[OT] Smart hem tråden

[OT] Smart hem tråden
Lite allmäna tips, valfritt att sikta mot.

* Tänk igenom hur mycket WiFi du vill ha. Oftast ska man ha diverse appar för vartenda liten pryl man skaffar, till skillnad från tex Zigbee där gatewayen sköter all parning.

* Dubbelkolla att Wifi-grejerna du faktiskt skaffar kör med lokal trafik och inget Cloud Only.

* Undvik att sitta om ett par år med 8st tillverkar-låsta gateways och en handfull enheter på varje.

* Skippa 433 MHz för din egen skull.
Shelly är bra där. Enkla att jobba med, billiga och fungerar helt lokalt.

433 hade jag inte heller skaffat idag, det såg anorlubda ut för 10 år sedan, och av "legacy" skäl håller jag kvar vid det.
Termometrar är en av de få saker som är riktigt bra med 433MHz, billiga och lång batteritid.

[OT] Smart hem tråden
Någon som kopplat upp somfy med annat än 433 då?

EDIT. Det jävla låset har poor BT även om man sätter dosan i en förlängningssladd 1m från dörren och appen verkar välja att göra BT direkt mot låset trots att wifi dosan enligt uppgift var nödvändig. Wifi funkar i alla fall, annars hade HA inte kommit åt den...

[OT] Smart hem tråden
Vill man skippa RFX/433 och styra markiser med somfys tahoma switch så löser den även zigbee ser det utom som. Gäller att ha klart för sig vad man ska ha innan man handlar fel grejor... nexa är nog enklast att slänga

[OT] Smart hem tråden
Tanken är att köra wifi direkt från home assistant och helt undvika andra gateways men det kanske är fel?

Du rekommenderar en zigbee hub istället för en zigbee dongle direkt i HA? Tex Ikeas? Inga problem att köpa en sån om det är vägen att gå för volymen.

433 eller somfys hub / app behövs för markiser om jag orkar så llångt. Vet ej om HA kan bypassa somfys app och komma åt markiser via hubben.
Ja, det verkar meck att confa 433.

Eventuellt köper jag också ett yale alarm start kit. Då har vi i alla fall ett fungerande larm som grund. Kanske inte så dumt med tanke på att HA går att döda genom att utlösa jbf via ytterbelysningen
En dongle med ha löser alla ZigBee-enheter. En hub för specifikt system löser bara det systemet.
EDIT:Ofta kanske jag skulle sagt.

Senast ändrad:
[OT] Smart hem tråden
En dongle med ha löser alla ZigBee-enheter. En hub för specifikt system löser bara det systemet.
Verkar som fler och fler hubbar stödjer 3rd party zigbee enheter. Måste man ha en hubb så kanske det kan vara intressant. Jag kommer nog försöka klara mig utan att köpa hub tills jag känt efter hur kul det är att styra markiserna.

Senast ändrad:
[OT] Smart hem tråden
Verkar som fler och fler hubbar stödjer 3rd party zigbee enheter. Måste man ha en hubb så kanske det kan vara intressant. Jag kommer nog försöka klara mig utan att köpa hub tills jag känt efter hur kul det är att styra markiserna.

En begränsning med tex Ikeas hubb är ju (eller senast jag undersökte) tex automationer baserat på luftfuktighet. I krypgrunden har jag en luftavfuktare som jag styr med en aqara fuktmätare som triggar regler i HA och slår på och av en trådfri smartplug (som inte ligger i Ikeas hubb).
Jag styr även husbatteriet med en simpel automation i HA. Men ska kanske ge mig på att använda node red för att börja styra husbatteriet (laddning och uttag) på elpris.

[OT] Smart hem tråden
Ok, jag såg nu att det är Zigbee och att man kan installera ZHA i HA och att man då behöver en dongle.
Tänkte bara köpa några pinaler för att testa så får se vad som blir billigast totalt
Kolla om ZHA klarar allt du vill styra nu (och ta höjd för att du fastnar och vill styra fler prylar inom kort...). ZHA klarar nog betydligt fler nu än för något år sedan, men Z2M (ZigBee 2 MQTT) klarar mer...så kolla in båda och gör ett överlagt val.

[OT] Smart hem tråden
På tal om Home Assistant så migrerade jag hela systemet från en Rpi4 till Rpi5 med SSD igår.

