Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

Man kan ta med sig en längre L-formad insexnycklel I rätt storlek för just hjulaxlarna. Den väger inte mycket, tar liten plats och är betydligt bekvämare i bruket än de flesta multiverktygen.
Den tanken slog mig nyss. Egentligen behöver jag ju bara en till hjulen och kanske en som passar skruvarna till sadeln/styret. Sparar ju både plats och vikt i väskan.

I början hade jag en IKEA skruvmejsel med mig på färd. Behövde dock ha någon slags hävstång med mig för att kunna snurra på den, så jag tog en gammal insexnyckel (också från IKEA) som följt med någon möbel. Finns många lösningar, men din eller multiverktyg kommer funka fint.

Eller är [det bara] att hitta axlar med snabblås? Hur gör ni andra när ni cyklar långt? Har ni snabblås på [hjul] eller inte?

På alla mina cyklar med klassiska 9mm axlar har jag bytt från snabbkopplingar till axlar med insexhuvud. Jag tycker inte om att vem som helst skulle kunna ta av mina hjul utan verktyg när jag inte tittar.

På mina andra cyklar med moderna genomgående axlar är de redan med insexhål. Att köpa alternativa axlar med spak eller något annat skulle kosta mig tusentals kronor, vilket jag inte vill betala bara för just den bekvämligheten att kunna ta av hjulen snabbt så länge mina nuvarande axlar är hela.

Behåll dina nuvarande axlar men lär dig hur man tar av dem innan du ger dig iväg. Detta tror jag är enklast och bäst.

Senast ändrad:
I början hade jag en IKEA skruvmejsel med mig på färd.
IKEA-sexkantnycklar hänger på min verktygslåda på synlig plats (tillsammans med en 100 mm ersatz-axel) så att jag kan ta med dem ifall jag vet att jag kommer att behöva ta av framhjulet (för att åka kollektivtrafik med cykeln).

1751840055641.webp

Kanske inte så dum idé heller, men tanken med multiverktyget är ju just att inte behöva ha med sig mer än en sak
Under längre turer behöver man tyvärr flera saker i verktygslåda ändå. Det är nästintill omöjligt att lösa flera mekaniska problem i fältet med bara ett multiverktyg.

En pump, reservslang och däckjärn sitter sällan i multiverktyget (jo, ibland gör dem det).
Kassettavtagaren är väl aldrig med på ett multiverktyg (men alla tar den inte med sig).
Ibland behöver man vrida två verktyg samtidigt från två olika hål: 1) vissa dropperpostreglagen kräver en 1,5 mm och en 2 mm för att fästa vajer; 2) icke-direct-mount framklingor kräver ena verktyget från ena sidan och insexnyckeln från andra sidan.

Ett multiverktyg som kan allt brukar vara större, vilket förhindrar från att använda det i trängda utrymmen, på vattenflasksskruvar eller styrreglagen till exempel.

Med andra ord, finns det ibland värde i att ha lösa verktyg med sig.

Fick äntligen på vevpartiet igen med lite bankande. Har kollat lite på att uppgradera utväxlingen för att hjälpa till med backarna på cykelsemestern. Vill gå från 46/36 till 48/33 helst, men hittar endast Specialites TA Zephyr som ska vara gjort för 8-10 speed. Hade dessa fungerat för min shimano 11-speedkedja eller behöver jag leta vidare? Ser vissa som säljer kransar för 8-11 speed...Har 110 bcd 5-bolt för ytterligare kontext.

Under längre turer behöver man tyvärr flera saker i verktygslåda ändå. Det är nästintill omöjligt att lösa flera mekaniska problem i fältet med bara ett multiverktyg.

En pump, reservslang och däckjärn sitter sällan i multiverktyget (jo, ibland gör dem det).
Kassettavtagaren är väl aldrig med på ett multiverktyg (men alla tar den inte med sig).
Ibland behöver man vrida två verktyg samtidigt från två olika hål: 1) vissa dropperpostreglagen kräver en 1,5 mm och en 2 mm för att fästa vajer; 2) icke-direct-mount framklingor kräver ena verktyget från ena sidan och insexnyckeln från andra sidan.

Ett multiverktyg som kan allt brukar vara större, vilket förhindrar från att använda det i trängda utrymmen, på vattenflasksskruvar eller styrreglagen till exempel.

