Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

Hur gör man effektivast ren kassetten medans den fortfarande sitter kvar på bakhjulet?
Törs man använda bromsrengöring?
Den är inte super-duper-skitig, mest grusig då det knastrar om den.
Beror lite på vilken smörja du använder på kedjan. Den jag oftast använder blåses rätt lätt av med vattenslang och är därmed även lätt att få bort från kassetten. Det finns andra som kräver grövre medel.
Sen brukar det räcka med centrifugalkraft, och trasa att torka kedja och kassett om jag lägger på ny smörja direkt därefter.
Mina cyklar förvaras inomhus i 10-12°.

Inga kemikalier alls, bara rent vatten?
Nej, på drivlinan och framför allt de lager som finns där vill du undvika rengöringsmedel.

Jag gissar att du kör med fabriksfettet på kedjan eftersom cykeln är ny. Det är klistrigt och är en riktig grusmagnet. Smörj med något lite mer lättflytande så blir det inte lika krunchigt.

Senast ändrad:
om man smörjer med lämpligt medel uppstår knappt behov att rengöra kassetten. jag gör det i princip endast när jag renoverar kassetten vid kedjebyte typ vartannat år...

Tänkte låta bli, men kunde inte. Ska man få ut en sådan (jämn) spänning ut från likriktaren behövs en kondensator parallellt med lasten. Det står i och för sig det i texten i diagrammet... Men de borde ansträngt sig och ritat in den för förståelsens skull.
precis. utan kondingen blir det (mer) pulserande.

Du har väl en kassettborste i din digra verktygslåda? Lösningsmedel far runt, så bäst är att ta av hjulet då. Om inte kedjan är superren så varar inte kassettens glans särskilt länge, särskilt inte i det här vädret.
Själv tycker jag cykeltvätt blir dubbelt så bra på halva tiden om man vänder upp och ner på cykeln och tar av hjulen. Det är inte så kinkigt, och nuförtiden inte så tungt, men en öm rygg kanske känner av det.
Böj dig över sadelröret, och lyft litet i fram- och bakgafflar. Behöver bara lyfta litet, tyngdkraften fixar resten. Sedan släpper du ut luft så däcken passerar bromsbackar om så är fallet.
Bra tips. Tack. ☺️
Jupp. Kassettborste finns.

Beror lite på vilken smörja du använder på kedjan. Den jag oftast använder blåses rätt lätt av med vattenslang och är därmed även lätt att få bort från kassetten. Det finns andra som kräver grövre medel.
Sen brukar det räcka med centrifugalkraft, och trasa att torka kedja och kassett om jag lägger på ny smörja direkt därefter.
Mina cyklar förvaras inomhus i 10-12°.
Tack. ☺️

Nej, på drivlinan och framför allt de lager som finns där vill du undvika rengöringsmedel.

Jag gissar att du kör med fabriksfettet på kedjan eftersom cykeln är ny. Det är klistrigt och är en riktig grusmagnet. Smörj med något lite mer lättflytande så blir det inte lika krunchigt.
Tack. ☺️
Jajamen. Fabriksfettet sitter kvar.
Ska jag ta bort det och smörja med något annat, eller ska jag bara göra rent kedja och kassett och smörja ovanpå fabriksfettet?

Tack. ☺️
Jajamen. Fabriksfettet sitter kvar.
Ska jag ta bort det och smörja med något annat, eller ska jag bara göra rent kedja och kassett och smörja ovanpå fabriksfettet?
Jag brukar dränka en trasa med 5-56 o torka av fabriksfettet. Det är antagligen bra för mycket men drar åt sig en makalös massa skit.
Sen köra ett tag och därefter smörja med favoritsmörjan vid behov.
Det finns nästan lika många anhängare av specifika smörjar som medlemmar på detta forum - för en del är det religion - med tiden kommer du underfund med vad som passar dig bäst och hur mycket av din tid du vill dela på kedjevård och cykling.

Jag försöker hitta en adapter för post Mount till flat Mount för bakbroms. Jag hittar för framgaffel enkelt men för bak var det svårt. Det är för jag ska köpa nya bromsar och bak har jag post mount och på framgaffeln har jag flat Mount. För framtida cykelköp skulle det vara bra att ha flat mount bromsar.

