Olagligt att cykla!

Olagligt att cykla!
Men det är väl ändå så att majoriteten av Trafikverkets projekt genomförs av upphandlad kompetens, eller hur?
Och detsamma i de kommuner jag känner till, när det ska projekteras infrastruktur. Kanske är annorlunda just i din kommun, men efter mina dryga 30 år i konsultbranschen, så minns jag inte ens när jag snubblat över projekt där beställaren projekterat själv. Jag har numer huvudfokus på husbyggnad, men har jobbat med tex anbudssamordning mot tex Trafikverket och kommuner, så lite insikt inbillar jag mitt narcissistiska jag att jag har.
Konsulter levererar oftast bara det beställaren har beställt och betalar för.

Olagligt att cykla!
Och hela min poäng är att det finns begränsat med resurser, samhället måste prioritera. Att bygga hundratals mil cykelvägar som en försvinnande liten andel av befolkningen, ja t.o.m. av de som cyklar, kommer att utnyttja, är knappast klok prioritering. Om det finns underlag för cykelpendling finns det samhällsnytta, men att bygga enkom för de som vill cykla långa sträckor för nöjes skull kan inte vara rätt prioritering. Då går det utmärkt med de omvägar som ibland uppstår.
I det fallet som diskuterades, Karlskoga - Örebro handlar det om 2-3 km längs befintlig Europaväg för att göra det möjligt att cykla mellan orterna och kostnaden för att göra en enklare cykelväg skulle inte behöva vara större än att det är felräkningspengar när vägen byggdes om till mötesfri. Det behövs inte många cyklister för att räkna hem det samhällsekonomiskt och mellan två så stora orter som ligger så pass nära varandra lär det finnas tillräckligt underlag för en cykelväg, konstigt vore det annars.

Senast ändrad:
Olagligt att cykla!
I det fallet som diskuterades, Karlskoga - Örebro handlar det om 2-3 km längs befintlig Europaväg för att göra det möjligt att cykla mellan orterna och kostnaden för att göra en enklare cykelväg skulle inte behöva vara större än att det är felräkningspengar när vägen byggdes om till mötesfri. Det behövs inte många cyklister för att räkna hem det samhällsekonomiskt och mellan två så stora orter som ligger så pass nära varandra lär det finnas tillräckligt underlag för en cykelväg, konstigt vore det annars.
Det är 4 mil. Hur många vanliga människor är det som t.ex. skulle pendla 4 mil enkel på cykel? Det tar ca 2 timmar för dem, jag skulle säga att ingen normal människa har den tiden i sitt vardagsliv.
Träningscykling? Javisst, men där finns inget behov att ta sig raka vägen a till b. Återstår gör ett väldigt litet fåtal som roas av långcykling, och jag begriper inte varför man då skulle vilja färdas bredvid en motorväg. Jag ser liksom inte use caset, annat än för ett väldigt litet fåtal som de flesta skulle se som kufar, och det är helt enkelt inte rimligt att samhället lägger stora pengar på en sådan liten grupp.

Olagligt att cykla!
Att göra sträckan Karlskoga - Örebro bättre (genom att eliminera de värsta kilometrarna, som inte verkar vara många) gör man den sträckan cykelbar. Det är inte hundratals mil med cykelmotorvägar det handlar om. Det är cykelbar väg.
Exakt, det är ofta småsakerna som är värst. Åtgärderna är minimala. Jag skulle kunna ta spaden och batterikap på cykeln och åtgärda några av dom om jag fick betalt för en dag. Den skulle lätt kunna bli cykelbar även med standardcykel, dock inte på vintern för då ligger snön, fördelarna med asfalt och snöplog är oändliga. Jag är iallafall glad att jag skrev inlägget för diskussionerna gör att man blir mer peppad.

Undrar om man kan koppla fast en snöskyffel på cykeln. Hur jobbigt skulle det vara? Fast nu är det vår.

