29"-däck under 1000g med hyggligt bett? (~2.4")

Min erfarenhet (som stämmer med åtminstone ett Tyskt grundligt test) är att nya Forekaster (i EXO 3C MaxTerra 29x2,4”) både rullar bättre och har bättre grepp än motsvarande Rekon, så det var nog ett perfekt val! 🙂
Topp! Jag köpte ju EXO+ så lite kraftigare sidoväggar och lite tyngre men det blir nog ungefär likvärdigt.

En till Uppsalabo här. Satte Specialized GC T7 fram och bak på min Spur men tyckte att det saknades grepp på blöta rötter på hösten. Bytte till Butcher T9 fram och är helnöjd.
Igår var jag dock ute med Rekon Maxxterra fram och Aspen 3C bak. Ganska roligt när det är torrt.

Ska upp till Lofsdalen nästa vecka och funderar på om det kanske är värt det att byta Rekon till något grövre. Skulle nya Forekaster (exo+ maxxterra) både fram och bak vara dumt?

Jag är ju glad för mycket fram personligen så jag hade kanske testat att bara byta fram.
Rekon däcken tanwall så inget alternativ tyvärr. Hade helst gått på något grövre än Forekaster fram men då känns det nästan som att man måste gå på assegai om man inte vill ha rännorna som dissector har (utan att blanda märken då).

Rekon däcken tanwall så inget alternativ tyvärr. Hade helst gått på något grövre än Forekaster fram men då känns det nästan som att man måste gå på assegai om man inte vill ha rännorna som dissector har (utan att blanda märken då).
Jag har blandat utan att må dåligt. Tex DHR bak och Magic Mary fram. Vet inte hur nya Nobby Nic är jämfört med forekaster om du nu vill blanda.

annars kör många DHR fram så det kanske kan vara dugligt tillsammans med forekaster?

Med stor reservation för att jag inte har koll på assegai och dissector alls. Aggressor och DHF har jag och gillar inte speciellt

Jag har blandat utan att må dåligt. Tex DHR bak och Magic Mary fram. Vet inte hur nya Nobby Nic är jämfört med forekaster om du nu vill blanda.

annars kör många DHR fram så det kanske kan vara dugligt tillsammans med forekaster?

Med stor reservation för att jag inte har koll på assegai och dissector alls. Aggressor och DHF har jag och gillar inte speciellt
Jag har heller egentligen inte något emot att blanda märken (värre att blanda svarta och tanwall i så fall) men jag hinner inte beställa och min LBS har bara maxxis hemma.

Alternativet är egentligen att köra nya High Roller Maxxgrip DD (som finns hos lbs) fram tillsammans med Forekaster bak men det känns som att det blir lite för mycket däck för fjällmiljö där fokus kanske inte ffa är på liftburen cykling. Det var därför jag tänkte att Forekaster fram & bak kanske är en ganska bra lösning. Man borde ju få något som klarar våtare terräng bättre än Rekon men samtitigt som det funkar hyffsat utfört och rullar betydligt bättre än enduro/dh-däcken.

Jag kör ofta Dissector fram och Forekaster bak på stigcykel (båda EXO MaxxTerra) och tycker det funkar väldigt bra. Forekaster både rullar och greppar bättre än Rekon. Rännorna på Dissector tycker jag inte märks, inte alls som på t ex DHF.

Jag kör ofta Dissector fram och Forekaster bak på stigcykel (båda EXO MaxxTerra) och tycker det funkar väldigt bra. Forekaster både rullar och greppar bättre än Rekon. Rännorna på Dissector tycker jag inte märks, inte alls som på t ex DHF.

Har samma erfarenheter. Jag har Dissector Exo MaxxTerra fram på två HTs och det funkar bra, också i park. Jag har inte märkt rännorna. Bak har jag Rekon, Forekaster och Dissector, alla i Exo Dual. Forekaster har jag köpt sist för att har ett bakdäck med lite bättre rull än Dissector. Har dock bara kört Happy-witch-ridecoch några enstaka tur på den. Jag har inte riktigt märkt någon skillnad, som är väl bra, men inte kört hård på det.

Har samma erfarenheter. Jag har Dissector Exo MaxxTerra fram på två HTs och det funkar bra, också i park. Jag har inte märkt rännorna. Bak har jag Rekon, Forekaster och Dissector, alla i Exo Dual. Forekaster har jag köpt sist för att har ett bakdäck med lite bättre rull än Dissector. Har dock bara kört Happy-witch-ridecoch några enstaka tur på den. Jag har inte riktigt märkt någon skillnad, som är väl bra, men inte kört hård på det.
Hur mycket bättre tror vi att Dissector rullar än High Roller (om man ändå skulle gå på ett grövre fram)? Kommer man märka någon skillnad? Jag tror att Dissector var Maxxterra och High Roller Maxxgrip dock, båda i DD.

