[OT] Den lilla "vilken-bil-ska-jag-köpa-tråden"

Det var väl lite snack för något år sedan om att det blev dyrt att helförsäkra en beggad elbil då försäkringsbolagen har med antal hk som en viktig parameter. Men det kanske är överdrivet och/ eller överspelat nu.

Tror inte det är överspelat. Min snart 18 år gamla Lexus kostar nästan en 1000-lapp/månad att helförsäkra med sina 345 hk. 😜

Var det här det blev världens grej hur man håller i ratten och vilken typ av människa man är utifrån det?

Jag roade mig på vägen hem idag, ca 15 mil mest motorväg, att fundera över hur jag höll och gjorde när jag kom hem en kort recap.

Vad blir jag för sorts mäninska?

IMG_0401.webpIMG_0402.webpIMG_0403.webpIMG_0405.webpIMG_0407.webpIMG_0408.webpIMG_0409.webpIMG_0410.webpIMG_0412.webpIMG_0414.webpIMG_0415.webpIMG_0416.webpIMG_0417.webp

Var det här det blev världens grej hur man håller i ratten och vilken typ av människa man är utifrån det?

Jag roade mig på vägen hem idag, ca 15 mil mest motorväg, att fundera över hur jag höll och gjorde när jag kom hem en kort recap.

Visa bilaga 761744Visa bilaga 761745Visa bilaga 761746Visa bilaga 761747Visa bilaga 761748Visa bilaga 761749Visa bilaga 761750Visa bilaga 761751Visa bilaga 761752Visa bilaga 761753Visa bilaga 761754Visa bilaga 761755Visa bilaga 761756
Volvoförare.

Visa bilaga 761744Visa bilaga 761745Visa bilaga 761746Visa bilaga 761747Visa bilaga 761748Visa bilaga 761749Visa bilaga 761750Visa bilaga 761751Visa bilaga 761752Visa bilaga 761753Visa bilaga 761754Visa bilaga 761755Visa bilaga 761756
"Stora svårigheter att slappna av".

PS. Framgår ovanligt tydligt hur rubbad man måste vara om man håller handen mitt uppe på ratten för att det är "bekvämt". DS. 😂

Antar att redaktionen på ViB hänger här för att lära sig för dom la precis upp en artikel och jämförelse på elbilsförsäkringar.

Behandlade även självrisken som för Teslas del blir ordentligt dyr efter 3 år.

Saxat:
Här nedanför jämför vi försäkringspremier för fyra av Teslas vanligaste bilmodeller plus de mest sålda elbilarna i Sverige under förra året. Alla priser kommer från Trygg-Hansa, som även ansvarar för Teslas märkesförsäkring.

En stor fördel med Teslas märkesförsäkring är den självriskrabatt som gäller under bilens treåriga vagnskadegaranti. Utan denna rabatt har Tesla en ovanligt hög självrisk: 16  250 kronor för Model S och X, 13  750 kronor för Model 3 och Y.

Med Trygg-Hansas märkesförsäkring får olycksdrabbade Teslaägare 6  000 kronor i rabatt på självrisken och ytterligare 3  500 kronor i rabatt vid viltolycka eller parkeringsskada.

För övriga elbilar är den genomsnittliga självrisken under vagnskadegarantin 7  500 kronor. En förhöjd självrisk som gäller under bilens första tre år
.

IMG_4924.webp

Hur menar du med att ID.7 baksäte inte duger? Har du möjligen satt baksätet i det upprätta läget som ger mer utrymme i bagaget? Nu var det ett tag sen jag provade men jag upplevde den som minst lika rymlig som ID.4 åt sidorna. Benutrymmet framåt är däremot mycket större.
du får väl prova själv och se vad du tycker.

jag tycker det var ovärdigt en så stor bil. dåligt lårstöd bland annat, alltså för lågt. och dålig sikt framåt, alltså för lågt även för den funktionen. benutrymmet var väl ok, men det behövs mycket mer av det om sitsen är låg.

minns inte om de som tyvärr alltför vanligt placerat yttre baksätesplatserna så de hamnar rakt bakom framsätespassagerarna, men i vettiga bilar sitter de där fram närmare mitten av bilen så att de där bak kan titta framåt lateralt om de där fram. ännu bättre är om baksätespassagerarna sitter högre.

jag testade sätena i id7, och sa till mig själv; aldrig. åkt irl i id4, en helt annan sak. utsagan visade sig möta motstånd här i tråden;)

att två vuxna par åker en bit i samma bil är rätt vanligt i mitt liv, och jag tycker man bör kunna ställa krav på baksätet.

det är det första jag testar när jag närmar mig en bil. sen tittar jag i bagaget.

Vad skönt att vi pratar hand-rattposition igen!

