[Byggtråd] Omnium Cargo - bilersättaren?
Allt för följarna på HappyRide! TackImpulskontroll som ett barn!?
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Allt för följarna på HappyRide! TackImpulskontroll som ett barn!?
Sådärja, nu känner jag igen mig!Äh, monterade ändå.
Visa bilaga 589958
Men, har lite bekymmer. Skärmen tar i lampan som man ser på denna bilden. Lampfästet går att bocka så man får någon centimeter till, men det kommer inte räcka. Bockar man upp fästet för långt tappar man ljusbilden då korgen och lastytan är ivägen.
Jag kan också skära av skärmen, men jag kommer med största sannolikhet inte kunna bocka in kanten som det är original, och då blir den avsågade änden vass och otrevlig. Plus att skärmen blir kortare än önskvärt.
Sista alternativet är att sänka skärmen, men det kräver ett nytt fäste i skärmen som idag är popnitat. Krångligt. I dagsläget är det väldigt mycket frigång mellan däck och skärm, men stagen är av fast typ och går inte att justera (de har en ögla i änden av stagen istället för en klämma). Sänker man fästet behöver man göra något med stagen också...
Vad göra?
Ja, stagen kunde varit lite kortare, men det är i princip inte möjligt utan massor med jobb, och dessutom höjs framänden av skärmen (större risk för konflikt med lampan) så det är liksom inte värt det. Men jag förstår hur du menar!?Jag tycker att du snarare behöva korta stagen ;)
PS: gjorde en liknande konstruktion på sonens citycykel som är en ombyggd MTB. Då är dock infästningen mellan L-fästet och extra-fästet nästan helt dolt emellan benarna av gaffeln.
Jag förstår att du slipade av färgenFärdigt för montering. Men det får bli en annan dag..
Visa bilaga 589955
Det är väl inget, kunde ju vara i mässing!Jag förstår att du slipade av färgen
Men är den nu helt oskyddad aluminium?
Skönt att du löste det, hade lite ont i ögonen innan jag scrollade ner men nu blev jag lycklig igen <3Eftersom jag totalt saknar disciplin sket jag i läggdags en gång till och rotade fram ett litet fäste som klipptes till, varpå skärmen kunde monteras längre ner. Blev helt okej och lampan går nu fritt!
Visa bilaga 589968
Visa bilaga 589969
Man kan byta ut L-fästet på skärmen till ett längre vid tillfälle, men nu får det vara funktion före estetik.
Cue regn!
Japp, det stämmer. Jag tror att det hade varit bättre att polera ännu mer så ytan blir "tätad" liksom, men jag orkade inte mer än jag gjorde. Därefter är den bara vaxad.Jag förstår att du slipade av färgen
Men är den nu helt oskyddad aluminium?
Ja, den är hundraprocentig. Det är SONs vanliga fäste som följer med lampan, som jag sen bockat för att gå fritt från hjulet.Fungerar den där lösningen för lampfäste bra?
Har du bara böjt till den vanliga metallbågen till lampan?
Jag köpte en sån här och satte längst fram på flaket men är inte helt nöjd.
Men standard-fästet på B+M-lampor ser likadant ut och de är inte så dyra ;)Inte mer Edelux-reklam nu @n3wton, jag har inte råd att köpa någon just nu…
Den är helt jäkla fantastiskt dessutom! Rekommenderar alla med möjlighet att skaffa en att faktiskt göra det. För min del har många nya möjligheter öppnat upp sig. Känslan att lämna 1,8 ton plåt hemma och bara ljudlöst swish iväg trots att man har flera barn och packning med sig är en jäkla go känsla!Helvete vilken ball hoj. Nu vill jag också ha lådcykel ju! Snyggt jobbat ?
Ja det förstår jag, låter magiskt! Ska bara lösa kidsen först sen blir det lådcykelbyggeDen är helt jäkla fantastiskt dessutom! Rekommenderar alla med möjlighet att skaffa en att faktiskt göra det. För min del har många nya möjligheter öppnat upp sig. Känslan att lämna 1,8 ton plåt hemma och bara ljudlöst swish iväg trots att man har flera barn och packning med sig är en jäkla go känsla!
Måndagsmorgon med tvådagarspackning, innebandykit osv:
Visa bilaga 610752
Försvarbart ekonomiskt ska man inte tänka för mycket på@n3wton stort tack för ett mycket informativt svar. Blir bara mer sugen på att starta igång efter att jag läst din text och tittat på dina bilder.
Jag har med tänkt att cykeln ska underlätta vardagen med skjuts till förskola, handla mat osv men även för att kunna komma ut på äventyr med barn som inte hade gått på samma sätt med bil.
Jag ska försöka jaga mekaniker för att bygga hjul här upp i Stockholm, funderat på om jag skulle försöka mig på att bygga själv men aldrig gjort det tidigare så känns lite övermäktigt.
Hjulen kommer jag med all sannolikhet lägga lite extra krut på medans andra komponenter möjligtvis blir från andra cyklar och köp. Sugen på att göra ett drömbygge men vet inte om det är försvarbart ekonomiskt.
Tack / Martin
Nej det är just det.Omniums egna är mattsvarta i plast och har plats till 55 mm däck. Funkar bra men är inte dom snyggaste på marknaden.
Då har jag hamnat in i ett problem till. Beställde avid IS adapter 0mm från tcm.se där det stod att de skulle passa 180 skiva fram och 160 bak. Detta gör det ju inte, var väl lite snabb med att beställa. Står på omniums hemsida att de kör 160 både fram och bak men ser inte vilka storlek på adapter de kör.
Frågan kommer ju nu till vilken atapter jag behöver köpa +20mm eller behöver jag ännu mer?
Mmm får beställa 20mm då så kanske jag når någon framgång :)Den verkar vara felmarkerad. 0 mm är 160 fram / 140 bak. +20 mm är vad du behöver. Hos TCM är den markerad "170 mm", hahaha