Olagligt att cykla!
Exakt, det är ofta småsakerna som är värst. Åtgärderna är minimala. Jag skulle kunna ta spaden och batterikap på cykeln och åtgärda några av dom om jag fick betalt för en dag. Den skulle lätt kunna bli cykelbar även med standardcykel, dock inte på vintern för då ligger snön, fördelarna med asfalt och snöplog är oändliga. Jag är iallafall glad att jag skrev inlägget för diskussionerna gör att man blir mer peppad.
Jag undrar vad ansvariga skulle säga vid ett sånt erbjudande. "Jag fixar detta, om jag får (lite betalt och/eller lite hjälp). Vad säger ni?"
Att få det säkert på sommaren (vintern är kostsam) skulle vara ett rejält fall framåt.
Undrar om man kan koppla fast en snöskyffel på cykeln. Hur jobbigt skulle det vara? Fast nu är det vår.
Man kan. Men det kommer att ha snöat igen i början innan du är klar med slutet. En fatbike klarar snö bättre, men oplogade 4 mil på en fatbike... Det går, men...

Olagligt att cykla!
Det är 4 mil. Hur många vanliga människor är det som t.ex. skulle pendla 4 mil enkel på cykel? Det tar ca 2 timmar för dem, jag skulle säga att ingen normal människa har den tiden i sitt vardagsliv.
Träningscykling? Javisst, men där finns inget behov att ta sig raka vägen a till b. Återstår gör ett väldigt litet fåtal som roas av långcykling, och jag begriper inte varför man då skulle vilja färdas bredvid en motorväg. Jag ser liksom inte use caset, annat än för ett väldigt litet fåtal som de flesta skulle se som kufar, och det är helt enkelt inte rimligt att samhället lägger stora pengar på en sådan liten grupp.
Det är många saker. Först och främst behöver det inte kosta stora pengar, att anlägga en 2-3 km enklare grusväg längs med kanten på vägdiket är i storleksordning några hundratusen till en halv miljon kronor när samma typ av väg görs i andra sammanhang. Det är inga stora pengar som du skriver utan i jämförelse nästan ingenting.

Om jag förstår dig rätt tror du att det inte finns något intresse av att cykla mellan Karlskoga och Örebro eller att från någon av de mindre orterna längs vägen cykla in till Karlskoga eller till något annat längs vägen? Jag är helt övertygad om att du har fel där, att det inte är realistiskt att tro att någon kommer cykelpendla dagligen mellan Örebro och Karlskoga är jag med på, det är för långt men cykelvägarna används till mycket mer än bara cykelpendling. Liksom bilvägarna, det är inte bara de som bilpendlar till arbetet som kör på vägarna.

Det känns som att vi talar om varandra, du beskriver anläggandet av långa sträckor mycket kostsamma cykelvägar som sen inte används och menar att det inte är försvarbar och det håller jag helt med om. De medel som finns är begränsade och bör (skall) användas så att de gör mesta möjliga nytta och det är precis vad jag och några till här vill se.

Olagligt att cykla!
Jag undrar vad ansvariga skulle säga vid ett sånt erbjudande. "Jag fixar detta, om jag får (lite betalt och/eller lite hjälp). Vad säger ni?"
Att få det säkert på sommaren (vintern är kostsam) skulle vara ett rejält fall framåt.
Skillnad på vintrarna i Norrland och i södra Sverige, men när det kommer mycket snö här används cykelvägarna för att anlägga skidspår och det borde väl gå även i norr?

Olagligt att cykla!
Vad tycker du om handikapphjälpmedel, ramper, hissar mm för en pytteliten grupp handikappade? Orimligt? De finns iallafall där för att folk har kämpat för dem. Eller en ännu bättre jämförelse. Tåg. Varför ska vi ha det? Det är ju jättedyrt. Det låter som att du föraktar pendlingscyklister, eller lobbar för mer bilism, men jag tror cykeln är det mest utvecklingspotensiella fordonet, och med bra vägar och el och kanske kaross som på velomobiler så är 4 mil i timmen inget som helst problem. Jämför man dessutom batteriet på en elcykel med en elbil, så ser man ganska tydligt hur mycket som finns att vinna! Argumentationen "vanliga människor vill..." går jag inte med på. Så pratar SD när de sänker priset på bensin till orimligt låga priser, till förmån för oljejättar och rika stadsbor som inte vill vara med om förödmjukelsen att sätta sig på en cykelsadel.

