Köpråd/guide kolfiberhjul

De har en viktbegränsning på endast 90kg, vilket borde betyda att de kan vara både ömtåliga och riskera att ge onödigt svampiga (pga flex) hjul, kan till åtminstone viss del motverkas om man väljer 28 eller 32 ekrar.
Även om ingen av dessa nackdelar(?) medför några problem i praktiken för dig, bör de inte ignoreras eller sopas under mattan

Hur breda däck har du?
En fälg brukar kunna flexa MAX ~1-2 mm (sedan tappar ekrarna tappar spänningen helt)

EiE är en av flera tillverkare av riktigt bra fälgar, jag har själv sedan ~5år MTB-hjul med EiE-fälgar.

Men även de fälgarna har en viktbegränsning på 90kg, trots att de är (lite) tyngre än LB-fälgarna ovan. De är dessutom hookless, vilket begränsar däckvalet åtminstone för den noggranne.
Men precis som jag skrev ovan:
Även om ingen av dessa nackdelar(?) medför några problem i praktiken för dig, bör de inte ignoreras eller sopas under mattan.
Ja, 28h är givet, ivf för mig.
Men som du säger är ju det lite material och gravel kan vara stökigt bitvis med stenar som smäller i hjul och ram.

Sen kan jag fundera över varför DTs sp nav är 3x fram och 2x bak, det är ju inget snyggt.

Senast ändrad:
Själv ville jag testa låg fälg senast för att ev få ett mindre styft hjul till gravel .
När jag varit svinnöjd med eie hjul till mtb innan blev det därifrån .
Med en mtb fälg och deras "egna" nav som inte fanns på hemsidan men som säljaren föreslog slutade det på 1049gram 1 gram mindre än spec ;)
Dom där ser najs ut, kan man köpa lösa fälgar?

Tydligen har jag beställt ett 15*100 28h nav, den modell jag vill ha finns bara som 24h, osäker om jag vill ha 24h fram..
Har du en gaffel med 15mm TA?
Det vanligaste är ju 12mm och det finns adaptrar, tex denna för drygt 110 SEK

Varför ska jag köpa kolfiberhjul till min Trek Domane SL6? Tycker det ser konstigt ut med höga fälgar. Vad fick er att byta från alu till kol?

Varför ska jag köpa kolfiberhjul till min Trek Domane SL6? Tycker det ser konstigt ut med höga fälgar. Vad fick er att byta från alu till kol?

Man behöver inte byta till höga kolfiberhjul. Jag bytte till riktigt lätta, 27 mm breda kolfiberhjul:

2024-08-31-11-59-55-775.jpg

Marginal gains. Roligare känsla (pga lägre vikt och styvare) och snyggare utseende är objektivt för mig, någon prestandaförbättring är ärligt talat inte säkert att man kan mäta.

Om du tycker det ser konstigt ut är det ju bara att låta bli. Man ska våga stå/gå för vad man känner och inte bry sig så mycket om konventionerna.

Lånar tråden lite. Jag har en Wilier Triestina GTR Disc Ultergra jag funderar på att uppgradera med kolfiberhjul. Har kikat runt ett tag och inser att jag sällan ser rätt axel på de jag kikar på jämfört med specen på hojen.
Cykeln har
12X125 FRONT - 12X171 REAR
Är det ett måste för hjulen eller är det någon standard jag missat?

Hej (igen)

Laddar lite inför BF och kollar på hjul.
Jag är tung (105kg) men alla ska klara min vikt enligt tillverkaren.
på vissa kan man välja 36 eller 54 ratchet. Vad innebär det och hur påverkar det hjulen? Verkar inte vara någon prisskillnad.
Nu har jag kikat på 45/50mm djupa men jag bort där det är backigt och det är min största utmaning pga min vikt (och klena ben). Jag skulle också kunna gå på 38 eller 40 eller liknande. Jag tänker också köra typ halvvättern på dessa. Hur bör man tänka kring höjd?
Idag har jag Shimano RS171 på cykeln.

En sammanställning jag gjorde snabbt, får gärna ett kritiskt öga på den och kanske ytterligare förslag eller varningar :)

Länkar i samma ordning som bilden:

hjul.JPG

Hej (igen)

Laddar lite inför BF och kollar på hjul.
Jag är tung (105kg) men alla ska klara min vikt enligt tillverkaren.
på vissa kan man välja 36 eller 54 ratchet. Vad innebär det och hur påverkar det hjulen? Verkar inte vara någon prisskillnad.
Nu har jag kikat på 45/50mm djupa men jag bort där det är backigt och det är min största utmaning pga min vikt (och klena ben). Jag skulle också kunna gå på 38 eller 40 eller liknande. Jag tänker också köra typ halvvättern på dessa. Hur bör man tänka kring höjd?
Idag har jag Shimano RS171 på cykeln.

