Visa din Miyata!

Visa din Miyata!
Första provturen avklarad. Omdömet: ”den är jättebra, och jättesnygg!”. Tror att det är de chockrosa handtagen som gör det.
Visa bilaga 762555
Visa bilaga 762556

Absolut ingen lättviktare, men ändå lättare än en oväxlad 20-tummare från Biltema.
Lite färg kan göra underverk. Min äldsta cyklar på en Early Rider. De är som ni kanske vet silvergrå - inte alltid jättekul i en åttaårings ögon. Men den gick snabbt från -100 till +100 i omdöme medelst rosa handtag och däck 💖

Visa din Miyata!
Här kommer en RR!

För ett gäng årsedan träffade jag en ny vän genom NCMC i Göteborg. Vi började cykla och vi kallade oss för vildsvinen, för vi mest brötade runt. Som homage till detta gjorde jag denna logga.
1000012717.webp

Nåja...
Datumet var den 12/4, platsen var Malmø. Morgonen började lätt vid 6 tiden och jag tyst vacklande till en fotölj och idelt läsande av happy tills min vän vaknar.

Sedan börjar frukosten och förberedandet. Eftersom mitt knä inte hänger med så blev det Miyatans tur att luftas, ingen skam med det, låt oss fira att våren är här och jag kan cykla!

1000013125.webp

Vi började försiktigt med att åka till bienvelo som alltid varit stängt när jag varit i malmö tidigare. Vi möts av en hund och gosar. Vi kikar in butiken och tjötar gött.
1000013131.webp

Sedan blev det raka vägen till centralen för att ta tåget till Svalöv. Men så blev inte fallet. Det var redan flera cyklar på tåget, men man ska inte hänga läpp
Vi åkte så istället till metropolen Eslöv där vi i sakta gemak började att vifta på bena.

Vädret är till en början lite kyligt och vi tvingas cykla i en god motvind ett bra tag, sedan kommer vi till en lugn och skön skogsväg, vi ser hjortar och njuter.

Vi kommer sedan förbi ett slott, men ödslar inte tiden på att stanna för kungligheter utan trampar vidare. Efter mycket skogsvägar, grusvägar och småvägar kommer vi till ett stort fält, solen tittar fram och vi bestämmer oss för att avnjuta lite sånna dära jordnöts och syltmackor.
1000013174.webp

Sedan kommer vi in Söderåsens naturreservat. Holy moly!

Va grus det var, mycket fina vägar och stigar.
Jag bränner ned för en grusbacke i 50 knyck och leendet är bredare än mina Rene Herese däck!

1000013148.webp

Efter den goa nedförslöpan så kom vi till Naturum söderåsen, som vegan fanns de inte mycket till alternativ, men det fanns fan i mejen pommes, de kan kanske vara av kvaliteten sämre men pommes har nog aldrig varit så gott och behövligt.

1000013192.webp

Efter det lyclades vi hitta en lång uppförsbacke på asfalt som jag peppad brände upp för. Känslan var väl, tänk om en fick leva här och bara bränna runt. Efter det fick jag verkligen vara tacksam för att jag valde miyatan. Mycket svår terräng och jag fick shredda feta trails vilket jag inte klarat med min andra cykel, miyatan flög fram och iag kände mig som en mtb-cyklist för en stund. Vilken känsla och jag kan förstå tjusningen.

1000013198.webp

Vi kom sedan in i ett sommarstuge-område och där hade min vän en till överraskning, det var att han precis köpt en sommarstuga och det var första gången han var där sedan han fått nycklarna, vi började smida planer och njöt ordentligt. Sedan var det raka vägen, eller nåja, en strid mot klockan att hinna till tåget.

Vi brände ned för en backe för att få cykla upp för en ny. Sedan kom etr skogsparti och jag frågade, är du säker?

1000013220.webp

1000013225.webp

Efter att ha lovat dyrt och heligt så körde vi vidare till en återvändsgränd och jag började gå in i ett bonk. Jag fråga åt vilket håll vi skulle, min vän pekade, jag kastade cykeln över axeln och klafsade igenom ett träsk. Sedan kom vi till en grusväg och vi fann vägen tillslut till civilisationen och Åstorp hägrade. Jag hade inget kvar att ge men stängde av allt runt om och satte på mitt gamla randofejs, satte mig i en mer areodynamisk position och drog oss som tåget till tåget. Med knappa minuten tills tåget gick gled vi in på perrongen och vi kunde pusta ut.

