Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Finns med all sannolikhet även kvar under ett annat namn. Det är iaf min misstanke.Användaren verkar finnas kvar i alla fall
Malmbergs finns 24 butiker som säljer sortimentVar köper man gamla hederliga takmonterade ljusrörsarmaturer med någon form av diffusion för inomhusbruk nu för tiden?
Vill kunna trycka i flimmerfria, Ra>90, T8, 2x120cm, LED-rör.
Det jag hittar är antingen:
1. Armaturer med nakna lysrör
2. Armaturer för utomhusbruk
3. LED paneler (alltså homogent lysande 120x30 cm platta)
T8 är inte flimmerfria då ska du ha T5.Var köper man gamla hederliga takmonterade ljusrörsarmaturer med någon form av diffusion för inomhusbruk nu för tiden?
De är inte förbjudna men du måste ha tillstånd att förvärva kaustik soda.Någon som vet hur jag får tag på natriumhydroxid/lut nuförtiden. Propplösare är visst förbjudet från 1 Jan i år
Gäller det även LED-ersättningsrör?T8 är inte flimmerfria då ska du ha T5.
Kaustiksoda eller mr muscle propplösare?Någon som vet hur jag får tag på natriumhydroxid/lut nuförtiden. Propplösare är visst förbjudet från 1 Jan i år
Nej, läste slarvigt. Men armaturer lär knappast gå atr få tag i.Gäller det även LED-ersättningsrör?
Det blev iaf en ENORM skillnad när jag bytte från riktiga lysrör till LED-rör i garaget.
Tidigare kunde jag inte använda svetshjälmen med automatisk avbländning där inne...
Beroende på vad ni har för secondhand-butiker lokalt kan det dyka upp där. Jag har iaf sett en hel del lysrörsarmaturer i såna senaste året, troligtvis byts det ut en hel del nu när lysrör inte längre går att få tag i.Var köper man gamla hederliga takmonterade ljusrörsarmaturer med någon form av diffusion för inomhusbruk nu för tiden?
Fast om jag tolkar kemi rätt är propplösaren förbjuden men andra jättebasiska produkter är okej. Nu vill jag luta av lite grejjer tex. Jag får smuggla från norge om det inte går annars men det är ju bökigtDe är inte förbjudna men du måste ha tillstånd att förvärva kaustik soda.
Hur man nu får ett sånt tillstånd.
Sportbilar som kostar miljoner (Ferrari) måste ofta lackas om direkt efter köp.Varför målas cykelramar med så dålig färg?, räcker med lite våld (insex som slinter etc) för chippa ut bitar
StändigtBaserat på en annan tråd började jag fundera, hur länge eller långt kan man förvänta sig att cykelkomponenter ska hålla? Bör man ha olika förväntningar på premium-produkter och mindre premium?
Själv skulle jag ju förvänta mig att en ny bakväxel, särskilt av högre nivå men även av något enklare modell, borde hålla minst 10 år och många tiotusentals mil. Tänker på alla gamla cyklar som servas och rullar år ut och år in.
Är jag ute och cyklar?
Kaustiksoda är förbjudet att använda till avloppsrensning men det är inte förbjudet att köpa och kräver inte heller tillstånd. Finns att köpa på nätet. Jag använder det tillsammans med klassiskt tapetklister som färgborttagningsmedel.De är inte förbjudna men du måste ha tillstånd att förvärva kaustik soda.
Hur man nu får ett sånt tillstånd.
Kaustiksoda är förbjudet att använda till avloppsrensning men det är inte förbjudet att köpa och kräver inte heller tillstånd. Finns att köpa på nätet. Jag använder det tillsammans med klassiskt tapetklister som färgborttagningsmedel.
