Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Troligtvis L-limit screw. Skulle det vara så pass dålig indexering att den hoppar in i fel växel så skulle resten av växlarna gå som skit också.
Alla övriga växlar funkar klockrent. Går även bra gå till 1an, den vill dock inte ligga kvar därTroligtvis L-limit screw. Skulle det vara så pass dålig indexering att den hoppar in i fel växel så skulle resten av växlarna gå som skit också.
Följ allt ^![]()
Rear Derailleur Adjustment
The article will discuss adjustment of rear derailleur limit screws and indexing.www.parktool.com
Svaret innan säger l-limit, vill gärna ej skruva och fucka upp alla växlar då resterande av kasett funkar bra. Kan ni enas så jag ej dödar alla sambons växlar under semesternDu behöver spänna vajern mha skruven på växelreglaget. Kolla från ca 4:15 in i den här videon
Svaret innan säger l-limit, vill gärna ej skruva och fucka upp alla växlar då resterande av kasett funkar bra. Kan ni enas så jag ej dödar alla sambons växlar under semestern![]()
Om växlingen funkade bra före och började krångla nyligen (utan att någon hade vridit på några justeringar), kan detta tyda på böjt växelöra. I detta fall kommer tyvärr alla växlar inte fungera lika fint som förut innan man har åtgärdat grundorsaken, d.v.s. har riktat eller bytt ut växelörat.Svaret innan säger l-limit, vill gärna ej skruva och fucka upp alla växlar då resterande av kasett funkar bra. Kan ni enas så jag ej dödar alla sambons växlar under semestern![]()
Det kan också vara en böjd växel. Beroende på ram och hur stöddigt örat är kan det gå flera växlar på ett öra.Om växlingen funkade bra före och började krångla nyligen (utan att någon hade vridit på några justeringar), kan detta tyda på böjt växelöra. I detta fall kommer tyvärr alla växlar inte fungera lika fint som förut innan man har åtgärdat grundorsaken, d.v.s. har riktat eller bytt ut växelörat.
Finns ett värde att göra en indexering också, bara för att få allting rätt inställt. L-screw måste du ställa in rätt och inte bara "skruva tills det fungerar" utan du måste förstå vad den gör och hur den ska vara inställd, annars kan kedjan ramla av på insidan och skada drivlina, ParkTool går igenom allting tydligt och bra så följ den bara från början till slut så kommer du inte fucka upp något (som inte går att unfucka, i vilket fall som helst) men som @Atakua skriver så kan det också vara ett böjt växelöra/växel, även om det borde ge effekter på resten av växlarna. Om du fotar rakt bakifrån så man ser växelörat så kanske någon här kan se om det ser böjt ut eller inte.Svaret innan säger l-limit, vill gärna ej skruva och fucka upp alla växlar då resterande av kasett funkar bra. Kan ni enas så jag ej dödar alla sambons växlar under semestern![]()
Problemet är, panik köpt cykel inför cykelsemester, testade lite snabbt vid köp och sen åkte vi hit, går fint växla men just 1an orkar den ej hålla kvar, går man till 2an bara så går det suveränt och kan trampa på ordentligt uppför men så fort man väljer 1an så slinker den gärna ner till 2an vid belastningOm växlingen funkade bra före och började krångla nyligen (utan att någon hade vridit på några justeringar), kan detta tyda på böjt växelöra. I detta fall kommer tyvärr alla växlar inte fungera lika fint som förut innan man har åtgärdat grundorsaken, d.v.s. har riktat eller bytt ut växelörat.
Som så många av såna här problem så kommer det visa sig vara en riktig skitsak i slutändan så jag tror du bara kan andas ut och sen gå igenom inställningarna som jag och andra har länkat så löser det sig ska du se!Problemet är, panik köpt cykel inför cykelsemester, testade lite snabbt vid köp och sen åkte vi hit, går fint växla men just 1an orkar den ej hålla kvar, går man till 2an bara så går det suveränt och kan trampa på ordentligt uppför men så fort man väljer 1an så slinker den gärna ner till 2an vid belastning
(95% av allt "växelstrul"mek jag gjort åt amatörer har löst sig på det sättet
Upptäckte 3:an (fast det var inte rostigt, det var bara dålig friktion) först för nåt år sen. Otroligt frustrerande att göra allt rätt (utan att det blir bättre) och sen när man byter vajer/hölje så glider alla växlar i som om de aldrig gjort annat.+1. Här är typiskt liv av en teoretisk bakväxel som har kommit perfekt inställd från fabriken:
0. Allt funkar som en dröm. Några vred eller skruvar behöver man inte vidröra alls.
1. Växelhöljet sätter sig och blir en millimeter kortare. Detta åtgärdas genom att spänna reglaget lite. Allt blir bra igen som förut.
