Slutet på cykelboomen (¡Ragnarok ha llegado!)

Hade en gammal chef som en gång sade ”det enda jag vet om marknadsföring är att minst 50% av pengarna jag lägger på det är pengar i sjön”. Detta var innan det fanns en relativt pålitlig mätbarhet.

Det där är ett gammalt klassiskt citat inom marknadsföring som tillskrivs en John Wanamaker. Men vad är det för relativt pålitlig mätbarhet du menar?

Ja, om man tittar på Movistar så verkar ju inte Canyon-cyklar så jättebra. Men det kanske inte behövs resultat för att få spanjorerna att vilja ha cyklarna.
Undrar om Ferguson hänger på happy, blev förbannad och drog till med en etappseger i Tour of Britain idag?
1749311879202.webp

Det där är ett gammalt klassiskt citat inom marknadsföring som tillskrivs en John Wanamaker. Men vad är det för relativt pålitlig mätbarhet du menar?
Typ klick på betalbanners som konverteras till köp. Men ändock rätt rudimentärt. I kategorin ”branding” känns det desto svårare.

Bäst i tyska tidningar, den såg man inte komma! Engelska märken får alltid bra betyg av engelska sidor...
Det är skillnad på åtminstone de tester Tour gör jmf med de recensioner som kallas tester på engelska sidor liksom i engelska tidskrifter.
Finns det öht ngn engelskspråkig publikation som publicerar verkliga tester av cyklar?

Typ klick på betalbanners som konverteras till köp. Men ändock rätt rudimentärt. I kategorin ”branding” känns det desto svårare.
Är väl jag som är gammeldags, alternativt att betalbanner har en vidare definition än jag tror. Jag tror dock aldrig att jag köpt något genom att klicka på en sån.

Det intressanta blir väl att se hur det går för de som gjort en nystart. Kona osv. Att Canyon har kvalitetsproblem och att bikesters ägare är idiot definierar inte cykelindustrin. Även Wiggle/CRC verkade från utsidan helt snurriga.
EDIT. Då tänker jag på gamla bikester och dess högt belånande ägare.

Är väl jag som är gammeldags, alternativt att betalbanner har en vidare definition än jag tror. Jag tror dock aldrig att jag köpt något genom att klicka på en sån.
Med hjälp av cookies så spåras det automatisk att du köpt något som dök upp på en banner för 3 veckor sedan. Även om du fick bannern på datorn och sökte upp varan själv på mobilen ute vid sommarstället.

Med hjälp av cookies så spåras det automatisk att du köpt något som dök upp på en banner för 3 veckor sedan. Även om du fick bannern på datorn och sökte upp varan själv på mobilen ute vid sommarstället.
Då undrar jag om inte värdet av banners överskattas för min del i form av att det råkat funnits en banner som jag förmodligen inte ens sätt som rekommenderat det jag köpt för att jag slitit ut ett exemplar och köpte ett nytt, inte sällan på samma ställe som förra gången.

Svårt att hitta en tråd som passar men här har i alla fall synpunkter framförts kring hur utvecklingen lett till tyngre cyklar. Såg denna artikel om vad cyklarna väger som de cyklar med i EDR, Nicolaien känns totalt Bananaz.
Utförs verkar det mest vara en fördel med lite vikt. Förra året vann Johan Widén DH-SM i Vallåsen på en Canyon Strive:ON. Styrenheten utplockad men batteriet satt kvar, gissningsvis för att behålla lite vikt.

Utförs verkar det mest vara en fördel med lite vikt. Förra året vann Johan Widén DH-SM i Vallåsen på en Canyon Strive:ON. Styrenheten utplockad men batteriet satt kvar, gissningsvis för att behålla lite vikt.
Så det behövs även en regel om maxvikt istf enbart minivikt?
Och hur gör man då med en riktigt tung cyklist?

Näste SM-vinnare? (I annan tröja förstås)
Fat-Cyclist.jpg

de ska ju cykla upp...eller knuffa

väldigt vad det skiljer. Delvis pga inserts verkar det som.
Jävla tomtar som gissar fel på 2kg för övrigt.

DH casing... Jag som precis köpt enduro casing. Det är kanske mest Schwalbe som skiljer på det eller kör alla det istället för enduro?

Så det behövs även en regel om maxvikt istf enbart minivikt?
Och hur gör man då med en riktigt tung cyklist?

