Visa din Fatbike

Visa din Fatbike
Lite OT för jag har ingen fatbike att visa, men här är ett program på SVT där två finnar cyklar fatbike:

Den var riktigt bra.

Visa din Fatbike
1000010878.webp

Pendlings läge...

Visa din Fatbike
1000011005.webp

45min höll det, sen vart det "hike a bike" hemåt...

Det här är andra gången på kort tid som jag får punka på bakdäcket, så fort jag hänger på bikepacking utrustningen...
Jag börjar bli lur på om det är något vajsing med fälgen, typ någon vass kant eller liknande, som inte märks förrän det blir mer vikt på bakhjulet.

Så det blir till att kolla fälgen minutiöst...

Visa din Fatbike
Visa bilaga 775532

Det här är andra gången på kort tid som jag får punka på bakdäcket, så fort jag hänger på bikepacking utrustningen...
Jag börjar bli lur på om det är något vajsing med fälgen, typ någon vass kant eller liknande, som inte märks förrän det blir mer vikt på bakhjulet.

Märk upp däck och fälg innan du tar av dom, sedan slangen också, så vet du var på fälg/däck du ska leta när du hittat hålet i slangen...

Ingen punka här iaf :-)

IMG_4771.webp

Visa din Fatbike
Visa bilaga 775532

Så det blir till att kolla fälgen minutiöst..

fan vad segt , jo men antigen är det något med fälgen eller så är det något litet vasst som är i däcket så ger punka , har hänt mig många gånger innan , men dom senaste åren har ja sluppit punka

Visa din Fatbike
Visa bilaga 775532

Kör du slanglöst? Jag hade liknande på min mtb. Det höll tätt tills jag åkte på stök. Problemet var ett litet hål i däcksidan som guckan tätade tills den vek sig. Salami löste det problemet.

Visa din Fatbike
Kör du slanglöst? Jag hade liknande på min mtb. Det höll tätt tills jag åkte på stök. Problemet var ett litet hål i däcksidan som guckan tätade tills den vek sig. Salami löste det problemet.

Jag kör med slang, har inte bemödat mig att bråka med slanglöst, än...
Men prio ett för tillfället är att kolla fälgen och se om det är någon flik av tejpen eller en eker, som skaver hål på slangarna för mig.

Visa din Fatbike
Men nästa grej jag kommer byta är till andra däck

Men sliter ut dom här först såklart

Andra pedaler står på listan med

Några tips ? På vad ja mer kan ändra ?

Beror helt och hållet på vad du vill göra med den.
Färgmatchande pedaler och handtag och en ny sadel skulle jag vilja påstå är det klassiska, när det kommer till att anpassa en cykel.
Planerar du att använda den till pendling och möjligen lite lättare inköp på väg hem från jobbet, så kan pakethållare samt passande väskor vara en bra ide.
Skall du köra mycket i slask och regn, så kan det vara bra med vettiga skärmar/mudguards.
Belysning, för de gånger när du cyklar i mörker.

Det är nog mest din fantasi och plånbok som sätter begränsningarna när det kommer till att anpassa fetingen till dina behov.
Du kan ju alltid titta bakåt i denna tråden och en del andra trådar här på forumet för inspiration. :)

Edit: Personligen så hade jag nog tittar på en liten ramväska, sadelväska, en sk top tube bag och 2 "snack bags", bara så man slipper använda ryggsäck när man är ute på längre turer

Senast ändrad:
Visa din Fatbike
Beror helt och hållet på vad du vill göra med den.
Färgmatchande pedaler och handtag och en ny sadel skulle jag vilja påstå är det klassiska, när det kommer till att anpassa en cykel.
Planerar du att använda den till pendling och möjligen lite lättare inköp på väg hem från jobbet, så kan pakethållare samt passande väskor vara en bra ide.
Skall du köra mycket i slask och regn, så kan det vara bra med vettiga skärmar/mudguards.
Belysning, för de gånger när du cyklar i mörker.

Det är nog mest din fantasi och plånbok som sätter begränsningarna när det kommer till att anpassa fetingen till dina behov.
Du kan ju alltid titta bakåt i denna tråden och en del andra trådar här på forumet för inspiration. :)

Edit: Personligen så hade jag nog tittar på en liten ramväska, sadelväska, en sk top tube bag och 2 "snack bags", bara så man slipper använda ryggsäck när man är ute på längre turer
Jag har matchande pedaler som ja målat själv osv

Nya handtag står på menyn med

Men vill ha bättre pedaler , lampor har ja redan 2 riktigt bra , cyklar nästan bara i mörker året om

Väskor är ja inget fan av , gillar min ryggsäck 😅

Bättre skärmar är nog en bra idé 👍😊

Det ja redan har gjort på den

Bytt styrstam till en jätte kort vet ej exakt
Nytt styre
Pedaler
Dropper post

Sen har ja modifierat min hjälm med en helt okej pannlampa inbyggd i hjälmen

Sen har även 2 st på styret som har 3600
Lumen totalt

Visa din Fatbike

Men vill ha bättre pedaler , lampor har ja redan 2 riktigt bra , cyklar nästan bara i mörker året om

Nytt styre
Pedaler
Dropper post

Lumen totalt
Men den bästa uppdateringen ja kan göra tror ja är att få på riktigt gryma däck

Ja kör med 0,3 bar ca året om

Funkar perfa

Har inte fått snakebite än sålänge 😅

Men blir förmodligen att hälla i smörja när ja byter däck nästa gång

Visa din Fatbike

Nytt styre
Pedaler
Dropper post

Lumen totalt

Verkar som du har gjort det du kan med den redan, om du inte skulle trilla ned i bikepacking hålet.
Enda jag skulle kunna tänka mig är en dämpgaffel.

Skall det vara underhållsfritt, så finns Lauf Carbonara, den ser allmänt konstig ut och kostar satan...

Visa din Fatbike
Verkar som du har gjort det du kan med den redan, om du inte skulle trilla ned i bikepacking hålet.
Enda jag skulle kunna tänka mig är en dämpgaffel.

Skall det vara underhållsfritt, så finns Lauf Carbonara, den ser allmänt konstig ut och kostar satan...
Japp ja gillar att hålla det så underhållsfritt som möjligt , jag känner att cykeln är felfri och underbar just nu , att ja lyckats få den att känna riktigt skön för min typ av cykling jag gör

Men kanske slänger på en dämpad gaffel om ja hittar något prisvärt begagnat

Men nya däck ser ja fram emot längre fram

Och kanske ja faller ner i bickepacking hålet med vem vet 😅👍😊

Men i nuläget så njuter ja mest av att cykla fatbike och att jag funnit den världen 👍

Världens roligaste cykel enligt mig

Tillbaka
Topp