Steg 1 ovan är det mest förekommande problemet, och det enda som kan åtgärdas genom att vrida något på själva växeln/reglaget. För att sedan:
2. Växelörat böjs lite efter ständigt bruk och flera svaga men upprepande slag. Nu hjälper det inte alls att vrida/skruva på några inställningar, tills man har riktat växelörat. Sedan blir det bra igen.
Efter längre burk:
3. Vajern/höljet rostar vilket påverkar nedväxlingar. Fixas med nya vajer och höljet.
4. (Sällsynt men händer) H-, L- eller B-skruvar backar ut av vibrationer. Kan enkelt återställas med skruvmejsel.
Efter ännu längre bruk:
5. Trissorna nöts ut. Det går oftast att byta dem ut till nya.
6. Bussningarna nöts ut. En ny växel, eller, i vissa fall, nya bussningar är lösningen.
OBS att den här långa historian endast gäller för en perfekt inställd växel. Om man monterar den från början, då är stegen olika:+1. Här är typiskt liv av en teoretisk bakväxel som har kommit perfekt inställd från fabriken:
0. Allt funkar som en dröm. Några vred eller skruvar behöver man inte vidröra alls.
1. Växelhöljet sätter sig och blir en millimeter kortare. Detta åtgärdas genom att spänna reglaget lite. Allt blir bra igen som förut.
Steg 1 ovan är det mest förekommande problemet, och det enda som kan åtgärdas genom att vrida något på själva växeln/reglaget. För att sedan:
2. Växelörat böjs lite efter ständigt bruk och flera svaga men upprepande slag. Nu hjälper det inte alls att vrida/skruva på några inställningar, tills man har riktat växelörat. Sedan blir det bra igen.
Efter längre burk:
3. Vajern/höljet rostar vilket påverkar nedväxlingar. Fixas med nya vajer och höljet.
4. (Sällsynt men händer) H-, L- eller B-skruvar backar ut av vibrationer. Kan enkelt återställas med skruvmejsel.
Efter ännu längre bruk:
5. Trissorna nöts ut. Det går oftast att byta dem ut till nya.
6. Bussningarna nöts ut. En ny växel, eller, i vissa fall, nya bussningar är lösningen.
Va!? Så gör väl ingen riktig kar'!Vid installation av nya grejor kan det vara bra att börja med tillverkarens manual
Nio frågor är värt en ny tråd tycker jag. Framförallt för att inte dränka allt annat i denna tråden. Du får nämligen inte bara ett rakt svar på var och en av frågornaHej! Jag vill inte starta en ny tråd så jag skriver här med en mängd frågor, hoppas ok. Jag har cykeltränat inomhus i typ 2 år 5 timmar i veckan och ska nu börja cykelpendla gbg-kungsbacka varje dag. Det är en rejäl bit så blir nog 9-10 timmar per vecka men det är nog rätt bra vägar och asfalt hela vägen. Efter att ha sökt här så verkar en gravel vara en riktigt bra pendlingshoj. Jag vill köra med rejäla stänkskärmar och kompis- och egolapp och beroende på hur mkt jag behöver ha med mig till jobbet (all mat, 2000 extra kalorier om dagen pga cyklingen!) så kanske pakethållare och cykelväska och även tempopinnar för tkr det gjort sjukt stor skillnad när jag cykeltränat på gym.
1. Jag har tänkt sikta på en beggad kring 10k men vet inte om det är dumt för en pendlingshoj av flera skäl:
* För stöldbegärlig? Kan ha i cykelförråd hemma (ej i lägenhet) och troligtvis i nåt liknande på jobbet.
