Olagligt att cykla!

Olagligt att cykla!
Jo men som sagt nån liten slant , inget fancy alls, bara lite röjtt och tillplattat hade ju räckt. I praktiken iaf.
Problemet är att det blir ett ganska stort projekt att bredda vägen bara en halvmeter. En vanlig väg som man gör till 2-1-sträcka räcker bara till det. Att bredda innebär att man måste göra allt (=dyrt). Jag har flera gånger tänkt tanken på en stig på andra sidan diket skulle ha varit bättre (än att samsas med bilarna). Men, det är inte utan problem det heller. Varje anslutande väg får man problem (då de vägarna också har diken).

Olagligt att cykla!
Jo men som sagt nån liten slant , inget fancy alls, bara lite röjtt och tillplattat hade ju räckt. I praktiken iaf.

Nja, ibland verkar det som att de tror att det räcker att slänga ut lite asfalt på gräset när det är cyklar som ska trafikera.
Ofta blir resultatet en ojämn bana med vattenpölar och rötter som spräcker asfalten. Det måste även finnas bärighet för snöröjningen.
Men visst bör det vara billigare än en bilväg. Speciellt underhåll på sikt eftersom slitage av asfalt är minimalt.

Olagligt att cykla!
Det viktigaste är att alla har kul.

Jag tycker också det är synd att mana inte prioriterar iaf en så pass bred vägren att man kan cykla där. Bäst hade ju varit en separat cykelbana, såklart. Jag har tänkt cykla från Örebro till Arvika, men dels är det den diskuterade vägen till Karlskoga som blir dubbelt så lång och sen tar man sig knappt från Karlskoga till Karlstad. Och ska man vidare uppåt är det en motorväg och sedan smal 80-väg där man knappt vågar cykla också. Det som är 18 mil bilvägen blir 25-30 mil cykelvägen.
Tänkte samma sak då jag cyklade motortrafikled första och kanske enda gången. -Vad smalt mellan räcket och lastbilarna! Visste inte att man inte ens fick cykla där då. Det var då jag började förstå att hindret inte är naturens lagar utan människans. Jag måste ändå försöka va lite positiv och säga att du KAN cykla den vägen så här års. April-oktober typ och ett rekordvarmt år som detta, ännu längre. Men det gäller att spana in var stigarna går på satellitkarta och sedan spana efter eventuella spår av cykel. Och du kör genom tjockt grus, mjukt grus, vägbommar, sandskred över vägen, jättehålig väg mm. Ladda för mycket motstånd, som alltid. Att pendla och att "semestra" är olika, man har olika förväntningar på infrastrukturen.

Olagligt att cykla!
När jag gick i gymnasiet extraknäckte jag på Länstyrelsen. Då höll de på att projektera ett par mil motorväg utanför staden. Bygget var klart 20 år senare. På grund av skyddade saker (tex våtmarker, skalbaggar och gärdsgårdar), nimbys, finnansiering +ANNAT. Hade de tagit ytterligare 1.5 m i anspråk för en cykelbana hade det tagit ännu längre tid.

Olagligt att cykla!
Vad är det för trakter ni rör er i om det är helt omöjligt att hitta landsvägar som löper mer eller mindre parallellt med motorvägar / 2+1-vägar? Måste vara väldigt glesbefolkade bygder. Den sträcka jag rör mig relativt ofta, från uppsala och en bit upp i Norrland, finns det iaf 2-3 alternativ till E4:an som bara blir 5-10% längre. Vi snackar max 1 timme längre på 7-8 timmars cykling. Skulle absolut alltid välja dem framför en ev cykelväg parallell med E4, även om de som sagt är något längre. Mycket trevligare och tystare med en lågtrafikerad landsväg som dessutom oftast har en vackrare sträckning.

Olagligt att cykla!
När jag gick i gymnasiet extraknäckte jag på Länstyrelsen. Då höll de på att projektera ett par mil motorväg utanför staden. Bygget var klart 20 år senare. På grund av skyddade saker (tex våtmarker, skalbaggar och gärdsgårdar), nimbys, finnansiering +ANNAT. Hade de tagit ytterligare 1.5 m i anspråk för en cykelbana hade det tagit ännu längre tid.
Men det här är ju en intressant sak, som jag tänkte nämna men inte orkade formulera.