Hur mycket bättre tror vi att Dissector rullar än High Roller (om man ändå skulle gå på ett grövre fram)? Kommer man märka någon skillnad? Jag tror att Dissector var Maxxterra och High Roller Maxxgrip dock, båda i DD.
Maxxgrip rullar inte bra. Nya HR har jag ingen aning om men jag hade inte tvekat över Dissector av de valen.

Min stigcykel kom med High Roller II EXO MaxxTerra fram, men jag bytte till Dissector för att få bättre rull på transportcyklingen. Det är klart mer lättrullat med Dissector i samma gummiblandning/stomme. Om du jämför med HR II i MaxxGrip är det säkerligen väldigt stor skillnad

Jobbig jämförelse med olika stommar, gummi etc. Men kanske går att få ut något :-)
Edit: förutom gummiblandning, som är rätt tydligt…

IMG_0397.webp

Senast ändrad:

Dissector har riktigt långa (längs stommen) dobbar i mitten så hål mellan dobbarna är små. Det borde ger relativt låg rullmotstånd, säkert jämfört med HR. Men som har skrivits ovan är det mindre relevant på ett framdäck. Med det sagt skulle jag inte välja HR om man är rädd om rull, DHR2 är då ett mycket bättre val.

Senast ändrad:
Dissector har riktigt långa dobbar i mitten så hål mellan dobbarna är små. Det borde ger relativt låg rullmotstånd, säkert jämfört med HR. Men som har skrivits ovan är det mindre relevant på ett framdäck. Med det sagt skulle jag inte välja HR om man är rädd om rull, DHR2 är då ett mycket bättre val.
Korta dobbar?

Med tanke på hus blockiga dobbarna på Dissector är hade jag valt Forkaster alla dagar i veckan om det kan vara blött.

Det handlar om stigcykling i fjällmiljö så chansen att det blir vått är ju ganska stor och höjdmeter finns det massor av. Därav Forekaster.

High Roller blir nog för mycket hur som helst och jag är ganska taggad på att testa Forekaster fram. Det ska dessutom sitta på en Fourstroke LT, dvs något mellan XC och Trail (DC).

Jag brukar köra dhr2 maxterra både fram och bak för trampcykling i fjällen. Bra kompromiss mellan rull och blötgrepp. Men då har jag iofs en köttigare hoj än en fourstroke.

Det handlar om stigcykling i fjällmiljö så chansen att det blir vått är ju ganska stor och höjdmeter finns det massor av. Därav Forekaster.

High Roller blir nog för mycket hur som helst och jag är ganska taggad på att testa Forekaster fram. Det ska dessutom sitta på en Fourstroke LT, dvs något mellan XC och Trail (DC).
Forekaster blir säkert perfekt, med MaxTerra har det funkat bra för mig även när det är blött

Dissector har uppdaterats och klarar knappt att hålla sig under viktgränsen för den här tråden. Ändringarna i mönstret känns bra men de har dragit ner på antalet varianter.

Dissector har uppdaterats och klarar knappt att hålla sig under viktgränsen för den här tråden. Ändringarna i mönstret känns bra men de har dragit ner på antalet varianter.

Vikten av Exo Dual är samma som förut:950 gram. Exo MaxxTerra har växt med några gram i specs till 975 gram. Både OK för tråden. Nya mönstret ser ut som en förbättring.

Jag skulle gärna har en 29x2,6 när jag behöver byta framdäck på min helstel SS. Slitaget är dock nästan obefintlig efter lite mer än fyra år. Nu har jag ingen frambroms, men det är MTBn jag har cyklat på mest.

Frågan är då om jag nu borde köpa en gammal Dissector 29x2,6 eller vänta. Då skulle jag i nuläget byta till en Forekaster 29x2,6. Jag har just bytt bak från Rekon till Forekaster, både i Dual. Både klätter och bromsgrepp är lite bättre. Däcket ser dock ut att vara lite smalare.