* Året runt-pendling kanske sliter mkt på en cykel och dumt med en fin då? All regn och slask och så.
Samtidigt vill jag ha en fräsch och pigg hoj där jag får känner mig snabb hahaha... Men jag kanske är typ lika snabb på en 5k-gravel som är mindre stöldbegärlig? Vet ej hur jag ska tänka riktigt eller hur bra tjuvarna är på att skilja mellan cyklar i de prisklasserna.
2. Spelar det någon roll med stål- eller aluram sett till väder och slitage? Alltså slits något värre i Gbg med all regn, slask, saltvattensbrisar osv.
3. Behöver man "preppa" cykeln på något sätt för att pendla, vet att någon mekaniker sa till mig någon gång att spreja nån sprej på hela cykeln för att den inte ska rosta eller bli "biten" av saltvattnet. Stämmer det, och behöver man göra annat?
4. När man brukar den så mkt, hur ofta bör jag rengöra/tvätta den? Hur ofta bör jag lämna in den på service och för byte av olika delar osv?
5. Vad har man för däck under hela året? Ett vår-sommar-höst-par och ett vinter? Vad rekommenderas då? De gravlar jag kikat på har ofta mer rejäla däck för off road-cykling men antar att något annat passar asfaltspendling? Har man ett par sommardäck som används både när det är blött och torrt?
6. Har aldrig haft cykelskor. Köra på det och skaffa spd-pedaler eller vad de heter eller har vanliga pedaler (kanske med fotkorg eller vad de heter)? Om man kör cykelskor, ska man ha lite extra stora för att ha varma sockar på vintern? Antar att det finns speciella regnskydd för skor som man använder de dagarna?
7. Hur tänka kring kläder? Min spontana tanke är en långärmad träningströja/underställ med mina vanliga bibs (köpa ett par tunnare tajts och dra på när det är varmare och ett par vintertajts för vintersäsongen). Jag har en tunn regnjacka som kanske funkar året om och så har man fler lager av tunnare tjocktröjor/västar undar om det behövs? Samma med vantar. Tunnare vantar och sen regnskal när det regnar och kanske tjockare vantar för kallare väder och skal om det behövs.
8. Har en beggad etto-hjälm med säkert 6 år på nacken. Är den förbrukad, dags att köpa en ny mips?
9. Bästa cykelbutik i göteborg för service och annat? Är det stor skillnad i pris om jag kollar på stänkskärmar och tempopinnar på den istället för online?
Tack och förlåt!
Kanske #8 Ja, köp en ny hjälm om den är över 6 år gammal (vid närmre eftertanke kommer du nog få ett annat svar på den med)
Tack, jag gör så!Nio frågor är värt en ny tråd tycker jag. Framförallt för att inte dränka allt annat i denna tråden. Du får nämligen inte bara ett rakt svar på var och en av frågorna
Kanske #8 Ja, köp en ny hjälm om den är över 6 år gammal (vid närmre eftertanke kommer du nog få ett annat svar på den med)
1: Det går inte att förutse hur tjuvarna tänker. Infall, tillfälligheter, osv. Se till att kolla upp dina möjligheter till förvaring både hemma och på jobbet innan du köper. Kan du låsa fast cykeln i något rör tex i förråden eller kommer den bara stå låst i sig själv?Hej! Jag vill inte starta en ny tråd så jag skriver här med en mängd frågor, hoppas ok. Jag har cykeltränat inomhus i typ 2 år 5 timmar i veckan och ska nu börja cykelpendla gbg-kungsbacka varje dag. Det är en rejäl bit så blir nog 9-10 timmar per vecka men det är nog rätt bra vägar och asfalt hela vägen. Efter att ha sökt här så verkar en gravel vara en riktigt bra pendlingshoj. Jag vill köra med rejäla stänkskärmar och kompis- och egolapp och beroende på hur mkt jag behöver ha med mig till jobbet (all mat, 2000 extra kalorier om dagen pga cyklingen!) så kanske pakethållare och cykelväska och även tempopinnar för tkr det gjort sjukt stor skillnad när jag cykeltränat på gym.
