Visa din Kona Unit X

jingleyschmidt

Aktiv medlem
Visa din Kona Unit X
Jag har i flera år suktat efter den här cykeln men alltid varit för snål för att slå till. Posta foton på era Kona Units, gärna i härliga miljöer, så jag kan sukta lite och kanske köpa en vartefter!

Visa din Kona Unit X
Min Unit får agera både stigcyckel och bikepacking rig.
IMG_8061.webp

Bilagor

• IMG_7607.webp
    IMG_7607.webp
    912.2 KB · Besök: 303
  • IMG_5577.webp
    IMG_5577.webp
    661.3 KB · Besök: 303
Visa din Kona Unit X
Tyckte alla fina pakethållare var för dyra och såg en bra ursäkt för att införskaffa en rörbock. 😁 Övre delen är ett stycke och de vertikala stagen har fått tre svetsmuttrar vardera. Något överdimensionerad (sviktar knappt på 100kg) men i överlag väldigt nöjd.
Ser stiligt ut! Jag är i färd med att tillverka en nära på identisk till min bikepackinghoj. Snyggt byggt!

Visa din Kona Unit X
Tyckte alla fina pakethållare var för dyra och såg en bra ursäkt för att införskaffa en rörbock. 😁 Övre delen är ett stycke och de vertikala stagen har fått tre svetsmuttrar vardera. Något överdimensionerad (sviktar knappt på 100kg) men i överlag väldigt nöjd.
Ja, det finns en överhängande risk att jag snor den där konstruktionen till min surly! Tjusigt!

Visa din Kona Unit X
IMG_0308.webp
IMG_0707.webp
Mest använd som vinterpendlare, men har en lös plan att montera växlar på den till sommaren och bikepacka lite. Hade en Kona Humu humu som ramen gick sönder på men som jag tyckte väldigt mycket om tills dess, så ville definitivt ha en till Kona stålram efter det, och herregud vad jag tycker 29” är bekvämare än 26” även om den lekfulla känslan av 26” som en förvuxen BMX också var svårslagen, många mil med ett leende och att känna sig barnslig igen :)
2312.webp

Senast ändrad:
Visa din Kona Unit X
Fick igår kväll ett infall att cykla långtur till jobbet idag.
Kändes dock tungt med SS (i kombination med 70km snöiga grusvägar och stigar + tidspress) så vid midnatt plockade jag av vevparti, vevlager och bakhjul och hängde på en slx grupp som låg i bra att ha lådan + snodde ett bakhjul från MTBn
Så nu har man en Unit X och det känns faktiskt helt rätt.
1000003914.webp

Visa din Kona Unit X
Nöjd? Funderar på att köpa en till fram och fästa i eyelet som du har gjort, funkar det bra? (Jag vill inte fästa i hjulaxeln.)

Jag har Topeak Versacage på framgaffeln nu. Har du en uppfattning om man skulle få plats med flaskhållare och flaska på en OMM i kombination?
Såhär? Jag är mycket nöjd med den och det funkar bra med den monteringen
PXL_20240911_061749249.webp

Visa din Kona Unit X
Kul att dom ibland verkat samla ihop sig i små grupper om 2-3 stycken!😍

Min största ambivalens inom cykelstallet just nu är huruvida jag behöver ("behöver" är ju också ett jävla ord!😂) en helstel go-anywhere-hoj eller ej. En ram, ett par beggade Shimanobromsar och -växlar tillsammans med ett lånat hjulpar från min stighoj så är ju saken biff... Blir det inte en Nordest Sardinha är ju en Unit ett självklart val på ramfrågan!

Kul tråd!

Visa din Kona Unit X
Kul att dom ibland verkat samla ihop sig i små grupper om 2-3 stycken!😍

Min största ambivalens inom cykelstallet just nu är huruvida jag behöver ("behöver" är ju också ett jävla ord!😂) en helstel go-anywhere-hoj eller ej. En ram, ett par beggade Shimanobromsar och -växlar tillsammans med ett lånat hjulpar från min stighoj så är ju saken biff... Blir det inte en Nordest Sardinha är ju en Unit ett självklart val på ramfrågan!

Kul tråd!
Klart du behöver en Unit!
Sålde min hardtail och köpte Uniten istället. Klarar allt man kastar på den rätt bra. Både stig (klarar bra mycket brötigare än jag trodde...eller så har jag blivit bättre cyklist 😅) och eventuell pendling
Har kört min med rakt styre, alt bars, växlad, singlespeed, smala däck (50mm), feta däck, med skärmar och pakethållare. Den gör allt ganska bra helt enkelt.

Visa din Kona Unit X
Det känns lite så, eller hur? Jag jagade en för några år sedan med det slutade med en Karate Monkey istället. Nu intalar jag mig själv att de är typ samma sak och att jag INTE ska börja leta en Unit 😁

Jag har ju cyklat mycket Karate Monkey och litegrann på brorsans Unit. Uniten är XL och lite stor för mina 180cm men Surlyn är klart roligare tycker jag, så det är lugnt!

Visa din Kona Unit X
Finns det några stänkskärmar, typ Bluemels 75, som fungerar bra som standard på Kona Unit X 29-hjul med originaldäcken på 2.6?
20250228_153034.webp

B75:or går bra att montera. Lite småmeck baktill särskilt för mig som också fäster Ortlieb QR på samma plats. Fortfarande oklart om det går, har inte testat klart med det.
Som synes betydligt mer luft till skärm fram.

Ovan är dock Mezcal 2.35. Jag har 2.6 på fälg hemma. Kan testa om det är intressant?

Visa din Kona Unit X
Visa bilaga 755510
B75:or går bra att montera. Lite småmeck baktill särskilt för mig som också fäster Ortlieb QR på samma plats. Fortfarande oklart om det går, har inte testat klart med det.
Som synes betydligt mer luft till skärm fram.

Ovan är dock Mezcal 2.35. Jag har 2.6 på fälg hemma. Kan testa om det är intressant?
Tack! Ja testa om du orkar och om det inte är till för mycket besvär förstås. Men det ser rätt tajt ut alltså. :D Det är kanske inte tillräckligt mycket äventyr om man är ren efter en tur! ;)

Tillbaka
Topp