Frågan är då om jag nu borde köpa en gammal Dissector 29x2,6 eller vänta. Då skulle jag i nuläget byta till en Forekaster 29x2,6. Jag har just bytt bak från Rekon till Forekaster, både i Dual. Både klätter och bromsgrepp är lite bättre. Däcket ser dock ut att vara lite smalare.
Jag har läst om fler som upplever nya Forekaster som smala. Mitt Forekaster 29x2.4 mäter 59 mm över däckstommen och 60 mm över nabbarna på 30 mm innerbredd. Jag mäter samma mått på Dhr2 i 29x2.4 och 1 mm bredare över stommen än nya HighRoller i 29x2.4. HighRoller släktar ju med Shorty så det är ingen överraskning. Det som överraskar mig något är att Rekon race i 29x2.4 mäter 64 mm över däckstommen på 30 mm innerbredd, 1 mm smalare än Butcher och Ground Control i 29x2.6.

Det är kanske tidigt att säga om nya Dissector kommer att komma i 29x2.6 också men annars undrar man ju om det är lite en trend att 2.6 försvinner här och var. Specialized ser tyvärr ut att ha dragit ner ordentligt på sitt utbud av däck i 29x2.6.

Jag har läst om fler som upplever nya Forekaster som smala. Mitt Forekaster 29x2.4 mäter 59 mm över däckstommen och 60 mm över nabbarna på 30 mm innerbredd. Jag mäter samma mått på Dhr2 i 29x2.4 och 1 mm bredare över stommen än nya HighRoller i 29x2.4. HighRoller släktar ju med Shorty så det är ingen överraskning. Det som överraskar mig något är att Rekon race i 29x2.4 mäter 64 mm över däckstommen på 30 mm innerbredd, 1 mm smalare än Butcher och Ground Control i 29x2.6.

Min Forekaster 2,4" mäter 59 mm vid stommen på en 35 mm fälg. Jag minns att Rekon var bredare, men jag minns inte hur bred den var. Kanske bra att Forekaster är lite smalare för att mina kedjestag är smala och Forekaster har lite större sidodobbar.

Det är kanske tidigt att säga om nya Dissector kommer att komma i 29x2.6 också men annars undrar man ju om det är lite en trend att 2.6 försvinner här och var. Specialized ser tyvärr ut att ha dragit ner ordentligt på sitt utbud av däck i 29x2.6.

Ja, tror att marknaden har bestämt att 2,4" är bredden till alla grenar av MTB, åtminstone till bak. Specialized verkar bara har Butcher kvar i 29x2,6". Undrar dock hur bred den nu är. Hos Specialized var 2,3" 2,4" och var 2,6" 2,5".

Jag har två hjulpar till min FS. Det ena paret har Racing Ralph / Racing Ray för snabbare och lättare XC.

Det andra hjulparet är lite tåligare. Jag har originaldäcken kvar där, Specialized Ground Control / Purgatory (gamla varianten). Cykeln har 130/120mm slag fram/bak.

Jag behöver ett par nya däck som kan ersätta Ground control / Purgatory. Jag kör inte speciellt aggressivt och min åkstil kan väl beskrivas som feg stigcykling. 😃 2,35-2,4". Bra (eller rimligt...) grepp på rötter och blött berg. Ibland blir det en hel del transportcyling så det måste fungera även på grusvägar.

Jag vet verkligen inte vad jag skall välja. Jag har mest kört på schwalbe tidigare men har tittat på bl.a. Rekon och Forekaster.

För referens: Hur är Rekon jämfört med Racing Ralph?

Det är en djungel att hitta nya däck.

Tacksam för guidning!

Wicked will / nobby nic kanske. Vi har en cykel med ww fram och rocket ron bak. Det funkar
Jag har i princip bara kört med schwalbe genom åren. Och jag hör inte mycket gott om greppet när det är blött och kallt ute.

Men jag har tittat på den kombinationen med. Valde bort den pga att många klagar på grepp vid höstväder.

Konsensus här verkar vara att nya Forekaster har klart bättre grepp och rullar lite bättre än Rekon (men är lite smalare och tyngre). Så Forekaster kan vara en lösning, jag skulle rekommendera MaxxTerra fram och Dual bak.

Nya Ground Control är en förvånansvärt bra däck. Funkar och bra när det är kalt. Jag och sonen kör den bak i T7 Grid utförande. För bättre rull kan man köra T7 fram och T5 bak.

Jag har i princip bara kört med schwalbe genom åren. Och jag hör inte mycket gott om greppet när det är blött och kallt ute.
Jag är ingen finsmakare och kör inte när det är kallt

Det är mycket jidder om schwalbe men med jämna mellanrum dyker det upp nån som intygar att ray/ ralph är snabbast och utanför happy är det nog ingen tvekan om att magic Mary är ett mycket bra däck....Så jag tänker att de mellan ray och mm nog duger också

Edit. Annars är jag nog mest intresserad av att testa spec
Gillar dock DHR 2 men inte andra av märket jag testat

Har kört lite olika däck liknande de du efterfrågar. Kör just nu Barzo och gillar dem förutom den tråkigt gråa däckssidan.