1000013239.webp

Vilken dag det varit, det var helt otroligt väder, mestadels bara grus och stigar. Det var längesedan jag kände mig så levande och att min kropp klarade det utan snärta var en sån otrolig fröjd att när jag skulle lägga mig på kvällen grät en skvätt.

Tacka livet, tacka naturen, tacka stålet. Men framförallt tacka Miyata!

Edit, lite stavfel och annat bös.

Senast ändrad:
Visa din Miyata!
Härligt! Känns som alternative cycling när den är som bäst. Tänker på Tim Fitzwater och Path Less Pedaled och deras attityd till cyklingen. Inspirerande!

Visa din Miyata!
Härligt! Känns som alternative cycling när den är som bäst. Tänker på Tim Fitzwater och Path Less Pedaled och deras attityd till cyklingen. Inspirerande!
Path less pedaled har ju någon konstig alternativ-elitism syn på cykling där han tycker att han är lite bättre än andra cyklister för att han cyklar långsamt och inte följer strömmen.

Plus att han recenserar cyklar och kommer med märkliga påståenden som att en cykel accelererar fortare för att den har lite kortare kedjestag

Förlåt, men klarar inte av honom. Rant over 😂

Visa din Miyata!
Path less pedaled har ju någon konstig alternativ-elitism syn på cykling där han tycker att han är lite bättre än andra cyklister för att han cyklar långsamt och inte följer strömmen.

Plus att han recenserar cyklar och kommer med märkliga påståenden som att en cykel accelererar fortare för att den har lite kortare kedjestag

Ja ja, jag tycker han tillför något. Tänk om alla cykelberättelser gjordes av GCN, nej låt tusen blommor blomma.

Visa din Miyata!

Han är lite skitförnäm med sina friktionsväxlar, måste jag säga.

Visa din Miyata!
En för mycket bak o två för lite fram?
Det är en body för 7-delat med större delen av en 9-delad kassett på, ihopparad med det tyngsta drevet från en 7-delad kassett, vilket ger mig en 13-34t 8-delad kassett. Dom två tyngsta dreven fick en renovering a la @kais01 med diverse nålfilar då utgångsmaterialet var långt ifrån nytt. Återser bara att se om min bakväxel kommer uppskatta att växla upp det till det 34-tandade drevet på kassetten.

Visa din Miyata!
Jag skulle gissa att säljarens 48 cm gör den till en 18,5-tummare, dvs 46,99 cm.
Det borde vara lagom för 165 cm cyklist.
Tack för svar! Den är ju lite av ett projekt att ta sig an så jag tvekar fortfarande. Enligt säljaren är vevlagret glappt och behöver då säkert bytas. Vet du vad det är för typ som behövs, eller någon annan här?
Jag känner att jag antagligen borde utgå från något mer komplett men man är förstås sugen. Kanske någon annan i tråden som vill hugga på den?

Visa din Miyata!
Tack för svar! Den är ju lite av ett projekt att ta sig an så jag tvekar fortfarande. Enligt säljaren är vevlagret glappt och behöver då säkert bytas. Vet du vad det är för typ som behövs, eller någon annan här?
Jag känner att jag antagligen borde utgå från något mer komplett men man är förstås sugen. Kanske någon annan i tråden som vill hugga på den?
Det är nog ett helt vanligt fyrkantslager. Om du är sugen på att mecka så finns det kompetens och glada tillrop här i tråden om du stöter på patrull tänker jag. Sen ska man väl iofs räkna in att det lätt kan springa iväg en del i pris om man inte råkar ha ett par hjul osv liggande hemmavid...

Visa din Miyata!
Jag älskar Miyata och tänkte visa mina cyklar en om dagen under påsklovet :)
Först ut en One hundred som jag köpte ihop med annan cykel för 150kr tillsammans. Farbrorn, som var enda ägaren, hade inte fått den såld och till och med ställt ut den olåst vid vägen utan bli av med den. Bakväxeln var trasig så den bytte jag mot en original jag hade på sonens One hundred (visas senare).

Bilagor

• IMG_20250415_092319.webp
    IMG_20250415_092319.webp
    1 MB · Besök: 66
  • IMG_20250415_092703.webp
    IMG_20250415_092703.webp
    1.1 MB · Besök: 66
  • IMG_20250415_092626.webp
    IMG_20250415_092626.webp
    359 KB · Besök: 70
  • IMG_20250415_092415.webp
    IMG_20250415_092415.webp
    513.9 KB · Besök: 66
  • IMG_20250415_092401.webp
    IMG_20250415_092401.webp
    406.9 KB · Besök: 68
Visa din Miyata!
Det är nog ett helt vanligt fyrkantslager. Om du är sugen på att mecka så finns det kompetens och glada tillrop här i tråden om du stöter på patrull tänker jag. Sen ska man väl iofs räkna in att det lätt kan springa iväg en del i pris om man inte råkar ha ett par hjul osv liggande hemmavid...
Och för 350 spänn börjar det ju bli rätt överkomligt...