Olagligt att cykla!
Det finns ju cykelbana, vad gnäller ni över? 😂
37486F34-9DB2-4E24-99BD-510D720D9E4D.webp

Olagligt att cykla!
Vad tycker du om handikapphjälpmedel, ramper, hissar mm för en pytteliten grupp handikappade? Orimligt? De finns iallafall där för att folk har kämpat för dem. Eller en ännu bättre jämförelse. Tåg. Varför ska vi ha det? Det är ju jättedyrt. Det låter som att du föraktar pendlingscyklister, eller lobbar för mer bilism, men jag tror cykeln är det mest utvecklingspotensiella fordonet, och med bra vägar och el och kanske kaross som på velomobiler så är 4 mil i timmen inget som helst problem. Jämför man dessutom batteriet på en elcykel med en elbil, så ser man ganska tydligt hur mycket som finns att vinna! Argumentationen "vanliga människor vill..." går jag inte med på. Så pratar SD när de sänker priset på bensin till orimligt låga priser, till förmån för oljejättar och rika stadsbor som inte vill vara med om förödmjukelsen att sätta sig på en cykelsadel.
40 km/h? Du är medveten om att en elcykel är begränsad till 25 km/h. Eller tänker du dig en moped?
F.ö. ligger tråden i fel forum om det är elcykel du tänker dig.

Olagligt att cykla!
Både Örebro och Karlskoga är städer som växer. Tusentals personer pendlar varje dag in till båda dessa orter med bil och kollektivtrafik. Jag är övertygad om att många som bor på mindre orter mellan Örebro och Karlskoga (vilka ju har mindre än 4 mil till jobbet) skulle börja cykelpendla om möjligheten fanns.

Olagligt att cykla!
Skillnad på vintrarna i Norrland och i södra Sverige, men när det kommer mycket snö här används cykelvägarna för att anlägga skidspår och det borde väl gå även i norr?
Kanske läge att lägga ett seedningslopp för Vasaloppet mellan Karlskoga och Örebro? :)

Häruppe är trottoarer snöupplag (för snökanonerna) och de stora gång/cykelvägarna plogas. Sen är det halkbekämpning (när det töar och gång/cykelbanor blir isbanor). Väldigt dåligt för belagen.

Olagligt att cykla!
40 km/h? Du är medveten om att en elcykel är begränsad till 25 km/h. Eller tänker du dig en moped?
F.ö. ligger tråden i fel forum om det är elcykel du tänker dig.
Velomobil ≠ elcykel.
Velomobil = "En cykelbil är en liten bil utan motor som drivs av muskelkraft som en cykel."

Olagligt att cykla!
Både Örebro och Karlskoga är städer som växer. Tusentals personer pendlar varje dag in till båda dessa orter med bil och kollektivtrafik. Jag är övertygad om att många som bor på mindre orter mellan Örebro och Karlskoga (vilka ju har mindre än 4 mil till jobbet) skulle börja cykelpendla om möjligheten fanns.
Den sträcka som delvis saknar parallella vägar är Lekhyttan till Karlskoga, och där ser det inte ut att finnas några orter. Möjligtvis enstaka hus.

Olagligt att cykla!
den vettiga omedelbara lösningen är att sänka farten på motorvägarna till 45 eller mindre och tillåta cykling, som ett första steg till att helt förbjuda tunga privatbilar. det blir oerhört mycket billigare, säkrare, miljövänligare, hälsosammare, trevligare och en stor demokratisk vinst när alla plötsligt får tillgång till infrastrukturen. enbart det faktum att en stor andel av befolkningen inte har bil borde diskvalificera motorvägar och de facto "bilvägar" från att få fortsätta existera i nuvarande form. vi lever i ett apartheid där de privilegierade bilisterna inte ens kan tänka sig in i hur det är att inte ha bil.

enda "problemet" är att det inte är "realistiskt". men att vara orealistisk är det enda realistiska när det realistiska är orealistiskt. vi måste sluta diskutera inom "realistiska" ramar, sluta låtsas att det finns en framtid för nuvarande helt vansinniga samhällssystem som på bara cirka en generation nästan sabbat planeten.

