Visa din Surly

Visa din Surly
Även 135mm nav fungerar. Det är Surlys ”GNOT” standard. Jag har samma skräp på min karate monkey, fast för 142/148.

Man får alla nackdelar med QR och alla nackdelar från Thru axlar, men ingen av fördelarna förutom att alla nav passar lika dåligt. Jag tröstar mig med att framgaffeln iaf har vanlig thruaxel och inte den där öppna ”qr” varianten som dom har på exv midnight express :)
?
Nån som vill köpa en bridge club billigt.
Skickar med stans snajdigaste ramväska.

Visa din Surly
Har för mig att jag läst att det finns endcaps till t.ex Dt 350 som får dem att passa på en bridge club. Sen har jag även för mig att 135mm nav inte passar men där vet jag inte redigt säkert.
För övrigt kanske jag kan köpa den av dig ?

Visa din Surly
20201108_193228.jpg

20210418_164658.jpg

Visa din Surly
Även 135mm nav fungerar. Det är Surlys ”GNOT” standard. Jag har samma skräp på min karate monkey, fast för 142/148.

Man får alla nackdelar med QR och alla nackdelar från Thru axlar, men ingen av fördelarna förutom att alla nav passar lika dåligt. Jag tröstar mig med att framgaffeln iaf har vanlig thruaxel och inte den där öppna ”qr” varianten som dom har på exv midnight express :)
Gillat inte heller gnot lösningen, helt klart sämst på hela ramen. Fast i praktiken har jag inga problem med den, lite fipplig bara. Men gillar den inte ändå, av princip.

Med det är ju perfekt för dem som köpte Chris King nav som ska hålla livet ut men glömde att cykelstandarder byts en gång per kvartal. Då finns det ju ramar för dem med gamla fina hjul så slipper de skrotas.

Visa din Surly
Har för mig att jag läst att det finns endcaps till t.ex Dt 350 som får dem att passa på en bridge club. Sen har jag även för mig att 135mm nav inte passar men där vet jag inte redigt säkert.
Gnot Boost QR, 138mm spacing.

Boostnav med qr endcap ska funka

Gillat inte heller gnot lösningen, helt klart sämst på hela ramen. Fast i praktiken har jag inga problem med den, lite fipplig bara. Men gillar den inte ändå, av princip.

Med det är ju perfekt för dem som köpte Chris King nav som ska hålla livet ut men glömde att cykelstandarder byts en gång per kvartal. Då finns det ju ramar för dem med gamla fina hjul så slipper de skrotas.
Ja precis. Känns synd att sabba en annars vettig ram eftersom att man vill den ska kunna gå att köra med 135mm qr nav ifall det finns någon som envisas med det fortfarande

Visa din Surly

Försökte kolla upp det där med endcaps och kompatibilitet häromveckan. Var nära hjärnblödning och gav upp

Den står i Tromsø, kvistar du förbi och provcyklar?

Visa din Surly
Försökte kolla upp det där med endcaps och kompatibilitet häromveckan. Var nära hjärnblödning och gav upp

Den står i Tromsø, kvistar du förbi och provcyklar?
4 dagar och 3 timmar enkel väg på cykel säger Google.
4 dagar och 1 timme om jag cyklar öster om Vänern istället. Jag får fundera på saken i några år tror jag. Man ska inte ta allt för hastiga beslut.

Visa din Surly
det där med gnot 138 mm var jag lite orolig för innan jag fick hem min bridge club-ram. men det visade sig vara ett ickeproblem. jag kör 135 mm dt 350 nu och det märks knappt att det är 138 mm vid montage av hjulet. men jag funderar på att byta till shimano-nav för att jag inte gillar dt, och på shimano-nav med gängad axel borde det väl bara vara skruva in en bricka mellan muttrarna på varje sida så att navet blir 138 mm, om missmatchningen stör ens sinnesfrid.

tycker också min bridge club är dötrög! men jag tror det är däcken.

nav med 135 mm qr tror jag kommer finnas att köpa billigt under lång tid framöver, så det tror jag är en smart standard att hålla sig till.

Senast ändrad:
Visa din Surly
Slänger in lite olika setups på min surly krampus, Det pratades tidigare om den tröga känslan och mycket hänger på vikt och mönster på däcken, gjorde misstaget att köpa ett par riktigt tunga dobbiga däck och det var nästan 3 kilo gummi att dra igång i varje backe.