Visa din Miyata!
Först ut en One hundred som jag köpte ihop med annan cykel för 150kr tillsammans. Farbrorn, som var enda ägaren, hade inte fått den såld och till och med ställt ut den olåst vid vägen utan bli av med den. Bakväxeln var trasig så den bytte jag mot en original jag hade på sonens One hundred (visas senare).
Detta var roligt, välkommen och kul att få påskgodis varje dag fram till påsk 🐣 😉

Visa din Miyata!
Det är nog ett helt vanligt fyrkantslager. Om du är sugen på att mecka så finns det kompetens och glada tillrop här i tråden om du stöter på patrull tänker jag. Sen ska man väl iofs räkna in att det lätt kan springa iväg en del i pris om man inte råkar ha
Och för 350 spänn börjar det ju bli rätt överkomligt...
Ja absolut! Jag är sugen men behöver fundera lite till. Möjligtvis har jag ett par hjul och annat att flytta över från en riktigt hopplös ram. Skönt att det inte är franskt lager som på många äldre cyklar..

Visa din Miyata!
Var det i Linköping den såldes?

Visa din Miyata!
image.webp

Stannade till och tog en titt på denna i Söndags när jag tog en cykelrunda.
Idag får den följa med hem efter jobbkväll är avklarad.
Gillade verkligen färgen då den är typ samma jag hade på en gammal Alfa Romeo för längesen.
Ni som kan er Miyata kan nog lista ut vad det är....

Visa din Miyata!
Mina Miyator har lite olika bakgrund, karaktär och användningsområden.

Denna är också en one hundred, men den köptes som vardagscykel till äldsta sonen för 5-6 år sedan. Han behövde en cykel som är helt stöldsäker, dvs ointressant för tjuvar, och det har funkat.
Ett fullständigt Frankensteins monster med konstigt styre och växelhandtag, Crescent stänkskärmar och ny bakre växelförare, men gången är verkligen helt makalös med nytt vevlager, nya hjullager, ny klinga och ny kedja.

Denna Miyata körs dock med stor förtjusning varje dag året runt och är oerhört älskad, så det skruttiga intrycket får väl betraktas som patina :)

Bilagor

• IMG_20250415_091314.webp
    IMG_20250415_091314.webp
    1 MB · Besök: 89
  • IMG_20250415_091331.webp
    IMG_20250415_091331.webp
    1 MB · Besök: 80
  • IMG_20250415_091424.webp
    IMG_20250415_091424.webp
    423.8 KB · Besök: 82
  • IMG_20250415_091845.webp
    IMG_20250415_091845.webp
    493 KB · Besök: 85
Visa din Miyata!

Denna är också en one hundred, men den köptes som vardagscykel till äldsta sonen för 5-6 år sedan. Han behövde en cykel som är helt stöldsäker, dvs ointressant för tjuvar, och det har funkat.
Ett fullständigt Frankensteins monster med konstigt styre och växelhandtag, Crescent stänkskärmar och ny bakre växelförare, men gången är verkligen helt makalös med nytt vevlager, nya hjullager, ny klinga och ny kedja.

Denna Miyata körs dock med stor förtjusning varje dag året runt och är oerhört älskad, så det skruttiga intrycket får väl betraktas som patina :)
Styret må vara lite av en styggelse, men det tränade ögat ser ändå något här!

Visa din Miyata!

Jag älskar detta🤩🥳🐣

Visa din Miyata!
Spanat in denna.

Är en 18,5 tum vad jag kan se. Ser ut att vara i otroligt fint skick. Ska kolla på den idag.

Är 18,5 för liten för mina ståtliga 175cm?
Och är 1000:- rimligt?

Visa bilaga 763316Visa bilaga 763317
18,5" är möjligen lite smått men borde funka bra för 175 cm.
1000 kr är rimligt eftersom den är i fint skick och åtminstone bromsarna är lite roligare (BR-M501?) än de annars så vanliga Exage-grejerna.

testa den och om den känns bra så kör! Om den däremot känns sådär så släpp den och vänta på nästa klipp. ;)

Kom sen bara ihåg att uppdatera oss andra här i tråden också!

Visa din Miyata!
Tillbaka
Topp