[OT] Den lilla "vilken-bil-ska-jag-köpa-tråden"

Jag skulle själv inte köpa en ny Tesla idag, bland annat pga Elons agerande, men det gör inte att bilen som vi har plötsligt blir värdelös eller att vi som kör dem håller med honom. Det MÅSTE vara möjligt att hålla mer än en tanke i huvudet samtidigt.
Där tror jag de flesta vettiga människor håller med dig helt. Att börja vandalisera Teslor på stan är ju bara galet.

Och bilen som sådan har starka och svaga sidor som alla andra. Är de rena elbilsegenskaperna det viktigaste kommer man komma fram till att Tesla är absolut i topp (om än med snabbt krympande marginal). Väger man in andra egenskaper kommer jag fram till att Tesla ligger ganska långt ner, men det beror ju på hur man värderar dem. Nu blev det nästan tillbaka till trådämnet 🤣.

Där tror jag de flesta vettiga människor håller med dig helt. Att börja vandalisera Teslor på stan är ju bara galet.

Och bilen som sådan har starka och svaga sidor som alla andra. Är de rena elbilsegenskaperna det viktigaste kommer man komma fram till att Tesla är absolut i topp (om än med snabbt krympande marginal). Väger man in andra egenskaper kommer jag fram till att Tesla ligger ganska långt ner, men det beror ju på hur man värderar dem. Nu blev det nästan tillbaka till trådämnet 🤣.

App app app, inte hålla på att spåra in tråden igen 😉

När jag köpte min MY (personalbil) för ca 1,5 år sedan, så kom jag fram till att det fanns två bilar som fyllde mina behov, Enyaq och MY, men MY var billigare, bättre plattform och laddning. Enda nackdelen var avsaknad av knappar.

Nu ser marknaden helt annorlunda ut med flera bilar som passar mig. En eller två av dessa kinesiska (designade på Lindholmen) , men eftersom jag har varit konsult där skrämmer det mig inte så mycket.

Nu blev jag ju tvungen att titta. Ja det är nog lite överdrivet, för lyckligtvis överlastade han mycket mer än 10 ggr. Om en bil hade gått sönder vid en statisk last som är endast 10 ggr högre än definierat kultryck borde den definitivt förbjudas omgående.
Den gick sönder i trakten av tillåten lastvikt, som är ganska rejält tilltagen. Problemet med materialet är ju, som jag tror han försöker säga, hur det går sönder. Många andra bilar/lastbilar hade antagligen också blivit skrot vid liknande prov - men genom att bilen (ramen om sådan finns) deformerats och inte kunnat lagas. Den som kör märker det genom att bilen blir svårkörd, du går in och stannar, svär lite och ringer bärgaren. Men en Sybertruck märker du det genom att du blir omkörd av ditt 5 ton tunga släp, oavsett hur väl du säkrat det. Då hoppas jag verkligen du inte får möte samtidigt. Detta kommer hända i trafiken, det är bara en tidsfråga, då aluminium dessutom blir utmattat.

Tjena!

Alltså, mer än 10 gånger över tillåten vikt på kulan är ju inget som händer vid normalt användande. Testet är ett rent clickbait och jag hade definitivt förväntat mig mer av JRE.

ChatGPT säger att det iaf inte är helt irrelevant?

1742141270591.webp

ChatGPT säger att det iaf inte är helt irrelevant?

Visa bilaga 757300
Låter rimligt för mig utan att ha räknat på det. Alltså inte vid nornal användning, men åtminstone den som kört här på västkusten vet att det kan finnas rejäla potthål i 80-vägar ibland, har man otur och är lite ouppmärksam smäller det rejält. Då kan jag leva med att en fälg blir skev som straff, men inte med att 5 ton släp lossnar från bilen helt.

App app app, inte hålla på att spåra in tråden igen 😉
Ber om ursäkt, var bara tillfällig sinnesförvirring.
När jag köpte min MY (personalbil) för ca 1,5 år sedan, så kom jag fram till att det fanns två bilar som fyllde mina behov, Enyaq och MY, men MY var billigare, bättre plattform och laddning. Enda nackdelen var avsaknad av knappar.
Du provade inte baksätet i Model Y när bilen rullar då får jag anta. De glömde ju att fjädra av bakvagnen. Men ja, Tesla är numera konkurrenskraftiga prismässigt, jag förstår de som valde Tesla för priset.

tycker Teslas drivlina, batteriet och laddnätverk är väldigt bra. Men sedan finns det inget mer för mig att tycka om.

