Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

Jag fick ett par från bd där hålen inte var rensade från grader. Fick dra runt med en kniv för att få i ventil.

Blev lite besviken på kundtjänst. Varför skulle jag skicka tillbaka ett par hjul som jag fixat? Tänkte mer de kunde ge fan i att skicka ofixade.

Edit. Föredrar dt ventil fram schwalbe

Tack för svar, jag stal ett par peatys ventiler från ett par andra hjul, funkade toppen!

Men jag insåg precis att jag skulle haft torque endcaps fram, och jag köpte nav med vanlig 15x110 :)

Tack för svar, jag stal ett par peatys ventiler från ett par andra hjul, funkade toppen!

Men jag insåg precis att jag skulle haft torque endcaps fram, och jag köpte nav med vanlig 15x110 :)
Fast då har du hjul som passar sen när du tar ditt förnuft till fånga och skaffar en gaffel utan sån skit 😉

Det funkar ju utmärkt ändå, bara att det är lite fippligare att montera hjulet.

Är BCF eller Borås cykelfabrik ett riktigt märke eller är det rebrandade kinaprylar?
Läs hemsidan.
Vi monterar/bygger alla våra cyklar för hand i Toarpsdal, strax utanför Borås. Våra ramar och kolfiberkomponenter tillverkas för närvarande av noggrant utvalda partners i Asien. Vi är stolta över detta samarbete då det inte bara gör att vi kan erbjuda konkurrenskraftiga priser, utan också säkerställer högsta kvalitet på våra komponenter genom mångårig expertis och innovation. Utan våra partners i Asien hade vi aldrig kunnat erbjuda den nivå av kvalitet till det pris vi gör idag. Samtidigt arbetar vi långsiktigt för att flytta så mycket av produktionen som möjligt till Sverige. Rom byggdes inte på en dag, och vi tar steg för steg för att nå dit.

Låg växel, liten utväxling, L-stoppskruven, långsam fart, lättrampat.
Hög växel, hög utväxling, H-stoppskruven, hastighet, hårdare att trampa. Hoppas jag inte blandar hop det!

Är detta punkteringsvätska? Vätskan har inte varit snäll mot ventilen. Bara att kasta allt?

Bilagor

• image.webp
    image.webp
    762.6 KB · Besök: 67
Finns "punkafria" slangar. BT har åtminstone haft sådana i sortimentet.
Så det är väl bara att byta ventil eller slang enligt egen preferens.

Läs hemsidan.
Vi monterar/bygger alla våra cyklar för hand i Toarpsdal, strax utanför Borås. Våra ramar och kolfiberkomponenter tillverkas för närvarande av noggrant utvalda partners i Asien. Vi är stolta över detta samarbete då det inte bara gör att vi kan erbjuda konkurrenskraftiga priser, utan också säkerställer högsta kvalitet på våra komponenter genom mångårig expertis och innovation. Utan våra partners i Asien hade vi aldrig kunnat erbjuda den nivå av kvalitet till det pris vi gör idag. Samtidigt arbetar vi långsiktigt för att flytta så mycket av produktionen som möjligt till Sverige. Rom byggdes inte på en dag, och vi tar steg för steg för att nå dit.
Är BCF eller Borås cykelfabrik ett riktigt märke eller är det rebrandade kinaprylar?

Bcf sponsrar Cwp men ändå intressant att lyssna på

Senast ändrad:
IMG_0517.webp

Hej
Jag har flyttat över en kolfiberstolpe till en annan hoj där man var tvungen att sätta den mycket högre. Så nu ser man allt gammalt "skav". Hur fixar man till det? Rubbing?
Det måste inte bli hundra, bara bättre.

Tjenixen!

Har precis tagit över min morbrors gamla Columbus Pinta, se bild.

Någon som vet vilken årsmodell det är på denna? Jag tror det är typ 99’ men ifall någon har stenkoll så får ni gärna hojta!
Mest nyfiken.
Åker på längre stam, smalare styre och längre sadelstolpe så den går att köra för den som är lite längre 🤘

Bilagor

• IMG_1434.webp
    IMG_1434.webp
    960.8 KB · Besök: 61
Jag har samma diameter på båda hålen och vill minnas att de alltid varit så. Är det inte en konisk gummitätning på ventilen? Jag brukar trycka ner dem med tummen en bit när jag skruvar fast dem, får ner dem säkert ett par mm.
Jag skyller på ventilerna. Beställt nya till cykeln jag rånade 😁

Jag är nyfiken vad jag gör för fel.

Har en lyrik med 150 slag. Kör den 10-15 psi under vad rockshocks app rekommenderade. Lsc hsc helt öppet. Ligger kring 30% i sag

Men fortfarande får jag bara ut 110mm slag. Vad är det jag missar? 😂
ska öppna den ikväll och se om det är tokens i den från fabrik, men känns inte som det borde vara problemet

Jag är nyfiken vad jag gör för fel.

Har en lyrik med 150 slag. Kör den 10-15 psi under vad rockshocks app rekommenderade. Lsc hsc helt öppet. Ligger kring 30% i sag

Men fortfarande får jag bara ut 110mm slag. Vad är det jag missar? 😂
ska öppna den ikväll och se om det är tokens i den från fabrik, men känns inte som det borde vara problemet

Kör du för långsamt? ;)

Har du otur att du har en Charger 3 (inte 3.1) dämpare och att du är lätt? På Charger 3 går dämpningen inte att justera särskilt lågt.

Kör du för långsamt? ;)

Har du otur att du har en Charger 3 (inte 3.1) dämpare och att du är lätt? På Charger 3 går dämpningen inte att justera särskilt lågt.