Eller får jag bara leva med tat köpa post Mount bromsar och ta adapter till framgaffeln?

Ps. Vill inte köpa ny gaffel heller. Fick min orginal gaffel pajjad av en lbs och köpte en ny som då hade flat Mount, men är nöjd med den i övrigt 💁‍♀️

Jag försöker hitta en adapter för post Mount till flat Mount för bakbroms. Jag hittar för framgaffel enkelt men för bak var det svårt. Det är för jag ska köpa nya bromsar och bak har jag post mount och på framgaffeln har jag flat Mount. För framtida cykelköp skulle det vara bra att ha flat mount bromsar.

Eller får jag bara leva med tat köpa post Mount bromsar och ta adapter till framgaffeln?

Ps. Vill inte köpa ny gaffel heller. Fick min orginal gaffel pajjad av en lbs och köpte en ny som då hade flat Mount, men är nöjd med den i övrigt 💁‍♀️
FM på PM ram är svårt. Krångliga adaptrar som bara passar i vissa specifika fall. Beror väl på vilken broms man kollar på men Shimano är enkelt att byta. Jag hade köpt ett komplett kit av den typen du vill ha (om du även skall ha bromshandtag) sen köpt ett löst ok och bytt. Lagt det andra i lådan

FM på PM ram är svårt. Krångliga adaptrar som bara passar i vissa specifika fall. Beror väl på vilken broms man kollar på men Shimano är enkelt att byta. Jag hade köpt ett komplett kit av den typen du vill ha (om du även skall ha bromshandtag) sen köpt ett löst ok och bytt. Lagt det andra i lådan
Tack för ett bra svar! 👍

Det finns Wolftooths adapter. Bygger +20 mm på skivstorlek. Det behövs tillräckligt med utrymme. Websidan ger detaljerad information:

Jag brukar dränka en trasa med 5-56 o torka av fabriksfettet. Det är antagligen bra för mycket men drar åt sig en makalös massa skit.
Sen köra ett tag och därefter smörja med favoritsmörjan vid behov.
Det finns nästan lika många anhängare av specifika smörjar som medlemmar på detta forum - för en del är det religion - med tiden kommer du underfund med vad som passar dig bäst och hur mycket av din tid du vill dela på kedjevård och cykling.
Många tack för alla tips! 😊

//Rant//
Varför finns det inte mtb-däck i vinter gummiblandning? Conti har ju cykelvinterdäck, även friktions-dito. Michelin också. Maxxis gör bildäck så måste också ha en avdelning som tar fram gummi som passar på vintern.
Det finns hela trådar som bara avhandlar vilka gummiblandningar som är minst dåliga i kyla, nån jäkla tillverkare borde göra vinter versioner av sina greppigaste däck.
//End of rant//

//Rant//
Varför finns det inte mtb-däck i vinter gummiblandning? Conti har ju cykelvinterdäck, även friktions-dito. Michelin också. Maxxis gör bildäck så måste också ha en avdelning som tar fram gummi som passar på vintern.
Det finns hela trådar som bara avhandlar vilka gummiblandningar som är minst dåliga i kyla, nån jäkla tillverkare borde göra vinter versioner av sina greppigaste däck.
//End of rant//

Folk cyklar inte MTB på vintern. Med det sagt så tycker jag att t.ex. Specialized T7 och T9 gummi inte funkar bättre på vintern än på sommarn men också inte mindre bra. Så jag kör Specialized på vintern och är glad. Alla seriösa tillverkare av MTB däck har mjukare gummiblandningar. De är oftast inte utvecklad för vintern men kan funka bra. Kanske behöver Maxxis, som kommer från varma Taiwan, en vinter-gummi. MaxxGrip verkar dock funka.

Folk cyklar inte MTB på vintern. Med det sagt så tycker jag att t.ex. Specialized T7 och T9 gummi inte funkar bättre på vintern än på sommarn men också inte mindre bra. Så jag kör Specialized på vintern och är glad. Alla seriösa tillverkare av MTB däck har mjukare gummiblandningar. De är oftast inte utvecklad för vintern men kan funka bra. Kanske behöver Maxxis, som kommer från varma Taiwan, en vinter-gummi. MaxxGrip verkar dock funka.
Jag har kört med:
Maxterra, blir för hårt tycker jag.
Black chili, blir för hårt.
AddixSoft, bästa av de jag testat, men inte optimalt.
Michelin stargrip och Conti winter top contact e.d. friktionsvinterdäck, Så ska gummit vara i minusgrader! Men de är ju inte mtb-däck.