Näste SM-vinnare? (I annan tröja förstås)
Fat-Cyclist.jpg
Låter rimligt. :ROFLMAO:

Men för att försöka förstå det hela. Eftersom "fjädringen" fungerar bättre på eMTB än vanliga hojar får man förmoda att det är relationen mellan fjädrad och ofjädrad vikt man är ute efter. Om nu hjulen råkar vara tunga så är det fördelaktigt att även ramen/övriga cykeln är det oxå för att inte sumpa den relationen och få till ett bättre fjädreri?

De kanske inte bryr sig så mkt om vikten om det nu inte är så avgörande i den här disciplinen?
Nja, lite som youtube-privateer som inte visste att han hade token i när han åkte till Portugal för att får gaffeln inställd av FOX egna tekniker. Det finns lite kvar till Gunde Svan när man inte ens väger grejorna.

Tydligen har man vägt med verktyg osv så med DH casing och insert så är det inte så långt till 18kg.

EDIT. Ja, fjädringen funkar bättre med mer vikt men kanske inte så kul att trampa upp på 25Kg i alla fall. DH cyklar väger inte heller hur mycket som helst så det verkar gå att cykla i alla fall.
Gör kanske ont att vå 30kg i skallen också.

Låter rimligt. :ROFLMAO:

Men för att försöka förstå det hela. Eftersom "fjädringen" fungerar bättre på eMTB än vanliga hojar får man förmoda att det är relationen mellan fjädrad och ofjädrad vikt man är ute efter. Om nu hjulen råkar vara tunga så är det fördelaktigt att även ramen/övriga cykeln är det oxå för att inte sumpa den relationen och få till ett bättre fjädreri?

Det finns en mer sofistikerad metod att lägga till vikt på en fordon: en tuned mass damper. Pinkbike försökte göra en blind studie och märkte ingen stor effekt:

Eftersom "fjädringen" fungerar bättre på eMTB än vanliga hojar ...
Vart kommer den uppgiften ifrån?
Det efterföljande resonemanget köper jag i att det bör finnas en balans i cykeln och dess viktfördelning.

Men om dämpare och gafflar generellt fungerar bättre på eMTB så beror det kanske på att det är lättare att få dämpningsenheten att fungera som önskat för en relativt högre vikt (cykel och/eller cyklist)?
Jag vet inte själv, jag bara gissar samtidigt som jag tycker det är en intressant frågeställning.

Själv har jag fått uppfattningen att det exempelvis är många lättare cyklister som uppger att Rockshox gafflar med Charger2 inte går att få tillräckligt plush i övre delen av slaget när de kör över rotmattor och annat småstök.
Fox har jag för mig tillverkar eMTB-specifika gafflar med kraftigare gaffelrör, t.ex. deras Fox38 för eMTB ska ha samma dämparenhet som sitter i motsvarande Fox36 icke eMTB-anpassad. Det tycker jag borde tala för att Fox skulle fungera sämre på eMTB om något.
Svårt att dra några ytterligare växlar kring om det är svårare att tillverka dämparenheter för "lättare personer". Men hur är det med barncyklar och huruvida gafflar och dämpare är väl avvägda på såna lite mer avancerade cyklar som Vpace Moritz, Propain Yuma eller Mondrakers F-Trick och allt vad som finns.
DH casing... Jag som precis köpt enduro casing. Det är kanske mest Schwalbe som skiljer på det eller kör alla det istället för enduro?
De flesta i enduro och downhill kör på fetaste casing, även bland tjejerna. Inserts kom väl till för att nån såg att däcktillverkarna inte hängde med och utvecklade däcken enligt behov? Sen nåt år så börjar inserts försvinna mer och mer. Pinkbike gjorde ju en liten kundundersökning i helgen kring frågan som faktiskt var lite intressant.

Angående att hög vikt kan löna sig när det går utför så är ju Orbeas nya Rallon intressant. Jag vet inte vad man ska kalla den här enheten men den går ju att konfigurera utifrån vilken slaglängd man vill ha, och hur mycket extra vikt man vill ha.

1749491226878.webp

Lite snyggare än Santa Cruz lösning åt Jackson Goldstone...
1749491582410.webp

Det efterföljande resonemanget köper jag i att det bör finnas en balans i cykeln och dess viktfördelning.

