Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

Det var där jag började och jag hittar inget för Shimano 105 10-delat, typ 5600 eller något sånt (från 2010)
Just det så var det. När jag hade Tiagra 4600 (10-delat) och ville ha 48T istället för 50T så köpte jag en stronglight-klinga gjord för 2x med rätt bcd. Borde gå att hitta?

Denna borde väl passa?

Så, jag har köpt mig ett framdrev och installerat det och konstaterat att det inte riiiiiktigt funkar. Att växla mellan lilla och stora och att ha kedjan på lilla så det är antagligen en singelklinga jag lyckats köpa.
Tillbaka till ruta 1. Hur skall jag be mig åt för att skaffa en "bra" 50T 110bcd klinga som skall sitta på ett tvådelat framparti :) (jag lyckas ju bevisligen inte själv)

Av alla mtb långlopp som arrangeras i Sverige vilket är loppet som går i den mest brötiga och stökiga terrängen?

Funderar på att göra min entré men vägrar cykla grusväg.
Det var Snapphaneturen, men de har haft lite problem med tillstånd pga bansträckning i naturreservat så jag vet inte statusen nu. https://www.snapphaneturen.se/

Det var Snapphaneturen, men de har haft lite problem med tillstånd pga bansträckning i naturreservat så jag vet inte statusen nu. https://www.snapphaneturen.se/
LOL. Sveriges stigrikaste(?) långlopp och så är förstasidan ett klipp på grusåka.

Vilket långlopp i Mälardalen och mellansverige erbjuder stök och bröt?

1743492279028.webp

LOL. Sveriges stigrikaste(?) långlopp och så är förstasidan ett klipp på grusåka.

Vilket långlopp i Mälardalen och mellansverige erbjuder stök och bröt?

Visa bilaga 760308

Var anmäld till Witch ride men duckade i sista minuten pga anledning.

Får väl också lägga till på önskelistan att jag hellre cyklar än simmar.

Var anmäld till Witch ride men duckade i sista minuten pga anledning.

Får väl också lägga till på önskelistan att jag hellre cyklar än simmar.

Jag fick inte mina pengar värt, som man säger på nederländska, och fick bara en blött fött. Men i tråden postades det en väg runt träsket (1 km längre dock).

Jag tittade på en video och kom på att jag inte riktigt förstår varför detta alltid händer med växelhöljen:

1743590277294.webp

Alltså, alla växelhöljen som jag har bytt ut har oundvikligt fått deras metallstrån att sticka ut vid änderna. Man kan sällan se det direkt (för ändkapslarna täcker änderna), och detta verkar inte påverka växlingsprestanda, men det händer alltid.

Nu kommer frågorna.

1. Varför händer detta ens? Jag misstänker att det är plastmaterial som så småningom krymper. Men varför, vad orsakar processen? Är det kontakt med luften, med ozon, med värme, mikroslitage av rörerlser eller något annat som driver på krympningen?
2. Påverkar utstickande strån växlingsprestanda på något sätt alls?
3. Om det gör det, kan man motverka krympningen på något sätt, bortsett från att byta ut höljet till ett nytt?

Just det så var det. När jag hade Tiagra 4600 (10-delat) och ville ha 48T istället för 50T så köpte jag en stronglight-klinga gjord för 2x med rätt bcd. Borde gå att hitta?

Denna borde väl passa?
Dum fråga kanske men är inte Tiagra 10-delat bara i princip förra/förrförra generationen av 105? Kan man inte sätta en klinga modell Tiagra 10-delat på hans cykel, bortsett från att det står Tiagra och inte 105 på den då? Eller finns det skillnader som gör att det inte passar ändå?

Jag tittade på en video och kom på att jag inte riktigt förstår varför detta alltid händer med växelhöljen:

Visa bilaga 760567

Alltså, alla växelhöljen som jag har bytt ut har oundvikligt fått deras metallstrån att sticka ut vid änderna. Man kan sällan se det direkt (för ändkapslarna täcker änderna), och detta verkar inte påverka växlingsprestanda, men det händer alltid.

