Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

1753383853350.webp

Om jag inte minns fel så är det "tillståndet" mest för syns skull, då du inte kan bli nekad att få det. Dvs så är det mer som en plikt att anmäla, fast med ett finare namn...
Ja så är det nog.
Vet att hampabönder för några år
År sedan kunde få sin skörd uppeldade, då polisen på plats inte kunde avgöra om det var Industrihampan eller fullspektrum 😁

Har själv använt cannabisolja även kallad cbd i flera år. Även min mor använder det och är nu helt fri från övriga mediciner.
Man får tycka vad man vill, jag vet att detta är stigmatiserat

Jag har Bontrager Verse Comp 145mm-sadel på min gravel och på min FS. På dessa kan jag cykla i oändlighet dvs ca 2 timmar utan vare sig inflammerade hårsäckar, skav eller träsmak.

På min räser sitter en Giant Approach, även den 145mm. Den delar tyvärr inte Bontrager-sadlarnas positiva attribut utan känns för platt och därmed hård och orsakar vissa besvär.

Lösningen torde vara att sätta en Bontrager-sadel på räsern, vilket jag har provat med resultatet att det är fult och därmed ogångbart. Jag skulle behöva en lika smäcker sadel som min Approach, men mindre platt, som alltså kilar in sig bättre mellan sittbenen.

Är graden av ”sadelplatthet” något som någon av tillverkarna anger så att man kan leta upp något som kilar in lagom gött och inte känns som en planka mot röven?
Syns sadeln när du sitter på cykeln? Är väl snyggare att kunna cykla efter två timmar än att stå vid sidan om cykeln med ont i rumpan?

Jag har en Spcialized Romin som iof liknar din giant-sadel, jag tycket inte den är platt men det beror ju på vad man har för referensramar.. Jag har samma sadel på graveln men på mtb och pendelcykel där jag sitter mer upprätt passar den absolut inte.

Jag bor i nordvästra Skåne. Tror inte att det finns en cykelbutik värd namnet inom 5 mils radie 😐
Trist! För när jag har varit på Cykelkraft/Cykloteket och så vidare så har jag ju sett sadlar som din (Bontrager) och tänkt ”wow den såg platt och hård ut!” (det var det jag letade efter) men sen när jag klämt på den har jag blivit överraskad över hur mjuk den var. Så att gå bara på utseende på nätet då tex är ingen vinnande strategi..

Har bakväxel Shimano 400CX med kassett 11-19 (kassetten är helt slut).
Kan växeln funka med 12-32 eller 13-30 som jag har liggandes?

Senast ändrad:
Senast ändrad:
Då kommer följdfrågan:
Är det smartast att köpa en ny kassett eller en ny bakväxel?
Är du nöjd med den nuvarande 11-19 utväxlingen och växeln och har den inget glapp i bussningar än, då är det bara att hitta ny kassett, blir enklare och snabbare att byta ut bara den. Vill du prova en bredare kassett eller är växeln också sliten efter flera år, behöver du visst köpa både ny växel och kassett.

Är du nöjd med den nuvarande 11-19 utväxlingen och växeln och har den inget glapp i bussningar än, då är det bara att hitta ny kassett, blir enklare och snabbare att byta ut bara den. Vill du prova en bredare kassett eller är växeln också sliten efter flera år, behöver du visst köpa både ny växel och kassett.
Fick cykeln gratis i halvdant skick och håller på att göra iordning den för att min sambo ska ha nåt att cykla på när hon hälsar på sina åldrande föräldrar.

Inte supernoga med slutresultatet, men den ska ju funka iaf =)

Kollat lite snabbt och tycker inte det sprudlar av såna små kassetter i webshopparna.

Kanske köper ny växel ändå. Kostnaden för kassetten är ju ändå "noll", eftersom den ligger i lådan.

Fick cykeln gratis i halvdant skick och håller på att göra iordning den för att min sambo ska ha nåt att cykla på när hon hälsar på sina åldrande föräldrar.

Inte supernoga med slutresultatet, men den ska ju funka iaf =)
11-19 är en ganska "smalt" utväxlad kassett. Vad har du för storlek på klinga/klingor fram? Räcker utväxlingen för den användningen?

Det är 26-44-54 fram.
Som jag uppfattar det har jag följande alternativ:
1. Byta till en kassett med största drevet max 21T och köra vidare med samma växel.
Har dock lite problem med att hitta en så liten kassett...

2. Byta till en annan växel som kan hantera kassetterna jag har (12-32/13-30).
Kan det då bli bekymmer med att det är så stor skillnad mellan minsta och största drevet fram?
Måste jag isf byta vevparti? Och måste jag isf också byta framväxel?

Verkligen? Jag har aldrig sett sån vevparti och det är också mycket mer än kapaciteten av bakväxeln.
Kontrollräknade och det stämmer.

Jag tror inte att de fortfarande säljs 7-delade kassett med max 21t. En 7-delad bakväxel som tar större drev kostar inte mycket, t.ex. Shimano Altus.
Ja, så får det bli. Men behöver jag också byta vevparti och framväxel?