Vi tar ju en massa hänsyn för olika saker när vi bygger vägar (ombyggnad till 2+1 kanske är ett snabbspår). Varför tar vi inte hänsyn till cyklister (jo, det gör vi förstås. Men tillspetsat.)? Jag har sett att det byggs broar för att låta viltet komma över vägen (korridorer?).

Kan en lösning vara att vi rödlistar cykelpendlare mellan tätorter i glesbyggd? De är väl säkert lika ovanliga som vargen kan tänkas. :-)

Olagligt att cykla!
Men det här är ju en intressant sak, som jag tänkte nämna men inte orkade formulera.

Vi tar ju en massa hänsyn för olika saker när vi bygger vägar (ombyggnad till 2+1 kanske är ett snabbspår). Varför tar vi inte hänsyn till cyklister (jo, det gör vi förstås. Men tillspetsat.)? Jag har sett att det byggs broar för att låta viltet komma över vägen (korridorer?).

Kan en lösning vara att vi rödlistar cykelpendlare mellan tätorter i glesbyggd? De är väl säkert lika ovanliga som vargen kan tänkas. :-)

Det är helt enkelt så att cykel är en eftertanke i planering av infrastruktur i Sverige. I nationella planen för infrastruktur 2022-2033 är 0,3% av pengarna avsett för cykel ...

Olagligt att cykla!
Viltet påverkas nog mer än oss cyklister, men det är ibland en brist på hänsyn till cyklister. Eller kanske dålig förståelse? Vilt behöver vandra (och viltstängsel hindrar detta). Cyklister BEHÖVER inte cykla (men det är ju bra på många sätt så vi kan säga att det måste få vara ett alternativ).
Det är dumt att skära av viltets vandringsvägar.
Och det är dumt att inte kunna erbjuda cyklister en reell möjlighet att cykla från a till b.
"Men du kan ju cykla omvägen via c?"
"Den omvägen fördubblar ju sträckan."
"Ja, men du KAN (iaf teoretiskt) cykla från a till b."
Eller iaf inte omöjliggör cykling för cykwlpendlare vid infrastrukturplanering. Förbud mot "cykelobstruktion"?

"Vi tänker bredda vägen. Det blir cykling förbjuden."
"Var ska de cykla, då?"
"Tänkte inte på det..."

Olagligt att cykla!
Vad är det för trakter ni rör er i om det är helt omöjligt att hitta landsvägar som löper mer eller mindre parallellt med motorvägar / 2+1-vägar? Måste vara väldigt glesbefolkade bygder. Den sträcka jag rör mig relativt ofta, från uppsala och en bit upp i Norrland, finns det iaf 2-3 alternativ till E4:an som bara blir 5-10% längre. Vi snackar max 1 timme längre på 7-8 timmars cykling. Skulle absolut alltid välja dem framför en ev cykelväg parallell med E4, även om de som sagt är något längre. Mycket trevligare och tystare med en lågtrafikerad landsväg som dessutom oftast har en vackrare sträckning.
Det är inte glesbefolkat. Det är det som är grejen. Mer glesbefolkat: inga motorvägar. Väldigt tättbefolkat: cykelvägar. Allt däremellan är bilarnas rike. Min teori, då jag kommer från Stockholm (föga förvånande), är att östkusten är torrare, där är en grusväg en grusväg och inte så mjuk och gropig som här i centrala södra sverige. Jag håller med, så länge det är torrt på vägen är det jättemysigt att slippa bilarna och höra skogens sus.

Olagligt att cykla!
jag tycker olagligt är ett ganska passande ord om cykling på 2+1-vägar och vissa andra vägar som bilisterna anser vara "bilvägar". den som cyklar där kommer förr eller senare bli dömd och bestraffad av majoritetssamhället. domare är janne, 63 och ett halvt år, och det vanliga straffet är skenavrättning. eller döden om du vinglar eller uppträder otillbörligt inför rätten.

