Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

Tvättar ni cykelkläderna efter varje svettigt cykelpass?
Nä. Eller, om det är dränkt i svett ja. Men annars nej. Har en spruta med desinfektionsmedel som jag kan spruta inuti bibsen och tröjorna om det är på gränsen. Då håller det sig lite fräscht ändå. Men annars kan jag också ta med det in i duschen och tvätta lite snabbt med händerna och duschtvål. En så kallad ”fusktvätt”. Ogillar att slänga cykelkläderna i tvättmaskinen men om jag gör det blir det 30 grader och handtvättsprogrammet utan centrifugering med tvättpåse för plaggen.

Det är få kläder jag och sambon har som kräver samma delikata vård och cykelkläder är dyra och jag bryr mig om el/vatten-förbrukningen plus att det tar tid från den ordinarie tvätten vi också måste köra. Har inte direkt haft råd att köpa så många cykelplagg att jag kan byta varje dag heller så det blir ofta fusktvätt om det blivit illa under passet.

Så, kort och gott. Det beror på definitionen av att tvätta.

Tvättar cykelkläderna var o varannan gång jag cyklat i 50 gr. Usla kläder om de inte tål det.
Om jag tagit en tämligen osvettig tur sprayar jag IPA på skinnet för lite desinfektion.
Är nog inte många som kör med äkta sämskskinn nuförtiden som krävde en helt annan omvårdnad.

Beg kanske?

Inte utan jag undrar vilken kombination av cykel och drev som kräver så lång axel?
Har också hittat dom där :p

Jag håller på att bygga en cykel med Rohloff-nav, och eftersom Rohloff har ganska bred kedjelinje så skulle det krävas en vevlageraxel på 140 mm för att få spikrak kedja med den singelvev jag planerar använda.

Jag har dock beställt ett med 131 mm-axel nu, så alltså 4,5 mm snävare linje. Ska inte vara några problem i praktiken tänker jag.

Har också hittat dom där :p

Jag håller på att bygga en cykel med Rohloff-nav, och eftersom Rohloff har ganska bred kedjelinje så skulle det krävas en vevlageraxel på 140 mm för att få spikrak kedja med den singelvev jag planerar använda.

Jag har dock beställt ett med 131 mm-axel nu, så alltså 4,5 mm snävare linje. Ska inte vara några problem i praktiken tänker jag.

Om du kör växlad kedja borde det funka. Om du kör ett vevparti med Sram direct mount skulle du kunna får bättre kedjelinje med ett drev med en annan offset.

Om du kör växlad kedja borde det funka. Om du kör ett vevparti med Sram direct mount skulle du kunna får bättre kedjelinje med ett drev med en annan offset.
Rohloff rekommenderar kedja för 8-delat. Tror det kommer vara lugnt.

Det vanligaste verkar vara att folk som Rohloff-konverterar kör en vanlig trippel-vev och plockar av dom innersta två ringarna, men nu råkar jag ha en fin vev som jag gärna vill använda.

Vad är muc-off eller mo94 bra till ? Vart använder man den?
Gillar kolfiber den ?

På flaskan kan man ha det till allt och jag är skeptisk:)

Cyklade på en cykel igår som gjorde ett hemskt plastigt ljud från bakhjulet. Kan det skava mellan däck o slang eller nåt annat?
Eller är det lagret trots det inte låter så?

Är en racer idag för 25 papp, bättre än de bästa på 80-talet?
Det är ju åtminstone några stora påtagligt märkbara skillnader
  • Bredare däck
  • STI-reglage
  • Flera växlar
  • Skivbromsar
  • Fabriks/märkes-hjul
+ säkert mer som jag har glömt.
Kolfibergaffel är ju vanligare i dag än för ~40 år sedan, men frågan är ju hur stor påtagligt märkbar skillnad det gör, utöver utseendet
Samma med kolfiberram, även det är ju vanligare idag, men kanske inte så vanligt hos en 25k-cykel.

Hur länge vågar man lita på en kolfibergaffel egentligen? Min pendlarcykel är 12 år nu och rullar i ur och skur, ej kraschad eller misshandlad. Att ställa frågan är ju lite som att fråga hur långt ett snöre är men hur resonerar ni andra? Ett haveri kan ju bli katastrofalt.

Hur länge vågar man lita på en kolfibergaffel egentligen? Min pendlarcykel är 12 år nu och rullar i ur och skur, ej kraschad eller misshandlad. Att ställa frågan är ju lite som att fråga hur långt ett snöre är men hur resonerar ni andra? Ett haveri kan ju bli katastrofalt.
För mig har tre(3) (lvg-)gafflar gått sönder genom åren
Två i stål och en i alu. Ingen av de i kolfiber (eller kanske skulle skriva: ännu ingen av de i kolfiber?)

<REDIGERAT>
Jag glömde att jag har fått två(2) kolfibergafflar utbytta av tillverkarna pga återkallelse/tillverkningsfel (olika tillverkare)

Senast ändrad:
Höja eller förlänga framgaffel?
Jag tycker jag har för flack gaffelvinkel, jag skulle vilja få fram framhjulet lite.
Går det med distanser mellan gaffelkrona och styrhuvud?
Eller förlänga gaffelbenen?

Bilagor

• 20250518_112702.webp
    20250518_112702.webp
    391.6 KB · Besök: 56
Tjena!
Vill dubbelkolla att jag tänker rätt här.