Och för att vara ett system med DIY-fokus så går det hela otroligt smidigt.

1. Installera HA på nya systemet
2. Gör en backup på gamla.
3. Ladda ner backup
4. Stäng av gamla systemet
5. Återställ backup på nya systemet.
6. Flytta zigbee-stickor, mappa om IP-addresser i router osv

Hade en nertid på ca 3 min, sen var allt som vanligt igen.
Enda problemet uppstod för att jag tydligen hårdkodat en IP där man inte alls måste göra det, åtgärdat till nästa gång 😆

[OT] Smart hem tråden
Håller på att beställa ett Yale larm nu. Förhoppningsvis integrerar det lika bra med HA som låset.
Visade sig att HA-OS kräver UEFI på PC och mina lediga boxar är för gamla för det. Det verkar gå att installera det direkt på Debian men kör vidare virtuellt tills jag är redo att köpa nåt tror jag. Problemet är bara att om jag ska köpa nåt måste jag ha bestämt mig för HA.

[OT] Smart hem tråden
Automatiserad/synkad radio över flera rum? (Tror den här tråden är bättre än Hifi-tråden, då det är processen inte ljudet som är viktigast?)

Jag behöver lyssna på radio i en lokal med flera rum. Idag sitter ett hembygge med bilradio, sladdade högtalare och radiomottagningen via fastighetens stora antenn på taket. Vi har både dålig mottagning och kraftiga störningar pga vissa maskiner vi använder. Att uppdatera/rikta om fastighetens antenn och avskärma anläggningen mot störningar är inte aktuellt.

Jag tänker ett multi-rum system typ Sonos och streama p4? Alternativt ”wi-fi-radio”? Har någon provat ”wi-fi-radio” (jag gissar att det är som ett multi-rum fast ensamt?) Vilka billigare alternativ finns till Sonos där man känner att det finns en chans att appar och programvara uppdateras om 10-20-30(?) år? Jag behöver radio på 4-5 punkter.

[OT] Smart hem tråden
Automatiserad/synkad radio över flera rum? (Tror den här tråden är bättre än Hifi-tråden, då det är processen inte ljudet som är viktigast?)

Jag behöver lyssna på radio i en lokal med flera rum. Idag sitter ett hembygge med bilradio, sladdade högtalare och radiomottagningen via fastighetens stora antenn på taket. Vi har både dålig mottagning och kraftiga störningar pga vissa maskiner vi använder. Att uppdatera/rikta om fastighetens antenn och avskärma anläggningen mot störningar är inte aktuellt.

Jag tänker ett multi-rum system typ Sonos och streama p4? Alternativt ”wi-fi-radio”? Har någon provat ”wi-fi-radio” (jag gissar att det är som ett multi-rum fast ensamt?) Vilka billigare alternativ finns till Sonos där man känner att det finns en chans att appar och programvara uppdateras om 10-20-30(?) år? Jag behöver radio på 4-5 punkter.

Om du redan har sladdade högtalare så skulle jag bara byta ut bilradion till en receiver/förstärkare /dator och strömma från det.

[OT] Smart hem tråden

Det enda trådlösa "framtidssäkra" alternativet är väl annars ett gäng raspberrysar eller skrotmobiler och sen snapcast som server

[OT] Smart hem tråden
Jag kollade mer på Somfys Tahoma som är ett alternativ för markiserna. Den kan även hantera Zigbee så jag tänkte det kunde vara en lösning för att minimera antalet hubbar.
Tyvärr läser jag nu att man inte kan räkna med att den exponerar Zigbee i API på samma sätt som native somfy (433).

[OT] Smart hem tråden
Jag kollade mer på Somfys Tahoma som är ett alternativ för markiserna. Den kan även hantera Zigbee så jag tänkte det kunde vara en lösning för att minimera antalet hubbar.
Tyvärr läser jag nu att man inte kan räkna med att den exponerar Zigbee i API på samma sätt som native somfy (433).
Satte in ett gäng markiser i somras, tror jag är rätt glad att jag bara valde 3 lösa sladdar in i huset istället för nån fancy automationslösning.