Det kan också hjälpa att se över cykelns olika bultar/skruvar/muttrar. Att byta vissa kan minska antalet verktyg som behöver packas ned. Kan skärmfästen, pakethållare fästas med insex t.ex för att eliminera spårskruv eller annat.

Fick äntligen på vevpartiet igen med lite bankande. Har kollat lite på att uppgradera utväxlingen för att hjälpa till med backarna på cykelsemestern. Vill gå från 46/36 till 48/33 helst, men hittar endast Specialites TA Zephyr som ska vara gjort för 8-10 speed. Hade dessa fungerat för min shimano 11-speedkedja eller behöver jag leta vidare? Ser vissa som säljer kransar för 8-11 speed...Har 110 bcd 5-bolt för ytterligare kontext.
För att inte krångla till det i onödan är det nog enklast att köpa en 34-klinga med 110*5, finns helt säkert för 10delat och det funkar. Behåll 46an. (Mindre än 34 kräver nog nytt vevparti).
Exempel 1: https://www.bike24.com/p2187326.html?sku=667514

Senast ändrad:
På tal om multiverktyg och vad man behöver ha med sig ut och inte. Roade mig med att leta fram lite mer kompakta, minimalistiska och lättviktade varianter.

Jag kör nämligen just nu med en sån här klump:
IMG_9225.webp

Vikt 103 g
95 x 29 x 20 mm
Den är otymplig och tar onödigt mycket plats i väskan.

Alternativen jag hittade som uppfyller mina krav:
IMG_9226.webp

Topeak Mini 6 (finns i lager hos Sportson)
Vikt 73g
66 x 28 x 18 mm

IMG_9227.webp

PRO Mini Tool 6 (finns i lager hos tysken R2)
Vikt 75g
60 x 27 x 20 mm

IMG_9228.webp

Lezyne SV Pro 5 (finns också hos tysken R2, och några andra svenska återförsäljare)
Vikt 53g enligt Lezyne, 51g enligt R2:s egna vägning
63 x 23.2 x 10.3 mm

På tal om multiverktyg och vad man behöver ha med sig ut och inte. Roade mig med att leta fram lite mer kompakta, minimalistiska och lättviktade varianter.

Visa bilaga 778710
Vikt 103 g
95 x 29 x 20 mm

Visa bilaga 778711
Vikt 73g
66 x 28 x 18 mm

Visa bilaga 778712
Vikt 75g
60 x 27 x 20 mm

Visa bilaga 778713
Lezyne SV Pro 5 (finns också hos tysken R2, och några andra svenska återförsäljare)
63 x 23.2 x 10.3 mm
Den senare Lezyne tål inte att bli överkörd av en bil.
Men om du skvätter ur 1/2 dl vatten ur flaskan innan du kör iväg blir totalvikten densamma med nuvarande klump. 😉

Vikt 103 g
95 x 29 x 20 mm

Vikt 73g
66 x 28 x 18 mm

Vikt 75g
60 x 27 x 20 mm

63 x 23.2 x 10.3 mm
Har själv en sån här Granite mini ratchet som jag tycker varit väldigt smidig på långtur. Väger hela 132g, men mycket av det är fodralet och förlängaren som ju kan ersättas av lättare alternativ.

Den senare Lezyne tål inte att bli överkörd av en bil.
Men om du skvätter ur 1/2 dl vatten ur flaskan innan du kör iväg blir totalvikten densamma med nuvarande klump. 😉
Bra att veta, då ska jag inte lägga den under några bildäck! Nej men jag ser mest vinning i att ha en som inte är så stor bara. Tror inte min Park Tool-klump heller tål att bli överkörd tyvärr.

En 4mm och en 5mm insexnyckel räcker ganska långt. Tyvärr är det svårt att få tag på en formad som ett "rakt z" med olika storlekar i ändarna.

Visa bilaga 778710
Vikt 103 g
95 x 29 x 20 mm

Visa bilaga 778711
Vikt 73g
66 x 28 x 18 mm

Visa bilaga 778712
Vikt 75g
60 x 27 x 20 mm

Visa bilaga 778713
63 x 23.2 x 10.3 mm
Ett absolut krav för mig är en kedjebrytare, samt några andra verktyg, på lvg behöver jag inte tubeless-lagningskit men det har jag på stigcykenrundor.
F.n. har jag ett ~100 gramsverktyg som dock saknar torx30 (vevparti-skruv).
För ~10 gram mer finns det dock. Ett nästan komplett verktyg:

Och jag har bland många andra en sån här
1751899022622.webp

Den kan jag inte heller rekommendera. Om inte de har förbättrat den senare. Alla småbits hålls på plats av små magneter som är limmade på plats. Limmet släpper, magneterna gå av och bitsen får man leta efter i gräset. Eller på verkstadsgolvet om man kommer hem.
Men den är dyr iaf!