Jag har kört med:
Maxterra, blir för hårt tycker jag.
Black chili, blir för hårt.
AddixSoft, bästa av de jag testat, men inte optimalt.
Michelin stargrip och Conti winter top contact e.d. friktionsvinterdäck, Så ska gummit vara i minusgrader! Men de är ju inte mtb-däck.

Jag har bara kört Specialized T7 och T9 och både funkar riktigt bra.

Hos Schwalbe är Addix Soft bak och Addix UltraSoft fram kanske en bra kombo.

Ska fixa bakhjul för tubeless och insert men vågar inte riktigt fråga vilket däck jag ska lägga på...
-Forekaster V1 2.35 Dual
-Aggressor 2.3 Dual
-DHF 2.3 MaxxTerra
-Minion SS 2.3 Dual

I25-fälg, Göteborgsterräng, DHF 2.5 MaxxTerra fram.
Vilket borde jag ta?

Ska fixa bakhjul för tubeless och insert men vågar inte riktigt fråga vilket däck jag ska lägga på...
-Forekaster V1 2.35 Dual
-Aggressor 2.3 Dual
-DHF 2.3 MaxxTerra
-Minion SS 2.3 Dual

Vilket borde jag ta?
Höst/vinter eller för vår/sommar?

Är det torrt underlag skulle jag säga Aggressor bak.
Är det blött skulle jag säga DHF bak.

Ah, vår/sommar är det tänkt. Jag va inne på Aggressor, men nyfiken på input. Tex Minion SS är väl inte så hett, men man vet aldrig.
Jag har kört både SS och forekaster bak. De gör väl jobbet. Men i mitt tycke för lite grepp även torrt. Men beror på stigval, fart osv. Tror ingen av däcken gör bort sig iaf.

-Forekaster V1 2.35 Dual
-Aggressor 2.3 Dual
-DHF 2.3 MaxxTerra
-Minion SS 2.3 Dual

Vilket borde jag ta?
Jag skulle också säga Aggressor eller DHF av de ovan. Nya Forekaster är skoj när det är torrt om man vill liva uppbakändan lite.

Med Minion SS får man nog hålla sig på snällstig.

Nått förslag på riktigt varma innerhandskar?
Har ett par tunna merinoulls från hestra, gör inget direkt för värmen så finns det varmare handskar?

Iofs inte handskar utan handskvärmare men för mindre än 42 SEK
S6e962471341b44efa23d9dc7d543c3c8C.jpg

Mkt sladdar att hålla reda på och man får använda sin egen Powerbank
Men billigt är det.

Nått förslag på riktigt varma innerhandskar?
Har ett par tunna merinoulls från hestra, gör inget direkt för värmen så finns det varmare handskar?
Jag köpte på rekommendation från nån tjomme här på Happy ganska tjocka merinoinnerhandskar från det fina postorderföretaget Engelssons inför förra säsongen. Artikel #5493
Jättebra men de kräver ju sin plats i vinterhandskarna.

Pojkens framgaffel (Suntour XCR) var alldeles oljig kring gaffelbenen igår. Det var -15 C igår bör han cyklade till skolan.

Min egen gaffel läckte inte (Marzocci Z2).

Finns det "lägsta temperaturer" för gummitätningar. Det verkar så.

Min fråga, det är väl ingen fara? Packningarna blir väl bara stela i kylan, de borde inte gå sönder eller?

Alltså
Bara att torka av gaffelbenen och vänta på varmare väder innan jag fyller på med olja i pojkens gaffel och servar?

Det beror nog på kvaliteten på gummit. Den kan variera ganska rejält. Med bra gummi bör det inte vara nåt problem med rimlig kyla, men dåligt gummi blir nog både stelt och kan gå sönder (pga att det blir stelt) i kyla.

