Frågetråden om dämparservice

Kanske inte riktigt en servicefråga, men vet någon om det finns tredjepartsfjädrar som funkar i en Marzocchi bomber Z1 coil?
Alternativt var man kan få tag på en grön (firm) fjäder utan att behöva betala tull och fippla. Verkar vara slut överallt. Synd när gaffeln i övrigt är helt lysande.

Har plockat ner min Fox 40 rc2 gaffel från 2013. Lite metalliskt skimmer i den gamla dämparoljan. Rätt mycket motstånd när jag trycker in dämparskaftet för hand, även som ett stopp i slutet där man måste trycka ännu hårdare för att få in det sista biten. Känns ju inte så plush direkt. Är det vanligt eller något slitet på insidan?

Har plockat ner min Fox 40 rc2 gaffel från 2013. Lite metalliskt skimmer i den gamla dämparoljan. Rätt mycket motstånd när jag trycker in dämparskaftet för hand, även som ett stopp i slutet där man måste trycka ännu hårdare för att få in det sista biten. Känns ju inte så plush direkt. Är det vanligt eller något slitet på insidan?

Att du har metallskimrande olja beror i stort sett alltid på att det varit slitage, så en ordentlig inspektion är
på agendan.

Att det är motstånd i slutet av dämparenhetens slaglängd beror på att det finns ett hydraulisk urbottningsskydd i gaffeln (svart cylinder med fallande håldiameter) och det känner man rätt tydligt i dämparenhetens sista 3-4cm.

Men riv den enheten och kolla så inga glidytor är skadade.

Att du har metallskimrande olja beror i stort sett alltid på att det varit slitage, så en ordentlig inspektion är
på agendan.

Att det är motstånd i slutet av dämparenhetens slaglängd beror på att det finns ett hydraulisk urbottningsskydd i gaffeln (svart cylinder med fallande håldiameter) och det känner man rätt tydligt i dämparenhetens sista 3-4cm.

på agendan.

Ok då är det väl som det ska vara. Att det typ tar stopp. Så tryckar man hårt så går den förbi stoppet och rör sig några cm till. Tror det var kanske originaloljan i dämparen från 2013 så lite risig olja är att förvänta sig. Men dämparen fungerade ok så tror ny olja blir bra.

Ibland kan det bli lite metallskimmer, som är superfint och inte känns eller är kornigt bara pga. att oljan har varit i kontakt med oanodiserad och opolerad alu. Det hände ganska fort med en del Marzocchi där dämparenheten var i sånt material.

Ibland kan det bli lite metallskimmer, som är superfint och inte känns eller är kornigt bara pga. att oljan har varit i kontakt med oanodiserad och opolerad alu. Det hände ganska fort med en del Marzocchi där dämparenheten var i sånt material.
Ja det vet jag om. När jag droppade oljan ur min 888 så var ena sidan helt grå av aluminiumet. Men på denna fox 40 var det som glitter i dämparoljan. Men inga uppenbara tecken på slitage på insidan av enheten. Smackade ihop med biltemas gaffelolja och får se hur det funkar ;) Måste bli bättre än 12 år gammal originalolja iaf.

Hej,

Vad gäller dämparservice är jag nybörjare (såpass att detta kanske bör skrivas i "Frågor man inte vågar ställa"-tråden), och jag kan erkänna att jag inte lusläst alla 60 sidor här heller, men testar ändå...

Situation:
Jag har en Trek Top Fuel 9.8/9.9 SL från 2019 med original RockShox SID RL 100 mm. dämpare. Jag kan villigt erkänna att jag inte följt service-intervallen för gaffeln och den är troligtvis i stort behov av service vid det här laget. Jag har ju märkt att den fungerar allt sämre och nu fjädrar den inte ut helt heller, utan står alltid vid ~20 % sag-märkningen (bifogar bild). Lockouten är heller inte vad den borde vara även om skillnad fortfarande märks mellan öppen vs. låst.

