Jakob Söderqvist

• Trådstartare Trådstartare hm
  • Start datum Start datum
Jakob Söderqvist
Jakob ser ändå rätt bitig/stor ut men det är väl för tidigt att spekulera om hans framtid (dessutom har jag dålig koll på elitcykling i allmänhet).

Men det jag tänker på i min lilla hjärna är om han framförallt kanske blir en tempo och endagscyklist? Frågan är hur han kommer hålla på stenhårda etapper uppför på tex Giro d'Italia och Tour de France?

Sedan är det självklart inte "bara" om han nu skulle bli en framgångsrik tempo och endagscyklist av världsklass utan det vore ju hur coolt som helst också. (y)

Jakob Söderqvist
Jakob ser ändå rätt bitig/stor ut men det är väl för tidigt att spekulera om hans framtid (dessutom har jag dålig koll på elitcykling i allmänhet).

Men det jag tänker på i min lilla hjärna är om han framförallt kanske blir en tempo och endagscyklist? Frågan är hur han kommer hålla på stenhårda etapper uppför på tex Giro d'Italia och Tour de France?

Sedan är det självklart inte "bara" om han nu skulle bli en framgångsrik tempo och endagscyklist av världsklass utan det vore ju hur coolt som helst också. (y)
Det roliga är ju att ingen vet. Den som är enklast att jämföra med, Filipo Ganna, började bli riktigt bra i TT när han var 23/24 år gammal.

Han e ungefär lika stor och tung som Jonathan Milan, Milan började bli en bra sprinter först när han var 22/23.

osv, osv.

Det är spännande att följa helt enkelt. Inte för att jag personligen tror han blir en bra sprinter eller klassikeråkare men det vore jättekul att ha fel

Jakob Söderqvist

Sedan är det självklart inte "bara" om han nu skulle bli en framgångsrik tempo och endagscyklist av världsklass utan det vore ju hur coolt som helst också.
På TdF och girot skulle hans roll vara att dra klungan på platten om laget vill det. Kanske få chansen att göra resultat på tempoetapperna med. En nog så viktig roll.

Jakob Söderqvist
Jakob "Traktorn" Söderqvist, nu när original-Traktorn har lämnat Lidl-Trek?
Tim Declercq är kvar i Lidl-Trek. Varifrån fick du att han skulle lämnat? Eller syftar du på någon än mer arkaisk traktor?

Jakob Söderqvist
Tim Declercq är kvar i Lidl-Trek. Varifrån fick du att han skulle lämnat? Eller syftar du på någon än mer arkaisk traktor?

Nej det var Tim jag tänkte på. Hjärnsmälta, är det en rimlig förklaring? 🙂

Jakob Söderqvist
Oklart varför hand DNF'ade men slutet på loppet går i en 12 km lång loop. Rimligt att de som inte hinner in i den i tid blir repade av rejsledningen

Jakob Söderqvist
Han släppte ju tyvärr rätt tidigt. När det började köras på hårt i de tuffaste backarna. De sista som fullföljde var drygt 9 minuter efter. Så det är nog rimligt att han med flera andra klev av när de kom in på avslutsloopen, om inte förr.

Jakob Söderqvist
Jakob ska köra imorgon igen i Le Samyn i ett mindre namnkunnigt Lidl team. Denna banan borde passa Jakob bättre men antar att den skyddade åkaren är Teutenberg som har fin finish. Men finalen påminner en hel del om Valencia där av var ett monster på slutet.

Jag tyckte mig antyda att Jakob var framme och höll fart i klungan mellan två stigningar med runt 90km kvar. Och efterföljande stigningar gick väldigt hårt så inte konstigt att han fick släppa.

Jakob Söderqvist
Jäkligt häftigt och se en utbrytning som bli ikappkörd på upploppet men att se nån kunna dra så hårt att ingen kommer förbi ändå utan det blir ett perfekt uppdrag. Mäktig spurt av Teuns också förstås. Den blev lång.

Jakob Söderqvist
Kollade precis hans Strava från loppet. NP 381 W i 4,5 tim och 540W sista km. Galet.
Hyfsat, kanske starkaste svenska cyklisten sedan Magnus Bäckstedt? (som dock var avsevärt tyngre/större)

Läser någon gammal artikel om Bäckstedt när han efter proffskarriären försökte tävla i Triathlon åldersgrupp 35-39. Planen var att hålla igen för att enbart snitta 390W under 20 mils cykling. LoL Kan dock inte varit helt harmoniskt att springa maran med den kroppshyddan.