Olagligt att cykla!
Jag har (nån km) cyklat lagligt på 2-1-sträcka. Hur DET kunde vara lagligt förstår jag inte. Farligt, obehagligt osv. Jag har också cyklat på en olaglig väg (ett par km) som INTE var 2-1-sträcka. Helt vanlig bred (visserligen europa)väg, med fin väggren. Varför det var cykelförbud där förstår jag inte än idag (har passerat där med bil flera gånger).
Säga vad man vill, det är varken konsekvent eller logiskt när det gäller cykling och trafik...

Olagligt att cykla!
Jag har (nån km) cyklat lagligt på 2-1-sträcka. Hur DET kunde vara lagligt förstår jag inte.
men det du egentligen inte förstår är ju hur det kan vara lagligt att köra om så som folk kör om när du cyklar på en 2+1-väg.

det är en oerhört viktig distinktion att göra att det inte är farligt att cykla på en 2+1-väg, det farliga är hur bilarna kör om då, och det sjuka är att det är helt accepterat och knappast skulle gå att anmäla till polisen.

Olagligt att cykla!
men det du egentligen inte förstår är ju hur det kan vara lagligt att köra om så som folk kör om när du cyklar på en 2+1-väg.
Det är ju helt galet. På en 2-1-sträcka där det bara finns mitträcke finns det iaf utrymme att köra i diket. Men där du är inklämd mellan TVÅ räcken, och där Janne och lastbilar kör om... Extra galet. Det är klart att det går att köra om säkert (allt går, utom riktigt små barn). Men chansen att det görs på en europaväg är nog i det närmaste noll.

Jag har också cyklat på en laglig väg tills jag kommit till en sträcka med (motiverat) cykelförbud och därifrån var det bra skyltat med vilken väg cyklisterna skulle ta. Hur svårt kan det vara att göra samma (logiska) sak även på andra ställen?

Olagligt att cykla!
Nja, kanske mer i teorin. I praktiken mer besvär och pengar än gemene man tror antagligen. För varje meter bredd per km tas 1000 kvm i anspråk av natur och någons mark, samt flexibiliteten för anslutande vägar osv minskar. Vad är ”en liten slant”?

Olagligt att cykla!
Kanske ett extremt exempel men vi har ett sommarställe i släkten som ligger i Dalsland och närmaste tätort är Mellerud. Jag kan ta mig dit med cykel men det drygt 50K att cykla och bara 20K med bil via E45 som blivit uppgraderad med 2+1 för något år sedan.
Screenshot 2025-04-10 at 12.40.14.webp
Screenshot 2025-04-10 at 12.47.36.webp
Screenshot 2025-04-10 at 12.42.12.webp

Olagligt att cykla!
En del nya cykelvägar byggs extremt dyrt, en bit cykelväg parallellt med E4 längs norrlandskusten jag cyklade förra sommaren hade en vägbank en meter hög och sju meter bred och man hade en lång bit tripla räcken lika kraftiga som längs motorvägen en bra bit ifrån och slänten var inte ens särskilt brant. Ovanpå det hade man också där det fanns plats lagt cykelbanan i slingerkurvor istället för rakt och höjt extra mycket på höjderna så den var dessutom kass att cykla på.

Skulle gissa att de få kilometrarna det gällde kostat minst tre-fyra gånger mer än vad de behövt kosta för en bättre utformad cykelväg och min tro är att det var avsiktligt för att kunna använda den biten som exempel för att visa på en så hög kostnad per km att det inte är ekonomisk försvarbart att bygga cykelväg på andra ställen.

Olagligt att cykla!
På en del ställen görs det men oftast struntar man helt i cyklisterna trots att det kan vara bara korta snuttar som behövs för att kunna ta sig vidare på andra mindre vägar. Och som du skriver, det behövs inget avancerat så det handlar inte främst om pengar utan om inställningen hos Trafikverket.

Olagligt att cykla!
Mellan Hästveda och Hässleholm har man avsatt en smal bit åt cyklister när man byggde om till 2+1, det behöver inte bli så dyrt och det underlättar mycket.

Gillar när de som bestämmer FATTAR cyklister. Stora motsatsen gäller ofta, tyvärr.