Olagligt att cykla!
Den sträcka som delvis saknar parallella vägar är Lekhyttan till Karlskoga, och där ser det inte ut att finnas några orter. Möjligtvis enstaka hus.
Lekhyttan tillhör Lekebergs kommun, där bor det ca 9000 invånare, varav många pendlar till Örebro och Karlskoga, så några enstaka hus finns det:).

Olagligt att cykla!
Lekhyttan tillhör Lekebergs kommun, där bor det ca 9000 invånare, varav många pendlar till Örebro och Karlskoga, så några enstaka hus finns det:).
Och alla dem tänker sig först cykla till Lekhyttan, och sedan 2 mil på en cykelväg parallellt med E18 (det är nämligen en cykelväg parallell med E18 som diskuteras här).
In till Örebro ser det inte ut att vara några problem.

Olagligt att cykla!
Och alla dem tänker sig först cykla till Lekhyttan, och sedan 2 mil på en cykelväg parallellt med E18 (det är nämligen en cykelväg parallell med E18 som diskuteras här).
In till Örebro ser det inte ut att vara några problem.
Precis, det är västerut från Lekhyttan som problemet är, och ska man cykla till Karlskoga från Lekebergs kommun så passerar man Lekhyttan.

Olagligt att cykla!
Precis, det är västerut från Lekhyttan som problemet är, och ska man cykla till Karlskoga från Lekebergs kommun så passerar man Lekhyttan.
Precis, det är alltså en pendlingssträcka på minst 2 mil, dvs 1 timme enkel för en vardagscyklist. Hur många ”vanliga” människor vill lägga den tiden annat än riktigt inbitna cyklister? Jag skulle säga att gränsen går vid 10 km, längre än det och det är endast ett mycket litet fåtal som kan tänka sig cykelpendla.

Olagligt att cykla!
Jag är övertygad om att många som bor på mindre orter mellan Örebro och Karlskoga (vilka ju har mindre än 4 mil till jobbet) skulle börja cykelpendla om möjligheten fanns.
Jag tror du överskattar folk. I praktiken visar det sig att folk hittar på nästan vilka ursäkter som helst för att fortsätta köra bil/åka buss, trots att förhållandena för cykelpendling är utmärkta, som tex i Karlstad. Detta gäller särskilt vintertid då många tror att det är omöjligt att cykla ens några km.

Olagligt att cykla!
Vad jag menar är att om beställaren avropar en smal GC-bana med svängfester, maximal bilprioritet och som slutar med att cyklisterna kastas ut i körbanan i vänstertrafik så levererar konsulten en smal GC-bana med svängfester, maximal bilprioritet och som slutar med att cyklisterna kastas ut i körbanan i vänstertrafik.

Olagligt att cykla!
Till och från mitt jobb är det snart fler elcyklar än vanliga cyklar. Och många ickecyklister skippar definitivt bilen.
Det är väldigt många här i stan som cykelpendlar också. Upp till 10km på sin höjd. Från större bostadsområden in till stan. Men väldigt få av de som bor i småbyarna 20 km bort, trots bra vägar och cykelmöjligheter.

Olagligt att cykla!
Finns mycket pengar att göra för de som är inblandade i de här cykelvägarna så jag förstår att konsulter förvarar hur det görs. 19 miljoner beräknades en 450 m lång cykelväg vid Henån på Orust kosta (blev några miljoner billigare till slut), hittade platsen på Googlemaps men kunde inte se behovet. Någon som vet exakt var den byggdes?

En stor anledning att de här enkla och billiga lösningarna men som skulle ha stor betydelse inte kommer till är att de som arbetar med de här frågorna inte ser någon vinst för egen del, det finns inga pengar att tjäna på att göra en enkel väg för cyklister längs en kort bit när man bygger om till mötesfritt eller det av andra skäl behövs en möjlighet för cyklister att kunna färdas säkert och cyklar man inte själv blir intresset ännu mindre.