[OT] Smart hem tråden
Om du redan har sladdade högtalare så skulle jag bara byta ut bilradion till en receiver/förstärkare /dator och strömma från det.
Ja, så kan man ju göra. Enda risken med det är störningarna (inte den dåliga mottagningen)? Jag har ingen uppfattning idag om ”var” störningarna uppstår. Kanske i antennkabeln ner från taket? Det löser sig bara jag streamar. Kanske i bilradion (som sitter nära en störningskälla)? Då riskerar jag problem om recievern placeras på samma ställe (vilket vore smidigast)? Kanske sker störningen i högtalarkablarna? Kan det vara så?

[OT] Smart hem tråden
Ja, så kan man ju göra. Enda risken med det är störningarna (inte den dåliga mottagningen)? Jag har ingen uppfattning idag om ”var” störningarna uppstår. Kanske i antennkabeln ner från taket? Det löser sig bara jag streamar. Kanske i bilradion (som sitter nära en störningskälla)? Då riskerar jag problem om recievern placeras på samma ställe (vilket vore smidigast)? Kanske sker störningen i högtalarkablarna? Kan det vara så?

Vet inte riktigt, kan du testa genom att låna en förstärkare, hemifrån eller någon annan på jobbet?

[OT] Smart hem tråden
Vet inte riktigt, kan du testa genom att låna en förstärkare, hemifrån eller någon annan på jobbet?
Jag har inte en sån streamnings-förstärkare som de säljer på typ Hifi-klubben som är för ändamålet, och känner ingen som har heller. Har en äldre hemmabio-reciever hemma, med wifi och Spotify-connect osv. Och den skulle jag ju kunna prova med, men känns ändå inte som jag skulle kunna lita på resultatet pga olika anledningar.

Kanske ska fråga i Hifi-tråden ändå? Där har de väl koll på störningar och så?

[OT] Smart hem tråden
Det enda trådlösa "framtidssäkra" alternativet är väl annars ett gäng raspberrysar eller skrotmobiler och sen snapcast som server
Snapcast är mer framtidssäkert än Sonos? Eller om Snapcast försvinner lär något annat med motsvarande funktion ta dess plats?

Finns det inte någon ”öppen standard” för musikstreaming? Det är lite därför jag frågar i den här tråden.

[OT] Smart hem tråden
Jag har inte en sån streamnings-förstärkare som de säljer på typ Hifi-klubben som är för ändamålet, och känner ingen som har heller. Har en äldre hemmabio-reciever hemma, med wifi och Spotify-connect osv. Och den skulle jag ju kunna prova med, men känns ändå inte som jag skulle kunna lita på resultatet pga olika anledningar.

Kanske ska fråga i Hifi-tråden ändå? Där har de väl koll på störningar och så?

Ja, hifi tråden är nog rätt för att reda ut det.

Jag tänker att om du idag kan driva högtalarna med en bilstereo, så räcker det med godtycklig receiver/förstärkare, med en dator ansluten för att testa om du får störningar. Sen köper du lämplig utrustning. En receiver med inbyggd strömming är ju framtidssäker eftersom det alltid går att ansluta en dator den dagen som receivern inte får säkerhetsuppdateringar.

[OT] Smart hem tråden
Satte in ett gäng markiser i somras, tror jag är rätt glad att jag bara valde 3 lösa sladdar in i huset istället för nån fancy automationslösning.
Jag har inte automat nu men fjärrkontroll vilket som jag uppfattade som standard. Den gamla lösningen var bokstavligt talat ett snöre genom hål borrat i fönsterkarmen så det var inte ett alternativ.

[OT] Smart hem tråden
Tjena!

Inte riktigt "smarta hem" jag är ute efter men det hamnar väl här ändå.

Jag har två överskåp i köket där det idag sitter belysning som man får tända/släcka med knapp på armaturen. Vill byta ut denna så jag kan styra den från en knapp vid dörren. Båda ska tändas samtidigt, sitter på varsitt skåp med separat eldosa.
Samtidigt vill jag installera en ledlist bakom diskbänken mot fönstret som också ska styras med knapp vid dörren, elen till den får jag dra från en tredje dosa.
Vill lägga så lite pengar som möjligt och har inget behov alls av appstyrning med mera.

Nån som kan peka mig på rätt produkter?

[OT] Smart hem tråden
Jag har inte en sån streamnings-förstärkare som de säljer på typ Hifi-klubben som är för ändamålet
En beg surroundreceiver, med inbyggd Chromecast, borde du kunna köpa billigt på Blocket, som jag har skrivit i hifi köpar-tråden har jag på landet bytt till en WiiM Ultra och den gamla surroundreceivern (med inbyggd Chromecast) sålde jag till en granne för<1kSEK
Även om du har dålig mottagning i lokalen borde du kunna casta radioprogram till den från en mobil och om du har wifi i lokalen förbrukar du inget av surfpotten.

