Maurten/Enervit/Umara släng er i väggen! Här kommer Eldorados Müslibar!

Eller tidigare nämnda strösocker 50/50 fruktos glukos.

Att 1;0.8 ratiot skulle vara myckrt bättre än 1:1 kan man diskutera rätt länge.

Att Strasser gick hårt in på colan och snickers hade mest med tillgänglighet att göra. Det var typ det som fanns på mackarna, i kombination med 7 days croissanter 😂

På hans senare TCR deltaganden har han medvetet försökt ändra kosten något i möjligaste mån. I slutändan blir man ändå rätt begränsad om det ska gå snabbt och vara tillgängligt.
I händelse att det anknöt till mitt tidigare omnämnande av Strasser menade jag förstås inte att han valde Snickers för att han ansåg att det var den idealiska näringen. På den tiden han körde all inclusive-cykling (typ RAAM) höll han sig ju till rent flytande "föda". Min poäng var mer att det går rätt skapligt att ta sig fram på Snickers också om det är vad som står till buds. Däremot har jag för mig att jag läst att det var lite av en medveten strategi med mkt Snickers då han visste att han tålde det och det ärr något som går att få tag i nästan överallt. D.v.s. han körde på det han visste funkade för att eliminera risk för strul. Att han sen justerar vartefter han blir mer rutinerad på self supported-lopp är ju rätt rimligt.

Med strösocker och vanligt salt löser sig allt. Billigt och enkelt och minst sämst för tänderna (sa min tandläkare).

Maltodextrin/Fruktos 80/20% typ?
Nah 1:0.8 är väl standard?

Jag blandar ut strösocker med dextros, från 1:1 till typ 1:0.8. Malto hade nog varit bättre men jag köpte på mig 2.5kg dextros så får göra slut på det!
1748895245465.webp

1748895842370.webp

Senast ändrad:
För dom som har ett arbete och inte cyklar bambino(inget krav) nu när wigglekranen stängt.

Jag testade deras gel och den där är bra. Påminner om High5.
Trots att jag kokar egen gel och bakar flapjacks är det ibland praktiskt med kommersiella prylar.

Mer än en gång dessutom!

Men inte för många. Makt(kakor) åt folket!

Eller tidigare nämnda strösocker 50/50 fruktos glukos.

Att 1;0.8 ratiot skulle vara myckrt bättre än 1:1 kan man diskutera rätt länge.

Att Strasser gick hårt in på colan och snickers hade mest med tillgänglighet att göra. Det var typ det som fanns på mackarna, i kombination med 7 days croissanter 😂

På hans senare TCR deltaganden har han medvetet försökt ändra kosten något i möjligaste mån. I slutändan blir man ändå rätt begränsad om det ska gå snabbt och vara tillgängligt.
Man kan slänga i en andel malto om man vill få det mindre sött. Men oftast kör jag med vanligt strösocker, känns enklast. Tycker för övrigt socker t löser sig lätt, malto tar väl lite längre tid upplever jag?

Bulk Complete Hydration Drink kostar nu 324 kr för 5 kg men valet är fritt, strösocker is the shit.

(Angående Complete Hydration Drink så rekommenderar jag dock skogsbär och inte apelsin)

Tidigare körde jag med High 5 energy drink vilken jag gillar bättre rent smakmässigt men som blivit löjligt dyr.

Man kan slänga i en andel malto om man vill få det mindre sött. Men oftast kör jag med vanligt strösocker, känns enklast. Tycker för övrigt socker t löser sig lätt, malto tar väl lite längre tid upplever jag?
Ja relativt lätt, men ska man fläska på och blanda nära 1:1 vatten/socker brukar jag koka det som en sockerlag.

Har väl kommit fram till att det är ganska äckligt med gel och socker i allmänhet så jag brukar blanda så starkt det går, kör det sen i mjuka flaskor som en jättegel(125ml Vatten och 125gram socker/dextros/malto).

Ja relativt lätt, men ska man fläska på och blanda nära 1:1 vatten/socker brukar jag koka det som en sockerlag.

Har väl kommit fram till att det är ganska äckligt med gel och socker i allmänhet så jag brukar blanda så starkt det går, kör det sen i mjuka flaskor som en jättegel(125ml Vatten och 125gram socker/dextros/malto).
Jag kör samma för längre turer fast ~2:1, strösocker:vatten.
Det blir så man rynkar på näsan av smaken men det är ett bra sätt att få med sig över 300g socker (jag har en 500ml soft flask). Har inte testat att maximera sockret i en sådan flaska men tror 400g socker skulle gå.

Det blir så man rynkar på näsan av smaken men det är ett bra sätt att få med sig över 300g socker (jag har en 500ml soft flask). Har inte testat att maximera sockret i en sådan flaska men tror 400g socker skulle gå.
Jag har inte testat så starkt, men det jag läste mig till var att det kunde börja kristallisera igen över 1:1. Men inget du haft problem med?

