Tour de France 2025

Tour de France 2025
Hade UCI faktiskt brytt sig om säkerhet så hade de haft begränsningar på hur etapper får avslutas, men det påverkar ju såklart lönsamheten och den brukar komma först.

Tour de France 2025
Det är ju dock ASO och inte UCI som lägger banan.

Men det är rätt värdelöst med etapper som avslutas med en utförslöpa. Både dåligt ur säkerhetssynpunkt och rätt trist cyklingsmässigt
Det vet jag inte riktigt, det kan ju vara väldigt spännande och öppna upp för oväntade vinnare när det avslutas nedför. Men, med det sagt, så tycker jag också det är vansinnigt säkerhetsmässigt och man borde undvika det, men det lär väl tyvärr inte hända förrän en allvarlig olycka med någon stjärna sker.

Tour de France 2025
Det vet jag inte riktigt, det kan ju vara väldigt spännande och öppna upp för oväntade vinnare när det avslutas nedför. Men, med det sagt, så tycker jag också det är vansinnigt säkerhetsmässigt och man borde undvika det, men det lär väl tyvärr inte hända förrän en allvarlig olycka med någon stjärna sker.
OS-banan 2016 hade väl i och för sig lite platt efter utförskörningen men van Vleutens krasch i den omdebatterade utförskörningen var inte direkt snäll,

Tour de France 2025
Märkligt att du nämner den. Kom av anledning att tänka på den jag också idag, och av någon dum anledning fick jag för mig kolla på den på tuben. Mår fan illa av att se den, fast man vet att det sluta rätt bra för henne trots allt. Nog den värsta krasch jag sett, när kommer till hur den påverkat mig

Tour de France 2025
Märkligt att du nämner den. Kom av anledning att tänka på den jag också idag, och av någon dum anledning fick jag för mig kolla på den på tuben. Mår fan illa av att se den, fast man vet att det sluta rätt bra för henne trots allt. Nog den värsta krasch jag sett, när kommer till hur den påverkat mig
När jag såg den i direktsändning tänkte jag "hon dog", och hade väldigt svårt att se klart resten av sändningen, och cykel på tv generellt, på ett tag.

Tour de France 2025
Ja verkligen! Gigante hade med största sannolikhet inte klarat hänga med utför utan hennes hjälp utifrån vad hon visat de senaste dagarna. Det var väldigt tydligt på TV-bilderna hur hon konstant gav henne instruktioner och peppade.
Grymt lagjobb av henne även igår. Då lyckades hon ju med konststycket att både hjälpa Pineear klara stigningen och sedan Gigante utför och komma ikapp efter den. Idag fick hon välja, och det blev ju helt rätt beslut då Pineear klarade att komma ikapp på egen hand.

Tour de France 2025
Om man jämför etapplacering med GC-placering för de som ligger topp-10 i totalen efter etappen ser man att dagens etapp var väldigt indikativ/viktig för totalplaceringen efter etappen.

NamnGC-placering efter etappenEtapplacering
Ferrand-Prévot11
Gigante22
Vollering34
Niewiadoma48
Kerbaol56
Rooijakkers69
Wlodarczyk77
Fisher-Black83
Muzic911
Labousse1012

Senast ändrad:
Tour de France 2025
Lite drama i inledningen på sista etappen här. Gigante kom efter i den relativt snälla utförsåkningen (ingen större förvåning), men även PFP hamnade efter. 40s som mest efter klungan. Men nu är nästan hela Visma-gänget nere och tuggar på, så de är nog snart ikapp. Men FDJ mfl försöker vart fall. I toppen har även SD Works gått loss från klungan med tre! cyklister, tillsammans med Brand. Nåja allt går nog snart ihop

Tour de France 2025
Lite drama i inledningen på sista etappen här. Gigante kom efter i den relativt snälla utförsåkningen (ingen större förvåning), men även PFP hamnade efter. 40s som mest efter klungan. Men nu är nästan hela Visma-gänget nere och tuggar på, så de är nog snart ikapp. Men FDJ mfl försöker vart fall. I toppen har även SD Works gått loss från klungan med tre! cyklister, tillsammans med Brand. Nåja allt går nog snart ihop
Ja, men det kommer bli fireworks idag. Redan. Jag trodde det var i stort sett över men ville se etappen ändå, men det lär köras både upp och ner!

Tour de France 2025
De lär ju inte sluta försöka heller. Både Joux Plane och Corbier-nedfarterna har sin beskärda del knixar och Gigante lär ju inte kunna trampa ikapp på rakor särskilt bra heller.

Gigante kan väl alltid försöka attackera upp för stigningarna för att ha marginal men då är hon ensam. Tveksamt om AG-Soudal lyckas ha satelliter idag.

Tour de France 2025
Ja. Jäkla vilken körning nu i första riktiga stigningen också. Van der Breggen attackerar gång på gång. Vill nog revanschera sig från gårdagens genomklappning, men riskerar nog bara bränna sig själv med den här tidiga körningen

Tour de France 2025
Hon höll ju på i stigningen och ner, men bara 25s nu så snart inhämtad av tätgruppen.