[OT] Smart hem tråden
Tjena!

Inte riktigt "smarta hem" jag är ute efter men det hamnar väl här ändå.

Jag har två överskåp i köket där det idag sitter belysning som man får tända/släcka med knapp på armaturen. Vill byta ut denna så jag kan styra den från en knapp vid dörren. Båda ska tändas samtidigt, sitter på varsitt skåp med separat eldosa.
Samtidigt vill jag installera en ledlist bakom diskbänken mot fönstret som också ska styras med knapp vid dörren, elen till den får jag dra från en tredje dosa.
Vill lägga så lite pengar som möjligt och har inget behov alls av appstyrning med mera.

Ikea trådfri har två olika lösningar i olika prisklasser för detta. Du behöver inte gå all in med hubb och automation, det räcker att para med deras fjärr. Sen kan du komplettera med valfri zigbee hubb, om du vill. Jag håller på att kolla på just detta åt mitt ex.

Screenshot_20250107-111337.png

[OT] Smart hem tråden
Snapcast är mer framtidssäkert än Sonos? Eller om Snapcast försvinner lär något annat med motsvarande funktion ta dess plats?

Finns det inte någon ”öppen standard” för musikstreaming? Det är lite därför jag frågar i den här tråden.
Sonos affärside verkar ju vara att bricka gammal hårdvara så du måste köpa nya sonosprylar med jämna mellanrum.

Snapcast och andra open-source lösningar kommer med all sannolikhet finnas så länge internet finns.

Om mjukvaran inte är open-source så kan du inte lita på att du får support.

[OT] Smart hem tråden
Ikea trådfri har två olika lösningar i olika prisklasser för detta. Du behöver inte gå all in med hubb och automation, det räcker att para med deras fjärr. Sen kan du komplettera med valfri zigbee hubb, om du vill. Jag håller på att kolla på just detta åt mitt ex.

Visa bilaga 746317

Tjena!

Får ju isåfall göra en inte helt godkänd koppling av kabeln bara. Vill inte använda eluttagen under skåpen.

[OT] Smart hem tråden
En beg surroundreceiver, med inbyggd Chromecast, borde du kunna köpa billigt på Blocket, som jag har skrivit i hifi köpar-tråden har jag på landet bytt till en WiiM Ultra och den gamla surroundreceivern (med inbyggd Chromecast) sålde jag till en granne för<1kSEK
Även om du har dålig mottagning i lokalen borde du kunna casta radioprogram till den från en mobil och om du har wifi i lokalen förbrukar du inget av surfpotten.
Ja, stabilt wifi. Men om man kan handla på företagets pengar kanske man ändå kan titta på en ny förstärkare? Jag tänker mest på formfaktor och en (fåfäng) förhoppning att kunna skruva upp den under en bänk där alla högtalarkablar idag möts vid den gamla bilstereon. Den tråden du länkade ska jag kanske inte skriva i, men kan ändå skumma igenom. Berör ju absolut min frågeställning, iaf ibland! Tackar!
Sonos affärside verkar ju vara att bricka gammal hårdvara så du måste köpa nya sonosprylar med jämna mellanrum.

Snapcast och andra open-source lösningar kommer med all sannolikhet finnas så länge internet finns.

Om mjukvaran inte är open-source så kan du inte lita på att du får support.
Va, har Sonos övergivet gammal hårdvara? Det hade jag missat. Då går de bort stenhårt.

Det finns ju andra väl, typ Heos mfl. Men oavsett system så blir man förstås utlämnad den dagen de konkar/lägger ner/ändrar något tekniskt…

Det börjar luta åt en stärkare. Och om det blir problem med störningar får man väl lösa det. Med en foliehatt eller nåt.

[OT] Smart hem tråden
Min elektriker gjorde typ så som jag gissar att du tänker. Kapade elsladden och anslöt inne i eluttaget. Annars kanske det går att sätta dit ett eluttag till, beroende på hur det ser ut?

Tjena!