Nu kommer frågorna.

1. Varför händer detta ens? Jag misstänker att det är plastmaterial som så småningom krymper. Men varför, vad orsakar processen? Är det kontakt med luften, med ozon, med värme, mikroslitage av rörerlser eller något annat som driver på krympningen?
2. Påverkar utstickande strån växlingsprestanda på något sätt alls?
3. Om det gör det, kan man motverka krympningen på något sätt, bortsett från att byta ut höljet till ett nytt?
Jag har också tänkt att det borde vara nån slags krympning. Stålet kanske tryck-flexar mikroskopiskt längsleds och släpper ändarna vid retur från det, tar med sig plasten in mer än tillbaks ut, och efter många repetitioner blir det så...?

Jag brukar byta vajern, trimma skägget på höljet ett par gånger istf. byta hela höljet även fast jag har verkstadsrulle av höljet pga. pillet med intern routing.

Dum fråga kanske men är inte Tiagra 10-delat bara i princip förra/förrförra generationen av 105? Kan man inte sätta en klinga modell Tiagra 10-delat på hans cykel, bortsett från att det står Tiagra och inte 105 på den då? Eller finns det skillnader som gör att det inte passar ändå?
Både Tiagra 4600 och 4700 är tiodelat, men 4700 (dvs "senaste" Tiagra), har 4-bults vevparti, inte 5-bult som de gamla. Men om inte 4600 går att få tag på så borde ju en från Stronglight (som länkades ovan) fungera bra tycker man. Lite oklart vilken klinga det var TS köpte men tyckte fungerade dåligt.

Senast ändrad:
Jag tror att mina vevarmar är av modell 172,5 mm. Det här har jag också ställt in i både Garmin Connect/Edgen (minns ej vart) samt i kraftpedalernas app, Favero Assioma. Ändå bråkar min Edge varje gång med att ställa om inställningen till 175 mm.

Gör detta någon skillnad i beräkningen av watt? Visar den glädje eller depp-siffror om jag har fel inställning? Går inställningarna i pedalernas app över vad min Edge tror eller blir det nån slags dubbelmanipulation att datorn inte bara tar emot en signal om X antal watt som produceras utan att den också räknar om siffran innan den visas för mig?

Gör detta någon skillnad i beräkningen av watt?
Även om det ger missräknat resultat, bör avvikelse vara mindre än 2,5/175 ≈ 1,45%.

172,5 mm är kortare hävarm (h). Om sensoren mäter kraft vid fixerade punkt och roteringsfrekvens, räknas watt som:

P = T × ω = F × h × ω = F x h x 2π × f.

Inställningen för h är högre än det aktuella värdet för h, vilket betyder att formeln ska ge högre värde än det verkliga värdet.

Det tar en bråkdels sekund kortare tid för din fot att göra ett fullt varv. Gör väl inte så mycket så länge du är medveten om det. Det är i jämförelse med andras resultat det blir en liten, liten miss-visning. Fråga Edge varför inställningen inte låser fast! Orkar inte läsa engelskan, men det här ser ut som ditt bekymmer:

Frinavet gav upp. Ring nut snurrar enkelt i båda riktningar istället för att sitta fast och bita i pawls.
Mina försök att banka ringen ut eller skruva den löss har varit förgäves. Men jag undrar om detta haveri ens går att fixa på något sätt, eller att det är bara att slänga navet.

Hjulet är från Specialized Status, köpt billigt beggat och tjänat mig i ett år.

IMG_20250404_113505511.webp

Frinavet gav upp. Ring nut snurrar enkelt i båda riktningar istället för att sitta fast och bita i pawls.
Mina försök att banka ringen ut eller skruva den löss har varit förgäves. Men jag undrar om detta haveri ens går att fixa på något sätt, eller att det är bara att slänga navet.

Hjulet är från Specialized Status, köpt billigt beggat och tjänat mig i ett år.