En sammanställning jag gjorde snabbt, får gärna ett kritiskt öga på den och kanske ytterligare förslag eller varningar :)

Länkar i samma ordning som bilden:

Visa bilaga 738197

Jag kan inget om de specifika hjulen men skulle säga att du kan köpa hjul baserat på dina styrkor snarare än svagheter. Väger du 105 kg kommer du aldrig vara snabbast upp för en backe oavsett, men kanske stark på plattmark. En 50-kiloscyklist blåser lättare omkring på djupa hjul än en 105-kiloscyklist, så du behöver inte oroa dig för 50mm djupa hjul.

54 ratchet har snabbare ingrepp än 36, men är mig veterligen lite mindre robust. Jag kan ha fel. 54 känns mest som en klättra upp för berg-grej men är säkert nice på något sätt.

Jag kan inget om de specifika hjulen men skulle säga att du kan köpa hjul baserat på dina styrkor snarare än svagheter. Väger du 105 kg kommer du aldrig vara snabbast upp för en backe oavsett, men kanske stark på plattmark. En 50-kiloscyklist blåser lättare omkring på djupa hjul än en 105-kiloscyklist, så du behöver inte oroa dig för 50mm djupa hjul.

54 ratchet har snabbare ingrepp än 36, men är mig veterligen lite mindre robust. Jag kan ha fel. 54 känns mest som en klättra upp för berg-grej men är säkert nice på något sätt.

Ang backarna så vill jag väl mest bara bli bättre på det och tycka om dom lite mer för min egen skull :) men tror inte heller det spelar så stor roll som du säger. Jag satsar på det jag tror blir snyggast.

Tack för klargörande ang ratchet.

Fler får gärna fylla på om åsikter kring listan :)

Ang backarna så vill jag väl mest bara bli bättre på det och tycka om dom lite mer för min egen skull :) men tror inte heller det spelar så stor roll som du säger. Jag satsar på det jag tror blir snyggast.

Tack för klargörande ang ratchet.

Fler får gärna fylla på om åsikter kring listan :)
Det blev ett par CSC 50x28 med 54T ratchet nav. Betalade 3900kr. Kom igår och monterade dom direkt för ett väldigt kort test i minusgrader. Kändes fint! 😊

Bilagor

• IMG_1323.jpeg
    IMG_1323.jpeg
    1.1 MB · Besök: 146
  • IMG_1326.jpeg
    IMG_1326.jpeg
    1.3 MB · Besök: 158
  • IMG_1329.jpeg
    IMG_1329.jpeg
    1.2 MB · Besök: 160
  • IMG_1332.jpeg
    IMG_1332.jpeg
    63.5 KB · Besök: 157
Jag har funderat på att skaffa mig ett par billiga, roligare hjul till min miyata twelve hundred från -92, o snubblade över dessa på en av Aliexpress eviga reor:

Går att få ner priset ca 400 kr till med rabattkoder.

Tänker att om man inte har för höga krav o inte tänker cykla kritiska lopp så kan de vara okej för priset?

Vad jag googlat mig fram till så är det producerade 2 mm-ekrar som väger en del. På deras egen hemsida kan man ändra till reducerade ekrar, men där är priset betydligt högre också.
Har läst att folk som haft hjul från den tillverkaren varit nöjda, men att en del haft problem med att bromsbanan sabbas av värmeutveckling under långa nerfarter.

Jag väger typ inget o är inte särskilt stark, så tänker att det borde funka.

Om jag köper dem gör jag det med novatec-naven. Har haft problem med tidigare billiga novetec-nav med att det går att trycka ihop aluminium-distanser om man spänner qr-kopplingen för kung o fosterland, men än en gång känns det okej givet pris.

Jag kollade runt lite snabbt häromveckan på billiga hjul till en polare, som verkar ha ungefär samma krav som du. Han är dock stor och jättestark. ”The usual suspects” för ”prisvärda” kolfiberhjul verkar ha fallit bort. Kinserna (Superlight, EIE) är dyrare än förr, Prime finns inte mer, Hunt och Slowbuild är dyrare, osv. Begagnat priser på fälgbromsat är fortfarande oftast helt uppåt väggarna.