Senast ändrad:
Jakob Söderqvist
Jakob i startlistan för dagens Sheldeprijs, heja heja
Tyvärr fint väder och ingen blåst idag. Kommer med 99% sannolikhet bli en spurt mellan Pilipssen och Merlier. Precis som de senaste 4 åren.

Kristoff vann med en utbrytning 2020 men då var det riktigt grisväder som de fjöliga lågländarna inte kunde hantera.

Vi får hoppas på att det inte blir klungspurt så Jakob har chans visa upp sig. Känsn osannolikt men jag håller ena tummen i alla fall

Jakob Söderqvist
Lite synd är det ju att Trek inte har med sig Milan. Nu får dom antagligen jobba för Theuns, inte för att han är dålig men Merlier och Pilipsen håller en egen klass. Laget är dock starkt för dagens typ av bana.

Jakob Söderqvist
Hyfsat, kanske starkaste svenska cyklisten sedan Magnus Bäckstedt? (som dock var avsevärt tyngre/större)

Läser någon gammal artikel om Bäckstedt när han efter proffskarriären försökte tävla i Triathlon åldersgrupp 35-39. Planen var att hålla igen för att enbart snitta 390W under 20 mils cykling. LoL Kan dock inte varit helt harmoniskt att springa maran med den kroppshyddan.

Hur gick det med den satsningen?

Jakob Söderqvist
Magnus gjorde bra ifrån sig, tycker jag, det är stor skillnad på sport. Går ju inte att jämföra mot elit-triatleter, inte ens på cykelmomentet. Han körde på strax under tio timmar i Kalmar 2013. Cykeltiden var 4:36:37, 14:e i sin klass o 76:a totalt.

Lisa Norden, har kört Kalmar på straxt under nio timmar, o cykelmomentet på 4:36:41, 2023.

Jakob Söderqvist
Ja, Magnus hade säkert lite problem med löpningen, han är ju en storvuxen ganska tung urstark person vilket inte matchar så bra med långdistanslöpning, men å andra sidan vet jag inte riktigt vilka ambitioner han hade för sin Triathlon satsning.

Tror inte fem minuters tempo räcker långt om man vill etablera sig i Triathlon eliten.

Löpningsresultaten för fyra lopp han genomförde nedan:
1744286511850.webp

Det coolaste tycker jag ändå var i Runner's World artikeln, att Bäckstedts plan var att hålla igen för att enbart snitta 390W under 20 mils cykling (dvs så att han hade tillräckligt med kraft över till löpmomentet). :cool: Låter ju helt vansinnigt högt. LoL

Senast ändrad:
Jakob Söderqvist
Ja, Magnus hade säkert lite problem med löpningen, han är ju en storvuxen ganska tung urstark person vilket inte matchar så bra med långdistanslöpning, men å andra sidan vet jag inte riktigt vilka ambitioner han hade för sin Triathlon satsning.

Tror inte fem minuters tempo räcker långt om man vill etablera sig i Triathlon eliten.

Vet inte heller, en kul grej, att testa nått nytt. Alla borde prova en IM eller kanske en halv IM, är nått speciellt.

I Kalmar ligger herrarna runt 2:50 o damerna typ 3:10 på löp-momentet.
KJ, har snabbaste cykeltiden på(otroliga) 4:11:41 2019

Jakob Söderqvist
Vet inte heller, en kul grej, att testa nått nytt. Alla borde prova en IM eller kanske en halv IM, är nått speciellt.

I Kalmar ligger herrarna runt 2:50 o damerna typ 3:10 på löp-momentet.
KJ, har snabbaste cykeltiden på(otroliga) 4:11:41 2019
Av vinnarna kanske är bäst att tillägga. Vanliga motionärer som gör Kalmar springer en hel del långsammare (som förväntat). 🙂

Jakob Söderqvist
Ja, precis, även fast man är elit/pro i en gren så, är det svårt att vinna i triathlon. Men han gjorde det bra de IM han körde, topp i sin åldersklass.

Tillbaka
Topp