Bilagor

• Screenshot_20201207-203813_Instagram.jpg
    Screenshot_20201207-203813_Instagram.jpg
    303.8 KB · Besök: 178
  • Screenshot_20201207-203926_Instagram.jpg
    Screenshot_20201207-203926_Instagram.jpg
    141 KB · Besök: 165
  • 20200614_193619.jpg
    20200614_193619.jpg
    452.9 KB · Besök: 162
  • DSC_0300_1.JPG
    DSC_0300_1.JPG
    504.6 KB · Besök: 178
  • IMG_20190426_204217_000.jpg
    IMG_20190426_204217_000.jpg
    2.2 MB · Besök: 181
Visa din Surly
tycker också min bridge club är dötrög! men jag tror det är däcken.
Ska härket få en chans till kanske… någon som har tips på lättrullade däck? Nu sitter det 2,6” ice spiker pro, och dom är ju inte så sprättiga. Men tycker inte det är någon större skillnad från originalen wtb riddler comp, nu nernötta till slicks.
Men när dubbdäcken åker av, någon gång i juni, kanske en ska lyxa till det med nåt nytt.

Visa din Surly
Ska härket få en chans till kanske… någon som har tips på lättrullade däck? Nu sitter det 2,6” ice spiker pro, och dom är ju inte så sprättiga. Men tycker inte det är någon större skillnad från originalen wtb riddler comp, nu nernötta till slicks.
Men när dubbdäcken åker av, någon gång i juni, kanske en ska lyxa till det med nåt nytt.

Ah, lättrulade och lättare däck gör en cykel verkligen roligare. Om du inte vill köra slicks är något som Schwalbe Thunder Burt eller Specialized Fast Trak bra. Man kan såklart också köra en trendig graveldäck, men jag har ingen kol på dom. Jag skulle inte ville köra mycket bredare än 2.1" på 21 mm fälg, men du verkar överleva.

EDIT: minns nu att jag själva köpte bra touringdäck till min pendlare: Schwalbe Marathon Almotion, lättrullad och relativt bra grepp på vinterunderlag.

Senast ändrad:
Visa din Surly
wtb är väl inte kända för att rulla så bra. inte ens deras helt släta däck verkar rulla bra.

jag startade en tråd om snabba 584-däck, som utmynnade i att jag harvade vidare på mina tröga däck. https://happyride.se/forum/threads/...k-foer-grus-asfalt-stig-och-velodrom.3691393/

men jag är bra nära att köpa nya nu ändå.

Visa din Surly
Hojta om du känner för att sälja, jag är intresserad om den finns i Stockholm.
Njae, för tillfället är den stationerad i Tromsö... Men här lär den ju inte ju inte gå att att sälja, här cyklar ju alla bara elcykel eller kör tesla.
Med reservationen att det är en viss skillnad på "vinterunderlag" mellan tromsö och stockholm ?
Snön går väl an, men när det är 80 höjdmeter isknaggel i hela branta backen på väg till jobbet behövs dubben.

jag startade en tråd om snabba 584-däck, som utmynnade i att jag harvade vidare på mina tröga däck. https://happyride.se/forum/threads/...k-foer-grus-asfalt-stig-och-velodrom.3691393/
Ska läsas! Slutar säkert i apati och resignation som de flesta andra av mina val i däck-, hjul- och cykeldjungeln.

Visa din Surly
Sälj den inte. Du kommer ångra dig och inse att det blir svindyrt att köpa nåt liknande skräp igen. Träna marklyft och knäböj stenhårt så ska du se att cykeln känns rapp sen. Givetvis med snabba däck när isen är borta!

Visa din Surly
Sälj den inte. Du kommer ångra dig och inse att det blir svindyrt att köpa nåt liknande skräp igen. Träna marklyft och knäböj stenhårt så ska du se att cykeln känns rapp sen. Givetvis med snabba däck när isen är borta!

Jag passerade 200 sträcket i både böj och mark, men min surly känns fortfarande seg.

Hur mycket starkare måste jag bli?

Visa din Surly
Jag passerade 200 sträcket i både böj och mark, men min surly känns fortfarande seg.

