Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Kungälv - Fontin?
Det varierar.Ungefär hur många år kör en cykeltillverkare på en ram innan det är dags för en ny?
Till exempel Orbea Occam, dagens ram kom 2019/2020? Snart dags för en ny tänker jag
Vana kanske. Eller fåfänga, på nätet är ens nick ens frisyr eller kläder. Eller något så konkret som att minska risken att tjuvar kan ta reda på ens adress o sno ens fina cyklar.Varför är så många anonyma här? Det är inte Flashback direkt utan bara ett forum för folk som gillar att cykla. Vet inte riktigt själv varför jag vill vara det. Men det finns ju bild på mig.
Synsam?Någon som vet var man kan köpa näskuddar till Oakley brillor till rimligt pris? Har ett par Jawbreaker som behöver nya kuddar.
Provar där – tack!Synsam?
Ja, racer är ofta lite mer lätt vadderade. För att väga mindre. Är ofta lite tightare passform osv.BiBs. Är det någon egentlig skillnad på BiBs som är märkta lvg/gravel/mtb? Själv kör jag med mina till allt*. Jag ska rekommendera ett par och tänker att det bara är marketing mumbo jumbo med vad de kallar det?
*de som är märkta med lång-cykling kör jag inte på mtb. De spar jag till rando.
Tack, jag tror vi ska titta åt endurance-hållet när jag rekommenderar. Hon får ont i rumpan, men det är jag också ganska övertygad om att det beror på att mina sadlar är för smala för henne (hon får ont fort, och det sitter inte i, så troligen inte skav eller tryck)Ja, racer är ofta lite mer lätt vadderade. För att väga mindre. Är ofta lite tightare passform osv.
Racer-bibs:
![]()
EQUIPE RSR Bib Shorts S11, blackSeries » ASSOS Of Switzerland
Shop online the product EQUIPE RSR Bib Shorts S11, blackSeries, at the ASSOS Of Switzerland Official Store » Find out more details: enter the site.www.assos.com
Är du ute efter ett par randobraller skulle jag kika på några ”endurance”-bibs typ Assos Mille. Dessa har lite mer komfort och skönare dyna för längre turer:
(Om du har råd, köp Mille GTO om du vill ha en riktigt riktigt skön vaddering)![]()
MILLE GT Bib Shorts C2, blackSeries » ASSOS Of Switzerland
Shop online the product MILLE GT Bib Shorts C2, blackSeries, at the ASSOS Of Switzerland Official Store » Find out more details: enter the site.www.assos.com
Eller som alternativ, POC Cadence:
(Finns också med fickor, se ”gravel”/äventyrskategorin nedanför)![]()
Men's Cadence Cycling Bib Shorts in Pargasite Green | Cycling Apparel | POC (SE)
Developed for absolute comfort without costing performance, these bibs feature a patent-pending chamois to keep you riding at your best.poc.com
Gravel har jag inte sett några bibs märkta som men det brukar vara typ ”äventyrsbibs” som är något mer bekväma, sytt på lite annat sätt så att det inte sitter åt för tight vid midjan med mera. Men största skillnad är att det då brukar finnas fickor och andra förvaringsmöjligheter för tex en regnjacka bak ovanför skåran. Se tex Albions bibs så förstår du vad jag menar:
Men's ABR1 Pocket Bib Shorts (Black) | Albion
Long rides, endless comfort. Our best-selling product has been updated. Developed with feedback from winners of some of the world’s most challenging e...www.albioncycling.com
Mtb brukar väl mest vara kalsonger med inbyggd blöja för dom tycker att det är töntigt med aerodynamik och vill helst ha häftiga fladdriga shorts och sånt över. Får någon reda på att dom har ett par blöjkalsonger hade dom aldrig varit välkomna till grusgropen längre. Se POC-kalsongerna:
![]()
Men's Re-cycle Cycling Boxer in Turmaline Navy | Cycling Apparel | POC (SE)
The POC Re-cycle Boxer for mountain biking provides the comfort, protection, and breathability of chamois padding without bib shorts' compression.poc.com
Alternativt kör MTB-snubbarna med shorts med inbyggd dyna. Finns också på POCs hemsida om du vill kika.
