[OT] Visa ditt pizzabak

[OT] Visa ditt pizzabak
Gjorde 12 långjästa degar i helgen, 6 hamnade i sina burkar i frysen och resten åt vi upp. Grymt bra. Otroligt trevliga att baka ut! Kör 210 gram per boll så blir de inte för stora för ugnen och min spade.

Kan verkligen rekommendera att frysa degar. Ta ut en timme innan bara sen är det som om de är nygjorda, perfekt för en enkel pizzalunch.

En av de bästa pizzorna blev faktiskt en Margerita med ananas - fast med mozarella och parmesan. Det är riktigt gott!

Orkade som vanligt inte ta fram Oonin utan körde i ugnen, 300 grader i en timme innan, dubbla bakstenar så kan man få lite tempo på produktionen med. 5 minuter per pizza.

20250316_180158.webp

[OT] Visa ditt pizzabak
Ser ut som du fått bra lyft i kanterna. Är det ”vanlig” deg eller någon variant av biga eller poolish?

Jag körde sten tidigare men nu kör jag med stål i ugnen. Tycker det funkar bättre, men min ugn toppar på 250 grader så jag får inte riktigt det där trycket som jag önskar.

[OT] Visa ditt pizzabak
Vanlig långjäst deg, brukar köra med det här receptet. Det är klasskillnad jämfört mera snabbjästa degar, nackdelen är att man måste komma ihåg att göra den kvällen innan, precis när man sitter och äter middag :-)

Fast 0.3 gram jäst är ju rätt svårt att mäta upp exakt med en vanlig hushållsvåg, och någon knarkvåg finns inte i hushållet. Har inte testat någon mera avancerad variant av deg än så, brukar köra med Caputo eller Ramlösas Tipo 00.

Har två rätt tjocka stenar och kör ugnen en timme innan.

[OT] Visa ditt pizzabak
Vanlig långjäst deg, brukar köra med det här receptet. Det är klasskillnad jämfört mera snabbjästa degar, nackdelen är att man måste komma ihåg att göra den kvällen innan, precis när man sitter och äter middag :-)

Fast 0.3 gram jäst är ju rätt svårt att mäta upp exakt med en vanlig hushållsvåg, och någon knarkvåg finns inte i hushållet. Har inte testat någon mera avancerad variant av deg än så, brukar köra med Caputo eller Ramlösas Tipo 00.

Ungefär så kör jag, tror det är Marcus Larssons recept tror jag. Ger fina pizzor. Next level är biga.

[OT] Visa ditt pizzabak

Ser ganska identiskt ut som det receptet jag följer, fast jag har hittat det hos Lilla Napoli.
Innan jag fixade en "knarkvåg" så löste jag upp en större vikt jäst i vatten och använde sedan bara motsvarande mängd av jästlösningen till degen*. Lite meckigare, men funkade som nödlösning.

*Man löser alltså t.ex. upp 3 gram jäst i 100 gram vatten och använder sedan 10 gram (10%) av lösningen till degen.

[OT] Visa ditt pizzabak
Ser ganska identiskt ut som det receptet jag följer, fast jag har hittat det hos Lilla Napoli.
Innan jag fixade en "knarkvåg" så löste jag upp en större vikt jäst i vatten och använde sedan bara motsvarande mängd av jästlösningen till degen*. Lite meckigare, men funkade som nödlösning.

*Man löser alltså t.ex. upp 3 gram jäst i 100 gram vatten och använder sedan 10 gram (10%) av lösningen till degen.
Fast blir inte det 10,3%?

[OT] Visa ditt pizzabak
Provade ett nytt degrecept 48h timmar i kylen. Den blev krispig på undersidan, inte helt 100 på att ja tycker det är bättre än vår vanliga 24 men alltid spännande att prova. Ska göra en gång till o se om ja kan få till samma effekt igen!

[OT] Visa ditt pizzabak
En extra utmaning med 24h-degen är att det går att baka ut den för tunt, det gäller att inte sträcka ut den till en för stor pizza. Med den degen vi gjorde förut var det omöjligt.