Kommer inte få dit ett uttag så att det inte kommer synas. Jag bokstavligen hatar synliga sladdar så det går bort.
Får fulkoppla helt enkelt, om jag inte hittar nån annan armatur som fungerar. I fönstret vill jag varmt ljus så där kommer det inte bli bra.

[OT] Smart hem tråden
Ström måste man ju ha så vad är frågeställningen? Ikeas styrning fungerar på befintig koppling så länge ingen slår av den fysiska brytaren.
Är frågan hur man kopplar bort den fysiska?
Jag vet inte vilka lagliga möjligheter som finns men en är att byta den fysiska brytaren mot en fjärrstyrd och sätta lock på dosan.
Om det är poppis att bara bypassa brytaren vet jag inte men för en elekriker är det väl bara att byta till sladd till rätt färg och sätta på ett lock? At själv tvinna ihop dem är nog inte poppis om man frågar nån som bestämmer.

[OT] Smart hem tråden
Ström måste man ju ha så vad är frågeställningen? Ikeas styrning fungerar på befintig koppling så länge ingen slår av den fysiska brytaren.
Är frågan hur man kopplar bort den fysiska?
Jag vet inte vilka lagliga möjligheter som finns men en är att byta den fysiska brytaren mot en fjärrstyrd och sätta lock på dosan.
Om det är poppis att bara bypassa brytaren vet jag inte men för en elekriker är det väl bara att byta till sladd till rätt färg och sätta på ett lock? At själv tvinna ihop dem är nog inte poppis om man frågar nån som bestämmer.

Som jag uppfattar @Kneecap, och den problematik som min elektriker "löste", jag tror inte ens jag bad om det. Är att led-drivaren ansluts med en sån här sladd. Det min elektriker gjorde var att klippa bort euro kontakten och skruva fast ledarna inne i befintligt uttag.
Jag misstänker att det inte är ok, och han gjorde detta när köket renoverades, så han fick göra allt med el, även om jag hade kunnat sätta upp listerna själv.

Screenshot_20250107-143027.png

[OT] Smart hem tråden
Som jag uppfattar @Kneecap, och den problematik som min elektriker "löste", jag tror inte ens jag bad om det. Är att led-drivaren ansluts med en sån här sladd. Det min elektriker gjorde var att klippa bort euro kontakten och skruva fast ledarna inne i befintligt uttag.
Jag misstänker att det inte är ok, och han gjorde detta när köket renoverades, så han fick göra allt med el, även om jag hade kunnat sätta upp listerna själv.

Visa bilaga 746336
ok, just det. Det beror väl på om han tolkar det som en fast installation eller inte. Nu får man ju som lekman varken fråga eller ifrågasätta utan att få en ordentlig blåsning av eliktriker men vad jag vet får man inte göra fast en icke fast installation. Kan man dra ut ena sidan och stoppa den i munnen så vet inte jag om det bör räknas som fast.

EDIT, men jag vet inget om el utom att det är viktigt att in och efter-dra när man har haft fackman inne och roddat i skåpet.

[OT] Smart hem tråden

Enklast(?) borde det väl vara med ngt wifi-styrt system med dosdimmers och trådlös fjärrknapp
Ett system som jag själv har använt är Tuya/Smart Life
men inte med dosdimmers eller fjärrknapp så jag kan inte tipsa dig om produkter och det kräver åtminstone app vid installationen.
Tuya/Smart Life-kompatibla produkter sälja av många både i Sverige och förstås i Kina där det oftast är billigare
Exempel på wifi-styrd LED-list
Dimmer
Fjärrknapp
Det finns förstås massor med alternativ, även hos AliE

Ett alternativ borde Shelly kunna vara, men det har jag ingen egen erfarenhet av

[OT] Smart hem tråden
ok, just det. Det beror väl på om han tolkar det som en fast installation eller inte. Nu får man ju som lekman varken fråga eller ifrågasätta utan att få en ordentlig blåsning av eliktriker men vad jag vet får man inte göra fast en icke fast installation. Kan man dra ut ena sidan och stoppa den i munnen så vet inte jag om det bör räknas som fast.

EDIT, men jag vet inget om el utom att det är viktigt att in och efter-dra när man har haft fackman inne och roddat i skåpet.

Nä, det är inte alltid behöriga elektriker gör rätt. Jag hade en som frågade om jag hade gjort en sak själv, för det var helt fel gjort. Men det var en annan elektriker som gjort det.