Så jag tycker mest det brukar delas upp i racing, endurance och adventure snarare än lvg/gravel/mtb. Det enda som inte är specifikt lvg skulle jag snarare säga är fladdriga mtb-shorts. Annars är det bara olika discipliner av lvg-bibs som finns enligt mig.
Kan ju vara ovana också. Skelettet alltså sittbenen som trycker mot sadeln gör ont i början när jag börjar cykla efter ett uppehåll. Det går över fort efter ca 1-2 veckors cyklande. Inbillar mig att skelettet anpassar sig och typ blir starkare/grövre just där sadeln träffar. Men bra endurance-bibs är ju alltid en bra idé ändå!Tack, jag tror vi ska titta åt endurance-hållet när jag rekommenderar. Hon får ont i rumpan, men det är jag också ganska övertygad om att det beror på att mina sadlar är för smala för henne (hon får ont fort, och det sitter inte i, så troligen inte skav eller tryck)
Vi ska köpa en bredare sadel och sätta på en av mina hojar tills vi vet om detta är en sport för henne![]()
Som alltid; en bra lädersadel och några timmars armstärkande arbete innan den tas i bruk (samt ett par hundra mil på vägen)
Visa bilaga 766668
Kanske en Brooks B17S?
Är det ett styre som du är bekväm med får det vara vilket märke eller färg som helst. Vem bryr sig om "fel" kombinationer (förutom de som har åsikter om rätt eller fel strumpor)?Är lite inne på att byta styre på min cykel och har nu stött på ett litet dilemma..
Anledningen till bytet är komfort (standardstyret är för brett) men vill samtidigt passa på att köpa ett som är lite mer aero och fräckt när jag ändå är igång.
Till min tidigare Miyata (RIP) köpte jag ett Zipp-styre som passade mig perfekt. Detta var innan SRAM köpte upp dom (som jag fick reda på idag). Jag kikar nu på modellerna SL 70 och SL 80 (racing) och har alltså Shimano som växelgruppo.
Kan jag köpa ett Zipp-styre och köra Shimano eller blir det brott mot någon cykellag då? Alltså blir det uppenbart ”fel” med ett Zipp-styre som är anpassat för SRAM och så kör jag Shimano? Kommer det sticka ut?
Minns inte exakta modellen och det var inte ett aero-styre jag köpte då ändå. Så nu är det en chansning på hur bekvämt styret är, även om jag vet att bredden kommer passa mig bättre.Är det ett styre som du är bekväm med får det vara vilket märke eller färg som helst. Vem bryr sig om "fel" kombinationer (förutom de som har åsikter om rätt eller fel strumpor)?
Jag har inte så mycket erfarenhet av bockstyren, men jag TROR att handtagen är "raka" och inte vinklade efter olika grader av flare (det skulle ju göra allt vädligt komplicerat).Minns inte exakta modellen och det var inte ett aero-styre jag köpte då ändå. Så nu är det en chansning på hur bekvämt styret är, även om jag vet att bredden kommer passa mig bättre.
Frågan är både en stilfråga men också en kompatibilitetsfråga. Kommer mina shifters att sitta konstigt? Är den inbyggda flairen i styret designat för SRAMs shifters och bromshandtag på något sätt, så att jag måste sträcka mig mer efter handtagen? Kommer spåren för slangarna under styret inte att passa mina Shimano? Många såna frågor. Har aldrig använt SRAM så jag vet inte riktigt vad jag ska förvänta mig av ett styra som är specifikt anpassat för det.
Jag har inte så mycket erfarenhet av bockstyren, men jag TROR att handtagen är "raka" och inte vinklade efter olika grader av flare (det skulle ju göra allt vädligt komplicerat).
Tror grundtanken är densamma för alla tillverkare av styren. Men, vissa tillverkare vill ju krångla till det med sin egen standard...
Nä, de där handtagen ser sannerligen inte raka ut... Hoodsen är raka, men "levern" är det inte.Visa bilaga 766711
Visa bilaga 766712
Just SL 80 har tyvärr lite flair på styret. Vet som sagt inte mycket om SRAM men på bilden ovan verkar dom ”flaira” ut mycket mer än Shimano-handtag?