1. Jag har tänkt sikta på en beggad kring 10k men vet inte om det är dumt för en pendlingshoj av flera skäl:
* För stöldbegärlig? Kan ha i cykelförråd hemma (ej i lägenhet) och troligtvis i nåt liknande på jobbet.
* Året runt-pendling kanske sliter mkt på en cykel och dumt med en fin då? All regn och slask och så.
Samtidigt vill jag ha en fräsch och pigg hoj där jag får känner mig snabb hahaha... Men jag kanske är typ lika snabb på en 5k-gravel som är mindre stöldbegärlig? Vet ej hur jag ska tänka riktigt eller hur bra tjuvarna är på att skilja mellan cyklar i de prisklasserna.
2. Spelar det någon roll med stål- eller aluram sett till väder och slitage? Alltså slits något värre i Gbg med all regn, slask, saltvattensbrisar osv.
3. Behöver man "preppa" cykeln på något sätt för att pendla, vet att någon mekaniker sa till mig någon gång att spreja nån sprej på hela cykeln för att den inte ska rosta eller bli "biten" av saltvattnet. Stämmer det, och behöver man göra annat?
4. När man brukar den så mkt, hur ofta bör jag rengöra/tvätta den? Hur ofta bör jag lämna in den på service och för byte av olika delar osv?
5. Vad har man för däck under hela året? Ett vår-sommar-höst-par och ett vinter? Vad rekommenderas då? De gravlar jag kikat på har ofta mer rejäla däck för off road-cykling men antar att något annat passar asfaltspendling? Har man ett par sommardäck som används både när det är blött och torrt?
6. Har aldrig haft cykelskor. Köra på det och skaffa spd-pedaler eller vad de heter eller har vanliga pedaler (kanske med fotkorg eller vad de heter)? Om man kör cykelskor, ska man ha lite extra stora för att ha varma sockar på vintern? Antar att det finns speciella regnskydd för skor som man använder de dagarna?
7. Hur tänka kring kläder? Min spontana tanke är en långärmad träningströja/underställ med mina vanliga bibs (köpa ett par tunnare tajts och dra på när det är varmare och ett par vintertajts för vintersäsongen). Jag har en tunn regnjacka som kanske funkar året om och så har man fler lager av tunnare tjocktröjor/västar undar om det behövs? Samma med vantar. Tunnare vantar och sen regnskal när det regnar och kanske tjockare vantar för kallare väder och skal om det behövs.
8. Har en beggad etto-hjälm med säkert 6 år på nacken. Är den förbrukad, dags att köpa en ny mips?
9. Bästa cykelbutik i göteborg för service och annat? Är det stor skillnad i pris om jag kollar på stänkskärmar och tempopinnar på den istället för online?
Tack och förlåt!
Bodde i Gbg tre år pga jobb och cyklade själv till Kungsbacka ofta (som en del av träningen, inte pendling). Nu frågade du inte om råd om det specifikt men om du går från 5 timmar till 10 timmar så kommer du inte behöva i närheten av 2000 kalorier extra om dagen, du kommer bli tjock, snarare en snickers extra per dag, på sin höjd.Hej! Jag vill inte starta en ny tråd så jag skriver här med en mängd frågor, hoppas ok. Jag har cykeltränat inomhus i typ 2 år 5 timmar i veckan och ska nu börja cykelpendla gbg-kungsbacka varje dag. Det är en rejäl bit så blir nog 9-10 timmar per vecka men det är nog rätt bra vägar och asfalt hela vägen. Efter att ha sökt här så verkar en gravel vara en riktigt bra pendlingshoj. Jag vill köra med rejäla stänkskärmar och kompis- och egolapp och beroende på hur mkt jag behöver ha med mig till jobbet (all mat, 2000 extra kalorier om dagen pga cyklingen!) så kanske pakethållare och cykelväska och även tempopinnar för tkr det gjort sjukt stor skillnad när jag cykeltränat på gym.
Tack och förlåt!
Bodde i Gbg tre år pga jobb och cyklade själv till Kungsbacka ofta (som en del av träningen, inte pendling). Nu frågade du inte om råd om det specifikt men om du går från 5 timmar till 10 timmar så kommer du inte behöva i närheten av 2000 kalorier extra om dagen, du kommer bli tjock, snarare en snickers extra per dag, på sin höjd.