Hur mycket starkare måste jag bli?
Hm
Alltså jag tar nog inte många hektogram där men min Surly känns som en spattig skogsBMX. Inte helt säker på att det stämmer ändå.

Men intressant hur stora skillnader det kan vara på cyklar som ser ganska lika ut, antingen på papper eller i verkligheten vilket ju inte behöver överensstämma.

Visa din Surly
Hm
Alltså jag tar nog inte många hektogram där men min Surly känns som en spattig skogsBMX. Inte helt säker på att det stämmer ändå.

Men intressant hur stora skillnader det kan vara på cyklar som ser ganska lika ut, antingen på papper eller i verkligheten vilket ju inte behöver överensstämma.
Jo, skulle tro att din karate är åtminstone en 4kg lättare.

Kolfiberfälgar, kolfibergaffel, 2.6" däck, singlespeed

Jag tror min hade blivit roligare med ett par 29" x 2.5" hjul

Styret vill jag inte byta bort trots 700gram+ ?

Visa din Surly
Jo, skulle tro att din karate är åtminstone en 4kg lättare.

Kolfiberfälgar, kolfibergaffel, 2.6" däck, singlespeed

Jag tror min hade blivit roligare med ett par 29" x 2.5" hjul

Styret vill jag inte byta bort trots 700gram+ ?
Jo, det hjälper nog men samtidigt så har också den poppigaste cykeln jag haft också varit den tyngsta (Stumpjumper alu).

Nu blev man ju nyfiken på vad det är för styre, eller om styret dubblerar som plunta?

För mig som är en av den där avarten som ängar sig åt att jaga PR och KOM så är jag lätt fascinerad över hur fort jag cyklar på min Surly. Visst, det har varit bra underlag senaste månaderna men det är tydligt, på de knöliga men inte särskilt kuperade hemmastigar är min helstela, oväxlade Surly mycket snabbare än mina tidigare cyklar. Tidigare kört Stumpjumper och framdämpad HT på stigarna. Man orkar inte så länge eftersom jag stå-cyklar men fort går det. Dagens lunchintervallspss gav bra utdelning (lite skryt men för ett gott syfte):
079D131B-D261-416D-A779-4BCC7C0085AD.png

Senast ändrad:
Visa din Surly
Jo, det hjälper nog men samtidigt så har också den poppigaste cykeln jag haft också varit den tyngsta (Stumpjumper alu).

Nu blev man ju nyfiken på vad det är för styre, eller om styret dubblerar som plunta?

För mig som är en av den där avarten som ängar sig åt att jaga PR och KOM så är jag lätt fascinerad över hur fort jag cyklar på min Surly. Visst, det har varit bra underlag senaste månaderna men det är tydligt, på de knöliga men inte särskilt kuperade hemmastigar är min helstela, oväxlade Surly mycket snabbare än mina tidigare cyklar. Tidigare kört Stumpjumper och framdämpad HT på stigarna. Man orkar inte så länge eftersom jag stå-cyklar men fort går det. Dagens lunchintervallspss gav bra utdelning (lite skryt men för ett gott syfte):
Oddity odd moné styre :) tungt men fint!

Visa din Surly
Har ju visat den förr men får väl visa upp den igen nu när den är ”klar”.

Planen var ju att bygga en cykel som kändes som en skogsBMX och efter fått på ett ramskydd på ett redan välrepat topprör så ser den ju också ut som en sådan.

Drygt hundra mil har vi spenderat ihop i vinter. Har varit fantastisk rolig vinterhoj och har sett fram emot varenda pass. Krävande men poppig, kvick och oväntat snabb.

I sommar kommer den gå på oändligt många ungdomsträningar och visar förhoppningsvis barnen att många växlar och dämpare inte behövs för att ha skoj på hoj.
452D369D-20C3-4EDA-951D-74416108E3B7.jpeg
D83C134B-D864-4846-A3E8-9E6B5EA9CBAA.jpeg
8195B6D4-91BE-4157-B78C-B964C1C88557.jpeg

Visa din Surly

Planen var ju att bygga en cykel som kändes som en skogsBMX och efter fått på ett ramskydd på ett redan välrepat topprör så ser den ju också ut som en sådan.

Drygt hundra mil har vi spenderat ihop i vinter. Har varit fantastisk rolig vinterhoj och har sett fram emot varenda pass. Krävande men poppig, kvick och oväntat snabb.