Ett absolut krav för mig är en kedjebrytare, samt några andra verktyg, på lvg behöver jag inte tubeless-lagningskit men det har jag på stigcykenrundor.
F.n. har jag ett ~100 gramsverktyg som dock saknar torx30 (vevparti-skruv).
För ~10 gram mer finns det dock. Ett nästan komplett verktyg:
Fattar! Alla har vi olika krav. Blir det strul med ekrar eller vevparti för min del så bryter jag bara och bokar en taxi istället. Är inte så duktig på mek tyvärr. Vill mest kunna lossa ett hjul eller justera sadel/styre.

Fattar! Alla har vi olika krav. Blir det strul med ekrar eller vevparti för min del så bryter jag bara och bokar en taxi istället. Är inte så duktig på mek tyvärr. Vill mest kunna lossa ett hjul eller justera sadel/styre.
Jag har, ffa efter olika justeringar/byte av delar osv, fått justera sadel eller styre eller dylikt, och därmed behövt insexa eller torx, och ibland fått justera sadel eller reglage eller styre efter krasch och behövt samma.
Och jag har behövt punkalagningskit, både för tubeless till mtb, och reservslang etc på lvg.
Och när jag hade en närmast disingegrerad kedja som jag inte hade upptäckt innan rundan kedje-brytaren.
Kedje-tång däremot vet jag inte vad jag ska med till ute på rundan, väldigt bra att ha hemma dock.

Visa bilaga 778710
Vikt 103 g
95 x 29 x 20 mm

Visa bilaga 778711
Vikt 73g
66 x 28 x 18 mm

Visa bilaga 778712
Vikt 75g
60 x 27 x 20 mm

Visa bilaga 778713
63 x 23.2 x 10.3 mm
Park's är den som når ned till en del ställen, t ex i gammelhojens styrstam.

Och jag har bland många andra en sån här
Visa bilaga 778719

Den kan jag inte heller rekommendera.
Då kan jag rekommendera en bättre tång med trippla funktioner
Topeak Power Lever X (Det finns en utan "X" men den skall inte funka lika bra!)
Jag köpte detta listiga verktyg främst som kedjelåsverktyg men det fungerar även som

ventilverktyg
TTL007_core.jpg

däcksavtagare
TTL007_tirelever.jpg

detta utöver kedjelås-montering, -demontering och -förvaring
Topeak-15400059-Power-Lever-X-Reifenheber-4_800x800.jpg
Topeak-15400059-Power-Lever-X-Reifenheber-3_800x800.jpg

Dessutom är det (relativt) litet, smidigt och billigt, under 10€ (inkl svensk moms)

Jo ja så är det ju. Men jag tänkte inte 50 mil cykling utan snarare 8 mil. Att få punka är väl den största risken jag ser kan hända och då ska ett multiverktyg med 18 olika verktyg i ett kunna hjälpa till med att i alla fall få av däcket. Pump och däckjärn är självklart svårt att få plats 8x2x2mm. Dom andra insex och verktygen hoppas jag ska täcka dom 80% vanligaste sakerna som kan hända. Resterande 20% behöver man väl fylla bakluckan på en bil för att få med allt som skulle kunna hända men som är ytterst liten risk att det faktiskt händer 🙂

Jo ja så är det ju. Men jag tänkte inte 50 mil cykling utan snarare 8 mil. Att få punka är väl den största risken jag ser kan hända och då ska ett multiverktyg med 18 olika verktyg i ett kunna hjälpa till med att i alla fall få av däcket. Pump och däckjärn är självklart svårt att få plats 8x2x2mm. Dom andra insex och verktygen hoppas jag ska täcka dom 80% vanligaste sakerna som kan hända. Resterande 20% behöver man väl fylla bakluckan på en bil för att få med allt som skulle kunna hända men som är ytterst liten risk att det faktiskt händer 🙂
Det finns ett verktyg som löser samtliga problem som kan uppstå. Väger dessutom bara ett par gram och får ledigt plats i bakfickan.
1751909182693.webp