2. Ja, saker kommer slitas värre i Gbg pga salten, och även om cykeln är aluminium så kommer det finnas andra saker som inte är det, så det är rengöring som gäller.
4. Skulle rekommendera att du gör rent den varje gång du har cyklat i vätan. När du har cyklat när det är blött så kommer cykeln vara helt täckt i ett väldigt fint grus som är snudd på sand, detta kommer öka slitaget på hela drivlinan, så även om du inte orkar göra rent hela cykeln, även om jag rekommenderar det, så kommer du behöva göra rent drivlinan ordentligt och sen smörja. Ännu viktigare på vintern där snöslask ofta innehåller vägsalt också.
5. På min pendelcykel körde jag bara samma däck rakt igenom året men då får man räkna med att det blir lite halt på vintern också.
6. Skulle inte köra clipless pga tidigare nämnda vinter, men det är en smaksak, men på vintern vill jag kunna snabbt sätta ner foten när det börjar halka.
7. Finns shorts utan axelremmar med padding, många pendlare som kör sådana, sen byter de om på jobbet, om man inte vill ha bibs. Stövlar och regnjacka OCH regnbyxor är obligatoriskt, speciellt i Gbg. För vår/höst-kläder rekommenderar jag lager-principen, ofta är det kallt på morgonen och sen blir det varmare och soligt på dagen och då är det bra att ha tunna lager man kan skala av istället för en enda tjock jacka så det antingen är allt eller inget. Glöm inte huvudet också, köp cykelmössa.
8. Ja, det är gammalt, köp ny. Skillnaden på dyra och billiga hjälmar är främst komforten, det är värt att lägga pengar på en hjälm, i mitt tycke, för komforten.
9. Jag servade min träningscykel hos Formligan Cykel & Sport i Mölndal och jag fick alltid intrycket att han hade ett genuint cykelintresse och hade yrkesstolthet, han löste dessutom saker kostnadsfritt som han upptäckte under tiden han fixade det jag faktiskt lämnat in cykeln för, så det är schysst, även om jag gladeligen hade betalat.
TS har skapat ny tråd.1: Det går inte att förutse hur tjuvarna tänker. Infall, tillfälligheter, osv. Se till att kolla upp dina möjligheter till förvaring både hemma och på jobbet innan du köper. Kan du låsa fast cykeln i något rör tex i förråden eller kommer den bara stå låst i sig själv?
2, 3, 4: Ja, stål rostar lätt om det får stå och självtorka ofta. De flesta cyklar har bra lack och andra skydd men det går inte att skydda sig helt från rost. Speciellt om den är begagnad kan den ha repor osv som gör den mer lättrostad. Ja det finns rostskydd i form av medel man kan spraya på, typ ACF-50, WD-40 osv. Du kan också vaxa/polera cykeln med en typ av ”ceramic shield”. Aluminium rostar inte men det korroderar (100 gånger långsammare än stål dock!). Så vått väder i kombination med salt kan få cykeln att bli lite av ett batteri som då svetsar fast skruvar osv. Skydda samtliga skruvar och sånt med fett och spraya lite medel nämnt ovan så klarar du dig bra. Så ha alltid en burk fett hemma om du ska montera något. Också bra att spola av cykeln då och då. Har du inte tillgång till en trädgårdsslang kan du köpa en portabel (batteridriven) lågtryckstvätt i kombination med en vanlig 10 L hink och spola. Gör det när cykeln känns äcklig eller börjar låta. Lämna in på service 2 gånger per år om du cyklar året runt. Räkna med 1500-2000 kr, se det som bonus om du kommer billigare undan. Plus kostnad för att byta ut delar ibland. Ändå billigare än kommunalt eller bil i längden.