På ”stighjulparet” till min DC-cykel kör jag Nobby Nic Superground Soft fram och Wicked Will Superground Speedgrip bak. Inte alltför tunga och rullar fantastiskt bra i förhållande till greppet som för framdäcket är hyfsat också när det är blött och kallt. Rullet känns avgjort bättre än den lättrullande uppsättningen på stigcykeln med Dissector EXO MaxxTerra fram/Forekaster EXO MaxxTerra bak. Men Maxxisdäcken känns ”mysigare” och är trevligare på stenig rotig stig, kanske p g a bättre dämpning…

Jag har precis krängt på Forekaster gen 2 fram och Rekon bak. Fin kombo med bra rull ändå i 29x2,4.

Forekaster mäter lite smalt i verkligheten men inget som stör mig.

På ”stighjulparet” till min DC-cykel kör jag Nobby Nic Superground Soft fram och Wicked Will Superground Speedgrip bak. Inte alltför tunga och rullar fantastiskt bra i förhållande till greppet som för framdäcket är hyfsat också när det är blött och kallt. Rullet känns avgjort bättre än den lättrullande uppsättningen på stigcykeln med Dissector EXO MaxxTerra fram/Forekaster EXO MaxxTerra bak. Men Maxxisdäcken känns ”mysigare” och är trevligare på stenig rotig stig, kanske p g a bättre dämpning…
Tack!
Jag kör nog på samma som du har. Jag rullar trots allt en hel del på enkel stig och transport med så lättrullade däck vore fint.

Tänkte på det med. Man vill ha 3 egenskaper men välj 2. Försöker man få våtgrepp, rull, och grepp så slutar det oftast med något mellan däck som inte är speciellt bra på något jämfört med ett med prioterat rull eller grepp. Rull däck är ju typ upptill rick/ray/Ralph tänker jag. Grepp är nobby nic och uppåt om vi tar scwalbe. Du säger du åker rätt mycket grusväg och stig är din stig cykling på mest hård/slät stig ? Kör på racing ralp/ray eller nya rick. Vill du ha mer grepp än det ? Så kör tex nobby nic speedgrip bak och soft fram.

Det är väl inte så kul att välja däck för att det är blött och kallt heller. Ray har bra grepp för normal cykling. Om jag saknar nåt så är det casing inte mönster men jag tycker det funkar bra.

Hur mycket transport har ni som ändå väljer däck med tanke på det? Är det typ halva tiden? Har lite svårt att förstå.
Jag väljer det jag vill ha i skogen, sen om det blir trögt på vägen dit, det får man liksom vänja sig vid.
Jag tycker det finns däck med liknande grepp i skogen som ändå rullar olika trögt på grus/asfalt. Föredrar t ex Nobby Nic i Soft framför Spez Ground Control Grid T7*. Min transport är allt från 2-18km enkel väg…

* baserat på ”vetenskaplig känsla” 🤪

Man vill ha 3 egenskaper men välj 2. Försöker man få våtgrepp, rull, och grepp så slutar det oftast med något mellan däck som inte är speciellt bra på något jämfört med ett med prioterat rull eller grepp.
Håller med 👍Det svåra tycker jag är att hitta däck som är riktigt bra på blöta hällar och berg samtidigt som de funkar bra på både torr och blöt stig samt lera...

En sak som slår mig när jag läser inlägg är hur mycket/många däck som förbrukas. Mina håller i ca 1 år och det skulle ta mig en livstid att gå igenom modeller och dessutom modellers gummiblandning och komma ihåg skillnader... Imponerande :)

Hur mycket transport har ni som ändå väljer däck med tanke på det? Är det typ halva tiden? Har lite svårt att förstå.
Jag väljer det jag vill ha i skogen, sen om det blir trögt på vägen dit, det får man liksom vänja sig vid.
Jag förstår vad du menar och jag var kanske inte så tydlig. Jag gillar att cykla på grus också så jag vill att däcken skall fungera för det med. Det är klart att det blir en kompromiss om däcken skall klara allt men jag tror att Nobby Nic / Wicked Will kommer fungera bra för mig.

Vill man ha snabba däck med tuffare casing så kör på wicked will fram och rock razor bak 🤘🏻. Problemet med tuffare casing på däck med låga dubb är att man lättare tappar greppet då castingen tål att tryckas på mer än vad "mönstret" tillåter.

Tillbaka
Topp