För att komplettera svaret så har du en postmount-gaffel, som passar bromsmontage för 160 mm skiva utan adapter.
Adaptern du håller brevid på fotot är en IS till pm (postmount) som kan behövas på äldre ramar och gafflar med IS-fästen.
Topp, tack så mycket. Monterade utan den och det fungerade prima. Hade biltema skickat med monteringsanvisningar istället för underhållsinstruktioner hade bytet gått på 1,5h xD

Då kan jag rekommendera en bättre tång med trippla funktioner
Topeak Power Lever X (Det finns en utan "X" men den skall inte funka lika bra!)
Jag köpte detta listiga verktyg främst som kedjelåsverktyg men det fungerar även som

ventilverktyg
TTL007_core.jpg

däcksavtagare
TTL007_tirelever.jpg

detta utöver kedjelås-montering, -demontering och -förvaring
Topeak-15400059-Power-Lever-X-Reifenheber-4_800x800.jpg
Topeak-15400059-Power-Lever-X-Reifenheber-3_800x800.jpg

Dessutom är det (relativt) litet, smidigt och billigt, under 10€ (inkl svensk moms)
Har en sån. Funkar rätt bra, men den är lite tung, tror nästan mer på en liten tång och små lätta däckavtagare. Min ena bröts när jag krängde ett däck, men det kanske är mer av ett skill issue...

Min ena bröts när jag krängde ett däck, men det kanske är mer av ett skill issue...
För däckpåkrängning finns det bättre lämpade verktyg
Jag liksom många andra är nöjda med den här, fast det är inget jag har med mig på cykeln
md_23Do5oTNhgI1.png

Just nu är den dessutom billigare hos TCM än hos de vanliga tyskhandlarna

Jag liksom många andra är nöjda med den här, fast det är inget jag har med mig på cykeln
md_23Do5oTNhgI1.png

Har du med dig den i sadelväskan verkligen?

md_23Do5oTNhgI1.png

För Schwalbes ice spikers är denna otroligt skönt. För alla övriga skulle jag nog säga att jag som är svag i händerna och ohändig klarar mig med vanliga däckjärn - dock lite bättre sådana. Typ BBB eller parktools.

´

Jag håller på att göra lite av en sleeper av min reservcykel. Fördelen jag har med den är att den är så lite stöldbegärlig att det är troligare att folk lägger dricks på den än snor den.

Jag har bytt till hydrauliska bromsar och nästa steg är att sätta på en luftdämpad framgaffel.

Det är en Yosemite X-trail 29' så den får folk att spy lite i munnen och det kan verka udda att vilja uppdatera denna cykel, men den är verkligen perfekt som en reservcykel i och med att den inte behöver så mycket underhåll och är tillräckligt rolig att cykla med för att jag inte ska bli sur på den när primären väntar på reparation - men tillräckligt knökig för att jag ska ta tag i reparationerna.

Vad behöver jag veta när jag byter framgaffel mer än om styrröret är rakt eller tapered? Är det någon diameter jag behöver mäta? Spelar axelbredden någon mer roll än om jag ska kunna använda samma hjul eller inte?

Tack för tips! Det roligaste vore ju givetvis att hitta en billig gaffel här på happy :D

´

Jag håller på att göra lite av en sleeper av min reservcykel. Fördelen jag har med den är att den är så lite stöldbegärlig att det är troligare att folk lägger dricks på den än snor den.

Jag har bytt till hydrauliska bromsar och nästa steg är att sätta på en luftdämpad framgaffel.

Det är en Yosemite X-trail 29' så den får folk att spy lite i munnen och det kan verka udda att vilja uppdatera denna cykel, men den är verkligen perfekt som en reservcykel i och med att den inte behöver så mycket underhåll och är tillräckligt rolig att cykla med för att jag inte ska bli sur på den när primären väntar på reparation - men tillräckligt knökig för att jag ska ta tag i reparationerna.

Vad behöver jag veta när jag byter framgaffel mer än om styrröret är rakt eller tapered? Är det någon diameter jag behöver mäta? Spelar axelbredden någon mer roll än om jag ska kunna använda samma hjul eller inte?

Tack för tips! Det roligaste vore ju givetvis att hitta en billig gaffel här på happy :D
Måttet från axel till styrrör bör väl vara samma för att bibehålla geometri. Är det AC det kallas?

Tillbaka
Topp