5: Kolla på typ Continental GP 4 Seasons om du vill behålla så mycket fart som möjligt men fortfarande bryr dig om att ha bra grepp i regn, bra punkaskydd osv. Vill du ha ett odödligt däck kolla på typ Schwalbes dubbdäck för vintern eller Schwalbe Marathon. Om ni inte har så mycket snö och era cykelbanor sopas i Göteborg också så kan du klara dig utan dubb. Dubb blir bara jobbigt när det visar sig att det bara var totalt 7 dagar med faktisk snö under hela vintern. Men är det isigt är dubb oslagbart. Även Suomi Tyres gör bra vinterdäck för nordiskt klimat.
6: Kör platta vanliga pedaler först, märker du att du verkligen vill låsa fast fötterna kör på SPD. Skippa gamla old school burar med spännband, då sitter du fast på riktigt och kan inte komma loss lika lätt som med SPD. Finns riktigt bra vinterdojor som har SPD också.
7: På sommaren, ofta mindre kläder än vad du tror. Tunna tröjor med god ventilation och svettavvisande egenskaper rekommenderas. Kortbenta bins räcker, behövs inga tights över. Det blir varmt att cykla. Skaffa en regnjacka också. Köpte en cykelspecifik regnjacka på Stadium när jag började och kunde använda den plus en vanlig sweatshirt från typ HM under och det höll mig både varm och torr under vintern, ca 40 km rundor. Du kanske behöver något lager till? Samt vinterbibs från Craft funkar bra. Vatten och vindavvisande, med eventuella vattentäta överdrag över skorna om du nu kör SPD. Då slipper du frysa om tårna när slask och annat blött sprutar upp på skorna och lägger sig. Även om du har skärmar får du aldrig ett 100% skydd. Vantar, mycket trial and error där. Vissa kör tunnare fingervantar inuti större. Köp så varma du kan helt enkelt. Kolla på skidsporten tex så kan du hitta vantar som håller i högre fart men ändå är hyfsat greppiga, smala osv och platsar på en cykel.
8: Ja köp ny med MIPS. Hjälm ska du byta då och då för säkerhets skull. Det är det viktigaste du har. Byt även om du råkar tappa den eller om den fått en smäll men inte synligt gått sönder.
9: Oklart, är själv inte därifrån. Finns säkert en hel del som är lika bra dock!
Lycka till!
Köper du en beg cykel kommer den antagligen med pedaler, men skall du köpa pedaler så finns det kombi-pedaler: SPD/plattisar6. Har aldrig haft cykelskor. Köra på det och skaffa spd-pedaler eller vad de heter eller har vanliga pedaler (kanske med fotkorg eller vad de heter)? Om man kör cykelskor, ska man ha lite extra stora för att ha varma sockar på vintern? Antar att det finns speciella regnskydd för skor som man använder de dagarna?
Hyrcyklar https://swapfiets.nl/?_gl=1*60214x*_ga*MjQ3MDY4NDMzLjE3NTE1NTQ1OTE.Visa bilaga 777859
Vad är grejen med blåa framdäck som det är på var och varannan cykel här i Groningen?
OT men har ändå funderat på detta ett tag. Är inte den röda färgen som markerar cykelbanor i Nederländerna halkig? Vi hade något sånt där jag bodde förut som någon slags konstprojekt som blev en riktig halkbana när det hade regnat.Precis, swapfiets. De kam efter jag lämnade Nederländerna. Man får en cykel och om den går sönder får man en annan.
OT men har ändå funderat på detta ett tag. Är inte den röda färgen som markerar cykelbanor i Nederländerna halkig? Vi hade något sånt där jag bodde förut som någon slags konstprojekt som blev en riktig halkbana när det hade regnat.
Skaffa ett riktigt bra pulsband, men det behöver inte vara ett dyrt från Garmin.Skaffa ett riktigt pulsband från Garmin? Ett sånt man sätter runt bröstet alltså.
vänta till beslutet värkt färdigt på sina egna meriter. spd-sl är inget jag skulle stå ut med.Känns som att det inte behövs en egen tråd för detta så jag kapar tråden lite även om jag nog hade vågat fråga detta egentligen..
Kan ni hjälpa mig i min beslutsångest? Vad ska jag satsa först på?
Bakgrund: Kör bara lvg och känner exakt lika stort behov efter båda! Men måste prioritera och behöver låna någons hjärna för att ta beslut om vad som är mest värt att satsa på först.