I sommar kommer den gå på oändligt många ungdomsträningar och visar förhoppningsvis barnen att många växlar och dämpare inte behövs för att ha skoj på hoj.
Visa bilaga 552832Visa bilaga 552833Visa bilaga 552834

Fint!

Motsatsen av min helstel SS. Dina är kort, brant och hög. Mycket mer BMX som du skriver.

Jag kör nuförtiden också alltid helstel SS när jag kör med barngrupper på stig. Många är förvånad att det går att cykla i stök utan växlar och dämpning. Men om det är en grupp av cyklister som behöver växlar är det barn, där cyklar ofta väger nästan hälften av cyklisten.

Visa din Surly
Fint!

Motsatsen av min helstel SS. Dina är kort, brant och hög. Mycket mer BMX som du skriver.

Jag kör nuförtiden också alltid helstel SS när jag kör med barngrupper på stig. Många är förvånad att det går att cykla i stök utan växlar och dämpning. Men om det är en grupp av cyklister som behöver växlar är det barn, där cyklar ofta väger nästan hälften av cyklisten.
Ja, ganska kort och relativt brant HA är det ju och när jag internetcyklar i soffan är den nästan ocykelbar och handen har svävat över anglesetköpknappen mer än en gång men har lyckats motstå än så länge.

Och från min extremt långa Pole Taival så krävdes lite tillvänjning och en OTB men nu är det inget jag tänker på och uppskattar kvickheten i styrningen desto mer. Högt styre och permanent låg sadel gör ju att man enkelt kan parrera med kroppsvikten bakåt vilket nog är största faktorerna i att den går så bra som den gör. Sen går det ju sällan över 25km/h på stigarna med denna, ligger i princip konstant på 15-20.

Senast ändrad:
Visa din Surly
Högt styre och permanent låg sadel gör ju att man enkelt kan parrera med kroppsvikten bakåt vilket nog är största faktorerna i att den går så bra som den gör. Sen går det ju sällan över 25km/h på stigarna med denna, ligger i princip konstant på 15-20.

Ja, men avsaknad av dämpningen gör att man måste avlasta framhjulet mycket mer i stök än på t.ex. min stig-HT som har samma hjulbas än min helstel SS. Framhjulet kan bara hoppa över begränsad hög hinder när detta är lastad. Uppskattade permanent låg sadel igår när jag dundrade utför genom stök bakom sonen och det fanns några oförväntade drops.

Jag kör dock vanligtvis lite långsammare än dig med min 34/22 utväxling.

Visa din Surly

Skogs-bmx ftw! Ser kul ut!

Visa din Surly

Dåligt drag i denna tråd…

Efter ha gått som helstel singlespeed i tre år var det dags för makeover för att passa bättre för den cykling jag mest gör nuförtiden. Har ju dessutom sålt min växlade hoj och ville ha lite bättre räckvidd. Enbart ihopbyggd än så länge och ska justeras in, luftas mm. Kör på lånad stam och styre för att se vad som funkar bra.

Klisterlappen på gaffeln måste nog bort med men sen blir den nog ganska cool.

IMG_3142.jpeg

Visa din Surly
Spännande utveckling. Vad är det för slaglängd på gaffeln? Och den viktigaste frågan, går den lätt att single speedifiera i September?

Gaffeln är på 120mm. Självklart går det enkelt att konvertera till SS; 2 skruvar ska ut, några kattstrypare ska klippas, slänga på SS-drevet och den korta kedjan- klart. Borde gå på knappt en kvart.

Tror årets SSSM kommer bli årets höjdpunkt!

Visa din Surly

För mig som är en av den där avarten som ängar sig åt att jaga PR och KOM så är jag lätt fascinerad över hur fort jag cyklar på min Surly. Visst, det har varit bra underlag senaste månaderna men det är tydligt, på de knöliga men inte särskilt kuperade hemmastigar är min helstela, oväxlade Surly mycket snabbare än mina tidigare cyklar. Tidigare kört Stumpjumper och framdämpad HT på stigarna. Man orkar inte så länge eftersom jag stå-cyklar men fort går det. Dagens lunchintervallspss gav bra utdelning (lite skryt men för ett gott syfte):Visa bilaga 536953
Nästan mina hemtrakter. Jag bodde på Gryta i tonåren.

Tillbaka
Topp