Vart kommer den uppgiften ifrån?
Det efterföljande resonemanget köper jag i att det bör finnas en balans i cykeln och dess viktfördelning.
Men om dämpare och gafflar generellt fungerar bättre på eMTB så beror det kanske på att det är lättare att få dämpningsenheten att fungera som önskat för en relativt högre vikt (cykel och/eller cyklist)?
Jag vet inte själv, jag bara gissar samtidigt som jag tycker det är en intressant frågeställning.
Själv har jag fått uppfattningen att det exempelvis är många lättare cyklister som uppger att Rockshox gafflar med Charger2 inte går att få tillräckligt plush i övre delen av slaget när de kör över rotmattor och annat småstök.
Fox har jag för mig tillverkar eMTB-specifika gafflar med kraftigare gaffelrör, t.ex. deras Fox38 för eMTB ska ha samma dämparenhet som sitter i motsvarande Fox36 icke eMTB-anpassad. Det tycker jag borde tala för att Fox skulle fungera sämre på eMTB om något.
Svårt att dra några ytterligare växlar kring om det är svårare att tillverka dämparenheter för "lättare personer". Men hur är det med barncyklar och huruvida gafflar och dämpare är väl avvägda på såna lite mer avancerade cyklar som Vpace Moritz, Propain Yuma eller Mondrakers F-Trick och allt vad som finns.
De flesta i enduro och downhill kör på fetaste casing, även bland tjejerna. Inserts kom väl till för att nån såg att däcktillverkarna inte hängde med och utvecklade däcken enligt behov? Sen nåt år så börjar inserts försvinna mer och mer. Pinkbike gjorde ju en liten kundundersökning i helgen kring frågan som faktiskt var lite intressant.
Angående att hög vikt kan löna sig när det går utför så är ju Orbeas nya Rallon intressant. Jag vet inte vad man ska kalla den här enheten men den går ju att konfigurera utifrån vilken slaglängd man vill ha, och hur mycket extra vikt man vill ha.
Visa bilaga 773672
Lite snyggare än Santa Cruz lösning åt Jackson Goldstone...
Visa bilaga 773679