Specialized Epic - The tråd

Jag har ju absolut varit positiv för Brain tidigare, men smått tagit steg ifrån mot att köra fox120mm fram med brain bak, till att köra en Eric evo med Fox 3pos fram och bak till att ha råkat hamna på en Epic med flight attendant.

Flight attendant funkar bra, kör den i auto 90procent av tiden. Resten är när jag inte tycker den hänger med då kör jag den helt öppen.

Magic middle är bra, känner direkt när den hamnar i det läget och jag gillar det.

Swat box har ja ju haft på flera andra cyklar och skulle idag inte vilja vara utan.
Jag tror den är tyngre än epic7 men den har sina fördelar ändå kan jag tycka.

Jag har ju absolut varit positiv för Brain tidigare, men smått tagit steg ifrån mot att köra fox120mm fram med brain bak, till att köra en Eric evo med Fox 3pos fram och bak till att ha råkat hamna på en Epic med flight attendant.

Flight attendant funkar bra, kör den i auto 90procent av tiden. Resten är när jag inte tycker den hänger med då kör jag den helt öppen.

Magic middle är bra, känner direkt när den hamnar i det läget och jag gillar det.

Swat box har ja ju haft på flera andra cyklar och skulle idag inte vilja vara utan.
Jag tror den är tyngre än epic7 men den har sina fördelar ändå kan jag tycka.

Trodde att Epic 8 var snäppet lättare än 7?

Nu när epic 8 funnits ute ett tag vore de intressant att höra lite va ni som har kört och använt dom ett tag tycker om modellen . Hur fungerar magic middle jämfört med Brain?skulle vara roligt att höra från någon som tyckte brain fugerade bra. ( att någon som tyckte brain var dåligt kan man ju förstå att de tycker de nya magic middle är bättre :-) ) Använder ni förvaringsutrymmet i ramen ? Är den nya geometrin "bättre"? för/nackdelar. är de "värt" att byta från en 2021 modell till den senaste epic 8
Har inte en Epic 8 i och för sig, men kan tipsa om att via en ombyggnad av en Epic till Epic EVO så kan man därmed köra Flight Attendant. Vad jag förstått är det rätt lite skillnad mellan en Epic Evo och Epic 8.
Jag har gjort konverteringen och är supernöjd. För info, se https://happyride.se/forum/threads/...en-specialized-epic-2021.3701930/post-4526018

Trodde att Epic 8 var snäppet lättare än 7?
Ramen är tyngre, men eftersom de tagit bort brainsystemet är ram+dämpare lite lättare än gamla epic. Epic evo är ungefär 200g tyngre än gamla Epic evo tyvärr.

Största fördelen med nya ska vara mer antisquat (bra när man trampar med öppna dämpare) och lite styvare ram (bra om man är lite tyngre).

Ramen är tyngre, men eftersom de tagit bort brainsystemet är ram+dämpare lite lättare än gamla epic. Epic evo är ungefär 200g tyngre än gamla Epic evo tyvärr.

Största fördelen med nya ska vara mer antisquat (bra när man trampar med öppna dämpare) och lite styvare ram (bra om man är lite tyngre).

Just det, så var det.
Beror såklart på korvluckan.

Om man inte har FA utan får reglera dämpningen själv blir det ett fasligt vridande på reglaget eller är magic middle så bra att de funkar för merparten av rundan . Är de de läget du har uppför i lite stökigare terräng.eller låser man den helt då ? Hur öppet är helt öppet. Är detta läget typ bara när de går utför. Om man jämför med scotts variant hur ligger epic 8 då?

Levt ett par månader med Epic 8 (comp) vid det här laget, och upplever att jag helt klart vill spendera mest tid i mittenläget (the magic middle). Speciellt när det är så varierat som det kan vara med xc, där en kort utförslöpa följs av knixigt uppför och stök om vartannat. Uppför hjälper den verkligen att minska gungning. Men vet jag att det är en längre sträcka utför så vrider jag gärna till fullt öppen.

Och swat box är kanon, känns skönt att slippa fästa en väska på sadeln.

Hur mycket slaglängd ska en brain utrustad framgaffel sid ha? gaffeln är från 2021 ( sitter på en epic från 2021 som enligt spec ska ha 100mm slaglängd). släpper jag ut luften å trycker ihop den så mycket de går får ja ut 80mm . gummiringen på gaffelbenet som indikerar hur mycket slaglängd man har utnyttjat har ca 20mm kvar upp till markeringen "max travel" ska de vara så ? tänker om brain enheten "tar " 20 mm av slaglängden ?

Senast ändrad:
Hur mycket slaglängd ska en brain utrustad framgaffel sid ha? gaffeln är från 2021 ( sitter på en epic från 2021 som enligt spec ska ha 100mm slaglängd). släpper jag ut luften å trycker ihop den så mycket de går får ja ut 80mm . gummiringen på gaffelbenet som indikerar hur mycket slaglängd man har utnyttjat har ca 20mm kvar upp till markeringen "max travel" ska de vara så ? tänker om brain enheten "tar " 20 mm av slaglängden ?
Det kan vara fel brain-enhet som sitter i gaffeln. Har för mig det var ett av de (många) problem jag haft med brain-prylar genom åren.