Och nej, jag är ganska säker på att klippalösningen jag beskriver inte är tillåten. Men med tanke på hur kort den sladden är får man jobba hårt få in den i munnen, och den når inte ner till köksbänken. I det perspektivet hade ju faktiskt standardlösningen med "lång" sladd i uttaget varit mer riskfylld.

@Pfaff är väl elektriker och kanske vet om jag borde fixa en laglig lösning

[OT] Smart hem tråden
Ja, stabilt wifi. Men om man kan handla på företagets pengar kanske man ändå kan titta på en ny förstärkare? Jag tänker mest på formfaktor och en (fåfäng) förhoppning att kunna skruva upp den under en bänk där alla högtalarkablar idag möts vid den gamla bilstereon. Den tråden du länkade ska jag kanske inte skriva i, men kan ändå skumma igenom. Berör ju absolut min frågeställning, iaf ibland! Tackar!

Va, har Sonos övergivet gammal hårdvara? Det hade jag missat. Då går de bort stenhårt.

Det finns ju andra väl, typ Heos mfl. Men oavsett system så blir man förstås utlämnad den dagen de konkar/lägger ner/ändrar något tekniskt…

Det börjar luta åt en stärkare. Och om det blir problem med störningar får man väl lösa det. Med en foliehatt eller nåt.
Något sådant kanske? Verkar fullsmetat med trådlösa standarder för (framtidssäker?) streaming till, samt hyfsat med utgångar som borde vara i paritet med en bilstereo åtminstone. Och då borde det fungera!?! (Jag tittar in bakom bilstereon ibland när livet känns för bra, för att beundra sladdhärvan som ”installatören” lämnat efter sig. Och då känns det direkt sämre igen. 😉) Exakt hur det ska kopplas får bli ett senare problem.

Dessutom verkar den stödja trådlösa högtalare, vilket faktiskt kunde vara en bra grej om jag vill lägga till en högtalare till utan att förvärra skatboet.

[OT] Smart hem tråden
Ett par gånger om året tänker jag "finns det ingen bra öppen standard för musikstreaming än", googlar lite, och blir besviken.

Skulle jag vilja göra nånting som garanterat är hållbart efter 30 månader så hade det nog blivit kabel. Sen vad man sätter i varje ände vet jag inte.

Hade vart nice att kunna skicka en digital ljudsignal till varje ställe och använda aktiva högtalare för att ta emot. Borde bli mer eller mindre störningsfritt.

[OT] Smart hem tråden

Visa bilaga 746336
Tror på denna jag!

1736354111812.png

[OT] Smart hem tråden
Ok, fick hem IKEA trådlös Gateway från @fhloston och i helgen köpte vi en trådfri lampa till dottern. Faktiskt inte så dumt på ett flickrum att kunna dima och ändra från kallt till varmt ljus.

Den nya "dirigera" verkar gå på helt andra protocoll / app kit / matter så det finns ingen rak väg där heller.

Hur som helst integrerar den enkelt med home assistant den också. Tycker man det är kul borde jag kunna tända på rummet när hon låser upp dörren.

1736445544411.png

[OT] Smart hem tråden
Shelly släppte nya enheter idag, Gen4 med matter zigbee wifi BT svenska och rövarspråket i samma enhet, lite fränt. Även en LoRa enhet som hade range på 5km.

Nån Shelly användare som vet var man kan få fram vilken Generation av enhet man har 😅 letat i Shelly appen men hittar inget

[OT] Smart hem tråden
OK, jag måste verkligen ta tag i att sätta upp HA. Är det dumt att köra HA i Docker?
Det är nog vanligt, men jag vet inget om det. Det bästa är nog att ta det man är bekväm med och sen är frågan hur enkelt det blir om man vill ha usb sticka.

Jag råkade välja hyper-v eftersom det vara snabbast att få upp, för mig, utom vmplayer och den senare kör inte som en tjänst. Tyvärr visade sig hyper-v inte stöda usb mapping.

Jag fattar inte riktigt hur det funkar. Jag testade att installera direkt i Ubuntu server också men då körs ändå HA core virtuellt på nåt sätt jag inte fattar. Nån inbyggd command line grej som inte fanns när jag var mer insatt.
Ska testa stoppa i usb sticka men tvivlar pga anledning

Ska man inte köra USB verkar alla metoder väldigt enkla.

Tillbaka
Topp