Frågor:
  1. Är det lönt att göra en "stor"/200-h service på den nu?
    Då jag inte servat gafflar innan och heller inte har vare sig verktyg eller verkstad för det så behöver jag lämna in den.
    LBS i Östersund säger att de behöver skicka iväg den för det och att jag blir utan i åtminstone några veckor. Det lockar inte...
  2. Tyder att den inte fjädrar ut helt på större skada och att den aldrig kommer bli vad den en gång var? Är det lönt att lägga 2000(+) kr. på att få den servad då?
  3. Den är kompatibel med uppgradering till nyare dämparenheter såsom Race Day 2. Är det något som är lönt att uppgradera den med?
Bonusfrågor, möjligen off-topic:
  1. Jag skulle inte ha något emot att ha 110 eller 120 mm. gaffel heller då jag inte race:ar mer en sporadiskt nu (ca. 1-2 LL per år), och dessutom är väl nya XC-cyklar flackare, vilket väl blir resultatet med längre dämpning fram (fortfarande 100 mm. bak).
    Är det mer värt att köpa en ny gaffel?
  2. Om ja, vilken?
    1. 32 vs. 34/35 mm. stanchion?
    2. Måste väl vara "push-to-unlock" för att det ska lira med befintlig bak-dämpare, mitt TwistLoc remote samt ha 10 mm. "cable pull". För SID är det väl då 2-positions = öppen/låst. Fungerar Fox också?
    3. Begagnat - Är det ett alternativ om man vill komma billigare undan?
  3. Kommer det bli/kännas galet när den befintliga gaffeln har 51 mm. offset, medan nästan alla nya har 44 mm.?
    1. Kan tänka mig att det påverkar att jag går från 100 mm. till 110 eller 120 mm. samtidigt, men spekulerar bara...
    2. Frågade AI-chat-bot och fick svaret att "om cykeln är designad för 51 mm. är det troligen bäst att behålla det", men vet inte om den räknade med att jag förlänger den samtidigt då.
Stort tack för hjälpen!

Bilagor

• IMG_20250817_112608062.webp
    IMG_20250817_112608062.webp
    145.3 KB · Besök: 51
Hej,

Vad gäller dämparservice är jag nybörjare (såpass att detta kanske bör skrivas i "Frågor man inte vågar ställa"-tråden), och jag kan erkänna att jag inte lusläst alla 60 sidor här heller, men testar ändå...

Situation:
Jag har en Trek Top Fuel 9.8/9.9 SL från 2019 med original RockShox SID RL 100 mm. dämpare. Jag kan villigt erkänna att jag inte följt service-intervallen för gaffeln och den är troligtvis i stort behov av service vid det här laget. Jag har ju märkt att den fungerar allt sämre och nu fjädrar den inte ut helt heller, utan står alltid vid ~20 % sag-märkningen (bifogar bild). Lockouten är heller inte vad den borde vara även om skillnad fortfarande märks mellan öppen vs. låst.