Visa bilaga 761023

Det berör om gängorna i ringen eller i navkroppen är sönder. Och om du kan hitta en ny ring.

Jag har råkat ut för en jvligt hårt sittande låsmutter på en kassett. Böjde min piska (Tacx, inte biltema) Nåt tips på vad man gör…
Eller skruva fast en gammal kedja på en stadig planka med lite längd. Ställ hjulet på plankan och dra kedjan över kassetten. Håll i hjulet, i med verktyget och ta i.
Hjulet kommer inte rulla iväg, snarare tryckas nedåt. Det funkar 😀

Varför? Det kan lika väl vara gängorna i ringen som är helt pajade.
Ringen brukar vara gjord av hårt stål (den måste tåla högt tryck av pawls). Navskroppen är 100% av aluminium, mycket mjukare metall. Gängorna är mest sannolikt pajade i navskroppen.

Det var dock konstigt att jag inte kunde banka den ut, jag hade väldig hårt grepp på ringen med mitt improviserade verktyg.

Ringen brukar vara gjord av hårt stål (den måste tåla högt tryck av pawls). Navskroppen är 100% av aluminium, mycket mjukare metall. Gängorna är mest sannolikt pajade i navskroppen.

Funderade också på det. Det är en dåligt konstruktion i så fall det delet som är enkelt att byta inte gå sönder först.

Det var dock konstigt att jag inte kunde banka den ut, jag hade väldig hårt grepp på ringen med mitt improviserade verktyg.

Kanske har några gånger blivit nästan raka och greppar de i varandra.

Kanske har några gånger blivit nästan raka och greppar de i varandra.
Jag gjorde ett försök till att extrahera ringen, nu med en ny idé att pröva: trycka på verktyget bakifrån samtidigt när jag vrider motsols själva ringen.

En hylsa inlindad i mjuk aluband greppar ringen väldig stabilt och jag kan snurra den. Men att trycka ringen ut går inte — det är alltid hylsan som ger först, innan jag ser någon progress på ringen.

IMG_20250404_204245598.webp

Jag tror att jag ser en ring inne i badhuset. Så kankse har du tur att de har sätt i en ring i stål där tandringen skruvas i.

Jag gjorde ett försök till att extrahera ringen, nu med en ny idé att pröva: trycka på verktyget bakifrån samtidigt när jag vrider motsols själva ringen.

Jag förstår inte hur verktyget trycker på ringen.

Jag tycker att att ringen inte lossnar tyvärrmåste betyda att gångarna på både ringen och navkroppen är sönder. Det blir ett nytt nav eller hjul.

Är det normalt eller inte normalt att det finns vissa spår av olja på baksidan av "bromsklossar" till Shimano slx? Detta är från frambromsen som började tjuta som tusan. (Jag TROR att jag fick nån skvätt olja på framskivan när jag luftade bakbromsen, men fundersam på om fram-oket läcker)

Jag har tidigare haft en riktig läcka på bakbromsens ok och då fått nytt på garantin.

Bilagor

• PXL_20250405_065201908.webp
    PXL_20250405_065201908.webp
    555.6 KB · Besök: 48
Är det normalt eller inte normalt att det finns vissa spår av olja på baksidan av "bromsklossar" till Shimano slx? Detta är från frambromsen som började tjuta som tusan. (Jag TROR att jag fick nån skvätt olja på framskivan när jag luftade bakbromsen, men fundersam på om fram-oket läcker)

Jag har tidigare haft en riktig läcka på bakbromsens ok och då fått nytt på garantin.
Det ska inte vara olja bak på beläggen! Till 99% sannolikhet läcker oket.
Du kan testa att pumpa ut kolvarna så mycket det går och göra rent och smörja med bromsvätska och sedan trycka in dem och göra rent utanför, men troligen kommer läckaget består, då är det i praktiken nytt ok som gäller. (Det kan gå att renovera men inte värt det.).

Har väldigt dålig koll på allt som inte är vintage-räser...

Om man ska byta bromshandtag på en standardcykel med navbroms, är det samma variant som för canti då?