Olagligt att cykla!
En del nya cykelvägar byggs extremt dyrt, en bit cykelväg parallellt med E4 längs norrlandskusten jag cyklade förra sommaren hade en vägbank en meter hög och sju meter bred och man hade en lång bit tripla räcken lika kraftiga som längs motorvägen en bra bit ifrån och slänten var inte ens särskilt brant. Ovanpå det hade man också där det fanns plats lagt cykelbanan i slingerkurvor istället för rakt och höjt extra mycket på höjderna så den var dessutom kass att cykla på.

Skulle gissa att de få kilometrarna det gällde kostat minst tre-fyra gånger mer än vad de behövt kosta för en bättre utformad cykelväg och min tro är att det var avsiktligt för att kunna använda den biten som exempel för att visa på en så hög kostnad per km att det inte är ekonomisk försvarbart att bygga cykelväg på andra ställen.
Docksta - Ullånger?

Olagligt att cykla!

Självklart är det ju som vanligt så att de som har yrkesprofessionen och jobbar med det aktuella samtalsämnet kan mindre än pöbeln på Happy.... :) Fort och fel och med låg säkerhet, kanske ibland är orsaken till att det kan bli billigt initialt?

Olagligt att cykla!
Mellan Hästveda och Hässleholm har man avsatt en smal bit åt cyklister när man byggde om till 2+1, det behöver inte bli så dyrt och det underlättar mycket.

Där är det ju 1+1 (och ett "brett" mitträcke). Saknas det plats (för 3 bilfiler och en cykelfil) tycker jag att det är helt i sin ordning att ha 1+1 och en bit avsatt för cyklister (tills de kan cykla in på en realistisk omväg).
Det tycker jag både som cyklist (som inte vill bli påkörd) och bilist (som inte vill köra på en stackars cyklist).

Olagligt att cykla!
nu får vi hoppas det går att köra om även i hästveda precis som i resten av landet.

Bra att TS sätter nivån så kan man fortsätta skita i vad cyklister tycker och tänker.

1744290763114.webp

Olagligt att cykla!
Där är det ju 1+1 (och ett "brett" mitträcke). Saknas det plats (för 3 bilfiler och en cykelfil) tycker jag att det är helt i sin ordning att ha 1+1 och en bit avsatt för cyklister (tills de kan cykla in på en realistisk omväg).
Det tycker jag både som cyklist (som inte vill bli påkörd) och bilist (som inte vill köra på en stackars cyklist).
Det mesta är 2+1 längs där man cyklar, att det är 1+1 på delar är nog för att det finns tillfartsvägar/korsningar på dessa delar.

Senast ändrad:
Olagligt att cykla!

Det finns ju till och med 2+1 som spärras ner till 1+1 under perioder med extra högt trafikflöde. Hur de gör i praktiken vet jag inte. Koner som spärrar?

Dock lite intressant att man gör detta för att FÖRBÄTTRA trafikflödet, och säkerhet.

Kanske borde normen vara 1+1+CB 😉

Screenshot_20250410-151835.webp

Olagligt att cykla!
Dock lite intressant att man gör detta för att FÖRBÄTTRA trafikflödet, och säkerhet.

När det år hög trafikflöde, t.ex. tillbaka från fjällen vid sportlov, ger 2+1 stora problem för att hälften av Stockholmare vill köra om när 2-delen börjar och måste all trycka sig in i filen vid slutet av 2-delen. Många kör så snabbt som mögligt och trycker i nästan den är 1,5 fil. Det försämrar säkerheten avsevärt.

Jag har dock aldrig sett sån avspärrning (med kör också inte ofta bil).

Olagligt att cykla!
När det år hög trafikflöde, t.ex. tillbaka från fjällen vid sportlov, ger 2+1 stora problem för att hälften av Stockholmare vill köra om när 2-delen börjar och måste all trycka sig in i filen vid slutet av 2-delen. Många kör så snabbt som mögligt och trycker i nästan den är 1,5 fil. Det försämrar säkerheten avsevärt.

Jo, jag är medveten om det, men upplever även i "vanliga" flöden att det väldigt ofta är bilar som gör idiotomkörningar och pressar sig in när filerna redan är på väg att gå ihop.