Min gissning är för långsam och för mycket bakåtvikt pga van med stel gaffel, men är rätt klumoig och landat tungt ett par gånger så borde använt liite mer 😂

Charger 3 dämparen, men är tung och väger in på nästan 110, så kör 100psi

Min gissning är för långsam och för mycket bakåtvikt pga van med stel gaffel, men är rätt klumoig och landat tungt ett par gånger så borde använt liite mer 😂

Charger 3 dämparen, men är tung och väger in på nästan 110, så kör 100psi

Så en Charger 3 och inte 3.1? Då kan du också har otur att bussningar är för tajta.

Men jag gissar också på för långsamt och för snäll stig. Det är en gaffel till hårdare körning. I Hellas brukade jag köra min Pike med låg tryck och färre tokens och fortfarande inte utnyttja allt. Körde sista två veckorna utför i alperna med en Lyrik och då utnyttjar nästan hela slaget. Men det är inte att jämföra med Hellas, förutom om man kör stora hucks, som min son.

Visa bilaga 780087

Hej
Jag har flyttat över en kolfiberstolpe till en annan hoj där man var tvungen att sätta den mycket högre. Så nu ser man allt gammalt "skav". Hur fixar man till det? Rubbing?
Det måste inte bli hundra, bara bättre.
Inte pilla, skulle jag säga. Däremot skulle jag forska i varför den är repig, men cykeln den kommer ifrån är kanske passé.

Så en Charger 3 och inte 3.1? Då kan du också har otur att bussningar är för tajta.

Men jag gissar också på för långsamt och för snäll stig. Det är en gaffel till hårdare körning. I Hellas brukade jag köra min Pike med låg tryck och färre tokens och fortfarande inte utnyttja allt. Körde sista två veckorna utför i alperna med en Lyrik och då utnyttjar nästan hela slaget. Men det är inte att jämföra med Hellas, förutom om man kör stora hucks, som min son.
Ändå blåa leder i åre. Typ easy rider/cobra/double dave så helt slätt är det ändå inte.

Hastighetsmässigt är jag nybörjare på utförs, men han ikapp vissa och fick släppa förbi vissa. Så helt hopplöst jättelångsamt gick det inte iaf 🤷‍♂️

Minskade trycket lite till och ökade lsc lite. Är säkert fel metod men nu har jag kanske 1.5cm slag jag inte använder. Det känns rimligare. Får väl öka trycket och justera när jag blir bättre på positionen och lägger mer vikt framåt antar jag

Ändå blåa leder i åre. Typ easy rider/cobra/double dave så helt slätt är det ändå inte.

Hastighetsmässigt är jag nybörjare på utförs, men han ikapp vissa och fick släppa förbi vissa. Så helt hopplöst jättelångsamt gick det inte iaf 🤷‍♂️

Minskade trycket lite till och ökade lsc lite. Är säkert fel metod men nu har jag kanske 1.5cm slag jag inte använder. Det känns rimligare. Får väl öka trycket och justera när jag blir bättre på positionen och lägger mer vikt framåt antar jag

Det verkar rimligare. Kanske behöver/kan du också anpassa åkstilen till cykeln. Efter mycket helstelkörning i Hellas hade jag blivit bra på absorbera slag med kroppen isf med dämpningen på cykeln.

Det finns inget självändamål att använda allt slag alltid.

Har du kört helstelt och lite baktungt tidigare är det nog bättre att du behåller lite marginal så cykeln håller sig högre i slaget och inte dyker, och övar på att köra med tryck fram istället. Att öva på det med en gaffel som dyker för lätt är onödigt spännande.

Det finns inget självändamål att använda allt slag alltid.

Har du kört helstelt och lite baktungt tidigare är det nog bättre att du behåller lite marginal så cykeln håller sig högre i slaget och inte dyker, och övar på att köra med tryck fram istället. Att öva på det med en gaffel som dyker för lätt är onödigt spännande.
Bra input, tack!
Ska labba litegrann, och jag ska kontrollmäta sag för att se hur off jag är. Upplevde inte att gaffeln dök efter jag sänkte trycket, men lite oklart hur mycket vikt framåt jag faktiskt har vs vad jag tror jag har

Det är det första att få in nåt under den öht som är svårt utan att repa gaffeln tycker jag. När en träbit går in är resten lätt sen.
Jo, det är sant. Själv är jag van vid gamla stålramar och där är ju två sidor av gaffeln lättåtkomliga att knacka på. Enda kolfibergaffeln jag bytt crown race på så offrade jag en smörkniv i plast som jag lyckades banka in för att skapa en liten glipa.

Brukar inte vara något större problem att knacka dit en oslitsad ring utan specialverktyg.
Jo, det är problem för några av oss (som t.ex. för mig). Jag skulle aldrig mer försöka banka in en lagerbana utan rätt verktyg. Enda gången räckte för mig för att köpa det. Jag ska hellre såga slits i den istället.

Det går att använda det gamla kullagret som mellanlägg när det nya ska pressas i om man inte har rätt storlek på presshylsan.
Är det styrlagerstödet är en slits inget problem så länge det inte är lagerkopp som i lösa kulor.

har thru axle men fram sitter det med något kasst "snabbfäste" går det byta till valfri axel bara det är 15x110 eller hur funkar det. Sambon har detsamma på sin och vill byta hennes med.

Är en laufey med en "RockShox Recon RL Q15X110 Boost Solo Air 140mm"
samt en specialized camber 27.5 med "RockShox Recon RL, Solo Air, 42mm offset, rebound adjust, lockout, 15x110mm Boost™ Maxle® Lite thru-axle, 130mm of travel"

Tillbaka
Topp