Får ju erkänna att jag vet inte om de alltid varit så här. Kan man montera ihop gaffeln fel efter en 50h service ? Som ger denna ”effekt”

Dom kan bli sånna efter ett tag. Nånting händer inne i brainenheten, service av den löser problemet
Nu är de ju inte helt gratis att serva dessa så man vill ju gärna vara någorlunda säker på att de är just brain-enheten som strular. Själva brain-funktionen fungerar som den ska. Tidigare har de ju varit brain låsningen som allt efter som försvunnit. (På tidigare cyklar jag haft alltså)

Nu är de ju inte helt gratis att serva dessa så man vill ju gärna vara någorlunda säker på att de är just brain-enheten som strular. Själva brain-funktionen fungerar som den ska. Tidigare har de ju varit brain låsningen som allt efter som försvunnit. (På tidigare cyklar jag haft alltså)
Kan ju inte garantera med 100% att det är så just i ditt fall. Men det har hänt mig 2 gånger.
Med tanke på att du har tömt luftsidan och gaffeln fortfarande inte komprimeras helt tyder det ju på att det är I dämparsidan problemet är. Och på en braingaffel är det ju tyvärr bara att skicka iväg då, andra gafflar går ju lösa själv.

Jag har haft ett gäng vanliga rockshox där sista 12mm ungefär (100-88) inte går att "komprimera". Antar det är för något genomslagsgummi eller liknande. Får du nästan 90mm slaglängd med tom gaffel så är det normalt. 80mm lät lite dock.

Nu när Brain inte finns längre. Går det att lämna in dämparna och få servat varsomhelst eller har dom lyckats få till någon specialare ändå?

edit 250813: World Cup modellen har fortfarande Brain. Enligt handlare jag pratade med idag så går det att serva dom andra Epic varsomhelst.

Senast ändrad:
Kostar väl inte så mycket att byta ut dämparenheten. Speciellt inte om man drar ifrån kostnaden för full service och så är saken biff sen

New bike day!
IMG_2016.webp

Det är anmärkningsvärt vad lite man får för pengarna när man köper Spez. Men ändå så mycket. Alla tiders snik-spec och en vikt precis under 13kg (sic) storlek L!

Fast på provrundan i skogen kändes den precis så bra som jag hoppats (när man väl fått upp den i fart, ungefär som en fat-bike)! Jag var hemma direkt. Och hur snygg är den inte! ❤️

Jag hann bara vända stammen. Kommer förhoppningsvis byta till mina finare hjul, och ett mycket lättare vevparti snarast. Tror och hoppas att det kan få den att kännas lite kvickare!

New bike day!
Visa bilaga 787130
Det är anmärkningsvärt vad lite man får för pengarna när man köper Spez. Men ändå så mycket. Alla tiders snik-spec och en vikt precis under 13kg (sic) storlek L!

Fast på provrundan i skogen kändes den precis så bra som jag hoppats (när man väl fått upp den i fart, ungefär som en fat-bike)! Jag var hemma direkt. Och hur snygg är den inte! ❤️

Jag hann bara vända stammen. Kommer förhoppningsvis byta till mina finare hjul, och ett mycket lättare vevparti snarast. Tror och hoppas att det kan få den att kännas lite kvickare!
Men väger en comp epic8 13kg ? 🫢

Men väger en comp epic8 13kg ? 🫢
Litar iofs inte på min våg, men så sa den.
IMG_2024.webp

Vägd med några enkla SPD, den medföljande flaskhållaren (tack Spez, generöst av er! 😂) och slang i däcken.

Allt är snik. Aluhjul, styre, stam av absolut enklaste sort. GX-build innebär att reglagen är GX, och ev kedjan och kassetten. Vev och bakväxel är ”S100”, visste inte ens att det fanns något enklare än GX i Transmission. Framdrevet ser pressat ut… Barncykel klass. Men jag vet vad jag gör, planen är förstås en varsam uppgradering över tid. Det är ramen jag är ute efter.

Ytterligare ett par timmar i skogen idag. Jag är förälskad!

Bara en liten gnutta (konsument-upplysning?) gnäll till på snålheten. Skulle byta hjul idag då. HG-body och kassett på aluhjulen. Nämen, tackar! (Fick gå och kolla specen, och nej, det framgår inte i spec på cykeln. Då sökte jag upp kassetten på Sram.com, framgår inte heller! Wtf.) Jag hade inte en tanke på att en T-Type kassett fanns i HG-variant, men man lär så länge man lever! Så ytterligare ett inköp, body eller kassett, innan cykeln är där jag tänkt i första läget.

Skrev jag att jag verkligen gillar cykeln? :-)

Ja det var som fan, det står inte i spec.
Står dock under features:
Splined 8, 9, 10 Speed driver body compatible.

Antar att de inte kan skriva shimano/hg
Jag hittar det fortfarande inte. Nätbutikerna som säljer kassetten skriver ut det. Men inte Spez eller Sram. Skitsamma. Redan glömt. Nu blir det en Garbaruk-kassett direkt i någon snajdig färg! Får fundera på vad som blir snyggt till rött. Eller ja inte vanligt rött kanske. Terracotta? Eller är det aprikos? :-)

Fast sånt är ju bra att veta. Antar att är denna. Man får trycka på more features först.
Om jag filtrera på interface så är det enligt sram bara denna som har 8,9,10 interface. Vilket alla såklart vet betyder 8-11 mtb

Edit. Bara denna transmission
1000006185.webp

New bike day!
Visa bilaga 787130

Grymt snygg färg!

Hjul + Däck kommer att göra jordens skillnad på både vikt och känsla.

Fast sånt är ju bra att veta. Antar att är denna. Man får trycka på more features först.
Om jag filtrera på interface så är det enligt sram bara denna som har 8,9,10 interface. Vilket alla såklart vet betyder 8-11 mtb

Edit. Bara denna transmission
Visa bilaga 787356

Description är ännu tydligare:

And for the first time on a traditional splined driver body, features a full 10-52t range thanks to the 55mm chainline and integration of the 10-tooth cog and lockring.

Har aldrig ägt någon ens hyfsat lätt mtb så levde på hoppet att jag skulle bli mycket snabbare med en sån. Så i ett svagt ögonblick slog jag till på tysk rea på den här flicklila rackaren.

Tyvärr inträffade inga mirakel på snabbheten men nu vet jag det (ett PR blev det ändå på testrundan, om än med sekunder snarare än minuter). Kul cykel hur som haver!

Och färgen växer lite på mig.

Bilagor

• IMG_3495.webp
    IMG_3495.webp
    1.4 MB · Besök: 153
Senast ändrad:
Jag har ju än äldre variant på ljuslila "dove clay" eller nåt sånt kallades färgkombon. Den växte på mig så tror du kommer gilla din alltmer :)

Varför är denna cykel svår att sälja?

Jag har haft den ute rätt länge och sänkt priset.
Känns som att den borde vara prisvärd.

Personligen gillade jag inte denna versionen av brain. Så jag har köpt en Epic Evo istället.
Tror ni att det hänger på braindämparna eller är det svårt att sälja cyklar överlag?

Personligen gillade jag inte denna versionen av brain. Så jag har köpt en Epic Evo istället.
Tror ni att det hänger på braindämparna eller är det svårt att sälja cyklar överlag?
Skulle tänka mig att kombinationen av att de finns en epic 8 samt att de slutade med Brain och Sram har släppt transmission spelar en viss roll.

Jag tror att det generellt är rätt svårt att sälja mtb:s just nu, många handlare har ordentligt med rea, sen är det svårt (omöjligt?) att få vettigt betalt för en s-works som är några år gammal om man jämför med listpriset, särskilt när det kommit en Epic 8 som enligt Specialized själva är det bästa sen skivat bröd ungefär.

Tror du antingen får ha tålamod och vänta på att rätt köpare dyker upp eller sänka priset om du har bråttom att bli av med den.

Varför skriva "PoK" i annonsen om du vill få den såld? Förstår att du inte släpper den till vilket pris som helst men en sådan lydelse kan sticka i ögonen på vissa spekulanter. Och du kanske släpper den för 38? Isf är det ju inte PoK.

Senast ändrad:
Jag har kikat på din cykel flera gånger i somras och tyckte inte att det var värt att ta kontakt med dig då. Upplevdes inte prisvärd, och pok orkar jag inte med. S-Works är inget mervärde för mig, Brain negativt, sämre geo än alternativen jag tittade på parallellt. Nu med nytt pris tycker jag däremot att du ligger mer rätt, för mig. Jag skulle dock helst köpa den helt utan hjul, till ett lägre pris dårå. Men orka…

Tyvärr köpte jag en annan (eller faktiskt två inom familjen) ny cykel från handlare på rea istället, och det blev i båda fallen ändå dyrare. Det blev ingen S-Works förstås, men ändå mer prisvärt för mig.

Så håll ut! Till det där priset kommer du säkert hitta en köpare. Kanske har du missat tåget lite i år eftersom reorna är igång.

Varför skriva "PoK" i annonsen om du vill få den såld? Förstår att du inte släpper den till vilket pris som helst men en sådan lydelse kan sticka i ögonen på vissa spekulanter. Och du kanske släpper den för 38? Isf är det ju inte PoK.
Jag måste inte säja den, därav PoK. Jag var mest nyfiken på om det beror på något särskilt. Priset borde vara "rätt" nu. Får jag inte det jag vill ha så behåller jag den. Kanske säljer min EVO istället och byter dämparna på denna istället.

Någon som kör Shimanos smalare vevparti på förra generationens Epic? Alltså FC-M8100 istället för M8120. Funkar det med 36t klinga?

Tillbaka
Topp