Och ja, receptet var ju i princip identiskt.

Smart att lösa en större mängd jäst i vatten! Det hade jag inte klurat ut på egen hand. Vi har ALLTID jästpaket som är gamla i kylen med bara en hörn använt typ, man kan ju lika gärna köra med hela enligt den metoden.

[OT] Visa ditt pizzabak
En extra utmaning med 24h-degen är att det går att baka ut den för tunt, det gäller att inte sträcka ut den till en för stor pizza. Med den degen vi gjorde förut var det omöjligt.

Och ja, receptet var ju i princip identiskt.

Smart att lösa en större mängd jäst i vatten! Det hade jag inte klurat ut på egen hand. Vi har ALLTID jästpaket som är gamla i kylen med bara en hörn använt typ, man kan ju lika gärna köra med hela enligt den metoden.
Förvara jästen i en liten glasburk med tätt lock, typ en som det varit rom i. Då håller jästen typ hur länge som helst.

[OT] Visa ditt pizzabak
Vad jag förstår behöver man en spiralblandare för biga. Och en ugn som blir minst 400°. En vanlig köksugn torkar ut en biga för mycket under den längre baktiden.
Får se vad som går att få till med en Ankarsrum. Onin ska nog duga för gräddningen. Den poppar pizzor på minuten. Mer tveksam kan man vara på Caputo-mjölet ICA. Säljer.

[OT] Visa ditt pizzabak
Har aldrig haft problem med jäsningen, kan inte vara ett stort problem.
Enligt italienarna (pizzanapoletana.org, bland andra) så är det lugnt i upp till ca 5 minuter, men de rekommenderar ändå att man blandar ca 10% av mjölet med det saltade vattnet innan jästen tillsätts.
Jag har gjort så ibland men har även kört jästen och saltet samtidigt, men har aldrig tagit tillräckligt lång tid på mig för att märka någon skillnad. Jag vet inte riktigt vad man håller på med om man inte lyckas få ner mjölet i vätskan inom fem minuter.

[OT] Visa ditt pizzabak
Vad tror experterna om denna?

[OT] Visa ditt pizzabak
[OT] Visa ditt pizzabak
Tolkar tystnaden som: anus
Jag var sugen på en sån en kort stund, men ändrade mig när jag såg att de använde kavel till degen i promotionvideon.
Jag är dessutom rätt säker på att jag vill ha en ugn med fyrkantig sten som täcker hela botten i ugnen. Det känns mindre begränsande och jag har drällt för mycket när jag missade min tidigare runda sten i vanliga ugnen.

[OT] Visa ditt pizzabak
Temperatur är ju ett mer knepigt begrepp än vad man kan tro, jag skulle vara försiktig med IR-element. Visst kan de snabbt värma upp lite luft till 500 grader, men det kan ju en varmluftspistol också. Det säger ganska lite om hur väl den kan överföra energi till en pizza.

[OT] Visa ditt pizzabak
Jag suktar lite efter en ny Pizzaugn. Nuvarande är en Ooni pelletsugn, och förutom att den kräver mycket pyssel med att mata med lagom flöde, så är den bra. Den tillhör mitt ex, så rätt som det är blir jag av med den.

Jag är då sugen på en Ooni gasol, eller annat märke om det är bra.
Även el som den som @Manurhin2 ,länkar verkar smutt, men den måste vara bra...
Helst skulle man ju vilja ha en murad vedugn, men det är inte aktuellt...

Är det någon som kör gasol?

[OT] Visa ditt pizzabak
Jag kör gasol-Ooni, en 12:a. Skulle nog gått upp en storlek egentligen. Sen har jag haft problem med att den slocknar ibland men tror det beror på att jag skitat ner flamsensorn. Annars funkar den bra.