Senast ändrad:
Olagligt att cykla!
Det är väldigt många här i stan som cykelpendlar också. Upp till 10km på sin höjd. Från större bostadsområden in till stan. Men väldigt få av de som bor i småbyarna 20 km bort, trots bra vägar och cykelmöjligheter.
Jag har samma bild, gränsen går vid någon mil kanske. För de flesta.

Olagligt att cykla!
Det händer att jag går hem från jobbet i ”rusningstid”, vilket innebär att jag först korsar genom centrala Stockholm och sedan rör mig tämligen rakt ut från stan. Har totalt ca 21 km hem.

Går ganska mkt på ett av de större cykelstråken in mot/ut från stan. Min känsla är att mängden cyklister är stor när jag rör mig ut från stan (definierat av tullarna). Vartefter minskar mängden. Vid två tillfällen sjunker det lite mer tydligt, dels efter ca 3 km och dels efter ca 7 km. Efter ca 9 km viker jag av från cykelstråket så sen vet jag inte hur det ser ut.

Förstås rent anekdotiskt, men är ändå såpass tydligt att jag skulle säga att den nuvarande viljan att cykelpendla in till stan avtar påtagligt med avståndet, även med hänsyn tagen till dvs ”felkällor” i ovanstående ”observationsstudie”.

Olagligt att cykla!
Det handlar om hur attraktivt det är att cykla kontra ta bilen, sträckan Malmö - Lund är två, två och en halv mil och där finns en hel del som cyklar. Och vilken cykelkultur det finns, här i samhället skjutsas barn med under en km i princip bilfri väg till skolan av föräldrarna.

Olagligt att cykla!
den vettiga omedelbara lösningen är att sänka farten på motorvägarna till 45 eller mindre och tillåta cykling, som ett första steg till att helt förbjuda tunga privatbilar. det blir oerhört mycket billigare, säkrare, miljövänligare, hälsosammare, trevligare och en stor demokratisk vinst när alla plötsligt får tillgång till infrastrukturen. enbart det faktum att en stor andel av befolkningen inte har bil borde diskvalificera motorvägar och de facto "bilvägar" från att få fortsätta existera i nuvarande form. vi lever i ett apartheid där de privilegierade bilisterna inte ens kan tänka sig in i hur det är att inte ha bil.

enda "problemet" är att det inte är "realistiskt". men att vara orealistisk är det enda realistiska när det realistiska är orealistiskt. vi måste sluta diskutera inom "realistiska" ramar, sluta låtsas att det finns en framtid för nuvarande helt vansinniga samhällssystem som på bara cirka en generation nästan sabbat planeten.
Jag skulle inte vara så drastisk men det ligger en hel del i grundtanken. Bilismen bär inte på långa vägar sina kostnader, och man kan diskutera om det ens går att översätta de negativa konsekvenserna i ett ekonomiskt värde.

Olagligt att cykla!
Vad jag menar är att om beställaren avropar en smal GC-bana med svängfester, maximal bilprioritet och som slutar med att cyklisterna kastas ut i körbanan i vänstertrafik så levererar konsulten en smal GC-bana med svängfester, maximal bilprioritet och som slutar med att cyklisterna kastas ut i körbanan i vänstertrafik.
Oftast ligger väl en förstudie och en program handling till grund för beställningen, och även den görs ju i regel av kunnigt folk som handlats upp. Men skit sak samma, om du har fått för dig att kunskapen är generellt större hos folk på ett cykelforum på nätet, än det normala underlaget hos utbildade yrkesmänniskor inom området du själv tillhör så okej…..

Senast ändrad:
Olagligt att cykla!
Och "väldigt många" här som elcyklar längre än 10 km. Vem vet mest om sträckan Karlskoga- Örebro? Väldigt många tror nog att det är den som cyklar/cyklat där och som upplever problem med just den sträckan.