Enligt texten i din länk:![]()
Frätande propplösare – kort om regler
Medel för rensning och rengöring av avlopp, så kallade propplösare, är ofta starkt frätande kemiska produkter som omfattas av flera olika lagstiftningar. Förutom allmänna regler om kemiska produkter omfattas propplösare av specifika regler som bara gäller i Sverige. Om du importerar, tillverkar...www.kemi.se
Nu var det ju frågan om just kaustiksoda som propplösare.Enligt texten i din länk:
"Andra starkt frätande produkter som innehåller natrium- eller kaliumhydroxid, och som inte är avsedda för rensning eller rengöring av avlopp, får fortsatt köpas och användas av privatpersoner utan krav på tillstånd."
Det betyder att om avsedd användning av kaustiksodan är något annat än avloppsrensning så krävs inget tillstånd.
Fast nu var min orginalfråga om hur jag ska få tag på lut nu när propplösaren är förbjuden. Jag fick bra tips och svar tillslut. Passade på att ringa till syrran som jobbar på kemi för att skälla lite på henne eftersom jag som lillebror misstänker att allt är hennes felNu var det ju frågan om just kaustiksoda som propplösare.
Och vad jag kan se finns granulat inte längre i handeln att köpa för privatpersoner på alla ställen jag letar. "Ej i lager" heter det.
Däremot kan det finnas medel som innehåller kaustiksoda/natriumhydroxid avsedda för andra ändamål.
Om vi pratar lvg/pendling...Baserat på en annan tråd började jag fundera, hur länge eller långt kan man förvänta sig att cykelkomponenter ska hålla? Bör man ha olika förväntningar på premium-produkter och mindre premium?
Själv skulle jag ju förvänta mig att en ny bakväxel, särskilt av högre nivå men även av något enklare modell, borde hålla minst 10 år och många tiotusentals mil. Tänker på alla gamla cyklar som servas och rullar år ut och år in.
Är jag ute och cyklar?
Med premium vs. icke-premium tänkte jag nog främst på Dura-Ace/Ultegra/105/XTR vs. Tiagra/Sora/Claris/Deore eller kanske till och med Cues.Om vi pratar lvg/pendling...
Beror lite på vad premium och mindre premium innebär... Om det är Shimano så håller väl allt väldigt länge om man tar hand om grejerna och det inte finns några typfel (bromsok som typiskt läcker mm). Är det lite "mindre premium" från Ali express så kan man nog inte lita på att det håller.
De cykeldelar jag haft som jag fått kassera har varit växlar som kärvat ihop efter för många timmar i saltslask eller nav som rostat av samma anledning och utebliven service.
+1De cykeldelar jag haft som jag fått kassera har varit växlar som kärvat ihop efter för många timmar i saltslask eller nav som rostat av samma anledning och utebliven service.
Köpt ny fälgbroms till grabbens cykel men stött på patrull. Till en början: vad har jag köpt?En cantilever eller?? Googlar, men tycker inte jag hittat en cantilever som ser ut så här. Bulten är dock för kort, går ej igenom framgaffeln och ut på andra sida. Anordningen ser rätt rejäl ut, är det någorlunda lätt att byta bulten till en längre tror ni?
Tack för snabbt svar. Då har jag lite mer att gå på!Det är ingen cantilever, det är en caliper brosn. Då fick du bakbroms, den har kortare bult. Jag antar att man kan byta bult, men jag vet ingen hur enkelt det är att hitta en av rätt modell.
Jag fick hjälp av LBS med en längre bult (eller om det var honan man använder för att skruva åt) när jag hade samma problem för något år sedan, han hade något lämpligt liggande i nån låda.Tack för snabbt svar. Då har jag lite mer att gå på!
Jag tror att din broms heter "dual pivot caliper". Den är annorlunda från "single pivot", cantilever och "linear pull" a.k.a. V-bromsar. De är också fram- och bak specifika.Köpt ny fälgbroms till grabbens cykel men stött på patrull. Till en början: vad har jag köpt?
Toppen, ska kolla upp. Tack!Jag fick hjälp av LBS med en längre bult (eller om det var honan man använder för att skruva åt) när jag hade samma problem för något år sedan, han hade något lämpligt liggande i nån låda.