1. Byta ut mina SPD-pedaler till SPD-SL? Jag kör idag med wattpedaler från Favero Assioma, och kan enkelt byta ut pedalkropparna till SPD-SL och samtidigt byta från SPD till SPD-SL enkelt på mina befintliga skor. Skulle kosta ca 1200 kr. Har aldrig testat SPD-SL innan men lockas av den lite mer stabila (?) och breda ytan samt att mina klossar förmodligen kommer hamna bättre positionerade på skon.
2. Skaffa ett riktigt pulsband från Garmin? Ett sånt man sätter runt bröstet alltså. Jag kör nu med en ganska gammal Garmin Forerunner 245 som bara mäter puls runt handleden, dessutom någon generation eller två gammal sensor som inte kan mäta HRV. Jag har sedan jag köpte den för ca 3 år sedan tvivlat lite på tekniken med handledsmätning och om min data under träning faktiskt stämmer eller inte. Samt att jag råkade trampa på den medan den laddade så laddaren glappar och kan knappt sitta i klockan längre vilket gör det besvärligt, batteritiden börjar även bli lite sämre. Skulle också kosta runt 1000-1200 kr.
Vad skulle ni ha valt själva i min sits? Jag kan ju såklart leva med att ha kvar båda gamla prylarna, men uppgradering kommer ske ändå så småningom och nu vill jag bara prioritera rätt inför resten av sommarsäsongen. Kan verkligen inte bestämma mig själv..
Vad menar du? Utveckla gärna om du orkar!vänta till beslutet värkt färdigt på sina egna meriter. spd-sl är inget jag skulle stå ut med.
Håller med. Har en cykel med friktionsväxlar från Shimano, och något vevlager i en låda. Det är allt. Skulle inte köra deras pedalsystem. Men Time ICLIC är bra!spd-sl är inget jag skulle stå ut med
Tack för tips, men jag har till och med en våg från Garmin just för att kunna samla allt från samma ekosystem med enkel synkning i Garmin Connect. Det enda jag inte har från Garmin (utöver utrustning jag inte har alls) är deras wattpedaler ”Rally”, och det är eftersom Faviero Assioma-pedalerna är bättre än Garmins egna och stödjer exakt samma funktionaliteter. Synkningen sker ändå genom datorn.Skaffa ett riktigt bra pulsband, men det behöver inte vara ett dyrt från Garmin.
Ngt extra dyrt garminpulsband har väl finesser för just HRV men fördelen med HRV-mätning för idrottande är tveksam, konsensus(?) är att HRV verkar fungera för ~1/3 av befolkningen.
Det har förstås diskuterats här tidigare, tex i den här tråden
och då särskilt inlägg #78.Klocka eller armband med bra HRV/hjärtfrekvensvariabilitetsmätning
Jag är ute efter en mätare/klocka som tillförlitligt mäter hjärtfrekvensvariabiliteten över längre perioder. Det är endast denna funktion jag egentligen är ute efter så helst skulle jag vilja ha ett smidigt armband om det duger lika bra. (Min telefon är från apple om det nu spelar roll.) Pris...happyride.se
Klarar du dig utan HRV i pulsbandet (att ha dygnet runt mätning i klockan tycker jag är en annan sak) behöver pulsbandet inte vara ett Garmin
Alla som är ANT+(och BT) skall fungera. Jag har själv utan problem använt ett billigt från Netonnet (pga att jag glömde mitt Garmin på landet) och det har fungerat utan problem både med min Garmin GPSklocka och mina Edge i över två år.
Det jag har är föregångaren till det säljer nu för 249 SEK
https://www.netonnet.se/art/mobil-smartwatch/smartwatch/pulsband/puresense-pshr300/1033436.18547/
det perfekta kan vara det godas fiende.Vad menar du? Utveckla gärna om du orkar!
Inte så att jag kan gå särskilt bra med skorna nu heller med SPD, så det gör inget för mig. När jag köpte in mig på SPD från början trodde jag att jag skulle gå betydligt mer än vad jag faktiskt gjorde. Helt annan grej med grus/skogscykling säkert!det perfekta kan vara det godas fiende.
typ vinna 0,2 kmh i en spurt mot att inte kunna gå med skorna.