Edit:
Kanske skiter i Zipp ändå den här gången för jag orkar inte köpa något som är anpassat för något jag inte har ändå. Men tar då istället tacksamt emot förslag på andra bra aerostyren i samma prisklass och mindre storlekar (riktat till alla som läser tråden)!
För mig är höjden av komfort Ritcheys Venturemax-styren, på lvg i 36 cm. Dock får jag nöja mig med ett Butano på en cykel därför att Venturemax inte tillverkas i 36 cm längre.Minns inte exakta modellen och det var inte ett aero-styre jag köpte då ändå. Så nu är det en chansning på hur bekvämt styret är, även om jag vet att bredden kommer passa mig bättre.
Frågan är både en stilfråga men också en kompatibilitetsfråga. Kommer mina shifters att sitta konstigt? Är den inbyggda flairen i styret designat för SRAMs shifters och bromshandtag på något sätt, så att jag måste sträcka mig mer efter handtagen? Kommer spåren för slangarna under styret inte att passa mina Shimano? Många såna frågor. Har aldrig använt SRAM så jag vet inte riktigt vad jag ska förvänta mig av ett styra som är specifikt anpassat för det.
Då är det stålfjäder ja. Även luft är ju tekniskt sett en fjäder här.Om en dämpad framgaffel har ett justeringsvred märkt "Preload" är det fjäder, inte luft, eller hur?
Ja nu när jag tänker efter så står jag ju ibland när jag flyger över farthinder eller för att hålla kroppen bakåt när jag tar i med frambromsen. Det som är svårt är att trampa samtidigt som jag står. Ska testa att lägga i högre växlar eller i branta backar så kommer nog vanan sen!Ovana och din racer är antagligen mindre riktningsstabil än cyklarna du minns. Testa i skapligt branta backar, håll inte alltför hög kadens och gunga lite sidledes. Du vänjer dig. Det är mycket svårare att ståcykla på ett naturligt sätt om man inte tar i.
Låter klokt. Inte aero kanske så inget för tävling om du inte sprintar då? Men bra övning/variation på vanliga rundor och sin egna träning. Låter skönt iaf.Vet inte om det är svårare eller lättare men ibland lägger jag i en extra tung växel och ståcyklar med väldigt låg kadens på platten. Då för att avlasta ändan på längre turer.
Enl de vindtunneltester med en cyklist på cykeln jag har läst så är aerobesparingen med ett aeroformat styre minimal, i bästa fall är fråga om bråkdelar av en(1) W!Är lite inne på att byta styre på min cykel och har nu stött på ett litet dilemma..
Anledningen till bytet är komfort (standardstyret är för brett) men vill samtidigt passa på att köpa ett som är lite mer aero och fräckt när jag ändå är igång.
www.cyclingweekly.com
Då kanske du skall undvika de xtra smala styrena, åtminstone till du känner dig säker med denm styrbredd du har nu.Har cyklat på lvg med bockstyre sedan 2021 med lite uppehåll då och då. Men ändå tycker jag att det är så himla ostadigt att ställa mig upp och trampa. Sitter därför alltid ner på mina hoods typ hela turerna.
Tack för infon om wattbesparingar och inte wattbesparingar. Som tur är byter jag inte styre pga watt eller aerodynamik på riktigt, hade dock varit coolt om styret bidrog liiiiite till ett ännu mer tydligt swisch-swosch-ljud. Den enda anledningen egentligen till att byta till ett aerostyre när jag går ner i storlek är för att det ser coolare ut. Det är ju bara jag som kollar på min cockpit ändå men det är ju trevligt om jag tycker att det ser fräckare ut än mitt vanliga runda aluminiumstyre. Det finns en charm med runda aluminiumstyren också men jag är förbi den fasen nu. Vill bara ha mer Jas Gripen-feeling om du förstår vad jag menar!Enl de vindtunneltester med en cyklist på cykeln jag har läst så är aerobesparingen med ett aeroformat styre minimal, i bästa fall är fråga om bråkdelar av en(1) W!
