Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Det finns en godsvagn i tåget. Dit lämnar man sina cyklar i.Snalltåget har tåg från Malmö till Åre, och kommer att ha ett från Göteborg till Åre (16 juli-17 aug).
När jag tittar på bokningssidan kan jag se en avgift på +199 för en cykel. Detta förblir detsamma oavsett sittplats eller bäddplats.
Vet du om detta stämmer eller har jag missat något?
ok, det verkar som att jag blev förvirrad med det andra nattåget, från SJDet finns en godsvagn i tåget. Dit lämnar man sina cyklar i.
Snart kan man alltså ta med cykeln på tåget till Järvsö från Linköping, Stockholm, Uppsala, Gävle. :-)SJ renoverar nu sina dubbeldäckare, bl.a. införs det cykelplatser
![]()
Nu kan resenärer åka med SJs moderniserade dubbeldäckare
Med start i dag kan tågresenärer åka med SJs första av flera upprustade och moderniserade dubbeldäckare. För resenärerna innebär det bland annat bekvämare...www.mynewsdesk.com
Cyklarna kom med även på hemvägen!Tog med två MTBs på Tåg i Bergslagen Örebro-Falun igår. Funkade bra, men det är lite jobbigt att inte veta om man får med cyklarna. Finns bara två platser och det är först till kvarn...
Får se hur det går hem imorrn![]()
Jag har skaffat skydd till cykel, finns på Amazon.se till mittmotor 130kr och ram från 130kr.Väldigt uppskattad artikel. Bra jobbat Happy!
Vilket tåg kan man komma med cykel i handen sätta sig ned och hålla den i handen? Vill inte ha väska. Vill inte att den flyger runt i lastutrymmet och blir repad. Vill hålla den i handen precis som Britt-marie håller hand med sina 7 resväskor och barnvagnar.
Fuck SJ
Funkar det med elcykel?Visa bilaga 643012
Jag plåtade denna bild häromdagen på E4.
Mm ibland fungerar det bra.Vet inte om jag nämnt det förut, men på Pågatågen i Skåne får man vara beredd på att skrotcykelägare trycker upp sitt härke mot din pärla utan större hänsyn ibland. Cyklarna travas 2 och 2 efter varandra utan skydd mellan.
Oftast är folk vettiga men en morgon när jag tog racern på tåget till jobbet för att sedan kunna cykla hem (fredagsmys...) var det en virrig kärring som verkade försöka bygga ihop sin skrothög med min gamla, men älskade racer. Till slut var jag tvungen att säga något otrevligt så hon skärpte till sig.
Att ha väskor på cykeln kan ju skydda ganska bra, men det verkar som att en del konduktörer tycker att det är rimligt att man strippar alla väskorna om de vill tjäna lite plats. Oavsett hur kort man skall åka.
Dock vill jag som van tågpendlare i Skåne tillägga att de flesta passagerare och konduktörer beter sig fullt acceptabelt för det mesta på Skånetrafikens tåg, detta trots förseningar, överfulla tåg och annan skit.
Hänt en eller två gånger jag har varit beredd på att ducka för en smocka på Öresundståg. Senast var förra sommaren när en man i övre 50-års åldern blev sjukt arg när jag sa att han fick resa sig och flytta sin elsparkcykel, Har lite svårt att förstå hur man kan bli så kränkt, speciellt när de även har fel.De där båsen på Pågatågen har dessutom sittplatser som ibland befolkas av tjurskallar som inte fattar att de skall ge plats för folk med barnvagnar och cyklar.
Vart ska man stå med cykeln på pendeln, och hur hittar jag dit?Med pågatågen är jag mest förvånad över hur ineffektiv designen är, om det är som när jag reste sist: Det finns flera "bås", som hade kunnat passa för cyklar stående på längden (som dessutom står bra skyddade mot att röra sig framåt vid kraftig bromsning), men i stället ska man ställa dem ute i gången? Och behöva surra fast dem, eftersom de inte har något framför?
Då är cykelutrymmet på första generationen av SL:s nya pendeltåg (X60A) mycket bättre - stort, på sidan, och direkt mot entré. (sen är SL nog det mest anarkistiska jag sett vad gäller cykel på pendeltågen - i praktiken är det många som står med dem direkt innanför dörrarna).
På pendeltågen i Sthlm så brukar det xtra utrymmet finnas i mitten av tågen,Vart ska man stå med cykeln på pendeln, och hur hittar jag dit?
Maxvikten är 20 kg, så bara de lättaste elcyklarna får åka med.Funkar det med elcykel?