Jag landade också i att nåt Ali-hjul är vägen framåt. Man får vara beredd på att man får vad man betalar för. Fälgvikt, profil och bredd. Nav, tätning och hållbarhet. Ekrar och byggkvalitet. Men det blir mycket dyrare om man ska upp ett knäpp på kvalitetsstegen…

Reducerade ekrar kommer dock vara ett minimi-krav för oss. Jag är så så dålig på hjulbyggar-teori (och praktik, har bara byggt två hjulpar) så jag vågar inte förklara varför, men så är det. Dessutom så har naven varit den svaga punkten på de hjul som ska ersättas, så kanske får vi titta på DT370 eller Newmen eller nåt. Slowbuild kanske? Så vi får se var vi landar!

Men jo, Ali-hjul ska inte avfärdas om lågt pris är en viktig parameter. De lär inte implodera under dig. Lycka till!

Jag kollade runt lite snabbt häromveckan på billiga hjul till en polare, som verkar ha ungefär samma krav som du. Han är dock stor och jättestark. ”The usual suspects” för ”prisvärda” kolfiberhjul verkar ha fallit bort. Kinserna (Superlight, EIE) är dyrare än förr, Prime finns inte mer, Hunt och Slowbuild är dyrare, osv. Begagnat priser på fälgbromsat är fortfarande oftast helt uppåt väggarna.

Jag landade också i att nåt Ali-hjul är vägen framåt. Man får vara beredd på att man får vad man betalar för. Fälgvikt, profil och bredd. Nav, tätning och hållbarhet. Ekrar och byggkvalitet. Men det blir mycket dyrare om man ska upp ett knäpp på kvalitetsstegen…

Reducerade ekrar kommer dock vara ett minimi-krav för oss. Jag är så så dålig på hjulbyggar-teori (och praktik, har bara byggt två hjulpar) så jag vågar inte förklara varför, men så är det. Dessutom så har naven varit den svaga punkten på de hjul som ska ersättas, så kanske får vi titta på DT370 eller Newmen eller nåt. Slowbuild kanske? Så vi får se var vi landar!

Men jo, Ali-hjul ska inte avfärdas om lågt pris är en viktig parameter. De lär inte implodera under dig. Lycka till!
Köper du till ”stor och tung” cyklist, så är vikten en mindre faktor på hjulen. Satsa hellre på hållbara delar (fler ekrar) och kvalitetsmat för rullmotståndet. Han kommer aldrig klättra ikapp nån av lättviktarna, men utför och på platten spelar naven roll.

Köper du till ”stor och tung” cyklist, så är vikten en mindre faktor på hjulen. Satsa hellre på hållbara delar (fler ekrar) och kvalitetsmat för rullmotståndet.
Med fälgbroms och kolfiberfälgar kan det även vara en bra idé med dedikerade bromsgummin (för kolfiber), inte minst för en tung cyklist.
m fl

Köper du till ”stor och tung” cyklist, så är vikten en mindre faktor på hjulen. Satsa hellre på hållbara delar (fler ekrar) och kvalitetsmat för rullmotståndet. Han kommer aldrig klättra ikapp nån av lättviktarna, men utför och på platten spelar naven roll.
Vikt är alltid vikt, och roterande i det här fallet. Oavsett vad cyklisten väger, och lätta hjul kan uppskattas även av kraftfulla cyklister.

Jag kollar efter hjul till ”stor och jättestark” cyklist, inte en Clydesdale. Nu var inte låg vikt högt på kravlistan den här gången, utan istället ska vi kanske prioritera (tillräckligt) bra nav så de håller och det går att bygga ett styvt hjul. Och lågt pris. Men tack för input!

Nu var inte låg vikt högt på kravlistan den här gången, utan istället ska vi kanske prioritera (tillräckligt) bra nav så de håller och det går att bygga ett styvt hjul. Och lågt pris.
Till en stor, tung o stark cyklist kan det vara både bättre map funktion (=styrka, styvhet o livslängd) o valuta för pengarna att välja en lätt, stark, bred o asymmetrisk fälg och tillräckligt många ekrar, gärna 32 åtminstone i bakhjulet
Enl mig gör det i ett sådant hjul större märkbar skillnad att "spara" 100g på fälgarna jmf med 150g på naven

Den skillnad en asymmetrisk fälg kan göra syns i bilden.
NOBL Asymmetrical rim advantages.webp

Till en stor, tung o stark cyklist kan det vara både bättre map funktion (=styrka, styvhet o livslängd) o valuta för pengarna att välja en lätt, stark, bred o asymmetrisk fälg och tillräckligt många ekrar, gärna 32 åtminstone i bakhjulet
Enl mig gör det i ett sådant hjul större märkbar skillnad att "spara" 100g på fälgarna jmf med 150g på naven

Den skillnad en asymmetrisk fälg kan göra syns i bilden.
Visa bilaga 775843
Vilken tur vi inte ska spara vikt då, utan prioritera ett bra nav och stabilt hjul.