Olagligt att cykla!

Precis, det har varit fullständigt kaos där norr om Gävle kring påsk tidigare år. Sedan ca 10 år tillbaka kör de på detta sätt, först var det bara skärtorsdag em och annandagen em, men numer även onsdagen och påskdagen. Man kan märka det även andra dagar när det är mycket trafik, när det blir tvåfiligt kastar sig alla idioter ut och när det sedan går ihop blir det som en tratt. Blir otroligt ryckig och farlig trafik. Den där sträckan var den första 2+1-sträckan som byggdes i landet, så jag har läst nånstans att de ändrat en del sedan dess så andra byggs lite annorlunda för att undvika detta problem.

De brukar ställa ut en släpvagn med skylt på början av varje 2-sträcka, funkar rätt bra även om det finns enstaka idioter som ska blåsa på ändå. Polisen patrullerar en del också.

Olagligt att cykla!
Jo, jag är medveten om det, men upplever även i "vanliga" flöden att det väldigt ofta är bilar som gör idiotomkörningar och pressar sig in när filerna redan är på väg att gå ihop.
Det finns ju ingen vägtyp där man har mindre för att köra om än 2+1. Speciellt inte om det är högt flöde.
Tycker det låter som en helt rimlig åtgärd.

Olagligt att cykla!
Det mesta är 2+1 längs där man cyklar, att det är 1+1 på delar är nog för att det finns tillfartsvägar/korsningar på dessa delar.
Kan man ha 1+1 för att göra det säkrare anslutande trafik borde man kunna ha sträckor med 1+1 för att ge utrymme åt cyklister som försöker undvika onödiga mil mellan a och b.

Olagligt att cykla!
Det finns ju till och med 2+1 som spärras ner till 1+1 under perioder med extra högt trafikflöde. Hur de gör i praktiken vet jag inte. Koner som spärrar?

Kanske borde normen vara 1+1+CB 😉

Visa bilaga 762055
Har ingen aning hur de gör. Minns en kompis som berättade om paniken när han försökte komma ut på E4an just vid Tönnebro (det kan ha varit vid påsk). Det var sanslösa köer...

Eller 1+1+1? Och cyklisten får paxa en fil (som stängs bakom honom/henne och öppnas först när cyklisten är framme)? :)

Olagligt att cykla!
Självklart är det ju som vanligt så att de som har yrkesprofessionen och jobbar med det aktuella samtalsämnet kan mindre än pöbeln på Happy.... :) Fort och fel och med låg säkerhet, kanske ibland är orsaken till att det kan bli billigt initialt?
Jag förstår din invändning men när det gäller cykeltrafik så är det faktiskt så att kompetensen bland trafikplanerare och andra yrkesutövare i branschen generellt är låg, ofta kombinerat med en övertro på den egna kompetensen (Dunning-Krugerkurvans "peak of Mount Stupid") och en inställning att forskning och handböcker inte ska användas ("not invented here").

Jag kan tänka mig att en genomsnittlig happyit inte är sämre på det här än en typisk trafikplanerare. (Den typiska trafikplaneraren har förresten sällan någon relevant formell utbildning utöver på sin höjd en fempoängs orienteringskurs.)

/kommunanställd trafikplanerare

Olagligt att cykla!
Jag förstår din invändning men när det gäller cykeltrafik så är det faktiskt så att kompetensen bland trafikplanerare och andra yrkesutövare i branschen generellt är låg, ofta kombinerat med en övertro på den egna kompetensen (Dunning-Krugerkurvans "peak of Mount Stupid") och en inställning att forskning och handböcker inte ska användas ("not invented here").

Jag kan tänka mig att en genomsnittlig happyit inte är sämre på det här än en typisk trafikplanerare. (Den typiska trafikplaneraren har förresten sällan någon relevant formell utbildning utöver på sin höjd en fempoängs orienteringskurs.)