[OT] Visa ditt pizzabak
Temperatur är ju ett mer knepigt begrepp än vad man kan tro, jag skulle vara försiktig med IR-element. Visst kan de snabbt värma upp lite luft till 500 grader, men det kan ju en varmluftspistol också. Det säger ganska lite om hur väl den kan överföra energi till en pizza.
Men eftersom den är bäst i test före alla gasol/pelletsugnar så får man väl anta att det fungerar?

[OT] Visa ditt pizzabak
Jag skulle inte lägga nån vikt vid tester som inte innehåller någon som helst beskrivning av hur deras test gått till och vilka kriterier de utvärderar efter. Så vitt jag kan se kan all information där förutom en siffra för uppvärmningstid vara hämtat från tillverkarnas beskrivning, och "testet" är sorterat i ordning efter hur mycket deras affiliate-länkar genererar (och det mesta AI-skrivet). Även deras uppvärmningstid verkar konstig, jag har en Koda 16 och uppvärmning på 15 minuter är inte realistiskt, även om man hackat den med en hembyggd dörr.

Sen är Koda 16 tydligen nummer 2, men inte ens listad i inledningen av de bästa ugnarna... Missförstå mig ej, Panetti kan vara en fantastisk ugn, men jag skulle inte dra den slutsatsen baserat på detta test. Men det är förmodligen världens bästa pizzaugn från Norge.

[OT] Visa ditt pizzabak
Jag suktar lite efter en ny Pizzaugn. Nuvarande är en Ooni pelletsugn, och förutom att den kräver mycket pyssel med att mata med lagom flöde, så är den bra. Den tillhör mitt ex, så rätt som det är blir jag av med den.

Jag är då sugen på en Ooni gasol, eller annat märke om det är bra.
Även el som den som @Manurhin2 ,länkar verkar smutt, men den måste vara bra...
Helst skulle man ju vilja ha en murad vedugn, men det är inte aktuellt...

Är det någon som kör gasol?
Rekommenderar en ugn härifrån. Har själv en Emizione och inget dåligt att säga om den överhuvudtaget. Bytte från en Ooni 12 och det är natt och dag mellan dessa ugnar.

[OT] Visa ditt pizzabak
Jag skulle inte lägga nån vikt vid tester som inte innehåller någon som helst beskrivning av hur deras test gått till och vilka kriterier de utvärderar efter. Så vitt jag kan se kan all information där förutom en siffra för uppvärmningstid vara hämtat från tillverkarnas beskrivning, och "testet" är sorterat i ordning efter hur mycket deras affiliate-länkar genererar (och det mesta AI-skrivet). Även deras uppvärmningstid verkar konstig, jag har en Koda 16 och uppvärmning på 15 minuter är inte realistiskt, även om man hackat den med en hembyggd dörr.

Sen är Koda 16 tydligen nummer 2, men inte ens listad i inledningen av de bästa ugnarna... Missförstå mig ej, Panetti kan vara en fantastisk ugn, men jag skulle inte dra den slutsatsen baserat på detta test. Men det är förmodligen världens bästa pizzaugn från Norge.
Bra att du är konsekvent (negativ)
Dom flesta tester påstår samma sak, detta var bara ett exempel.

[OT] Visa ditt pizzabak
Tjena!

Jag skulle vilja ha Lilla Napolis nya ugn, men det verkar ta lång tid innan man kommer kunna knipa en. Har en pelleteldad Ooni idag och tycker stenen tappar för mycket mellan pizzorna, gasol verkar mer effektivt för att få upp värmen på den igen.
@fhloston fyller du inte påfyllningsröret? Så fort jag fått bra flås så fyller jag det hela vägen upp. Det är ju bara vid uppstart det är lite pyssligt. Blev iofs klart smidigare när jag kom på att man kan tända med en gasolbrännare.
Men just effekttappet när man ska byta pizza irriterar mig lite, var hemma hos en kompis med en gasoldriven och den verkar inte tappa alls lika mycket. Men kom å andra sidan inte upp i riktigt lika hög värme.
Sen kör jag ju med original sten, kanske blir bättre om man köper en Biscotti?
Det vettiga är väl egentligen att fortsätta med pellets tills man får tag på en från Napoli.