Men Gigante.. Det är ju jobbigt att se. Tappa en podiumplats på grund av att så dålig utför.. Tror aldrig sett någon toppcyklist som haft så stora problem som hon

Tour de France 2025
Grymt spännande och kul TdF Femme, och jäklar vad med publik! Sarah Gigante och Maëva Squiban är nya favoriter. Ska bli kul att se hur Gigante kommer att utvecklas framåt.

Och så PFP, vilken grym jäkla cyklist och värdig vinnare!

Tour de France 2025
Mycket fin upplaga. Spännande etapper och om slutsegern fram till PFP avgjorde det igår. Verkligen värdig. Det var ju inget snack när hon väl gick för det.

Gigante behöver ju lära sig åka utför om hon någonsin ska ha nån chans

Tour de France 2025
Ja, kan hon lyckas dels få upp utförskörning så att hon hänger med tätgänget istället för tappa/behöva hjälpreda som stödjer henne och dels skaffa sig förmågan att sitta hyggligt rätt i klungan på platten kommer hon att kunna bli riktigt farlig. Girot sumpade hon segerchansen i genom att åka av på en plattetapp och i touren försvann pallplatsen utför.

Jag kan tycka att det var en lite "baktung" tour som i stort avgjordes de två sista etapperna. Om det hade gått hade det varit kul om de tunga bergsetapperna spreds ut lite mer. Sen är det ju svårare när det "bara" är en dryg vecka jämfört med herrarnas dryga tre veckor.

Sen var det kul att se att det i alla fall på sina ställen var bra med folk ute och hejade. Inte som i herrarnas tour, men det känns som det tar sig.

Senast ändrad:
Tour de France 2025
Jag kan tycka att det var en lite "baktung" tour som i stort avgjordes de två sista etapperna. Om det hade gått hade det varit kul om de tunga bergsetapperna spreds ut lite mer. Sen är det ju svårare när det "bara" är en dryg vecka jämfört med herrarnas dryga tre veckor.
Baktung ja, men med denna route var det inte avgjort förrän sent och bra racing hela vägen dit. Med facit i hand tror jag dessutom att en bergsetapp dag två eller tre hade gjort denna tour lika spännande som den som avslutades för en vecka sedan.

Tour de France 2025
Baktung ja, men med denna route var det inte avgjort förrän sent och bra racing hela vägen dit. Med facit i hand tror jag dessutom att en bergsetapp dag två eller tre hade gjort denna tour lika spännande som den som avslutades för en vecka sedan.
Så herrarna borde då i konsekvensens namn köra två veckor utan berg och sen ta bergsetapperna sista veckan? Och kanske t.o.m. lägga bergsetapperna utan målgång uppför först och avsluta med de som har målgång uppför?

Edit: man borde väl också flytta tempoetapperma till slutet. Ffa längre tempon eller bergstempon bör hamna sent.

Senast ändrad:
Tour de France 2025
I ärlighetens namn tror jag herrarnas tourer hade klarat sig med två veckor …
Tourens längd och placering av olika typer av etapper under touren är dock tämligen oberoende ämnen.

Eller menar du att man skulle skippa sista veckan i min hypotetiska extremt baktunga herrtour, dvs skippa bergsetapper? 🤔😏

Tour de France 2025
Årets herrtour var ju rätt speciell genom att det i princip inte vara någon bergsetapp första veckan, som dessutom var 10 dagar lång. Så även den var ju ovanligt baktung. Fast förstås ändå stor skillnad då bergen spriddes ut över 11 etapper. Sedan var det ju också ett helt annat typ av tävlande under den första veckan som kostade en hel del för alla

Tour de France 2025
Sista etappen före första vilodagen, d.v.s. etapp 10, klassificerades förvisso som bergsetapp i år.

Om man istället försöker kika på etapper med riktigt tuffa berg (cat 1 eller HC-stigninger) landar jag i att första "tuffa" bergsetappen de senaste åren kommit på dessa etapper:

2025: 12
2024: 4
2023: 5
2022: 7
2021: 8
2020: 2
2019: 6
2018: 10
2017: 5
2016: 7
2015: 10
2014: 9
2013: 8
2012: 7
2011: 12
2010: 8
2009: 7
2008: 9
2007: 7
2006: 10
2005: 9
2004: 12
2003: 7
2002: 11
2001: 10
2000: 10

M.a.o. kom(!) första tuffa bergsetappen sent i årets tour, men det var inget rekord.

Tour de France 2025
Två veckor skulle göra det till något helt annat. Det skulle förstås kunna bli en bra cykeltävling ändå. Men en nedkortning av GTs till 2 veckor skulle ändra dem till vara något annat än vad de är idag, längden på dem är till stor del det som gör dem till vad de är. Det vore väldigt tråkigt att mista.
Nja nja det kommer inte hända i vilket fall..

Tillbaka
Topp