Del 2 i Varför tränar jag?
I slutet av 90-talet ville jag starta en triathlonklubb i Tyresö/Haninge, och kollade upp vad man behövde göra för att starta en klubb. Jag ville också bli bättre på frisim, crawlade inte så bra, så jag gick en kurs i det. Där träffade jag en person och vi samåkte till GIH-badet i Stockholm under resten av crawlkursen. Jag berättade om triathlonklubbplanerna och han var med på noterna. Han bodde i Haninge också…ganska praktiskt.
Av en händelse såg jag att Stockholm Långdistansklubb skulle ha årsmöte i början av år 2000, och vi var där. Tänk att det fanns en klubb som jag direkt fastnade för!
Så bra att kunna träna med likasinnade…med andra som gillar långdistans. Jag behövde inte gå vidare med planerna på en triathlonklubb.
Med tiden så gjorde jag Kalmar Triathlon, en fulldistans triathlontävling, och var med på alla möjliga ultramarathonlopp, där vi själva arrangerade Sörmland Ultra Marathon.
Det som är längre lockar mig. Jag hade en idé om att arrangera ett marathhonlopp i Hammarbybacken i Stockholm. Jag brukade själv träna där och tyckte att det var ett bra ställe att träna på. Det har blivit många bestigningar där kan jag säga, med eller utan stavar.
Uppvuxen i Botkyrka har det blivit mycket löpning i Harbrostugan, Brantbrink och Lida, men från början var det mycket med pappa på den 2,1 km långa motionsspåret strax innan S:t Botvids kapell på väg till Flottsbrobacken. Där har det blivit många varv från slutet av 70-talet och framåt.
Träningen är ett måste på något sätt. Jag är inte snabb och har kommit sist i flera tävlingar…
Min kompis Roger och jag bildade Föreningen Sömnlös 24h i syfte att arrangera ett 24 h mtb-lopp. Det första försöket med ett 24h mtb-lopp var faktiskt med Stockholm Långdistansklubb, men det blev inställt.
Istället testade Roger och jag själva detta. Det blev övermäktigt…vi var ju bara två stycken.
Av en händelse träffade vi SAMS när vi cyklade mtb i Rudan i Haninge. SAMS betyder Stockholm Allmänna MountainSällskap, och vi berättade om våra idéer för Mattias som var med i SAMS. Han blev heltänd på idén och han fick hela konceptet av oss, med hur vi hade tänkt oss det.
Mattias bildade Ett Annat Lopp och arrangerade 24 h-loppet Sömnlös i Rudan ett par år, om det var 2003-2006…eller nåt sånt. Sedan blev det ett uppehåll och vi frågade om vi kunde ta tillbaka konceptet. Roger och jag testade att arrangera loppet i Rudan, men det ville sig inte riktigt.
Vi hade en idé om att någon gång arrangera ett 24 h mtb-lopp, men först behövde vi ”lära oss mer” och ha en bra plats för det.
Lida…det var någonting som vi funderade på, men vårt lärande i att arrangera lopp utmynnade i RBTmaran, ett marathonlopp i Hammarbybacken. Det var 2010. Detta testlopp blev en formidabel succé.
Från 2011-2016 arrangerade vi ultramarathonloppet i Hammarbybacken, som vi bytte namn på till Hammarby Alpin Marathon.
Vi tränade och hade oss och var med på olika lopp. Planerna på ett 24 h mtblopp slipades.
2016-2022 arragerade vi Sveriges enda 24 h mtb-lopp vid Lida friluftsgård. Det blev 7 arrangemang och ingen annan arrangör hade någonting som liknade detta. Det fanns ett 12 h lopp i Linköping, Mera Lera 12 h, som arrangerades minst 6 gånger. Det var det enda loppet som liknade vårt, fast vårt var på 24 h.
Vi hade alltså tagit det bästa från vårt eget tränande, tävlande och arrangerande och bildat episka tävlingar. Jag är grymt nöjd och stolt över det.
Lida som sagt. Lida CX arrangerade vi ett par år, 71 km på valfri cykel . Dessutom arrangerade vi Lida Ulramarathon, 54 eller 92 km löpning.
Föreningen Sömnlös 24h arrangerade som mest 4 lopp per år…det var fullt upp, och jag tränade också en del. Bland annat var Roger och jag till Alfsee i Tyskland 2017 för att vara med på ett riktigt stort 24 h mtb-lopp. Tyska mästerskapen var det också. Det roliga var att vårt lilla Lida 24 h mtb var en kopia av loppet i Alfsee, men vi hade bara 100 deltagare. I Tyskland var det 1000 deltagare.
Allt har sin tid och jag ville avsluta arrangerandet. Hammarby Alpin Marathon lever vidare genom Stockholm Multisport. Övriga tävlingar är nedlagda.
Nu då? Vad tränar jag nu?
Jag gillar som sagt långdistans. Långt, lugnt och länge. Cyklade till Norge förra året för att uppleva några kilometer av smugglarvägen Sockervägen.
Förutom att cykla så springer jag. Jag kommer att träna mer i Hammarbybacken i syfte att bli en bergsget, och jag kommer att springa långt för att bli uthållig. Det är snarare timmar än hastighet som gäller för mig.
Målet då? Varför tränar jag?
Ja, må bra, hålla sig frisk, bli äldre, ha kul, få upplevelser…finns massor av skäl att träna.
Nu är målet att före 2032 kunna genomföra Bob Graham Round. Före det ska Charlie Ramsey Round och Paddy Buckley Round genomföras också
Jag och en kompis är anmälda till OMM i oktober, och det ligger nog närmast i tid att komma i form inför. Jag fattade inte att det var KIMM jag skulle deltagit i för länge sedan, men man är aldrig för gammal för att leva livet.
Alltså: Varför tränar jag?
Ursäkta att jag inte länkat till allt jag skrivit, men det var inte fokus på det.
Hoppas att ni varit med i några av loppen som jag varit en del av.