Vänta vänta, finns det dedikerat cykelutrymme på SL:s pendeltåg??? Jag reser SL minst tre-fyra gånger om veckan med en cykel (ibland med två cyklar och en grabb) och har inte märkt något sånt. SL == Stockholms länstrafik, fattar jag det rätt??Då är cykelutrymmet på första generationen av SL:s nya pendeltåg (X60A) mycket bättre
Jag menar, jag vet var cykelplatser finns i Mälartåg (väl markerade i flexvagnen), var de finns i SJ:s tåg (ute på perrongen), var de finns på Tåg i Bergslagen och Snälltåget o.s.v. men i SL kör alla bara med cyklar vid dörrar. Jag tycker inte det är en dålig lösning, tvärtom, så länge alla samarbetar fungerar det bra.Vänta vänta, finns det dedikerat cykelutrymme på SL:s pendeltåg??? Jag reser SL minst tre-fyra gånger om veckan med en cykel (ibland med två cyklar och en grabb) och har inte märkt något sånt. SL == Stockholms länstrafik, fattar jag det rätt??
de renoverade vagnarna börjar synas i trafiken nu, och enligt personal finns inget cykelutrymme.SJ renoverar nu sina dubbeldäckare, bl.a. införs det cykelplatser
![]()
Nu kan resenärer åka med SJs moderniserade dubbeldäckare
Med start i dag kan tågresenärer åka med SJs första av flera upprustade och moderniserade dubbeldäckare. För resenärerna innebär det bland annat bekvämare...www.mynewsdesk.com
Där passar det bra att placera cykeln och det går att sitta och hålla i den.
fällbara stolar mot väggen och mot utrymmet, skyltat officiellt för cykel
Det fanns stora breda bagagehyllor på andra våningen i SJ:s tåg förut. De var bekväma att ställa större cykelväskor på, om man orkar att bära cykeln en trappa upp. Jag undrar om de där hyllorna fortfarande finns i dem renoverade tågen.de renoverade vagnarna börjar synas i trafiken nu, och enligt personal finns inget cykelutrymme.
Var är den underbara bilden ifrån?Någon som testat att ta med cykeln på tvärbanan ännu? Känns ju som att konduktören knappast kommer att säga något om det skulle råka vara en cykel på redan? Jag har inget problem med att stå upp och hålla i min.
Med det sagt, varför kör inte fler tågbolag och pendeln/tunnelbanan/tvärbanan med såna här ställ? Motverkar ju att cyklarna tar lika mycket plats OCH att någon binder ihop sin skrotmaja med ens egna ögonsten och repar ramen/böjer växelörat osv..
Visa bilaga 762831
Åkt en del tvärbana med cykeln och aldrig varit några problem.Någon som testat att ta med cykeln på tvärbanan ännu? Känns ju som att konduktören knappast kommer att säga något om det skulle råka vara en cykel på redan? Jag har inget problem med att stå upp och hålla i min.
Med det sagt, varför kör inte fler tågbolag och pendeln/tunnelbanan/tvärbanan med såna här ställ? Motverkar ju att cyklarna tar lika mycket plats OCH att någon binder ihop sin skrotmaja med ens egna ögonsten och repar ramen/böjer växelörat osv..
Visa bilaga 762831
Googlade bara ”bicycle on train”, någon rubrik om att ta med cykeln på tåget i Europa. Skulle gissa Belgien/Nederländerna/Tyskland någonstans.Var är den underbara bilden ifrån?
jo, i tvåvånings x40 finns bagagehyllan på övervåningen kvar i det renoverade utförandet.Det fanns stora breda bagagehyllor på andra våningen i SJ:s tåg förut. De var bekväma att ställa större cykelväskor på, om man orkar att bära cykeln en trappa upp. Jag undrar om de där hyllorna fortfarande finns i dem renoverade tågen.
Kan inte minnas att jag sett anvisade cykelplatser på SL-tågen. Däremot får man ju ta med cykel i mån av plats, och med vissa begränsningar när det gäller stationer, sträckor och tider. Ska se vad det står på klisterlappen vid dörrarna när jag kliver av om ca 10 min.
[Här har det varit en lång rant om hur oregelbundet SL tågen går och hur enkelt en cyklist kan finna sig utanför "lagliga" tider trots att hen strävade efter att hinna i tid. Men jag tog kontroll över mig och raderade den.]Väldigt många som bryter mot regeln att cyklar inte är tillåtna kl 6-9 och 15-18.
Fast det går att använda norra uppgången, det gjorde det iaf när Flixtrain körde Sthlm - Gbg. Borde vara samma sak med Mälartåg, där finns hissar eftersom rulltrappan är no-no med cykel.Mitt intryck är att mängden människor som bryter mot tidsreglerna för cyklar på SL-pendeltågen ökat rätt kraftigt efter pandemin.
Sen får jag säga att jag tycker det är rätt pinsamt att de i samband med bygget av nya stationen vid Sthlm City inte lyckades fixa till s.a. man på något sätt kan kliva av/på med cykel där. I praktiken tycker jag inte en cykel och en barnvagn är så stor skillnad på vad gäller att ta sig fram med när man ska ta sig ner till/upp från spåren.
Man får kliva av men inte kliva på vid centralen, om jag minns rätt. Även utanför dessa fönster där cyklar är totalförbjudna.Fast det går att använda norra uppgången, det gjorde det iaf när Flixtrain körde Sthlm - Gbg. Borde vara samma sak med Mälartåg, där finns hissar eftersom rulltrappan är no-no med cykel.
Så att ta Mälartåg från Centralen är förbjudet? Lustigt för när jag åkte Flixtrain för 3 år sen så vart jag hänvisad till viaduktens entré.Man får kliva av men inte kliva på vid centralen, om jag minns rätt. Även utanför dessa fönster där cyklar är totalförbjudna.