Det värsta just nu är att bilen står sedan 3 veckor. En Tesla Model 3LR. Har en tid hos Tesla i Umeå, ca 38 mil bort om 11 dagar. Måste ordna med en bärgare som tar den dit. Framvagnen behöver repareras. Extremt gnekande ljud vid minsta ojämnhet och ett hjullager som skär när som helst. Dessutom ett varningsmeddelande om bältessystemet. Väntar också på tid hos auktoriserad skadeverkstad för att byta taket (stor spricka) och sidospegelkåpa. Har inte fått tid än och nu har det gått över två veckor. Verkstaden måste tydligen förhandla med facket för varje Tesla de ska hantera. Den verkstaden ligger i Sollefteå ca 16 mil bort.

LKAB har också fått nog.

Detta tycker jag är viktigt att sprida till alla som överväger köp av Tesla. Jag har ”tur” som har den som förmånsbil och att min nya kommer nästa vecka så denna ska ändå avyttras.

Den artikeln var ju recycling at its finest. Man kan tycka att "journalisten" åtminstone borde läst sin återvunna artikel och ändrat orden "unde 2024 kommer..." till något annat.
Men i sakfrågan: Dessa system missbrukas ofta. Om man kör lika aktivt ökar de säkerheten. Men om man släpper kontrollen och litar på systeme, vilket uppenbarligen alltför många gör, går det så här. Jag tror ärligt talat att jag själv slappnar av lite mer, vilket kanske innebär att systemen nog inte ger ökad säkerhet när jag kör, utan kanske samma, men att jag kommer fram en aning mer utvilad.

Senast ändrad:
Den artikeln var ju recycling at its finest. Man kan tycka att "journalisten" åtminstone borde läst sin återvunna artikel och ändrat orden "unde 2024 kommer..." till något annat.
Men i sakfrågan: Dessa system missbrukas ofta. Om man kör lika aktivt ökar de säkerheten. Men om man släpper kontrollen och litar på systeme, vilket uppenbarligen alltför många gör, går det så här. Jag tror ärligt talat att jag själv slappnar av lite mer, vilket kanske innebär att systemen nog inte ger ökad säkerhet när jag kör, utan kanske samma, men att jag kommer fram en aning mer utvilad.
Fast systemen är ju helt meningslösa om man "kör lika aktivt" (som utan säkerhetssystem). Givetvis kommer föraren slappna av och vara mindre fokuserad.
Det sjuka är att lagstiftarna inte kunde förutse detta. Man tar sig för pannan.

Edit: Det här är samma skit som så mycket annat politiskt vansinne. Människor behöver inte hjälp. Människor behöver krav.

Människor kan inte ens parkera en bil utan 40 skyltar, hålla hastigheten utan skyltar osv. Bilen kommer lösa det här bättre, men kanske inte riktigt än. Människor är kass på bilkörning.

Människor kan inte ens parkera en bil utan 40 skyltar, hålla hastigheten utan skyltar osv. Bilen kommer lösa det här bättre, men kanske inte riktigt än. Människor är kass på bilkörning.
I parkeringsfallet är det ju snarare tvärtom; 40 skyltar som hindrar en att parkera där det är logiskt och vettigt.

Människor BLIR kass på bilkörning om de inte måste köra bil. Det är min fasta övertygelse att mänsklighetens värdelöshet ökar med alla "hjälpmedel" som man inte behöver. Usch.

En riktig köpa bil-fråga 🙂

Det har uppstått ett lite halvakut behov av en bil i familjen. Liten och ekonomisk, men helst inte bortkommen på motorväg och längre turer. Ska ersätta en opålitlig och numera i princip död V50 från 2007.

Budget 100-120k. Funderar på Clio eller 208 ca 2020 som man verkar kunna hitta inom budget.
Typ: https://www.blocket.se/annons/stock..._parkeringssensorer_bluetooth_navi/1002337548

Några varningar för dessa eller förslag på andra bilar att kika på. Bilspekulanten har viss allergi mot VAG, men kan säkert övertalas om det är vettigaste alternativet.