Men om dämpare och gafflar generellt fungerar bättre på eMTB så beror det kanske på att det är lättare att få dämpningsenheten att fungera som önskat för en relativt högre vikt (cykel och/eller cyklist)?
Jag vet inte själv, jag bara gissar samtidigt som jag tycker det är en intressant frågeställning.

Själv har jag fått uppfattningen att det exempelvis är många lättare cyklister som uppger att Rockshox gafflar med Charger2 inte går att få tillräckligt plush i övre delen av slaget när de kör över rotmattor och annat småstök.
Fox har jag för mig tillverkar eMTB-specifika gafflar med kraftigare gaffelrör, t.ex. deras Fox38 för eMTB ska ha samma dämparenhet som sitter i motsvarande Fox36 icke eMTB-anpassad. Det tycker jag borde tala för att Fox skulle fungera sämre på eMTB om något.
Svårt att dra några ytterligare växlar kring om det är svårare att tillverka dämparenheter för "lättare personer". Men hur är det med barncyklar och huruvida gafflar och dämpare är väl avvägda på såna lite mer avancerade cyklar som Vpace Moritz, Propain Yuma eller Mondrakers F-Trick och allt vad som finns.

De flesta i enduro och downhill kör på fetaste casing, även bland tjejerna. Inserts kom väl till för att nån såg att däcktillverkarna inte hängde med och utvecklade däcken enligt behov? Sen nåt år så börjar inserts försvinna mer och mer. Pinkbike gjorde ju en liten kundundersökning i helgen kring frågan som faktiskt var lite intressant.

Angående att hög vikt kan löna sig när det går utför så är ju Orbeas nya Rallon intressant. Jag vet inte vad man ska kalla den här enheten men den går ju att konfigurera utifrån vilken slaglängd man vill ha, och hur mycket extra vikt man vill ha.

Visa bilaga 773672
Visa bilaga 773679
Kanske borde testat super DH då. Super gravity var rätt nice jämfört med trail däck.

Det finns diverse artiklar om att tyngre cyklar är bättre för dämpningen men jag kan inte förklara det. Oklart om det hjälper att vara tung själv. Inget jag märkt i alla fall.

Att rotmattor är svårt att få till borde vara pga att returen blir långsam på lågt tryck. Ska vad jag förstå gå att tuna om med shimsstacken. Eller i bästa fall med mer negativ volym.

Hade en gammal chef som en gång sade ”det enda jag vet om marknadsföring är att minst 50% av pengarna jag lägger på det är pengar i sjön”. Detta var innan det fanns en relativt pålitlig mätbarhet.
Det ursprungliga talesättet är nog "Hälften av pengarna på marknadsföring är alltid bortkastade. Problemet är att veta vilken halva".

Visa bilaga 773672
Visa bilaga 773679
Nu var det ett tag sedan jag pluggade maxwell o andra anordningar men visst är relationen ofjädrad och fjädrad massa viktig. Om den ofjädrade vikten (hjulen) väger mycket finns det en tröghet i systemet och accelerationen i fjädringsvägen riskerar att försämras. Det kan kompenseras med större fjädringskomponenter men i korthet påverkar massan i hjulen den övriga cykeln.

Om man tänker extremfallen.
Hjulen väger 1 gram. Då kan de röra sig fritt i fjädringsvägen utan någon som helst påverkan på den övriga cykeln.
Om hjulen väger mer än cykeln i övrigt så kommer allt röra på sig kraftigt.

Om man ser de där vikterna som lagts till, "weighted bottom bracket", så tror jag det får dubbla fördelar. Dels bättre relation fjädrad/ofjädrad vikt men också en lägre tyngdpunkt. Kanske är det sistnämnda den största anledningen? På samma sätt känns ofta en eMTB ganska stabil eftersom motorn sitter lång ner och tyngdpunkten på batteriet är trots allt ganska långt ner det oxå.

Verkar vara en del kunder som nappade på deras flash sale som hamnat i kläm. Riktigt ruttet av YT.

"YT ran a 50% flash sale to do a cash grab from customers in full knowledge they were going to declare insolvency. See email I received from them today below. All the while, their website remains operational and taking new orders.

I, alongside 2 other friends, ordered bikes 25-Jun-25 during what appeared to be a flash 50% sale. Most bikes in all sizes went out of stock within 24 hours. My confirmation email stated the bike would be ready for collection at their Guildford, UK store within 12 working days e.g. 11-Jul. I called the Guildford, UK store 11-Jul and they confirmed my bike was due to be shipped and arrive at the Guildford store this week ready for collection.