[OT] Visa ditt pizzabak
Panettin är på 2400W. Finns inte en möjlighet att den kan bli varm på så kort tid och hålla värmen bra.

En vanlig ugn kommer göra ett minst lika bra jobb med en bra sten eller stål i!

[OT] Visa ditt pizzabak
Gasolbrännaren till en Ooni 12 är på 4kW för övrigt. Ska enligt spec bli varm på 15 minuter. Jag brukar köra lite längre men det kanske är onödigt.

[OT] Visa ditt pizzabak
Tjena!

Jag skulle vilja ha Lilla Napolis nya ugn, men det verkar ta lång tid innan man kommer kunna knipa en. Har en pelleteldad Ooni idag och tycker stenen tappar för mycket mellan pizzorna, gasol verkar mer effektivt för att få upp värmen på den igen.
@fhloston fyller du inte påfyllningsröret? Så fort jag fått bra flås så fyller jag det hela vägen upp. Det är ju bara vid uppstart det är lite pyssligt. Blev iofs klart smidigare när jag kom på att man kan tända med en gasolbrännare.
Men just effekttappet när man ska byta pizza irriterar mig lite, var hemma hos en kompis med en gasoldriven och den verkar inte tappa alls lika mycket. Men kom å andra sidan inte upp i riktigt lika hög värme.
Det vettiga är väl egentligen att fortsätta med pellets tills man får tag på en från Napoli.

Hmm, nä jag har bara pyttsat i pellets allteftersom. Jag upplever att om jag har i för mycket så tar pizzan smak av dålig förbränning...

Men det kanske löser sig om man låter det brinna bra, och sen fyller röret (du menar det fyrkantiga på bilden?) och sen låta det brinna tills det stabiliserar sig?
Jag tänder med varmluftspistol.

Vad har du för pellets?

20250319_085837.webp

[OT] Visa ditt pizzabak
Hmm, nä jag har bara pyttsat i pellets allteftersom. Jag upplever att om jag har i för mycket så tar pizzan smak av dålig förbränning...

Men det kanske löser sig om man låter det brinna bra, och sen fyller röret (du menar det fyrkantiga på bilden?) och sen låta det brinna tills det stabiliserar sig?
Jag tänder med varmluftspistol.

Vad har du för pellets?

Visa bilaga 757769

Tjena!

Ja det röret, fast jag har ett runt. Vet om det ser olika ut i botten, men den jag har har en bra lutning där nere så pelletsen åker framåt dit det brinner.

Har faktiskt ingen koll på vilka pellets det är, fick en stor låda med när jag fick ugnen.

[OT] Visa ditt pizzabak
Tjena!

Jag har beställt en, men ska dröja ungefär till slutet av juni innan första batchen levereras.

Kommer bli spännande att se hur bra den funkar. Förhoppningarna är höga efter den långa väntan som varit.

Jag har en tidig pelletseldad Ooni som jag gett upp att använda pga att den är så svår att hålla jämn värme i, jag har också en noname gasugn som fungerar ok vid 100% vindstilla och minst 15 grader varmt, men i princip inte alls under andra väderförhållanden.

[OT] Visa ditt pizzabak
Tjena!

Ja det röret, fast jag har ett runt. Vet om det ser olika ut i botten, men den jag har har en bra lutning där nere så pelletsen åker framåt dit det brinner.

Har faktiskt ingen koll på vilka pellets det är, fick en stor låda med när jag fick ugnen.

Ja det har en ramp inne som pyttsar pelletsen framåt. Jag får testa helt enkelt 😃

Jag kör med vanliga villapellets. Innan jag köpte en säck undersökte jag om de kunde innehålla något "skräp" som gjorde det olämpligt, men tillverkaren sa att det enbart är pressade spån från furu/gran....

Tillbaka
Topp