32" hjul på xc snart?

32" hjul på xc snart?
Såg det igår. Funderade och tänkte att det kanske är framtiden för snabb, jämn farts gruscykling utan teknisk åkning. Blir spännade att se vad som händer.

Perfekt utveckling för cykeltillverkare och komponentproducenter, om går på knäna i dessa tider.

Vad säger ni andra?

Senast ändrad:
32" hjul på xc snart?
inbitna cyklister kommer att säga nej nej!!! men till slut köpa skiten. som det blev med 29. om industrin bestämmer sig för att det skall bli så.

men for the record, på grus och även grovt grus rullar min 26a med feta däck och fälgar lika bra ofta bättre än egna och kompisars 29or.

större hjul ger däremot fördelar i stenkistor och liknande stök.

32" hjul på xc snart?
Det skulle vara kul att se prototypernas geo och ner till vilka ramstorlekar det ens kan fungera.
Ett sånt Aspen 32" borde väga >900g, även vid jämn fart så lär det märkas på en timmas cykling.

32" hjul på xc snart?
Hur många % mer gummi blir det? Vore ju härligt att få se ett däck på 2000g 🥳
32/29 = 10 % mer. Direkt proportionellt. Samma med fälgen och ekrarna.

Jag har lurat på om det kan vara värt att byta till fatbike-nav. Detta för att nå vettiga vinklar på ekrarna. Iallafall bör man ju använda den fulla bredden som boost-bredden medger. Det är ju få nav som gör det idag. Precis som steget från 26" till 29" höjde kraven på hjulen kommer steget till 32" också göra det.

Däremot blir en framgaffel inte direkt proportionellt kraftigare. Utan det krävs mer för att bibehålla samma styvhet, enligt mitt tänkande. Detta eftersom "böjningen" ökar med längden i kvadrat.

Ram tror jag nog kan gå direkt proportionellt. Men det behövs inte mycket sadelstolpe.

För egen del längtar jag till en helstel eller kortslagig 32". Den blir ju klart bättre att köra på rotmattor, mackadam eller skogstraktorräfflade vägar. Genom att strunta i framdämpen kommer vikten bibehållas, hoppas jag.

32" hjul på xc snart?
32/29 = 10 % mer. Direkt proportionellt. Samma med fälgen och ekrarna.

Jag har lurat på om det kan vara värt att byta till fatbike-nav. Detta för att nå vettiga vinklar på ekrarna. Iallafall bör man ju använda den fulla bredden som boost-bredden medger. Det är ju få nav som gör det idag. Precis som steget från 26" till 29" höjde kraven på hjulen kommer steget till 32" också göra det.

Däremot blir en framgaffel inte direkt proportionellt kraftigare. Utan det krävs mer för att bibehålla samma styvhet, enligt mitt tänkande. Detta eftersom "böjningen" ökar med längden i kvadrat.

Ram tror jag nog kan gå direkt proportionellt. Men det behövs inte mycket sadelstolpe.

För egen del längtar jag till en helstel eller kortslagig 32". Den blir ju klart bättre att köra på rotmattor, mackadam eller skogstraktorräfflade vägar. Genom att strunta i framdämpen kommer vikten bibehållas, hoppas jag.
Lite lättare utan dämpgaffel tror jag. Men inte helt säker, då det är flera saker som ändras.

32" hjul på xc snart?
Om större = bättre, varför då ta så små steg?
Lika bra att hoppa upp till 40" med en gång.
Och tänk vilken flack gaffelvinkel det går att ha utan att vevpartiet släpar i marken.

32" hjul på xc snart?
32" hjul på xc snart?
Finns det några siffror/test på 26/29 tum att se?
tror du cykelindustrin och deras de facto sponsrade publicister frivilligt skulle släppa ut sådana siffror?

cyklar ofta i grupp och har gjort stort antal egna rollouts. det är inte särskilt svårt alls.

den första uppsättningen nedan hävdar sig fint på asfalt, förlorar mot nästan alla 29or på grovt grus.

den andra likaså bra på asfalt, men bara ett fåtal 29or hänger med vid rull nedför en makadambacke. och då kör jag kring 1 bar i däcktryck. vad de andra har vet jag inte.

kan du se skillnaden?

men det är i grövre stök än så som 29or är bättre än 26or, och 32or förstås ytterligare bättre. stök som en gravelcykel aldrig möter. därför ologiskt utrusta just gravelcyklar med större hjul. vad de behöver är i stället bredare fälgar och eftergivliga däckstommar. så som det nyss diskuterades i en annan tråd.
.
IMG_4558.webp
IMG_4602.webp

32" hjul på xc snart?
ja många ord där, men samstämmer i stort med de anekdotiska fynd jag som amatör funnit.

men heine har fortfarande att upptäcka vad allt annat lika; bredare fälg kan göra. har ju i min erfarenhet liknande effekt som ökad däckdiameter med bonusen att det går att uppnå optimalt rull även vid låga däcktryck. kan ju vara aktuellt på gravellopp som till väsentlig del går på löst eller mjukt underlag. och förstås på mtb.

jag drog fördel av kunskapen när jag inför denna vinter byggde ihop en vinterbrommie. sedan jag fick klart hjul med 40i-fälgar uppnådde jag härligt lätt rull på kexig halvpackad snö, utan att för den skull straffas på asfaltsträckor

onödig info; för några år sedan typ fem, hörde heine av sig direkt till mig och frågade intresserat om mina rollouts, som jag nämnt om i någon konversation på hans sida:)
.
IMG_1350.webp
IMG_1454.webp
IMG_1388.webp