/kommunanställd trafikplanerare
Tja, nu jobbar du på en av närmare 300 kommuner och utöver det trafikverket, samt av såväl kommuner som trafikverk anlitade konsulter som jobbar med dessa frågor. Så, nä, jag tror det är en liten överdrift från din sida att genomsnittlig happyit kan mera. (Om inte så av den enkla anledningen, att det är rätt vanligt att det är enklare att gnälla på andras resultat än att skapa något själv). Självklart finns det klåpare i den branschen som alla andra, men att det "bara är att lägga till en meter" bredd på en väg, skulle nog inte uttryckas av den som genomfört vägprojekt. Sedan tror jag det är en viss skillnad i kompetens för trafikplanerare på vägverket och av dem anlitad konsult jämfört med kommunanställda trafikplanerare, så där håller vi nog med varandra.

/Massor av års erfarenhet av människor som tror på sin egen förträfflighet om saker dom inte vet så mycket om.

Olagligt att cykla!
Tja, nu jobbar du på en av närmare 300 kommuner och utöver det trafikverket, samt av såväl kommuner som trafikverk anlitade konsulter som jobbar med dessa frågor. Så, nä, jag tror det är en liten överdrift från din sida att genomsnittlig happyit kan mera. (Om inte så av den enkla anledningen, att det är rätt vanligt att det är enklare att gnälla på andras resultat än att skapa något själv). Självklart finns det klåpare i den branschen som alla andra, men att det "bara är att lägga till en meter" bredd på en väg, skulle nog inte uttryckas av den som genomfört vägprojekt. Sedan tror jag det är en viss skillnad i kompetens för trafikplanerare på vägverket och av dem anlitad konsult jämfört med kommunanställda trafikplanerare, så där håller vi nog med varandra.

/Massor av års erfarenhet av människor som tror på sin egen förträfflighet om saker dom inte vet så mycket om.

Tyvärr tror jag att @NAnders kan har rätt. Även i Nederländerna, där cykelinfrastrukturen nuförtiden är riktigt bra, fanns det planerare som inte hade tillräckligt kompetens med cykling. Problemet är, eller var i Nederländerna, att de flesta planerare inte cyklar själva. I Nederländerna byggde de många 90-grads "kurvor" som var ingen kurvor, men två cykelbanor som möter varandra i 90 grad. Ocyklingsbart i vanlig cykelhastighet, men ingen problem när planerare kör 10 km/h. Det gäller att har en cykelkultur och cykelinfrastrukturkompetens hos planerare. Tyvärr tror jag att det finns mer av det här än i de flesta svenska kommuner. Borde dock säga att jag ser teknar av förbättring här i Stockholm.

Olagligt att cykla!
Jag vet inte riktigt vad du vill säga med detta? Att jag inte har någon erfarenhet och inte kan något om cykelvägar och hur man löst eller struntat i att försöka lösa framkomligheten för cyklister när vägar byggs om? Där har du fel, jag har många mils cykling inom hela landet som grund för det jag skriver och utöver det en gedigen teknisk utbildning.

Säkerheten för cyklister är den enskilt viktigaste frågan, nästan den enda som har verklig betydelse enligt mig, och något jag försökt lyfta ett antal gånger på forumet. Det är också den enskilt största faktorn för att få fler att cykla.

Det är lätt att säga att ingenting går och att andra inte begriper när det egentligen handlar om att inte viljan finns hos de som planlägger och beslutar, men med erfarenhet vet man att där den finns brukar problemen nästan alltid gå att lösa på ett rimligt sätt, det finns det också många exempel på.

Olagligt att cykla!
I exemplet Karlskoga-Örebro är avståndet mellan städerna 39 km via E18 (motorväg samt 2+1). väljer man den närmaste alternativa asfalterade landsvägen är sträckan ca 80 km (Karlskoga-Degerfors-Svartå-Fjugesta-Örebro)

Olagligt att cykla!
I exemplet Karlskoga-Örebro är avståndet mellan städerna 39 km via E18 (motorväg samt 2+1). väljer man den närmaste alternativa asfalterade landsvägen är sträckan ca 80 km (Karlskoga-Degerfors-Svartå-Fjugesta-Örebro)
Jag tittade på Karlskoga-Örebro på googlemaps och även om man tar med grusvägar så måste man väl ut på E18 vissa bitar för att inte behöva cykla långa omvägar?

Tillbaka
Topp