Jag är rörd och glad över allt engagemang på mitt svar på Quells funderingar över Ali-hjul. Men jag har ju alltså inte frågat något, utan nämnde mest i förbifarten att jag också letar budgethjul där vi kommer prioritera navet. ;-)

Om vi vill vara hjälpsamma kan vi ju fundera lite kring Ali-hjul och ev alternativ! Vad tycker ni Happy?

Vilken tur vi inte ska spara vikt då, utan prioritera ett bra nav och stabilt hjul.

Jag är rörd och glad över allt engagemang på mitt svar på Quells funderingar över Ali-hjul. Men jag har ju alltså inte frågat något, utan nämnde mest i förbifarten att jag också letar budgethjul där vi kommer prioritera navet. ;-)

Om vi vill vara hjälpsamma kan vi ju fundera lite kring Ali-hjul och ev alternativ! Vad tycker ni Happy?

Ali-hjul och >70 km/h nerför får ett stort plus av mig. (y)

(jag var fjantig, har noll erfarenhet, prova och lägg ut review här)

Låter som du (@Quell) ursäktar dåliga hjul redan innan du köpt dem. Typ "de går säkert sönder men jag är lätt så hoppas de håller ändå".

För övrigt kan man väl säga att man måste betala på något vis. I det här fallet betalar du nästan garanterat med usel kvalitet. Om inte materialet i själva fälgarna är dåligt, så kanske ekrarna är det. Eller naven. Eller lagren i naven. Eller byggkvaliteten. Eller nipplarna. Det här med att skeppa en massa skit tvärs över hela världen är ju som det är också, men där har ingen rent mjöl i påsen så det är väl vad det är.

Som enskilt viktigaste detaljen på en cykel hade iallafall inte jag köpt billigaste möjliga skiten åtminstone. Låter extremt otrevligt på alla vis!

Edit: acceptabla hjul kostar 5 000 - 15 000 kr, där man inte går allt för långt ner i spec på nav och (alu-)fälg i lägre segmentet och inte allt för utflippat i övre segmentet. Lägre blir kasst, dyrare onödigt. Imho, såklart.

Någon måste bara våga prova. (y) Om till och med @HåkanC är intresserad tror jag nog inte det är livsfarligt, han brukar ju ha koll.
Det måste väl ingen alls?😛 Om man dessutom köper en riktigt billig grej så lär ju kvalitetssäkring vara en grej man sakar bort, så det lär vara ännu större risk att "prova ut" något riktigt lågspecat.

Observera att det garanterat finns riktigt mycket dyra och dåliga saker att köpa. Fler dyra och dåliga än billiga och bra till och med...

Edit: eller såhär! Bara för att det är dyrt är det inte alltid bra, men om det är billigt är det nästan garanterat dåligt.

Någon måste bara våga prova. (y) Om till och med @HåkanC är intresserad tror jag nog inte det är livsfarligt, han brukar ju ha koll.
Jag har köpt så mycket billiga kolfiberprylar från Kina genom åren, så jag skulle inte vara rädd att prova. Inte rädd om livet alltså. Jag har tex ett kolfiberhjulpar från ElParadisos gruppköp i Happys begynnelse. 15-20år sedan? De var mitt huvudsakliga hjulpar tills jag bytte till skivbroms häromåret.

Enligt min erfarenhet så fungerar kolfiber från Kina bra. Det billiga man köpte på Ebay var alltid tunga prylar, tjocka rör och kändes onödigt rejält. Det dyrare jag köpt från tex EIE känns rätt premium imho, men börjar nu också kosta premium.

Nav är en annan femma kanske. Har köpt Novatec-nav som varit dåligt tätade, men nuförtiden är de dyrare och kanske bättre?

Billigt anodiserat alu från Tyskland var däremot rätt sketchy imho.

Men Newton har en viktig poäng. Jag själv har nästan, nästan slutat handla från Kina (direkt). Jag önskar att vi kunde minska på transporter och spontanköp från andra sidan världen. Så jag har ingen erfarenhet av kolfiber från Ali, har dock svårt att tro att det är något annat än kolfibern från Ebay förr.