Mazda 3 (eller 2) - trevligare, lång garanti och bra tillförlitlighetsrykte (till skillnad från de franska bilar du nämner).

Andra sonen hade en Mazda 3 07 som lustigt nog delar plattform (c1) med V50n nämnd ovan. Mazdan rostade mer men strulade betydligt mindre.

Man verkar dock behöva backa några årsmodeller. Kanske värt det?

Typ

/J

Senast ändrad:
Jag har bara kört en bil regelbundet (förutom en ceed från 2009) och det är en Honda Jazz. Kanske för liten för dig men annars har den funkat för allt inklusive bilresa till franska Alperna. Inga problem, inte dyr, rymlig inuti (landsvägs- och gravel går in med fällda säten och hjulen på. Äger ingen MTB). Men automatlådan på vår gör att den är lite slö.

Å andra sidan - största orsaken till väldigt snabb acceleration är ju att hinna om i en omkörning man aldrig borde påbörjat ;)

Går det verkligen in en landsvägscykel med hjulen på i en sån?
Måste vara en väldigt liten cykel, eller finns det flera varianter av bilen?

Renault Clio är trevliga att köra. Men de har en del fel. ReDriven Cheat Sheet Clio Men de japanska alternativen är ofta lite mer pålitliga och trevliga att äga.

Toyota Yaris XP13 Facelift eller 2:a Facelift 17-20 Blocket ReDriven Cheat Sheet ⭐⭐⭐⭐⭐2011 ⭐⭐⭐⭐⭐2017

(Toyota Verso S 10-15 Blocket lite för gammal kanske?)

Toyota Auris E180 Facelift 15-19 Blocket ReDriven Cheat Sheet ⭐⭐⭐⭐⭐

Suzuki Baleno EW 16-19 Blocket ReDriven Cheat Sheet ⭐⭐⭐

Suzuki Swift AZ 17-21 Blocket ReDriven Cheat Sheet ⭐⭐⭐

Honda Jazz GK 14-17 eller Facelift 18-20 Blocket ReDriven Cheat Sheet ⭐⭐⭐⭐⭐

Mazda 2 DJ 15-20 Blocket ReDriven Cheat Sheet DE 07-14 ⭐⭐⭐⭐

Mazda 3 BM 13-16 BN 16-19 Blocket ReDriven Cheat Sheet ⭐⭐⭐⭐⭐

(Mitsubishi Colt Z30 Facelift 09-13 Blocket ⭐⭐⭐⭐ lite för gammal kanske?)

(Mitsubishi Lancer Sportback CXO Blocket ReDriven Cheat Sheet ⭐⭐⭐⭐⭐ lite för gammal kanske)

Går det verkligen in en landsvägscykel med hjulen på i en sån?
Måste vara en väldigt liten cykel, eller finns det flera varianter av bilen?
Det finns flera varianter,
Bensintanken sitter under framsätet. Tomt under baksätet. Dessutom högt i tak. Blir väldigt högt utrymme ovanför fällt baksäte. Höjden på landsvägscykel med framhjulet på funkar.
iu

iu

Senast ändrad:
Det finns flera varianter,
Den i annonsen såg inte ut att rymma en cykel, men då finns det alltså andra som gör det.
Bensintanken sitter under framsätet. Tomt under baksätet. Dessutom högt i tak. Blir väldigt högt utrymme ovanför fällt baksäte. Höjden på landsvägscykel med framhjulet på funkar.
I valet mellan att sänka sadeln eller ta av ett hjul, så hade jag valt det senare. Bild #2 antyder dock att man kanske kan lägga in cykeln utan att göra något med cykeln. Det är bra. Det kan jag göra i mina Golf Varianter också.

Synd att baksätet inte kan fällas i tre delar alternativt att det finns genomlastningslucka.

Den i annonsen såg inte ut att rymma en cykel, men då finns det alltså andra som gör det.
Annonsen är en GR/GS e:HEV med 304L
Bilderna är GK Facelift med 354 L
Vet inte om måtten skiljer något nämnvärt dock...

man kanske kan lägga in cykeln utan att göra något med cykeln. Det är bra. Det kan jag göra i mina Golf Varianter också.
Volkswagen Golf Variant är C-segment kombi. Det går väl i typ alla C-segment kombis. Ford Focus Kombi, Honda Civic Wagon, Hyundai i30 Kombi, Kia Ceed Sportswagon, Mercedes-Benz CLA Shooting Brake, Mitsubishi Lancer Wagon, Opel Astra Kombi, Peugeot 308 SW, Renault Mégane Grandtour, SEAT Leon ST, Skoda Octavia Kombi, Subaru Impreza Kombi, Toyota Corolla Kombi & Volvo V50 mfl.