Vad är det för adapter jag behöver?
Bromsskivan är 180

Bilagor

• IMG_0901.webp
    IMG_0901.webp
    202.7 KB · Besök: 47
Jag tycker jag har för flack gaffelvinkel, jag skulle vilja få fram framhjulet lite.
Fox 36 går att förlänga iaf till 160 slag med nytt airshaft, beroende på årsmodell ännu längre.

Noterar också att du inte satt skyddstejp på det enda ställe vajrarna faktiskt kommer skava bort lacken, precis där de kommer ur ramen. Gör det ;)

Jag har höjd slaglängden av min gaffel, då får man både flackare gaffelvinkel och mer slag. Men jag vet inte om och om ja, hur enkelt din gaffel kan höjas.

Bara flackare vinkel, och några mm högre vevlager, får man med en angle spacer. Här till 1 1/8":

Fox 36 går att förlänga iaf till 160 slag med nytt airshaft, beroende på årsmodell ännu längre.

Noterar också att du inte satt skyddstejp på det enda ställe vajrarna faktiskt kommer skava bort lacken, precis där de kommer ur ramen. Gör det ;)
Om jag inte är ute å cyklar... Så har jag 170mm slag.
Så där är inte problemet
Jag vill ha en längre.
Skulle kanske kunna köpa en begagnad 29"
Men det ser dyrt ut

Jag har höjd slaglängden av min gaffel, då får man både flackare gaffelvinkel och mer slag. Men jag vet inte om och om ja, hur enkelt din gaffel kan höjas.

Bara flackare vinkel, och några mm högre vevlager, får man med en angle spacer. Här till 1 1/8":

Har funderat på det.
Hjälper kanske lite med vinkel men sänker samtidigt cykeln

Om jag inte är ute å cyklar... Så har jag 170mm slag.
Så där är inte problemet
Jag vill ha en längre.
Skulle kanske kunna köpa en begagnad 29"
Men det ser dyrt ut
Billigt och smart är att låta det vara som det är. Visst, spacer under skulle funka om du hittar en men angle set kanske funkar beroende på ram

Numer fri från PTFE, man ser skillnad på gamla och nya versionen av den på om texten är i grönt (nya) eller rosalila (gamla).

Och ja, mer eller mindre WD40 men eventuellt med lite mer smörj kapacitet. Luktar gott gör den dessutom. Gör inte så mycket för funktionen, men men.
Vad är muc-off eller mo94 bra till ? Vart använder man den?
Gillar kolfiber den ?

På flaskan kan man ha det till allt och jag är skeptisk:)
Som sagt ovan, WD40 variant. Så Water Displacement.
Asbra till reglage/delar som har hakat ihop lite (eller vad nu bästa översättningen på seized up är), dörrar som gnisslar, osv. Kan väl säkert användas som avfettare, men nja... bättre med dedikerade produkter för det. Skyddet de skryter om är "hinnan" av fett/smörj den lämnar efter, men den är inte så beständig och sköljs ganska så lätt bort.
Tror inte du skulle tjäna något på att spraya den på fälgarna direkt.

Hur tänker du då?
Hjulen kommer längre ifrån varandra.
Som om du går ner i spagat eller splitt
Pungen kommer närmare golvet ju längre ifrån fötterna är.

Ja, hjulen kommer längre ifrån varandra. Men hela cykeln vinklas upp runt bakhjulet med en halv grad. Styret blir 10 mm högre (utan sag). Vevlagret 4 mm högre.

Hej! Har tiagra 4700 på min hoj. Skulle behöva byta framväxel då jag har ett skärmar på cykeln som inte går ihop med växeln och vill helst inte dimpla skärmen... Försökt googla lite på vilka som funkar med tiagra 4700, stämmer det att denna funkar? https://www.bike24.com/p2271342.html

Hej!

Hej! Har tiagra 4700 på min hoj. Skulle behöva byta framväxel då jag har ett skärmar på cykeln som inte går ihop med växeln och vill helst inte dimpla skärmen... Försökt googla lite på vilka som funkar med tiagra 4700, stämmer det att denna funkar? https://www.bike24.com/p2271342.html

Hej!
Vad får dig att tro att den växeln inte går in i skärmen? Det är *mycket* enklare att "dimpla" skärmen.
Tiagra 4700 o skärmar, det är ändå inget konstverk...

Tiagra 4700 o skärmar, det är ändå inget konstverk...
Vilken diss! Nu är jag kränkt!

Hej!
De bör vara kompatibla.

De bör vara kompatibla
Bättre att gå på GRX 10s skulle jag säga:
Olika kedjebredd på 10 och 11 delat kan nog skapa problem.

Dålig koll på dämpare.

Om jag köper en Lyrik Base gaffel så kan jag uppgradera innehållet till en ultimate (??)
Isf, vad behöver jag och vad kostar det?

Velar mellan ifall jag ska ta alu-modellen med lyrik base och super deluxe select eller kolfibervarianten med lyrik select+ och super deluxe select+

Enklare modellen kommer med SLX spec och dyrare med GX/ Code g2, så tror jag skulle föredra shimanogrejerna och lägga mellanskillnaden (11k) på finare hjul och uppgraderad dämpare istället för kolfiberram?

Tillbaka
Topp