Jag har inte så jättebra koll på hur jag håller i ratten, det blir lite som det blir. Men inte håller jag med en hand ovanpå iaf, det är alldeles för obekvämt.

Men sedan diskussionen var uppe senast har jag bytt bil. Från lågkombi till halvsuv typ. Jag har ställt in stol och ratt så jag sitter bekvämt och når allt, inte jätteskillnad mot hur jag satt tidigare, men lite annorlunda är det. Nu kommer jag plötsligt på mig själv med att hitta en hand ovanpå ibland… 😱

Hur gör jag nu? Måste jag sälja bilen? Eller kan det räcka att uppsöka psykolog för att försöka komma tillrätta med min bristfälliga attityd och ohämmade personlighet?

Jag tror effekten spelade än större roll i början när de hade dåligt underlag på utfallet.

Oskar, vad skulle du få betala för en Model Y LR i samma bolag? Rätt kul att jämföra ändå.

2228 kr/mån, att jämföra med 987 kr/mån för den gamla Lexusen. Hur många hk har en Model Y LR?

Vad skönt att vi pratar hand-rattposition igen!

Jag har inte så jättebra koll på hur jag håller i ratten, det blir lite som det blir. Men inte håller jag med en hand ovanpå iaf, det är alldeles för obekvämt.

Men sedan diskussionen var uppe senast har jag bytt bil. Från lågkombi till halvsuv typ. Jag har ställt in stol och ratt så jag sitter bekvämt och når allt, inte jätteskillnad mot hur jag satt tidigare, men lite annorlunda är det. Nu kommer jag plötsligt på mig själv med att hitta en hand ovanpå ibland… 😱

Hur gör jag nu? Måste jag sälja bilen? Eller kan det räcka att uppsöka psykolog för att försöka komma tillrätta med min bristfälliga attityd och ohämmade personlighet?

Du får gå en avprogrammeringskurs. Sen blir det nog bra 😉

2228 kr/mån, att jämföra med 987 kr/mån för den gamla Lexusen. Hur många hk har en Model Y LR?

350-ish, vet inte om det finns någon officiell siffra. 0-100 på 5s. Stört för att vara en familjebil iallafall. Min fru älskar det :D I normala hastigheter är det klart kvickare respons än en avgabil med samma effekt.

Försäkringspremier kommer jag aldrig förstå, jag landar som sagt på dryga tusenlappen/månad för 2000 mil / år. Kan nog komma ner under med en högre självrisk.

Tesla har för övrigt släppt en Model Y med 110kW nu, 0-100 på strax under 10 sekunder. Säljs bara i Singapore där möjligheten att få äga en bil är större om den har låg effekt och lägsta kategorin är just 110kW och under.

Självriskreduceringar förresten, värt att nämna är att såna bara kickar in om skadan är dyrare än självrisken. Många som gått på den niten. Men annars finns ju ingen ersättningsbar skada.

Senast ändrad:
350-ish, vet inte om det finns någon officiell siffra. 0-100 på 5s. Stört för att vara en familjebil iallafall. Min fru älskar det :D I normala hastigheter är det klart kvickare respons än en avgabil med samma effekt.

Försäkringspremier kommer jag aldrig förstå, jag landar som sagt på dryga tusenlappen/månad för 2000 mil / år. Kan nog komma ner under med en högre självrisk.

Tesla har för övrigt släppt en Model Y med 110kW nu, 0-100 på strax under 10 sekunder. Säljs bara i Singapore där möjligheten att få äga en bil är större om den har låg effekt och lägsta kategorin är just 110kW och under.

Självriskreduceringar förresten, värt att nämna är att såna bara kickar in om skadan är dyrare än självrisken. Många som gått på den niten. Men annars finns ju ingen ersättningsbar skada.

0-100 på 10s var ju en dröm när jag var 18. De bilar jag hade tillgång till låg nog på 25 s. 🤣

Har ni testat att knappa in en exakt likadan bil som er egen? Jag får ett högre pris då än när jag knappar in min egen. Oklart varför, ev väger försäkringsbolagen in i algoritmerna hur länge man ägt bilen också.

1587 kr/månad för mig, Trygg Hansa.
4370 kr/månad hos Aktsam (som också är Trygg Hansa, men för 50+ utanför storstan).
För Tesla Model Y LR, 2021. 1500 mil.

Tror inte det är överspelat. Min snart 18 år gamla Lexus kostar nästan en 1000-lapp/månad att helförsäkra med sina 345 hk. 😜
Är det inte en populär modell för illegal export till Afrika (läs stulen) samt dyra haverier som ju ibland händer på "lyxbilar" för att få ut pengarna?
Känns väl som att modellen med hk bör vara bortspelad litegranna.