Alfa Romeo 159 Sportwagon, Audi A4 Avant, BMW 3-serie Touring, Cadillac BLS Kombi, Citroën C5 Wagon, Jaguar X-Type Kombi, Lexus IS SportCross, Mazda 6, Mercedes-Benz C-Klass T-Modell, Saab 9-3 SportCombi, Volvo V60 mfl är D-segment om någon upplever att de saknas.

Audi A3, BMW 1-serie, Citroën C4, Mazda 3 & Mitsubishi Lancer Sportback CXO kan nog inte men de är ju halvkombis.

Synd att baksätet inte kan fällas i tre delar alternativt att det finns genomlastningslucka.
Väldigt få B-segment bilar som har. BMW 2 Series Active Tourer, Fiat Multipla, Ford C-Max, Honda FR-V, Mercedes-Benz B-Klass, Opel Meriva, Skoda Roomster & Toyota Yaris Verso finns med 3 delat och är i liknande storlek, men de är M-segmentet.

Toyota Yaris Cross är en B-segment SUV som har det.

C3 Picasso har genomlastningslucka, men är också M-segment.

Senast ändrad:
Jag har kört ungefär den här (2017 och automat).

Får in cykeln med fällda säten. Stora cyklar får man vrida hjulet lite möjligen. Vi kan säga såhär - man kan gräla med sin fru och få in gravelcykel med lowrider och pizzarack själv samtidigt som man bråkar. Så smidigt går den in. Men klart - det är ingen caddy. Jag är 187 och kör landsväg och gravel. En endurocykel kanske inte går. Men hitta en med krok bara :)

Lånade ut bilen till farsan som har kroniskt dålig rygg och han gillade inte sätena. Men om man hittar rätt vinkel på nackstöden funkar det som sagt fint för långresa för oss.

Har man parkopplat mobilen och har ljudsystemet i bilen igång playar den alltid det man senast lyssnat på. Varje gång man startar eller slår på tändningen. Så man får pausa en jävla massa om man åker runt och gör ärenden. Har man lyssnat på sin guilty pleassure får hela bilen veta det. Eller stänga av ljudsystemet.

Jag har kört ungefär den här (2017 och automat).

Får in cykeln med fällda säten. Stora cyklar får man vrida hjulet lite möjligen. Vi kan säga såhär - man kan gräla med sin fru och få in gravelcykel med lowrider och pizzarack själv samtidigt som man bråkar. Så smidigt går den in. Men klart - det är ingen caddy. Jag är 187 och kör landsväg och gravel. En endurocykel kanske inte går. Men hitta en med krok bara :)

Lånade ut bilen till farsan som har kroniskt dålig rygg och han gillade inte sätena. Men om man hittar rätt vinkel på nackstöden funkar det som sagt fint för långresa för oss.

Har man parkopplat mobilen och har ljudsystemet i bilen igång playar den alltid det man senast lyssnat på. Varje gång man startar eller slår på tändningen. Så man får pausa en jävla massa om man åker runt och gör ärenden. Har man lyssnat på sin guilty pleassure får hela bilen veta det. Eller stänga av ljudsystemet.

Just det - automaten har ”sport mode” och padel växlar bakom ratten. Sånt jävla skämt. helvette vad seg den är med automat! Och kan hoppa upp i 4500 rom på backiga ”små”-vägar i 80. Så köp manuell! Men paddlar känns ju kul ;)

Nu har denna antibilist gått och hyrt en elbil för första gången,nåja C30 för 7år sen gills inte.
Vilken navigationsapp var det nu man skulle ha om man ville kunna planera i förväg och välja vilka laddnätverk man kan använda?
Testar abrp och den verkar ok.