Olagligt att cykla!
Och "väldigt många" här som elcyklar längre än 10 km. Vem vet mest om sträckan Karlskoga- Örebro? Väldigt många tror nog att det är den som cyklar/cyklat där och som upplever problem med just den sträckan.
Det är klart att det bara blir subjektiva uppskattningar när man pratar om detta. Jag håller med dig. Men min bild är att viljan till cykelpendling, också med elcykel, på längre sträckor är begränsad.

Olagligt att cykla!
Ingen har väl sagt att det inte är problem där om man vill cykla just den sträckan. Det jag ifrågasätter är hur stort underlaget är. Baserat på hur glesbefolkad sträckan är, och hur långa sträckor folk i allmänhet är villiga att cykla, tror jag att underlaget är försvinnande litet. Skattepengarna gör bättre nytta nån annanstans.

Olagligt att cykla!
Det är klart att det bara blir subjektiva uppskattningar när man pratar om detta. Jag håller med dig. Men min bild är att viljan till cykelpendling, också med elcykel, på längre sträckor är begränsad.
Den är inte oändlig. Men jag ser många ickecyklister på elcykel även på vintern. Så begränsningarna är nog inte så stora som man kan tro.

Olagligt att cykla!
Ingen har väl sagt att det inte är problem där om man vill cykla just den sträckan. Det jag ifrågasätter är hur stort underlaget är. Baserat på hur glesbefolkad sträckan är, och hur långa sträckor folk i allmänhet är villiga att cykla, tror jag att underlaget är försvinnande litet. Skattepengarna gör bättre nytta nån annanstans.
Nån (utan lokalkännedom) har påstått att den sträckan inte är nåt problem (bara dubbla sträckan).
Det kostar inte heller hundratals miljoner skattekronor att göra HELA sträckan cykelbar. Det verkar tvärtom (om man nu litar på den med lokalkännedom) vara rätt enkelt och billigt att knyta ihop Karlskoga och Örebro.

Skattepengarna gör ALLTID nytta nån annanstans (tänk på de stackars barnen!). Men det är inte barnen eller cyklisterna som är det stora problemet. Det är inte de som är de tunga posterna.

Olagligt att cykla!
Den är inte oändlig. Men jag ser många ickecyklister på elcykel även på vintern. Så begränsningarna är nog inte så stora som man kan tro.
Jo, självklart, men då är vi återigen inne på de samhällsekonomiska kalkylerna och huruvida investeringarna motsvarar nyttan. På längre sträckor är jag övertygad om att förbättring av kollektivtrafiken är betydligt bättre än cykelbanor/cykelvägar.

Olagligt att cykla!
Jo, självklart, men då är vi återigen inne på de samhällsekonomiska kalkylerna och huruvida investeringarna motsvarar nyttan. På längre sträckor är jag övertygad om att förbättring av kollektivtrafiken är betydligt bättre än cykelbanor/cykelvägar.
En dags jobb (eller två) för en local är ingen gigantisk infrastruktursatsning. Detta handlar inte om en 4 mil lång upphöjd cykel-shinkanzen mellan Karlskoga och Örebro.

Att kollektivtrafik är viktig behöver vi inte diskutera. Och att kollektivtrafiken har nackdelar (på landsbygden) behöver vi inte heller diskutera.

Olagligt att cykla!
En dags jobb (eller två) för en local är ingen gigantisk infrastruktursatsning. Detta handlar inte om en 4 mil lång upphöjd cykel-shinkanzen mellan Karlskoga och Örebro.

Att kollektivtrafik är viktig behöver vi inte diskutera. Och att kollektivtrafiken har nackdelar (på landsbygden) behöver vi inte heller diskutera.
Jag menar att detta behöver diskuteras från fall till fall. Det tarvas förstås inriktningsbeslut och en färdplan, men efter det bör man nog vara ganska prestigelös och (*gulp*) pragmatisk.

Endast det bästa är gott nog åt folket.

Varje förslösad skattekrona är en stöld från folket.

Mvh,
//Betongsosse

Senast redigerad av en moderator:
Tillbaka
Topp