Är det inte en populär modell för illegal export till Afrika (läs stulen) samt dyra haverier som ju ibland händer på "lyxbilar" för att få ut pengarna?
Känns väl som att modellen med hk bör vara bortspelad litegranna.

Jag tänker också att förr var stora motorer för folk som gärna buskör lite och hamnar i diket.

Men nu kan iofs vem som helst hamna lite fel med en feldimensionerad pedaltryckning.

Den som går på fördomar från 80-talet blir mindre förvånad än den som utsåg den till årets bil 2025 (utan att testa tydligen)
Tja men det är en stadsbil. Att behöva ladda var 15:mil när det är kallt är inget problem om du använder den som det är tänkt.
Använder du den på långresa blir det lite jobbigare

Tja men det är en stadsbil. Att behöva ladda var 15:mil när det är kallt är inget problem om du använder den som det är tänkt.
Använder du den på långresa blir det lite jobbigare

Om man inte åker så många långresor per år och inte har nån akut brådska så kan det ju också vara ett rätt smart medvetet val att spara 100k+ på inköpspriset. Sen kan man ju göra tvärtom också grannen med I4 laddar den ungefär varannan vecka och lämnar sällan närområdet.

Å andra sidan så är det ju inte så att man får 100k mindre när man säljer den dyrare bilen heller så skillnaden är ju i praktiken lite mindre.

Transportstyrelsen har börjat ange kontinuerlig effekt (>30 minuter) och max effekt för elbilar. Y LR AWD har tex 378kw/508hk maxeffekt och 153kw/205hk kontinuerlig effekt. Kan nog ha betydelse för premien vilken siffra försäkringsbolagen använder. :)

Maxeffekten stämmer inte riktigt, transportstyrelsen lägger märkligt nog ihop motorernas effekt och sätter det som maxeffekt trots att batteriet aldrig kan ge den effekten. Det har varit lite liv om det. Å andra sidan så reggades ju kontinuerliga effekten tidigare så Model S hade 69kW på pappret i början.

Tjena!

Bevisligen har du inte koll på vad det kostar att försäkra a-traktor. Min sons a-traktor skulle kosta nästan 1000:- i månaden i helförsäkring. Tror den ligger på 340:- i trafik.
Nej, jag har ingen koll men vet att moppar brukat hamna i trakten av att man kan totalkvadda den vartannat år.
Men min kommentar var inte om försäkringen, däremot att du angav pris på en Tesla med förare under 18 år... Porsche-epa ser jag ofta men Tesla tror jag inte jag sett. Det brukar väl vara förare under 25 år för försäkring, eller har de infört att övningskörning kostar extra?

Nej, jag har ingen koll men vet att moppar brukat hamna i trakten av att man kan totalkvadda den vartannat år.
Men min kommentar var inte om försäkringen, däremot att du angav pris på en Tesla med förare under 18 år... Porsche-epa ser jag ofta men Tesla tror jag inte jag sett. Det brukar väl vara förare under 25 år för försäkring, eller har de infört att övningskörning kostar extra?

Tjena!

🤦 Menade så klart 25 år, vilket inte behövs vid övningskörning. Men nu har dottern körkort så då måste vi uppgradera försäkringen.

Jag tänker också att förr var stora motorer för folk som gärna buskör lite och hamnar i diket.

Men nu kan iofs vem som helst hamna lite fel med en feldimensionerad pedaltryckning.
Ser ju ofta "ovana förare" i trafiken med väldigt snabba bilar nu... Snabba som i steglös bil där man utan effort kan åka väldigt fort på smågator.

Fast det är lättare att åka långsamt med eftersom man kan krypköra så enkelt. utan att behöva ha låg växel i och vara orolig för tjuvstopp.

Tjena!

Väldigt skönt när man kommer till gångfartsområde och ska hålla 7 km/h
Extremt trevligt med elbil när man ska besikta tyngre släp.

Ytterligare fördyrningar av bilägandet. Antar att man menar att "alptopp snöflinga"-däck, kanske kommer att förbjudas även i Sverige på sommaren?

Ytterligare fördyrningar av bilägandet. Antar att man menar att "alptopp snöflinga"-däck, kanske kommer att förbjudas även i Sverige på sommaren?
Bra ändå om man kollar hur bromssträckorna skiljer mellan sommardäck och vinterdäck på sommaren. (enligt artikeln är det 18% i Göteborg som kör runt på friktionsdäck och man kan gissa att det är en del taxi som kör många mil. Galet, hoppas det blir förbud i Sverige som verkar vara på gång)

Senast ändrad:
(ps, vilken j-vla skitbransch däckförvaring/däckskiftesbranschen är. Min gamla mamma la nyss på sina 4 fina michelin och dom var "slitna på sidorna" och behövde bytas. Hon gick inte på det men många andra gör det förstås)

Tillbaka
Topp