32" hjul på xc snart?
ja många ord där, men samstämmer i stort med de anekdotiska fynd jag som amatör funnit.

men heine har fortfarande att upptäcka vad allt annat lika; bredare fälg kan göra. har ju i min erfarenhet liknande effekt som ökad däckdiameter med bonusen att det går att uppnå optimalt rull även vid låga däcktryck. kan ju vara aktuellt på gravellopp som till väsentlig del går på löst eller mjukt underlag. och förstås på mtb.

jag drog fördel av kunskapen när jag inför denna vinter byggde ihop en vinterbrommie. sedan jag fick klart hjul med 40i-fälgar uppnådde jag härligt lätt rull på kexig halvpackad snö, utan att för den skull straffas på asfaltsträckor

onödig info; för några år sedan typ fem, hörde heine av sig direkt till mig och frågade intresserat om mina rollouts, som jag nämnt om i någon konversation på hans sida:)
.
Visa bilaga 760842Visa bilaga 760843Visa bilaga 760844
Lustig själv bytte jag från breda 27mm im. fälgar till smala 20mm im. fälgar på mina vinterhjul, till min gruscykel. Det blev bättre rull då på asfalt. Vid behov sänker jag tycket, så greppar dubbarna mer. Med de tidigare breda fälgarna ligger dubben i konstant. Dubbdäcken är så stela att jag har funnit att det blir bästa valet för min typ av vintercykling, med mest barmark. Är det mycket snö använder jag äldre MTB med rejäla 26-tums dubbdäck.

32" hjul på xc snart?
ja underlaget bestämmer vad som är bäst. är det lös snö på ett vettigt underlag finns förstås fördelar med smala däck. men är underlaget spårigt påfruset väntar med smala däck ett svårstyrt kastande läge.

jag föredrar att de centrala dubbarna har kontakt med underlaget, men att deras punkttryck inte är så högt att det bromsar överdrivet. det uppnås säkrast med större däckdiameter. inte heller är det så bra att de belastas snett åt sidan. även det bli bättre med större diameter.

32" hjul på xc snart?
ja underlaget bestämmer vad som är bäst. är det lös snö på ett vettigt underlag finns förstås fördelar med smala däck. men är underlaget spårigt påfruset väntar med smala däck ett svårstyrt kastande läge.

jag föredrar att de centrala dubbarna har kontakt med underlaget, men att deras punkttryck inte är så högt att det bromsar överdrivet. det uppnås säkrast med större däckdiameter. inte heller är det så bra att de belastas snett åt sidan. även det bli bättre med större diameter.
Då är jag med dig. :giggle:

32" hjul på xc snart?
Nyfiken att testa på en gruscykel, men misstänker att 32-tumshjulen passar bäst på större ramar, för långa cyklister. Men det går alltid att trycka in hjulen i ett ritprogram och se hur ramen kommer att se ut i en mindre storlek.
Jag köper det på grus. Där kan jag tycka det är lite coolt. På mtb är jag helt ointresserad.

32" hjul på xc snart?
Jag köper det på grus. Där kan jag tycka det är lite coolt. På mtb är jag helt ointresserad.

Vid nytta är det dock tvärtom. Som flera har skrivit har det ingen nytta på en gruscykel, förutom när man kör stökig stig. Estetiskt kan det vara bättre, men då bara på stora storlekar. På en mtb är större hjul dock klart en fördel i stök. Estetiskt tycker jag dock att det blir sämre. Vid XCO tävlingar borde negativa vinklar på stammen snart blir extrema.

32" hjul på xc snart?
Vid nytta är det dock tvärtom. Som flera har skrivit har det ingen nytta på en gruscykel, förutom när man kör stökig stig. Estetiskt kan det vara bättre, men då bara på stora storlekar. På en mtb är större hjul dock klart en fördel i stök. Estetiskt tycker jag dock att det blir sämre. Vid XCO tävlingar borde negativa vinklar på stammen snart blir extrema.
Finns knappast så negativa stammar att de skulle passa Nino Schurter...

32" hjul på xc snart?
Den svarta/röda biten är en integral del av ramen. Man skulle kunna kapa den, men då blir styvheten sämre och krafterna på styrhuvudet (för) stora.
Frågan är hur kort det kortaste styrrör man kan ha är? Är 12 cm praktisk minimum, eller är det en lagom längd på dagens 29:or? Jag hittar inga mått på denna 36:a (dvs inte en 32:a), men det ser kort ut. Går det kanske att göra ännu kortare?

TRENTASEI36-steel-frame-MTB-configuration-36er-1024x683.webp

32" hjul på xc snart?
Jag har varit med för länge för att inte tycka att det här är spännande!

Först skulle vi ha skivbromsar. Va, på en cykel liksom? Sen skulle vi bara ha två drev fram. Sen bara ett. Det blev fler kugg på kassetterna för varje generation, och plötsligt körde man runt med större bak än fram. Va f-n? 29 tums traktordäck??? Sen backade vi iofs till 27,5, kändes ju mycket rimligare, men nästa cykel blev ändå 29 igen. Och nu har en XC hoj mer lls-geo än en DH från back-in-the-days.

Och för varje ändring som de onda cykelkapitalisterna lurat/tvingat på oss har det blivit roligare att cykla! Ju!

Så jag tänker inte avfärda 32/36” innan det fått en ärlig chans i skogen. Kul med utveckling!

Tillbaka
Topp