IMG_8115.jpeg

Finns det någon adapter för att få en qr fälg att passa i en boost gaffel? Köpa en ny fälg vore ju så klart bäst , men ser helst att det ska vara så billigt som möjligt 😉

Finns det någon adapter för att få en qr fälg att passa i en boost gaffel?
Jag antar att du menar QR-nav. Fälgar beror ju inte på axeltyp eller axellängd; samma fälg kan användas i antingen QR, 100mm genomgående eller 110 mm genomgående (a.k.a. boost) hjul.

Vissa nav kan ha utbytbara endcaps som tillåter konvertera mellan QR och genomgående axlar:

Genomgående endcaps:
1733391891794.png

QR endcaps:
1733392541737.png

Sedan har du olika axeldiametrar. LVG-genomgående har oftast ø12mm endcaps, medan MTB-gafflar är oftast för nav med ø15mm axlar (och ibland ø20 mm) .

Och sedan har du problemet med axellängd. QR fram har 100 mm längd fram. Boost betyder 110 mm längd. Det finns navadaptrar som lägger till 5 mm till varje sida.

1733392465023.png

Den boost-axeln på din bild har 15-110 skrivet på den.

Min bedömning: ge upp och skaffa dig ett nytt hjul. Att hoppa från en QR axel förbi genomgående 12×100 mm till boost 15×110 med flera adaptrar låter som överkomplicerat och tveksamt resultat.

Annars heter den adapter till den befintliga fälgen för "nytt nav". Alltså, att köpa ett nytt boost-nav, nya ekrar och nipplar, och att bygga om hjulet till dem. Blir väl mycket dyrare än ett nytt färdigbyggt hjul.

Senast ändrad:
Vad är tanken med insert? Genomslagsskydd eller komfort? Min rekommendation är alltid lite grövre däck med med dämpad casing och bättre genomslagsskydd 🙂
Som genomslagsskydd primärt. Har aldrig haft problem med genomslag eller punkteringar, men vill ändå gardera mig inför dagen det eventuellt sker.

//Rant//
//End of rant//
flertalet mjuka gummiblandningar på mtb behåller sin greppiga plasticitet i kyla. det är samma egenskap som ger grepp på våta rötter.

vid olika 'tester' av däck tas denna mycket viktiga egenskap hos ett mtb-däck sällan upp för värdering.

isp har förstås vintergreppig gummiblandning, den är så mjuk att den nätt och jämnt håller kvar dubbarna, som följdaktligen lossar och får ersättas i viss mängd. man förlåter detta på grund av det det överlägsna greppet utan att för den skull rulla särskilt trögt alls.

helt oväntade däck kan ha bra vintergrepp. två exempel är schwalbe thunder burt och barndäcket michelin country j. båda har dessutom rull i toppklass.

med en shure-mätare kan man få viss uppfattning. gärna skall värdet vara under 50, och inte gärna över 60. med värden kring 70 kan man räkna med att däcket är oanvändbart för vinterbruk, oavsett hur lämpligt däckmönstret tycks vara.

flertalet mjuka gummiblandningar på mtb behåller sin greppiga plasticitet i kyla. det är samma egenskap som ger grepp på våta rötter.

vid olika 'tester' av däck tas denna mycket viktiga egenskap hos ett mtb-däck sällan upp för värdering.

isp har förstås vintergreppig gummiblandning, den är så mjuk att den nätt och jämnt håller kvar dubbarna, som följdaktligen lossar och får ersättas i viss mängd. man förlåter detta på grund av det det överlägsna greppet utan att för den skull rulla särskilt trögt alls.

helt oväntade däck kan ha bra vintergrepp. två exempel är schwalbe thunder burt och barndäcket michelin country j. båda har dessutom rull i toppklass.

med en shure-mätare kan man få viss uppfattning. gärna skall värdet vara under 50, och inte gärna över 60. med värden kring 70 kan man räkna med att däcket är oanvändbart för vinterbruk, oavsett hur lämpligt däckmönstret tycks vara.

Min son hade Maxxis Creepy Crawler 19 tums (sic!) trial-däck på sin tidigare MTB. De däcken hade verkligen bra vintergrepp! De vägde dock bly, inte ideellt för barncykel.

Gummi blandning som foppa tofflor eller vinter stövlar vist mycket bättre än hårt gummi men inte blir de helt halk fritt på vattnig blank is där biter ändå dubbar bättre.

Tillbaka
Topp