När du väljer bakväxel, kom ihåg att räkna på total kapacitet. Med 28 tänders skillnad fram så behöver du en bakväxel med stor kapacitet för att klara en modern kassett.

Konceptet total kapacitet förklaras här.

När du väljer bakväxel, kom ihåg att räkna på total kapacitet. Med 28 tänders skillnad fram så behöver du en bakväxel med stor kapacitet för att klara en modern kassett.

Konceptet total kapacitet förklaras här.
Jag får det till att jag behöver en total kapacitet på 45, men alla bakväxlar jag tittar på har 43. Kanske är lika bra att byta vevparti ändå?

Jag får det till att jag behöver en total kapacitet på 45, men alla bakväxlar jag tittar på har 43. Kanske är lika bra att byta vevparti ändå?
Är det värt att modernisera cykeln lite (och förenkla men lite fördyra uppgraderingen) så kan det vara värt att titta på en bredare kassett, nytt singelvevparti och kunna dumpa framväxeln. Men då kommer vevlagerstandard in i bilden. Antar att det är klassiskt fyrkantslager på en cykel med 7-delat?

Aha, det är ju såklart ett alternativ!
För det kan hon lätt leva utan 😄

Det skulle jag tänka, 54t är bara för snabba lvgcyklister. Skruv i limitskruven på framväxeln så man inte kan växla till största drevet.

Generellt är det bra att byta kedjan samtidigt med kassetten, men jag vet inte om det kanske sitter en ny kedja på.

Senast ändrad:
Det skulle jag tänka, 54t är bara för snabba lvgcyklister. Skruv i limitskruven på framväxeln så man inte kan växla till största drevet.

Generellt är det bra att byta kedjan samtidigt med kassetten, men jag vet inte om det kanske sitter en ny kedja på.
Tack för alla superbra tips!
Kände att det blev lite många frågor nu, så jag startade en egen tråd:

Insett att flowiga blå leder är det jag tycker är roligast just nu, typ supernova/solstorm i lofsdalen, cobra i åre eller graniten i åre/björnen.

Tips på andra ställen? Har bil och semester en månad till.
Funäsdalen/Hamra var riktigt tråkigt.

Törs man köra 28mm däck på 25mm hjul (med slang)?
Läser om en del som verkar nöjda medans tillverkarna säger nej.
Menar du fälgar som är specade till max 25 mm däck eller fälgar med 25 mm innerbredd?

Edit: Dum fråga, antar du menar det första.

Edit 2:
Jag brukar tillämpa den här tabellen:

Menar du fälgar som är specade till max 25 mm däck eller fälgar med 25 mm innerbredd?

Edit: Dum fråga, antar du menar det första.

Edit 2:
Jag brukar tillämpa den här tabellen:

Den table är nu riktigt out of date, och kanske fel från början. Moderna lvgcykel har mycket bredare fälgar än innan för inte så mycket bredare däck. T.ex. DT Swiss rekommenderar 26 mm däck till sina 22 mm breda hjul. Deras tabell anger minst 29 mm breda däck till 25 mm fälg.

Senast ändrad:
Nej det har ju hänt en del sen många av tabellerna gjordes. Får se om jag chansar på 28mm.
32mm ska ju funka så kanske kompromissar med 30mm.

Ska vara landsvägshjul till en gravel.

Två dumma frågor i ett inlägg.

1. Kan jag flippa den här styrstamen (+- 6) för mer vinkel uppåt/kortare reach? Eller är den redan åt det "höga" hållet?

2. Är det nånsin okej med "lite skevt" eller ska detta hjul åtgärdas? (Jag har kollat upp att det är just hjulet som är skevt, och inte nåt med däcket)

Bilagor

• 20250801_085045.webp
    20250801_085045.webp
    515.8 KB · Besök: 39
Senast ändrad:
Håller med. Men jag funderar på hur så små avvikelser kan ha uppstått. Är däck och ev. slang helt uteslutna? Kollat med dem avtagna?
Om det nu är så illa, skulle jag gå till en cykelmek. ändå. Det lär inte bli bättre med tiden och de törs bocka och rikta på ett annat sätt än man gör själv.

IMG_3414.webp

Någon butik i någorlunda centrala stockholm som kan ha två såna här rackare inne?
För att köra 203mm skivor på ram/gaffel med 180mm fäste

Trodde det skulle vara standardgrej som fanns på hyllan, men dom flesta verkar behöva beställa in

Håller med. Men jag funderar på hur så små avvikelser kan ha uppstått. Är däck och ev. slang helt uteslutna? Kollat med dem avtagna?
Om det nu är så illa, skulle jag gå till en cykelmek. ändå. Det lär inte bli bättre med tiden och de törs bocka och rikta på ett annat sätt än man gör själv.
Körde nån (youtube) variant med att känna mot fälgen med tummen/skruvmejsel och det drog höger på en viss punkt. Och så kollade jag att däckets linje är på samma/jämn höjd mot fälgen.

Dock inte kört med slangar och däck avtagna.

Tillbaka
Topp