Ja så starkt eller 2:1 som föreslås då är det lite svårlöst såklart. Men säg 15-20 % är väl hyfsat lättlöst och det är väl ändå starkare än "klassisk" sportdryck.

Jar för mig att Eldorados bars lätt ger mig en torr irritationshosta?!

Tycker däremot att Flap Jack funkar. Tror min lokala ICA-langare brukar ta 21 pengar för två st 80-grammare. Tror salted caramel är godast om jag inte missminner mig...

Tycker däremot att Flap Jack funkar. Tror min lokala ICA-langare brukar ta 21 pengar för två st 80-grammare. Tror salted caramel är godast om jag inte missminner mig...
Priset varierar mellan 10-17/stk för flappisar. Köpte två lådor på Matsmart för liten peng.
Bäst är abrikos o mandel IMHO. Smakar massipan och det ska ju vara bäst av allt i detta samband 😋

Nu har jag testat de nya (för mig) smakerna Havre & Nötter samt Jordgubb (med yoghurtöverdrag).

Havre & Nötter är en lite mer vuxen och neutral smak och har minst mängd kolhydrater (15 g per bar). Men den är absolut inte torr bara för att den saknar överdrag i choklad/yogurt! Perfekt att varva med när man tröttnat på någon av de andra. Fortfarande mjuk som sagt, men lite mer fras i den såklart. Smakar sött och gott ändå.

Jordgubb (med yoghurt) smaker precis som det där naturgodiset i lösvikt med yoghurtöverdrag. Denna hade 17 g kolisar per bar. Riktigt nice!

Choklad (legenden, vapendragaren) smakar inte direkt marabou utan mer sån choklad man köper för att ha i bakverk. Lite mörkare smak än vanlig mjölkchoklad alltså. Lite oboykänsla faktiskt. Gifter sig bra med müsliblandningen och har också flest kolisar per bar, hela 18 g! KPK (kolhydrater per krona) är tyvärr slarvigt räknat på jordgubbssmaken i trådstarten. Välj choklad istället om ni vill få ut maximalt från era 25 grams bars.

Hur reagerar magen på denna dryck/gel?

Kör flapjacks
48 g kolisar per kaka (80g)

Slå det😀
och en jävla massa kalorier och fett som sätter stress på mag-tarmsystemet.
Flapjacks är helt okej som energikälla på lugnare längre turer men ska man ligga och trycka på så hög effekt som möjligt är de rätt värdelösa. Inget för tävling direkt.

Måste testa Flap Jacks nu när det dykt upp i tråden. Kanske får bli en premiumvariant man lyxar till det med ibland. Jag tryckte precis 3 bars till sen frukost för att göra smaktestet här ovan (eller bara för att jag glömde köpa frukost igår, vem vet). Har inte hostat ännu iallafall.

och en jävla massa kalorier och fett som sätter stress på mag-tarmsystemet.
Flapjacks är helt okej som energikälla på lugnare längre turer men ska man ligga och trycka på så hög effekt som möjligt är de rätt värdelösa. Inget för tävling direkt.
För tävling kan man väl ändå lyxa till det med riktiga bars/gels efter smak och tycke. Det är väl just vid vanliga turer och träning som jag tycker det blir dyrt i längden att trycka en 3+ bars/gels för 40-50 kr styck och göra detta 4-5 dagar i veckan. Det är där Eldorado, Flap Jacks och maktkakor kommer in!

Priset varierar mellan 10-17/stk för flappisar. Köpte två lådor på Matsmart för liten peng.
Bäst är abrikos o mandel IMHO. Smakar massipan och det ska ju vara bäst av allt i detta samband 😋
Hade varit intressant att göra en boll/längd marsipan och ta med sig på tur. Lätt att bita/knoppa av och stoppa i sig lite lätt då och då. Så slipper man äta så mycket på en och samma gång. Samt att det är riktigt riktigt gott.

Hade varit intressant att göra en boll/längd marsipan och ta med sig på tur. Lätt att bita/knoppa av och stoppa i sig lite lätt då och då. Så slipper man äta så mycket på en och samma gång. Samt att det är riktigt riktigt gott.
Jag körde på marsipan och mandelmassa ett tag, billigt, energitätt och gott. Tyvärr tenderade jag att få små smulor som satte sig i tänderna och efter att ha andats in dem ett par gånger med hostanfall som resultat så gav jag upp.

Bra tråd ändå! Strösocker och eldorado-bars. Kanske mandelmassa. Finns det fler alternativa lösningar på näringsintag i flytande och/eller fast form som kan intas per os?
Jag brukar hälla bordssalt i handen och ta några doser om jag stannar på restaurang, är det bra eller?

Bra tråd ändå! Strösocker och eldorado-bars. Kanske mandelmassa. Finns det fler alternativa lösningar på näringsintag i flytande och/eller fast form som kan intas per os?
Jag brukar hälla bordssalt i handen och ta några doser om jag stannar på restaurang, är det bra eller?
Sirap.

Honung. Vill man inte köpa den flytande sämre varan kan den röras i lite vatten till rätt konsistens.

Tillbaka
Topp