en betyder något helt annat för en annan. Säger inte att skeppshulten erbjuder hög prestanda på något vis men att säga att stål = låg prestanda är bara dumt.

Suck. Varför ska prestanda (performance) alltid handla om aero, styvt och låg vikt? Ordet innefattar så mycket mer. Vad som erbjuder hög prestanda för en betyder något helt annat för en annan. Säger inte att skeppshulten erbjuder hög prestanda på något vis men att säga att stål = låg prestanda är bara dumt.
Du har såklart rätt. Jag avsåg snabb (hastighet per watt).

Kan vara intressant att veta vad du lägger för egenskaper i prestanda.

Det beror väl helt på hur jag ska bruka cykeln!
Ska jag leka i skogen vill jag ha välfungerande dämpning och bra bromsar och bra däck för ändamålet. Ska jag cykla en 40 milare vill jag ha komfort och en driftsäker cykel. Vill jag cykla snabbt på lvg är det andra aspekter som kommer in. För grus som cykeln här i fråga kan det handla om allt mellan att cykla snabbt över ett par timmar eller långt med packning över flera dagar.

Tillbaka
Topp