Nu har denna antibilist gått och hyrt en elbil för första gången,nåja C30 för 7år sen gills inte.
Vilken navigationsapp var det nu man skulle ha om man ville kunna planera i förväg och välja vilka laddnätverk man kan använda?
Testar abrp och den verkar ok.
För de flesta bilar skall du använda den inbyggda navigationen när du kör. Men för planering använder jag ibland ABRP, tror den är bäst. Men det var väl för den första långresan med elbil, numera kör jag bara och löser det under resan...

För de flesta bilar skall du använda den inbyggda navigationen när du kör. Men för planering använder jag ibland ABRP, tror den är bäst. Men det var väl för den första långresan med elbil, numera kör jag bara och löser det under resan...
Så är det väl. Uthyraren, kinto i det här fallet, hade åsikter om var man skulle ladda pga det ingår i priset. Det var mest därför jag ville hedga lite. Men förhoppningsvis löser bilen det fint själv.

Så är det väl. Uthyraren, kinto i det här fallet, hade åsikter om var man skulle ladda pga det ingår i priset. Det var mest därför jag ville hedga lite. Men förhoppningsvis löser bilen det fint själv.
De flesta löser det bäst själva, men är du låst till ett nätverk kan det ju bli problem (olika stort beroende på vilket nätverk...). Använder du bilens navigation löser de ofta förvärmning och annat vid behov, det sparar alltså en del tid att bilen vet om att du kommer ladda...
Jag vill tex oftast använda Ionity, jag gör så här: Låter bilen planera rutt. När bilen har valt laddplats letar jag efter en Ionity längs vägen, så nära bilens planerings om möjligt, lägger in den som ett stopp. Då planerar den att ladda där i stället, och ser till att vara förvärmd. Tror de flesta bilar funkar ungefär så. Men vissa är bättre än andra på att förutse, ibland måste man planera om.

Du kan välja vilka laddnätverk du ska använda i ABRP också. Men jag använder den aldrig när jag kör, det behövs inte. Utgår från bilens plan och om jag vill något annat så laddar jag där det passar istället.

Du kan välja vilka laddnätverk du ska använda i ABRP också. Men jag använder den aldrig när jag kör, det behövs inte. Utgår från bilens plan och om jag vill något annat så laddar jag där det passar istället.

Borde inte EU ha synpunkter på Teslas snäva inkludering av konkurrerande laddare i bilen?

Jag har egentligen aldrig behövt någon annan än tesla, men någon gång vore det smidigt att säga att jag vill ladda på annat ställe...

Jag vet att det går att starta förvärmning manuellt, men aldrig kollat hur långt i förväg man bör starta.

Ju tidigare man startar förvärmning desto bättre, så mallar bilen själv med att ta överskottsvärme om det finns, ibland över en timme innan laddstoppet.

Numera kan man navigera till andra laddare också så förvärmer bilen automatiskt.

Borde inte EU ha synpunkter på Teslas snäva inkludering av konkurrerande laddare i bilen?

Jag har egentligen aldrig behövt någon annan än tesla, men någon gång vore det smidigt att säga att jag vill ladda på annat ställe...

Jag vet att det går att starta förvärmning manuellt, men aldrig kollat hur långt i förväg man bör starta.
Konstigt nog går det inte på alla bilar. Vågar tom säga att det är väldigt få bilar som tillåter manuell start. Själv kan jag inte ens se om bilen startat förvärmningen, utan måste lita på att det funkar, helt galet. En knapp och indikator i infotainmentsystemet kostar väl inte många kronor att utveckla.

Jag köpte en Commander från Enhance till Teslan, då kan man göra lite allt möjligt. Bland annat starta förvärmning manuellt - men just det har jag inte gjort.

Man kan också fixa så att autopiloten aktiveras automatiskt efter filbyte (istället för att köpa Enhanced AP för 37000 kr..), öppna frunk och laddport med dörrarnas handtag, stänga av antisladd.. och massa annat kul :-)

De ska tydligen utöka stöd så det funkar med andra bilar med. Rätt kul grej.

Ju tidigare man startar förvärmning desto bättre, så mallar bilen själv med att ta överskottsvärme om det finns, ibland över en timme innan laddstoppet.

Numera kan man navigera till andra laddare också så förvärmer bilen automatiskt.
Verkar som den Toyota vi hyrt inte öht har förvärmning tyvärr.

Denna har kanske varit uppe? Vågar man ta risken kommer man kanske snart att kunna fynda Teslor:

Tillbaka
Topp