I subsequently received the following email today:

"Hello Young Talent,

We regret to inform you that, due to ongoing insolvency proceedings, your order 1026296 has been put on hold. As your payment was received before the proceedings officially began, it is legally considered part of the insolvency estate.

At this stage, we are unable to issue refunds or provide further details about the status of your payment. We understand how frustrating and disappointing this situation is, especially without a clear resolution.

If you wish to explore your options, we recommend reaching out to your payment provider to inquire about potential next steps.

We truly regret that we cannot offer you a better solution at the moment, and we’re very sorry for the inconvenience this has caused.

Thank you again for your patience and understanding.

Sincerely,
Your YT Industries Team"

Verkar vara en del kunder som nappade på deras flash sale som hamnat i kläm. Riktigt ruttet av YT.

"YT ran a 50% flash sale to do a cash grab from customers in full knowledge they were going to declare insolvency. See email I received from them today below. All the while, their website remains operational and taking new orders.

I, alongside 2 other friends, ordered bikes 25-Jun-25 during what appeared to be a flash 50% sale. Most bikes in all sizes went out of stock within 24 hours. My confirmation email stated the bike would be ready for collection at their Guildford, UK store within 12 working days e.g. 11-Jul. I called the Guildford, UK store 11-Jul and they confirmed my bike was due to be shipped and arrive at the Guildford store this week ready for collection.

"Hello Young Talent,

We regret to inform you that, due to ongoing insolvency proceedings, your order 1026296 has been put on hold. As your payment was received before the proceedings officially began, it is legally considered part of the insolvency estate.

At this stage, we are unable to issue refunds or provide further details about the status of your payment. We understand how frustrating and disappointing this situation is, especially without a clear resolution.

If you wish to explore your options, we recommend reaching out to your payment provider to inquire about potential next steps.

We truly regret that we cannot offer you a better solution at the moment, and we’re very sorry for the inconvenience this has caused.

Sincerely,
Your YT Industries Team"
Ruttet, på riktigt.

...varför jag förordar att handlar med Klarna eller liknande betallösningar.
Räcker med kreditkort, dvs riktigt kreditkort (inte bank/debetkort), för att vara skyddad.

F.ö. riktigt svinigt, inte bara mot kunder utan även kreditgivare och betallösningsleverantörer som nu får ta smällen. Om de klarar sig igenom rekonstruktionen är det bara att hoppas folk kommer ihåg vilka svin de är och inte handlar av dem mer!

Senast ändrad:
Räcker med kreditkort, dvs riktigt kreditkort (inte bank/debetkort), för att vara skyddad.

F.ö. riktigt svinigt, inte bara mot kunder utan även kreditgivare och betallösningsleverantörer som nu får ta smällen. Om de klarar sig igenom rekonstruktionen är det bara att hoppas folk kommer ihåg vilka svin de är och inte handlar av dem mer!
Stackars kreditgivare som tagit en risk, och tagit betalt därefter!

Edit: Kunderna är det definitivt synd om på riktigt.

"Hello Young Talent,

Sincerely,
Your YT Industries Team"
Det går fortfarande att beställa från hemsidan :/ och jag hittar ingen information om konkursen på YT vilket är skumt och riktigt ruttet om de fortfarande avser att emot beställningar fast de är under rekonstruktion. https://www.yt-industries.com/

Jag pratade precis med Handelsbanken har du samma sydd med debitkort.

Såg på sociala medier att dom skyller på ”tuff konkurrens” men det är väl exakt samma sak som dom har gjort och profiterat på.

Matchar ungefär min nedgång av försäljningen på Köp & Sälj, ligger också runt -43% YOY. Inköpen har inte sjunkit i kostnad men färre och dyrare, så omsättningen är densamma bara intäkterna som minskat.
Eller hur?! Man trodde kanske att begagnatmarknaden skulle vara mer intressant när pengarna tryter, men jag har slutat hoppas på att få sålt grejer.

Det har ju tvärt omöjligt att sälja något sedan i höstas.

Eller hur?! Man trodde kanske att begagnatmarknaden skulle vara mer intressant när pengarna tryter, men jag har slutat hoppas på att få sålt grejer.

Det har ju tvärt omöjligt att sälja något sedan i höstas.
Det är nog möjligt att sälja begagnat men inte möjligt att ta ut de priser som man vant sig vid för några år sedan.

Tillbaka
Topp