Men om du istället byter till ett två(2) cm smalare styre kan du "spara" 15W, mer än med zipphjul (vilka "sparar" ~10W), åtminstone enl detta vindtunneltest
![]()
Men numer finns det styren som är ännu smalare vid reglagen
W-RX säljer styren i kolfiber med så litet som 33cm och 35cm bredd (mellan reglagen)
De är recenserade (+ vindtunneltestade) i brittiska CW från 9 maj 2024![]()
WX-R Carbon Narrow Road Bar BRC1.0 - 35cm | Shop | WX-R
The WX-R Carbon Road bar has been designed to allow the road rider to achieve the optimum aerodynamic riding positions allowed by the latest UCI.www.wx-r.com
![]()
How many watts can you really save running super narrow handlebars?
We went to the wind tunnel, to find outwww.cyclingweekly.com
Då kanske du skall undvika de xtra smala styrena, åtminstone till du känner dig säker med denm styrbredd du har nu.
Men hur känns balansen på din bockstyrecykel i övrigt jmf med dina tidigare platt styre-cyklar?
Kan du släppa styret och cykla fristyre på dem? På ngn eller ingen?
Men för den som vet (och råkar få se din cockpit) framstår du ju som lättluradDen enda anledningen egentligen till att byta till ett aerostyre när jag går ner i storlek är för att det ser coolare ut.
Instabilt och kraschbenäget, eller vad menar du?Vill bara ha mer Jas Gripen-feeling om du förstår vad jag menar!
Aerodynamikvinsten kommer från att du håller händerna tätare ihop. Nere i bocken är styret bredare för att ge ökad kontrollFörstår jag dig rätt om smalare styren ”där uppe” ger mer wattbesparingar och därmed är snabbare än helt raka styren utan flair? Och att även landsvägsstyren nu börjar få lite mer vinkel på dropsen?
Jag vet inte om jag förstår riktigt alla detaljerGällande sista paragrafen om balans osv: Upplever att jag är väldigt stabil på cykeln i övrigt och har god kontroll över den. Innan körde jag på en stålracer (gammal Miyata) som egentligen kanske var mer av en touringcykel än renodlad racer.. men jag slammade styret och höjde sadeln och modifierade mig fram till en rätt aggressiv position ändå. Det är fortfarande den mest bekväma cykeln jag har använt och där hade jag total kontroll även om jag bara stod upp för att mjuka upp gupp i vägbanan osv även på den. Så har ingen koll på om den var enklare att vara ute ur sadeln på eller ej.
När jag först fick min CAAD13, en lite mer modernare och mer renodlad racer till cykel, så blev jag helt tagen på sängen av den. Jag kände mig som en total nybörjare igen när jag försökte få till sadelhöjd och det kändes som att jag låg med magen nedåt på en planka för att nå styret. Trodde den var för stor men samtidigt höll jag på att ramla när tårna tog i framhjulet pga toe overlap, så funderade på om den var för liten.. mycket förvirrande tid. Hade också vant mig vid ett smalare styre vid det här laget så allt kändes bara brett och som att jag tagit mig vatten över huvudet.
Nu har jag fått till en bättre position och lärt känna cykeln och kan slänga den lite som jag vill. Det är 80% jag som styr cykeln och inte tvärt om. Men är fortfarande lite försiktig på skivbromsarna osv. Har inte riktigt fått känna på den till 100% ännu då jag inte har pressat den till sin gräns på samma sätt som jag gjorde med Miyatan.
Har vinklat tillbaka sadeln lite närmre 0 grader och sitter nu stabilare på den men förstår ändå inte hur folk kan cykla utan händer. Det var iofs inget jag kunde förr heller på mina gamla vanliga cyklar som ung. Lärde mig aldrig att stegra heller och annat coolt kids håller på med. Men jag kan lätt få en hand av styret för att tex signalera eller ge tecken. Att ta av och på kläder, dricka vatten ur en flaska eller äta mat på cykeln medans jag trampar känns dock väldigt långt fram.
Men ja, summa sumarum så har jag bra balans och kontroll över cykeln vid färd och kan släppa en hand i taget. Vet inte om jag begränsas av positionen eller om det är ovana som sagt. Tror dock ändå att smalare styre skulle ge mig lite bättre kontroll.
Oftast är det bara för att skapa blodcirkulation. Händerna på hoods.Låter klokt. Inte aero kanske så inget för tävling om du inte sprintar då? Men bra övning/variation på vanliga rundor och sin egna träning. Låter skönt iaf.
Jag kan inte heller cykla utan händer egentligen men ibland när jag ska byta grepp så låter jag händerna sväva över styret lite så att jag effektivt rullar någon till några sekunder utan att hålla i. Känns inte helt omöjligt faktiskt.Har vinklat tillbaka sadeln lite närmre 0 grader och sitter nu stabilare på den men förstår ändå inte hur folk kan cykla utan händer. Det var iofs inget jag kunde förr heller på mina gamla vanliga cyklar som ung. Lärde mig aldrig att stegra heller och annat coolt kids håller på med. Men jag kan lätt få en hand av styret för att tex signalera eller ge tecken. Att ta av och på kläder, dricka vatten ur en flaska eller äta mat på cykeln medans jag trampar känns dock väldigt långt fram.
Jag trivs på mina cyklar och känner mig trygg men jag kan inte cykla många meter utan att hålla i styret. Är det fel på mig eller min cykel då funderar jag på. Det ser lätt ut för proffsen men mitt framhjul börjar alltid avvika från kursen ganska snart.De flesta som trivs på sina cyklar och känner sig trygga med balansen har inga problem med att släppa båda händerna från styret och typ plocka en banan ur ryggfickan, skala och äta den.
Vi kanske har olika definitioner av detJag trivs på mina cyklar och känner mig trygg men jag kan inte cykla många meter utan att hålla i styret.
Att kunna stå och trampa utan att det känns instabilt är för mig en bidragande anledning till att känna mig trygg och trivas på mina cyklar.Har också provat att ståcykla med händerna på raka delen av styret, närmast stammen. Det är väldigt instabilt för mig.
Ja https://bike.shimano.com/products/components/pdp.P-BR-MT200.htmlÄr det BH-59 oliv till Shimano mt200 broms?
Kanske. Men här tror jag det handlar om en upptränad (eller i mitt fall, ej upptränad) förmåga som inte bara kommer av sig själv. Jag har aldrig övat på det så därför kan jag det inte.Vi kanske har olika definitioner av det
Det blir bara instabilt på bockstyrecykeln med händerna just i den positionen. Det hände sig en gång när jag cyklade i en uppförsbacke, då jag gärna har händerna där, och lutningen tilltog. Jag tänkte att jag helt enkelt kunde ställa mig upp den sista biten men det blev då ostadigt. Löstes genom att flytta händerna till hoodsen.Att kunna stå och trampa utan att det känns instabilt är för mig en bidragande anledning till att känna mig trygg och trivas på mina cyklar.
Men ståcykla brukar jag inte göra med händerna närmast stammen. Varför göra så?
Jag kommer nog inte att träna jättemycket på handlöst cyklande men det skulle vara praktiskt ibland.Om du verkligen vill kunna cykla utan att hålla händerna på styret så skall du förstås träna på det.
Om du vill och tycker att det skulle vara viktigt att kunna
Men om inte så är det väl inte så dåligt att fortsätta med att trivas på dina cyklar och känna dig trygg med din cykling.
Det är ju så det ska vara
Troligen som en hjälp när cyklarna skulle hängas upp på bussarnas cykelställ. Alla bussbolag med självaktning hade sådana på 50- och 60-talet (och tidigare ).Hittade ingen bättre tråd. Men varför var det vanligt med bärhandtag på cyklar förr? Bar man cyklar mer förr?
Visa bilaga 764661
Nu har jag testat, dubbelvikt ölburksremsa bakom varje belägg blev för tjockt, då släpade dom i skivan. Ett lager testade jag inte, kändes för sladdrigt och vasst utan stoppade i ett par nya belägg istället fast de gamla inte var märkbart slitna och då blev det ganska bra!Har du dubbelkollat att oken är korrekt centrerade? Sitter de lite åt ena sidan blir det svampigt och lång throw.
Sedan kan du väl prova att shimsa med ölburk, det kostar ju inget och det vore kul att höra hur det går.
Men jo det är inte mycket kräm i Level, även om det blir lite bättre med Trickstuff Power-belägg: https://happyride.se/forum/threads/sram-level-behover-mer-kraft.3698599/