Edit: en längre sådan här är det alltså som kanske kan hjälpa dig:
![]()
Recessed Road Bike Caliper Brake Fitting Bolts, for Fork
Recessed Roadbike calliper brake fitting bolts for Fork - Silver - (Per pc - male or female) Package Contents: Single Pc. Size: Various size options.*Note: Images are for representational purposes only. Actual size/packaging/graphics may vary with product type/size.IMPORTANT ORDERING...www.cyclingboutique.in
Jag tror att din broms heter "dual pivot caliper". Den är annorlunda från "single pivot", cantilever och "linear pull" a.k.a. V-bromsar. De är också fram- och bak specifika.
Finns på närmsre håll, goggla på "rim brake pivot nut"Toppen, ska kolla upp. Tack!
Är det samma ekrar som går av är det nog läge. Ett rakt hjul (med stora skillnader i ekerspänning) är inget bra/hållbart hjul.Ekrar som går av, bäst o ekra om hela hjulet?
Är det samma ekrar som går av är det nog läge. Ett rakt hjul (med stora skillnader i ekerspänning) är inget bra/hållbart hjul.
Min ringa erfarenhet är att när det börjar gå ekrar så är fälgen slut. Det gör att ekerspänningen skiftar (och leder till problem). Ett hjul ska ju, rakt och välbyggt, nästan tåla vad som helst. När nåt felar så blir det snabbt värre.Det berör. Om fälgen är rakt kan samma ekrar kan går av för att dom är för hård spända medan närliggande ekrar är för löst spända. Men om man behöver spåna några ekrar för hårda för att får hjulet rakt behöver man ett nytt hjul eller rikta fälgen.
Min ringa erfarenhet är att när det börjar gå ekrar så är fälgen slut. Det gör att ekerspänningen skiftar (och leder till problem). Ett hjul ska ju, rakt och välbyggt, nästan tåla vad som helst. När nåt felar så blir det snabbt värre.
Edit: alla hjul är inte välbyggda, jag vet...
Jag kör inte hårt. :) Men, jag byggde ett bakhjul till en benstark (och tung) kompis. Som inte var det minsta teknisk i skogen. Det hjulet drog (när fälgsidorna bromsats ned tillräckligt och inte kunde hålla formen) ekrarna/öljetterna genom fälgen. Men var runt och rakt tills det dog.Precis. På en välbyggt hjul är det suspekt att ekrar går av om man inte går fått något mellan ekrarna. Jag har dock sett flera hjul där ekrarna var spända helt ojämt. Konstigaste jag har sett var ett bakhjul på en MTB av en u ungdomsgruppen där alla ekrarna var helt lösa. Var flera förvånad, men det händer när man kör riktigt hård och inte kollat spänningen.
Om man inte byggt själv (eller låtit nån duktig bygga) får man kanske göra regelbundna kontroller innan det blivit för sent? Att alla ekrar är lösa måste vara rätt obehagligt!
Ja, när det är sån cykling krävs bättre koll på grejorna. Kroppsskydden hjälper, men inte mot allt.Hursomhelst bra att kontrollera hjul regelbundet när man hoppar och droppar stor. Jag var förvånad att ingen ekar gick av när alla var lös och grabben försökte att trippla hopp! Jag drog åt alla bredvid stigen och fick det tillräckligt bra, fick bara hängpaj på en nippel.
Det finns fälgar med slitageindikatorer, ofta i form av en liten grop i bromsytanDet hjulet drog (när fälgsidorna bromsats ned tillräckligt och inte kunde hålla formen) ekrarna/öljetterna genom fälgen. Men var runt och rakt tills det dog.
Om man inte byggt själv (eller låtit nån duktig bygga) får man kanske göra regelbundna kontroller innan det blivit för sent?
+1Att alla ekrar är lösa måste vara rätt obehagligt!
Min kompis var (är) inte mycket för underhåll och dylika detaljer. :)Det finns fälgar med slitageindikatorer, ofta i form av en liten grop i bromsytan
Typ
Visa bilaga 749666
+1