Men. Jag köper inte den prisstegring som skett sista åren. Hunts billigaste 50mm hjulpar kostar 1249Eur (just nu 25% rea iofs). Och ZIPP säljer sina 303 S för 1218Eur ordinarie (bra rea på det dessutom på Bike24). När Hunt tar sådana pengar för Kina-fälgar, billiga nav och kvalitetsbrister så är något off. (Obs! Jag har inget särskilt mot Hunt! Ett exempel bara på ett tidigare prisvärt märke som blivit dyrt.)

När det inte finns några prisvärda alternativ i instegsklass längre har jag förståelse för att man t.o.m. överväger Ali. Faktiskt.

Låter som du (@Quell) ursäktar dåliga hjul redan innan du köpt dem. Typ "de går säkert sönder men jag är lätt så hoppas de håller ändå".

För övrigt kan man väl säga att man måste betala på något vis. I det här fallet betalar du nästan garanterat med usel kvalitet. Om inte materialet i själva fälgarna är dåligt, så kanske ekrarna är det. Eller naven. Eller lagren i naven. Eller byggkvaliteten. Eller nipplarna. Det här med att skeppa en massa skit tvärs över hela världen är ju som det är också, men där har ingen rent mjöl i påsen så det är väl vad det är.

Som enskilt viktigaste detaljen på en cykel hade iallafall inte jag köpt billigaste möjliga skiten åtminstone. Låter extremt otrevligt på alla vis!

Edit: acceptabla hjul kostar 5 000 - 15 000 kr, där man inte går allt för långt ner i spec på nav och (alu-)fälg i lägre segmentet och inte allt för utflippat i övre segmentet. Lägre blir kasst, dyrare onödigt. Imho, såklart.
Instämmer. Köpte själv ett par billiga kinakolhjul 2013 där bakhjulet i princip fläktes upp med tvärstopp som följd efter en slangexplosion pga hetta. Om det berodde på dålig kvalitetskontroll, undermålig bakning eller felaktiga ingredienser, otestad konstruktion, slump eller lite av allt spelar inte så stor roll för mig, men det var också en liten tankeställare om vad som kunde ha hänt om jag haft högre hastighet i en kurvig utförskörning. Kort efter köpte jag ett par begagnade kolhjul från Miche för typ samma pris som jag gett för hjulen jag kasserade, som dessutom var styvare, hade bättre nav, ekrar och var allmänt skönare.

Tack för flera bra svar!

Apropå det @Newton säger om att börja ursäkta sig för uselhet redan innan man köpt något så är väl inte det helt utan skäl, men grejen är att jag gillar att ligga på den yttersta gränsen för prisvärdhet. Har ett par Superstar-hjul jag verkligen uppskattar, köpta för nära nog ingenting (trots att jag fått göra egna distanser till baknavet). Om jag bott i större stad skulle jag jagat begagnat, men det känns lönlöst här i Dalarna.
Tänker också att det är skillnad om man vet att man brukar behöva byta lager och ekrar stup i kvarten på sina grejer.
Det jag vill undvika är att köpa saker som kan paja katastrofalt. Har av den anledningen inte köpt kina-gaffel i kolfiber, även om jag skulle vilja ha till en äldre MTB, just pga att jag inte vet hur jag ska kunna lita på kvaliteten och ett ev materialfel riskerar att bli katastrofalt.
Det återkommande farliga med fälgbromsade kolfiberhjul vara det @Domestique beskriver, alltså delaminering pga hetta.

Ska fundera på hur jag gör, återkommer med en recension om jag köper hjulen!

Eftersom liknande hjul är intressanta även för mig får du gärna recensera det hjul det blir, vare sig det köps från AliE eller ngnannanstans.

+1
Jag kan recensera mina. Pga sjukdom och snickrande på garage har det inte blivit många mil men 3 rundor a 3 mil har de rullat i varje fall. Inte mycket att bygga en recension på kanske och jag kan inte så väst mycket men de har hållt och känns rappare :)

Mina egna bilder ser ni högre upp i tråden :)

Köpte ett par Elite Marvel 50 mm från fabrik (finns billigare via Ali också). Helt felfria, bra surr i frihjulet, kommer tejpade med tubelessventiler. Köpte nytt hub från samma leverantör när jag bytt växelsystem. Inga problem alls. Bonusinfo är att jag väger 62 kg så de lär väl klara vikten galant.

Tillbaka
Topp