Det ska inte vara olja bak på beläggen! Till 99% sannolikhet läcker oket.
Du kan testa att pumpa ut kolvarna så mycket det går och göra rent och smörja med bromsvätska och sedan trycka in dem och göra rent utanför, men troligen kommer läckaget består, då är det i praktiken nytt ok som gäller. (Det kan gå att renovera men inte värt det.).

Skit också!

Bakbromsen jag fått nytt ok till ser värre utn frambromsen. Cykeljävel!

Bilagor

• PXL_20250405_103233873.webp
    PXL_20250405_103233873.webp
    259.4 KB · Besök: 53
Körde en kortare testrunda med korv installerad fram. Var ivrig att prova, så prioriterade det framför att installera båda.
Funkade riktigt bra! Kunde köra klart lägre tryck än jag kunnat tidigare, var nere på 0,9 bar på slutet, utan att jag var nära att slå i fälgen eller att det krängde. Hojen svalde rotmattor och andra ojämnheter riktigt bra. Supernöjd, ska bli kul att komma ut igen med korv även i bakdäcket.
👍

IMG_9115.webp

Körde en kortare testrunda med korv installerad fram. Var ivrig att prova, så prioriterade det framför att installera båda.
Funkade riktigt bra! Kunde köra klart lägre tryck än jag kunnat tidigare, var nere på 0,9 bar på slutet, utan att jag var nära att slå i fälgen eller att det krängde. Hojen svalde rotmattor och andra ojämnheter riktigt bra. Supernöjd, ska bli kul att komma ut igen med korv även i bakdäcket.
👍

Visa bilaga 761678
Appropå, så verkar detta innovativt!

Appropå, så verkar detta innovativt!

Kanske inte så innovativ men en svensk korvtillverkare har vi väl inte haft förut? Sammarbetar dessutom med SCF men undrar om det kommer resultera i några större summor, men jag hoppas ju såklart: https://scf.se/mountainbike/ny-samarbetspartner-till-scf-airmousse-stottar-framtidens-cyklister/

Funtar på att byta vev på en cykel med Nexus 8 till en från Velo Orange. Vilken storlek på lager bör jag välja för att få en perfekt kedjelinje?
Har egentligen ingen koll men blev nyfiken och vabbar så jag googlade lite.
Jag förstår det som att du får 42 mm kedjelinje med 110 mm bredd på vevlagret. källa (fanns även nämnt i kommentarer på vevpartiet)
Nexus 8 navet verkar ha 42.7 mm eller 47,7 mm beroende på åt vilket håll du vänder drevet. källa

Så då borde du ha antingen så nära (110+2*(42,7-42)) 111,4 mm alternativt 121,4 mm som möjligt för att få rak kedjelinje.
Läser man kommentarerna på vevpartiet så verkar flera ha problem med kontakt med kedjestagen så det bredare är kanske bättre om du inte kan mäta upp ramen.

Sen kan du ju ganska enkelt mäta upp vad du har på nuvarande vevparti för att få en känsla för vad som funkar på din cykel. såhär

Good luck

Har egentligen ingen koll men blev nyfiken och vabbar så jag googlade lite.
Jag förstår det som att du får 42 mm kedjelinje med 110 mm bredd på vevlagret. källa (fanns även nämnt i kommentarer på vevpartiet)
Nexus 8 navet verkar ha 42.7 mm eller 47,7 mm beroende på åt vilket håll du vänder drevet. källa

Så då borde du ha antingen så nära (110+2*(42,7-42)) 111,4 mm alternativt 121,4 mm som möjligt för att få rak kedjelinje.
Läser man kommentarerna på vevpartiet så verkar flera ha problem med kontakt med kedjestagen så det bredare är kanske bättre om du inte kan mäta upp ramen.

Sen kan du ju ganska enkelt mäta upp vad du har på nuvarande vevparti för att få en känsla för vad som funkar på din cykel. såhär

Good luck
Tack! :)

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp