Köpråd Gravel

Frycke

Aktiv medlem
Köpråd Gravel
Hej!

Ska köpa min första Gravel som ett komplement till MTB.

Jag vill ha kolfiber och trådlösa växlar (1x12)

Har i huvudsak kikat på dessa modeller:

Cannondale Topstone Carbon AXS 2024
Canyon Grizl CF SL 6 AXS 2024
Trek Checkpoint SL 5 AXS 2025

Treken är ju markant dyrare än dom andra 2 som det är reor på pga 2024års modeller.
Ska höra med min LBS vad som går att göra på Treken.

Men vad finns det att säga om dessa modeller jag kikat på? Är någon ”bättre” än någon annan, eller ska man köpa den snyggaste? 🙂. Det jag hänger upp mig lite på är att Canyon kör med pressfit bottom bracket, men är det en dealbreaker?

Jo föresten, jag är 183cm lång med 87,5cm innerbens mått och Treken ska jag ha i stl 56cm tydligen. Men för både Cannondale och Canyon är jag rekommenderad stl M, vilket känns lite konstigt när jag kör en MTB i stl L?

Köpråd Gravel
Är någon ”bättre” än någon annan, eller ska man köpa den snyggaste?
Cube har väldigt fina 2025 modeller som på pappret ser nästan otroliga ut för priset. Definitivt värt att titta på iaf: https://www.bike-discount.de/en/search?p=1&q=cube nuroad&o=3&n=48

Det jag hänger upp mig lite på är att Canyon kör med pressfit bottom bracket, men är det en dealbreaker?
Det tycker jag inte alls. Det är dock lite dyrare både själva vevlagret men även verktygen om man vill göra jobbet själv (man kan dock fulfixa en press för ca. 100kr). Problemet är väl kanske om det är dåligt gjort dvs. att vevhuset är felaktigt, då kan man få svåra problem att lösa.

Men för både Cannondale och Canyon är jag rekommenderad stl M, vilket känns lite konstigt när jag kör en MTB i stl L?
Storlekarna på bockstyrecyklar är helt annorlunda mot mtb. På mtb kan jag på 179cm säga med ganska stor säkerhet att jag ska ha en medium eller large på i stort sett oavsett modell. För gravel och landsväg däremot så kan det vara typ 51-55 dvs. allt från small (nästan xs) till medium. Vissa 51or har ibland nästan 54cm ETT. Sen är det nog nästan bättre att gå på stack än längd då det oftast är där det skiljer en hel del mellan storlekarna. Man kan ju nästan alltid göra en cykel lite kortare/längre men lägre går inte. (Ber om ursäkt om svaret är rörigt.)

Köpråd Gravel
Lbs har förhoppningsvis både 58 & 56 så du kan testa, både ute och på trainer i butik och få lite mer köpråd. En Trek i 56 låter rätt mtp din längd och benmått.

Köpråd Gravel
Lbs har förhoppningsvis både 58 & 56 så du kan testa, både ute och på trainer i butik och få lite mer köpråd. En Trek i 56 låter rätt mtp din längd och benmått.
Jo alltså Trek finns hos min LBS men inte Cannondale eller Canyon. Och enligt deras mått tabeller hamnar jag i det högre spannet av M eller det högre spannet av L baserat på min längd. Så jag vet inte riktigt hur man ska tänka där?

Köpråd Gravel
Ja eller är det, det? Hålen i ramen måste ju vara väldigt runda så det inte uppstår konstigheter med tiden. Och har verkligen märken som massproducerar ramar den kvalitets kontrollen?
Ramen tillverkas väl runt vevlagerhylsan, så hålet i ramen får samma form som hylsans yttre. Sedan knackar/pressar man lagerna ur/i hylsan. Det har iallafall inte varit något problem på min kolramar.

Köpråd Gravel
Ja eller är det, det? Hålen i ramen måste ju vara väldigt runda så det inte uppstår konstigheter med tiden. Och har verkligen märken som massproducerar ramar den kvalitets kontrollen?
När lagren sitter direkt i ramen, som BB30 tex, är det extremt viktigt med toleranserna, ja. Men med press fit, där lagren sitter i en nylonhylsa kommer man undan med något lägre toleranser, vilket dom flesta tillverkare verkar fixa.

Alla fixar dock inte att plasta in en aluminiumhylsa i en kolfiberram så att den inte delaminerar eller korroderar av galvaniska strömmar.

Köpråd Gravel
Jag har en TREK alr 4 i 56 och den är rätt lång, vet inte om kolfiberramarna har annorlunda geo dock. Jag fick byta till en lite kortare styrstam och jag är 184cm.

Köpråd Gravel
Jag har en TREK alr 4 i 56 och den är rätt lång, vet inte om kolfiberramarna har annorlunda geo dock. Jag fick byta till en lite kortare styrstam och jag är 184cm.
Hmm jag gick efter Treks storleks tabell för både längd och ben innermått och hamnar på 56. Men vet du vilka mått man ”ska” försöka förhålla sig till om man ska jämföra olika märken geo mässigt.

Köpråd Gravel
Så här ser siffrorna ut för dom jag kikat på.
Efter att läst på lite antar jag att det är M som är aktuellt för mig. Canyon och Cannondalen ser ju hyfsat lika ut geo mässigt. Överröret och stacken på Treken sticker ju dock ut?

Bilagor

• IMG_0303.webp
    IMG_0303.webp
    96.8 KB · Besök: 64
Köpråd Gravel
Så här ser siffrorna ut för dom jag kikat på.
Efter att läst på lite antar jag att det är M som är aktuellt för mig. Canyon och Cannondalen ser ju hyfsat lika ut geo mässigt. Överröret och stacken på Treken sticker ju dock ut?
Tycker måtten verkar konstiga, Grizl har längre reach trots betydligt kortare överrör jämfört med Trek.

Köpråd Gravel
Jag har en Trek Boone 6 i strl 58 och är 190 cm. Inte riktigt samma lika men ändå..

Jag hade haft 58 på en checkpoint också. Trek räcer hade jag fått gå upp till 61 eller vad det blir.

Köpråd Gravel
Hej!

Ska köpa min första Gravel som ett komplement till MTB.

Jag vill ha kolfiber och trådlösa växlar (1x12)

Har i huvudsak kikat på dessa modeller:

Cannondale Topstone Carbon AXS 2024
Canyon Grizl CF SL 6 AXS 2024
Trek Checkpoint SL 5 AXS 2025

Treken är ju markant dyrare än dom andra 2 som det är reor på pga 2024års modeller.
Ska höra med min LBS vad som går att göra på Treken.

Men vad finns det att säga om dessa modeller jag kikat på? Är någon ”bättre” än någon annan, eller ska man köpa den snyggaste? 🙂. Det jag hänger upp mig lite på är att Canyon kör med pressfit bottom bracket, men är det en dealbreaker?

Jo föresten, jag är 183cm lång med 87,5cm innerbens mått och Treken ska jag ha i stl 56cm tydligen. Men för både Cannondale och Canyon är jag rekommenderad stl M, vilket känns lite konstigt när jag kör en MTB i stl L?

Angående storlek så är Canyon stora i storlekarna, jag har 58 på rösterna och XL på min Epic MTB men L på Grizl och den är inte liten för mig (Jag är 187). Tror nog M verkar vettigt med din längd.

Köpråd Gravel
Tack för input. Ja det verkar som att jag inte ska ha large iaf 😃. Men hur är tycker du Canyon annars då? Support/service ärenden osv? Just den jag har kikat på ligger ju oförskämt bra i pris, drygt 26’ för kolfiber och elektroniska växlar. Man funderar ju på vad hållhaken är 😅

Köpråd Gravel
Tack för input. Ja det verkar som att jag inte ska ha large iaf 😃. Men hur är tycker du Canyon annars då? Support/service ärenden osv? Just den jag har kikat på ligger ju oförskämt bra i pris, drygt 26’ för kolfiber och elektroniska växlar. Man funderar ju på vad hållhaken är 😅
Hjulen! Visserligen DT Swiss men de väger in på 2kg paret. Har också den billigare XPLR kassetten 11T-44T för HG body.

Köpråd Gravel
Jag har varit grymt nöjd med min. Har Rival XPLR AXS. Har bytt ut hjulen nu mot ett par Hunt CGR istället. Är inget fel på ordinarie hjul men de är rätt tunga.

Grizl är ju mer åt adventurehållet och jag får vibbar av min gamla helstela MTB på 90-men med bockstyre och mer kompetent. Rullar asfalt/grus/singletrack och den funkar överallt 👍🏻

IMG_1350.webp

Köpråd Gravel
Jag har varit grymt nöjd med min. Har Rival XPLR AXS. Har bytt ut hjulen nu mot ett par Hunt CGR istället. Är inget fel på ordinarie hjul men de är rätt tunga.

Grizl är ju mer åt adventurehållet och jag får vibbar av min gamla helstela MTB på 90-men med bockstyre och mer kompetent. Rullar asfalt/grus/singletrack och den funkar överallt 👍🏻

Visa bilaga 753985
Ja men det är precis vad tänkt att använda den till. Kommer köpa ett till par lättare hjul just för landsväg också

Köpråd Gravel
Hjulen! Visserligen DT Swiss men de väger in på 2kg paret. Har också den billigare XPLR kassetten 11T-44T för HG body.
Alla Gravel med Apex AXS kör ju med den kassetten tyvärr. Men allt sånt går ju att uppgradera eftersom. Tycker tyvärr att både Rival och Force axs far i väg för mkt i pris.

Köpråd Gravel
Har en Grizl i alu. Jag är 181/85 och har en M, hade nog kunnat ha en S då M ibland känns på gränsen till för stor (lång).

Generellt gillar jag cykeln jättemycket, den har något som gör att jag blir glad av att cykla på den.

Det jag haft problem med (och många andra) som jag skrivit om tidigare var att den levererades med ett (praxis) vevparti som riskerade att lossna. Jag fick ersättning för att köpa en GRX-vev istället. Men det var över två år sedan jag köpte min så antagligen får de tag på bättre komponenter nu. Hanterades dock bra av Canyons support.

Några saker att fundera på:

-Canyon använder en tjockare diameter på gaffelns styrrör så om man behöver byta stam är det rätt begränsat utbud till rimliga pengar
-En rad saker var inte riktigt bra ihopskruvade på min cykel, gå igenom och efterdra alla skruvar, t ex har jag för mig att kassetten inte satt ordentligt fast.
-Grizl börjar bli några år, är det kanske snart dags för en uppdatering? Det gör ju inte aktuell modell sämre men om man är en sådan som vill ha det senaste så..
-På kolfiber-ramen har man väl lite färre fäst-punkter än man har på alu-varianten om jag minns rätt (tror det var fäste för pakethållare som saknades)
-Skärmarna man kan köpa till är väldigt fula, men det ser man ju inte när man själv väl sitter på cykeln

Köpråd Gravel
Har en Grizl i alu. Jag är 181/85 och har en M, hade nog kunnat ha en S då M ibland känns på gränsen till för stor (lång).

Generellt gillar jag cykeln jättemycket, den har något som gör att jag blir glad av att cykla på den.

Det jag haft problem med (och många andra) som jag skrivit om tidigare var att den levererades med ett (praxis) vevparti som riskerade att lossna. Jag fick ersättning för att köpa en GRX-vev istället. Men det var över två år sedan jag köpte min så antagligen får de tag på bättre komponenter nu. Hanterades dock bra av Canyons support.

Några saker att fundera på:

-Canyon använder en tjockare diameter på gaffelns styrrör så om man behöver byta stam är det rätt begränsat utbud till rimliga pengar
-En rad saker var inte riktigt bra ihopskruvade på min cykel, gå igenom och efterdra alla skruvar, t ex har jag för mig att kassetten inte satt ordentligt fast.
-Grizl börjar bli några år, är det kanske snart dags för en uppdatering? Det gör ju inte aktuell modell sämre men om man är en sådan som vill ha det senaste så..
-På kolfiber-ramen har man väl lite färre fäst-punkter än man har på alu-varianten om jag minns rätt (tror det var fäste för pakethållare som saknades)
-Skärmarna man kan köpa till är väldigt fula, men det ser man ju inte när man själv väl sitter på cykeln
Tack för svar! Ja det var ju riktigt udda med
1 1/4” på styrröret. Vevpartiet är DUB Wide pressfit med Sram Apex vevar så det är jag inte så orolig för. Brukar oavsett gå igenom hela cykel oavsett märke, i bland missas det att dra åt saker och ting ordentligt det får man leva med tyvärr.

Jag mekar och underhåller hela familjens cyklar själv så jag inte direkt beroende av en LBS, fast vid garantiärenden underlättar det ju att ha köpt cykeln via LBS. Sen utav någon underlig anledning är jag lite svag för Trek, tycker dom generellt har schyssta ramar.

Men vi får ser vad jag landar i för Gravel, eftersom det är min första vet jag inte riktigt exakt vad jag vill ha.

Köpråd Gravel
Mitt råd är att satsa på den med plats för tjockast däck, om allt annat är någorlunda jämförbart. Om du kan klämma in typ 50 mm-däck, eller rent av ännu större mtb-däck på 650B-fälgar så gör det otroligt stor skillnad på grus. Jag har 55:or på min ”gravel”.

Köpråd Gravel
Jag lånar denna tråden lite då jag också söker köpråd inom gravelsegmentet.

Blir min första gravel och jag ska ta ut en förmånscykel via jobbet så har lite att spela med och tänkte då att man kanske ska satsa på en gravel för att komma igång med cykelträning och allt av vad det kan ge.

Kommer fungera mestadels för pendling till och från jobbet, inte superlångt utan bara strax över milen enkel resa men kan välja antingen större asfaltsväg med mer trafik eller grusväg och mindre trafik och mer utmanande cykling men kommer även en del längre turer med möjlighet till blandat småländskt underlag.
Då jag är helt novis i området söker jag er experthjälp för att komma igång, gärna mer info för att komma igång och vad man ska tänka på och utrustning man bör ha.
men de cyklar jag tittat på nu är dessa:

Merida Silax 200 eller 300
Nishiki Allroad (tror själv denna verkar bra)
Nishiki DeTour
Specialized Diverge E5
Trek Checkpoint ALR 3
Scott Speedster Gravel 50

Eller ska man satsa på en ren racer?
Någon som har några kloka råd att komma med =)

Köpråd Gravel
Jag lånar denna tråden lite då jag också söker köpråd inom gravelsegmentet.

Blir min första gravel och jag ska ta ut en förmånscykel via jobbet så har lite att spela med och tänkte då att man kanske ska satsa på en gravel för att komma igång med cykelträning och allt av vad det kan ge.

Kommer fungera mestadels för pendling till och från jobbet, inte superlångt utan bara strax över milen enkel resa men kan välja antingen större asfaltsväg med mer trafik eller grusväg och mindre trafik och mer utmanande cykling men kommer även en del längre turer med möjlighet till blandat småländskt underlag.
Då jag är helt novis i området söker jag er experthjälp för att komma igång, gärna mer info för att komma igång och vad man ska tänka på och utrustning man bör ha.
men de cyklar jag tittat på nu är dessa:

Merida Silax 200 eller 300
Nishiki Allroad (tror själv denna verkar bra)
Nishiki DeTour
Specialized Diverge E5
Trek Checkpoint ALR 3
Scott Speedster Gravel 50

Eller ska man satsa på en ren racer?
Någon som har några kloka råd att komma med =)
Ja, förmånscykel är inte förmånligt, köp en egen.

Edit: Som @JohanRR nämnde Cube, gå till Bike-discount och välj den dyraste Cube-graveln du har råd med. 1* för enkelhet eller 2* för största möjliga växelomfång om det ska tränas på asfalt och touras på grus.

Senast ändrad:
Köpråd Gravel
Ja, förmånscykel är inte förmånligt, köp en egen.

Edit: Som @JohanRR nämnde Cube, gå till Bike-discount och välj den dyraste Cube-graveln du har råd med. 1* för enkelhet eller 2* för största möjliga växelomfång om det ska tränas på asfalt och touras på grus.
Nej, förmånscykel kanske inte är det bästa MEN nu var det cyklarna i sig jag funderade över om jag nu ska ta en cykel och inte ekonomiska i det hela.

Köpråd Gravel
Nej, förmånscykel kanske inte är det bästa MEN nu var det cyklarna i sig jag funderade över om jag nu ska ta en cykel och inte ekonomiska i det hela.
Blir en Trek Checkpoint SL5 AXS Gen3 för mig. Den har högre stack och kortare reach än tidigare generationer vilket i teorin låter bra, eftersom det borde innebära en mera upprätt sittställning. Kommer även skaffa 1 till uppsättning lättare hjul (1300-1500g) och däck för rena landsvägsturer.

Gå till din lokala LBS och kika på modellerna dom har, brukar oftast gå att få ett rätt schysst pris också 😃.

Köpråd Gravel
Jag har redan tipsat i dagens fynd-tråden. Scott speedster gravel var åtminstone tidigare en ganska tråkig cykel. Jag skulle aldrig betala nästan dubbelt så mycket för den som för White LTD:n, men det är inte mina pengar...

Finns annars fyra, fem andra alternativ med olika för- och nackdelar i tråden
som är mer prisvärda än Scotten. Nuroaden är ett av dem.

Köpråd Gravel
Vad anser ni om Scott Speedster Gravel 40 med GRX400? För 20.000
Dyr

Gravel Hydrauliska skivbromsar
ModellGavia TerraRock Machine Gravelride 500ROSE Blend GravelSuperior X-ROAD Comp GR 2022 ArchiveWhite GX LTD
ÅFBikeshop 15 999,-
Spobik koncernen 13 990 kr
ROSE 15 577,10 krSpobik koncernen 15 990 krXXL 14 990:-
BakväxelShimano GRX RD-RX400Shimano GRX RD-RX400Shimano GRX RD-RX400Shimano GRX RD-RX400Shimano GRX RD-RX400
FramväxelShimano GRX FD-RX400Shimano GRX FD-RX400Shimano GRX FD-RX400Shimano GRX FD-RX400
VäxelreglageShimano GRX ST-RX400-L/RShimano GRX ST-RX400-L/R
KasettShimano Deore CS-HG50-10s 11-36TShimano Deore CS-HG50-10s 11-36TShimano Tiagra CS-HG500-10s 11-34TShimano CS-HG500-10s 11-36TShimano Tiagra CS-HG500-10s 11-34T
VevpartiShimano GRX FC-RX600 46/30T 170/172.5/175mmSHIMANO GRX FC-RX600 46-30TShimano GRX FC-RX600 46-30T 165mmShimano GRX FC-RX600 40TShimano GRX FC-RX600-2 46/30T 170/175 mm
KedjaKMC X10KMC X10Shimano CN-HG54KMC X10KMC X10 NPBK
BromsarShimano GRX ST-RX400 160F/160RShimano GRX BR-RX400 160/140 mmShimano GRX RX400 160 mmShimano GRX RX400 160/140 mmShimano GRX BL-RX400/BR-RX400 160/160 mm
BaknavFormula RXC-142A Shimano HG 11s, 12x142 mmSHIMANO FH-TX505-8 32H CL M10x135mm QRShimano FH-RS470 28H CL TA 12x142mmFormula RX-142
FramnavFormula CL-712 12x100 mm TASHIMANO HB-TX505, 32H, CL, QRShimano HB-RS470 28H CL TA 12x100mmFormula RX-812
FälgarAlu, 700c (622x24), 28hWTB SX19 32HROSE G20 622 Fade R J-Blend, 28Stars J22GTWTB ST i21 TCS 2.0 32H
DäckSchwalbe G-One Allround Performance RaceGuard Addix, 40-622WTB Riddler Comp 45-622Continental Terra Trail 700x40CSchwalbe G-One Allround Performance RaceGuard Addix, 40-622WTB Riddler Comp 37-622
Vikt11 kg Small 10,8 kg 11,8 kg10,0 kg11,15 kg10,4 kg

För 20.000 finns det mycket mycket bättre för en billigare peng?
Cube NUROAD EX GRX400/610/822 1x12s B-D 1.399,00 € ≈ 15,239.74 SEK

Senast ändrad:
Köpråd Gravel
Hej!
Jag lånar också tråden lite då jag överväger att köpa en gravelcykel, hoppas det är ok.

Jag funderar på en Lapierre crosshill 7.0 eller 8.0.

Det är svårt att hitta info och tester online men vad jag kan se så är dom väldigt prisvärda.
Det vore guld om någon här har en och kan ge ett snabbt omdöme :)

Eller om någon har synpunkter ändå.

Diskussion om 2 delat vs singel kan vi skippa, mer ute efter helhetsbilden på cykel.

Jag vill ha en någorlunda komfortabel cykel men vill att den ska kännas sportig och rolig att cykla på.
LBS:en har tyvärr inte rätt storlek inne så kan inte prova.

Tack på förhand!
Mvh Pär

Köpråd Gravel
Hej!
Jag lånar också tråden lite då jag överväger att köpa en gravelcykel, hoppas det är ok.

Jag funderar på en Lapierre crosshill 7.0 eller 8.0.

Det är svårt att hitta info och tester online men vad jag kan se så är dom väldigt prisvärda.
Det vore guld om någon här har en och kan ge ett snabbt omdöme :)

Eller om någon har synpunkter ändå.

Diskussion om 2 delat vs singel kan vi skippa, mer ute efter helhetsbilden på cykel.

Jag vill ha en någorlunda komfortabel cykel men vill att den ska kännas sportig och rolig att cykla på.
LBS:en har tyvärr inte rätt storlek inne så kan inte prova.

Tack på förhand!
Mvh Pär

Det viktigaste är att geometrin passar för dig. Det står att den har aggressiv geometri, men när jag kollar på Geometry geeks tycker jag inte riktigt att det stämmer. För mig skulle de bli en aning för låga. Om de blir någorlunda komfortabla beror nog på hur rörlig du är.

Det är dyra cyklar. Vad baserar du ditt påstående att de är väldigt prisvärda? Jag kan inte bedöma om de är mer prisvärda än något annat. Min bild är att Lapierre i Frankrike är ett "fint" märke där du betalar för märket. Har du hittat några utländska priser att jämföra mot? Cykloteket är sällan billiga.

Köpråd Gravel
Det viktigaste är att geometrin passar för dig. Det står att den har aggressiv geometri, men när jag kollar på Geometry geeks tycker jag inte riktigt att det stämmer. För mig skulle de bli en aning för låga. Om de blir någorlunda komfortabla beror nog på hur rörlig du är.

Det är dyra cyklar. Vad baserar du ditt påstående att de är väldigt prisvärda? Jag kan inte bedöma om de är mer prisvärda än något annat. Min bild är att Lapierre i Frankrike är ett "fint" märke där du betalar för märket. Har du hittat några utländska priser att jämföra mot? Cykloteket är sällan billiga.
Hej Bele,

Tack för svar! Jag håller med om att geometrin ska passa, ska försöka spåra upp en L som jag kan prova.
Ska jämföra lite mer på geometry geeks också men behöver prova i första hand.

Att dom är prisvärda baserar jag på att jag tycker man får bra komponenter i jämförelse med andra märken i samma prisklass. Utifrån vad jag kunnat bedöma i alla fall.
Jag har inte tittat på några utländska priser och jämfört mot. Cykloteket är kanske inte billigast men kommer inte handla därifrån heller. Ville bara skicka med länk till cyklarna lite snabbt.

Mvh Pär

Köpråd Gravel
Blir en Trek Checkpoint SL5 AXS Gen3 för mig. Den har högre stack och kortare reach än tidigare generationer vilket i teorin låter bra, eftersom det borde innebära en mera upprätt sittställning. Kommer även skaffa 1 till uppsättning lättare hjul (1300-1500g) och däck för rena landsvägsturer.

Gå till din lokala LBS och kika på modellerna dom har, brukar oftast gå att få ett rätt schysst pris också 😃.
Blev det Trek:en? Hur känns den hittills? Något du saknar?

Köpråd Gravel
Hej!

Jag är också vilse i Gravel-djungeln så jag slänger in ett inlägg i tråden här jag med. Min budget är ca 18 000 men lägger gärna mindre. Jag tänker mig främst en cykel för träningsrundor mixat grus/landsväg, lite lättare touring 2-3 dagar och möjligen några Vätternrundor eller motsvarande på lite längre sikt. Det gör mig inget ifall de blir lite långsammare på graveln än vad de skulle blivit på en vägracer.

Idag äger jag en Nishiki Rush (https://nishiki.se/gravel/alla/rush-pg-2504), som jag är nöjd med med undantag för att den saknar bockstyre. Gillat 1x på den, men lutar nu mer mot 2x för en toppväxel med högre utväxling.

Jag har sållat fram 4 cyklar i olika prisklasser jag väljer mellan. Vilken anser ni vara det bästa köpet?
Hur tänker ni kring de olika cyklarnas ramgeometri?
Hur resonerar ni kring CUES, GRX 400 respektive 600-komponenter?
Något det känns som att jag missar, eller någon annan cykel ni tänker att jag borde överväga?

https://www.canyon.com/sv-se/landsv.../4164.html?dwvar_4164_pv_rahmenfarbe=R138_P01
Canyon Endurance Allroad - 12kkr, billigast. CUES-komponenter, 2x10.

https://www.xxl.se/white-gx-ltd-sage-25-gruscykel-unisex-gron/p/1228506_1_Style
White GX LTD Sage - 14kkr. Klassiskt budgetråd. GRX 400-komponenter, 2x10. Ful färg.

https://www.cykelkraft.se/gravel-bi...utm_campaign=email_campaign_SE_2508015&ref=hr
Made Ilex Black - 17kkr. Wildcard. 1x11, GRX 600- och 800-komponenter.

https://www.lannasport.se/sv/articles/2.3777.280011/nishiki-gravel-master-herr
Nishiki Gravel Master - 18,6kkr. Dyrast. Men snygg retro-design, coolt med ram gjord av stålrör. Gillar verkligen estetiken. GRX 400-komponenter, 2x10.

Erik Hjalmarsson, särskilt intresserad av vad du tycker och tänker! Du och dina tabeller ger ett väldigt påläst intryck, stort tack för tiden du lagt ned på dem för oss nykomlingar

Köpråd Gravel
Hur resonerar ni kring CUES, GRX 400 respektive 600-komponenter?
CUES<GRX400<GRX600<GRX800

CUES
+Slitstarka Linkglide
+Lägre Pris
-Högre Vikt/Tyngre
Inga tätstegade kasetter. Större skillnad/hopp mellan växlarna. Kadensen kan behöva korrigeras/anpassas något för att bibehålla en given hastighet, till exempel i klunga.

Tillgängliga kasetter är Shimano CS-LG300-10 11-39T (11-13-15-17-20-23-26-30-34-39T)/11-48T (11-13-15-17-20-23-28-34-41-48T). SunRace U-series compatible with Cues & Linkglide CSUS300 EA5 11-50T & CSUS400 TA3 11-43T
Bicycle Gear Calculator ROSE BLEND ROAD 46/32 & 11-39T
BGC Rose Blend Road.webp

Svar i tråden 'Den officiella Canyon-tråden'

Svar i tråden 'Köpråd gruscykel ~12 tkr'

Svar i tråden 'Köpråd gruscykel ~12 tkr'

Svar i tråden 'Köpråd, racer'

Svar i tråden 'Köpångest - Dåligt-väder-pendlare + äventyrshoj'

Nishiki Rushens SunRace CSMZ600 WA1 11-51T saknar specifikation på tänder på de olika växlarna. Men jag har svårt att tro att den är tätare. Så CUES kasett borde funka för dig om du inte är missnöjd med tätheten idag.
! Clutch på RD-U6000 som sitter på CUBE NUROAD PRO, men inte på RD-U6020-10 som sitter på Canyon Endurace AllRoad & ROSE Blend Road

Erfarenhet av CUES
Jag har kört 1x cues några dagar nu på en gravel. Jag tycker att det fungerar som grx400 och tiagra. Lite dålig feedback i reglaget när man växlar ner dock. Jag vill gärna ha ett klick.

GRX
Fler tätstegade alternativ. Inte lika stora steg/hopp mellan växlarna. Större chans att en av växlarna är lagom för optimal kadens för en given hastighet, till exempel i klunga.
White GX LTD Shimano GRX FC-RX600 46/30T Shimano Tiagra CS-HG500-10, 11-34T (11-13-15-17-19-21-23-26-30-34T)
BGC White GX LTD.webp
+Lägre Vikt
Rose Blend Gravel GRX400 2x10s 10,0kg
Rose Blend Road CUES 2x10s 10,3kg
CUBE NUROAD EX GRX400/600/800 1x12s 10,1kg
CUBE NUROAD PRO CUES 1x11s 10,9kg
+Clutch
-Högre Pris

någon annan cykel ni tänker att jag borde överväga?
Rose Blend Gravel GRX400 15 577,10 kr

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp