FSA vevparti / lossa pedalarm

Herr Thomas

Aktiv medlem
Ett FSA vevparti på en White CX Pro.
Innerst en insexskruv och utanför den en cirkulär ring med sex små hål i.
Vilka verktyg krävs för att få av vevarmen?
FSA.webp

Vilka verktyg krävs för att få av vevarmen?Visa bilaga 760657
Om jag kommer ihåg rätt så är den yttre en låsmutter till den inre som håller ihop grejerna.
Kommer jag ihåg rätt så har jag också ett specialverktyg till yttre du kan få om du betalar portot.

Det verkar stämma att det bara behövs en insexnyckel och inget mer. Jag hittade en video på YouTube som visar hur man lossar vevarmen och det ser ut att vara enkelt.

Följdfråga: För att lossa vevlagret krävs ett specialverktyg. Vevlagret är ett Mega Expo 19. Det ser ut att vara samma vektyg som till Shimano Hollowtech II. Stämmer det?

Vilka verktyg krävs för att få av vevarmen?Visa bilaga 760657
Du skall använda en 8 mm insex som du drar i en mutter innanför kontramuttern du ser. Precis som på Sram.
Mega Exo är samma som vanliga Shimano HTII. Verktyget är detsamma, alltså.
FSA har även Mega Evo som behöver en liknande men större nyckel.

Mega Exo är samma som vanliga Shimano HTII. Verktyget är detsamma, alltså.
Nja. Trådstartaren skriver explicit MegaExo 19, vilket precis som namnet antyder har en smalare 19 mm axel som FSA använder på sina billigare vevpartier. Går således inte att ersätta med HT2 för 24 mm axel.

Nja. Trådstartaren skriver explicit MegaExo 19, vilket precis som namnet antyder har en smalare 19 mm axel som FSA använder på sina billigare vevpartier. Går således inte att ersätta med HT2 för 24 mm axel.
Verktyget att dra av lagret är detsamma som HTII.
Nej en 19 mm axel passar inte i ett 24 mm lager såklart. Därtill kan tillfogas att FSA också gör 24 mm vevaxelpartier som INTE passar i HTII lager eftrsom HTII inte är 24 mm utan någon tiondel mindre. Det går att vålda på plats men lagret tar stryk då.

Ytterligare följdfråga:
Jag har hittat lager FSA MegaExo BB4000 respektive FSA MegaExo BB6000. De kostar ungefär lika mycket och ser synbarligen ideniska ut förutom färgen där 4000 är svart medan 6000 går att få i några olika eloxerade färger.
Är det någon mer skillnad mellan dem förutom färgen?
Finns det något annat (bättre) lager man bör välja i stället?

Jag har hittat lager FSA MegaExo BB4000 respektive FSA MegaExo BB6000. De kostar ungefär lika mycket och ser synbarligen ideniska ut förutom färgen där 4000 är svart medan 6000 går att få i några olika eloxerade färger.
Är det någon mer skillnad mellan dem förutom färgen?
Läs specarna. Framgick aldrig exakt vilket vevparti du har, men har skrivit MegaExo 19 tidigare. 4000 är för 19 mm axel, 6000 är för 24 mm axel.

Tillbaka
Topp