Frågor:
  1. Är det lönt att göra en "stor"/200-h service på den nu?
    Då jag inte servat gafflar innan och heller inte har vare sig verktyg eller verkstad för det så behöver jag lämna in den.
    LBS i Östersund säger att de behöver skicka iväg den för det och att jag blir utan i åtminstone några veckor. Det lockar inte...
  2. Tyder att den inte fjädrar ut helt på större skada och att den aldrig kommer bli vad den en gång var? Är det lönt att lägga 2000(+) kr. på att få den servad då?
  3. Den är kompatibel med uppgradering till nyare dämparenheter såsom Race Day 2. Är det något som är lönt att uppgradera den med?
Bonusfrågor, möjligen off-topic:
  1. Jag skulle inte ha något emot att ha 110 eller 120 mm. gaffel heller då jag inte race:ar mer en sporadiskt nu (ca. 1-2 LL per år), och dessutom är väl nya XC-cyklar flackare, vilket väl blir resultatet med längre dämpning fram (fortfarande 100 mm. bak).
    Är det mer värt att köpa en ny gaffel?
  2. Om ja, vilken?
    1. 32 vs. 34/35 mm. stanchion?
    2. Måste väl vara "push-to-unlock" för att det ska lira med befintlig bak-dämpare, mitt TwistLoc remote samt ha 10 mm. "cable pull". För SID är det väl då 2-positions = öppen/låst. Fungerar Fox också?
    3. Begagnat - Är det ett alternativ om man vill komma billigare undan?
  3. Kommer det bli/kännas galet när den befintliga gaffeln har 51 mm. offset, medan nästan alla nya har 44 mm.?
    1. Kan tänka mig att det påverkar att jag går från 100 mm. till 110 eller 120 mm. samtidigt, men spekulerar bara...
    2. Frågade AI-chat-bot och fick svaret att "om cykeln är designad för 51 mm. är det troligen bäst att behålla det", men vet inte om den räknade med att jag förlänger den samtidigt då.
Stort tack för hjälpen!
Kan tillägga att inte heller bak-dämpare servats så flitigt. Då original, Fox Performance Float DPS, började bli dålig i att låsa ca. 2023/24 (i och för sig aldrig bra ens från första början), så köpte jag en begagnad Fox Factory Float, RE:aktiv från en Top Fuel 9.9 2018, vilken inte låste bättre. Den lät jag få en stor service gjord av ScandinavianBikeTech 2024. Kan inte säga att det är något fel på dämpningen om jag kör med ca. 135 PSI, men däremot låser den väldigt dåligt vilket var fallet redan direkt när jag fick tillbaka den.

Bonusfrågor 2:
  1. Är det värt att lämna in även bak-dämpare för service nu?
  2. Vilken av de båda är bäst att fräscha upp - den "gamla" Fox Performance Float DPS (svart) eller den "nya" Fox Factory Float, RE:aktiv (guld).
    Jag bryr mig om att kunna få bra lockout då cykeln även går mycket grusväg, men pillar helst inte med andra inställningar än bara lufttrycket.

Att den suger ned beror kanske på att luftskaft behöver service. Det kan du fixa själv ganska enkelt.

Om din lbs säger att de måste skicka iväg grejerna för att få service så skulle börja handla någon annanstans eller skicka iväg till total suspension solutions på egen hand inte.värt stt ge din lbs pengar fär stt de ska skicka iväg något. Det är bara att kastar bort pengar och tid.

Dämparna har jag dålig koll på eftersom.jag inte kör med xc-gaffel själv så det låter jag vara osagt.

Men om du nu ändå önskar en mer kapabel gaffel med längre slaglä gs så hade jag köpt en Manitou Mattoc Pro som nog är den bästa gaffeln i det segmentet med bland annat hydraulisk bottom out och 3 luftkamrar som man finner på Öhlins och EXT.

Köpte en Manitou Markhor-gaffel här på K&S. Den anlände och allt var kanon.
Ikväll skulle jag i med 20 mm spacern för att få ner slaglängden till 80 mm. Såg en video och kände mig rätt självsäker. När jag väl fått ihop allt på den så fick jag dock inte i skruven på luftsidan. När jag kollade så såg jag att det satt något i vägen på den sidan. Försökte då demontera och få loss underbenen från överbenen (på båda sidor), men det säger bara "klonk" när jag dragit ut till cirka 100 mm synligt innerben. De glider inte av som på andra gafflar jag har erfarenhet av alltså (Rockshox, Suntour).
Efter pillrande med insexnyckel så ser det ut som att det är en "bricka" längst ner som man kan antingen få rakt eller snett. På sprängskissen för 27/29"-gafflarna så tror jag att det är den som heter "air piston".

Antar att man inte kan vara säker på att den sitter rätt nu i o m att den har "farit runt" därinne. Någon som har tips på antingen A) Om man kan få dit den utan att ta av underbenen, eller B) Hur jag får av lowers så att jag kan se ordentligt och pillra ut grejerna därinne?

Tacksam för all hjälp och tips! Om någon skåning vill förbarma sig så lovar jag en flaska finvin till den som tror att dom kan ordna det i sin verkstad också.

Edit: Läser detta om 29:an på ett amerikanskt forum:
"Update:

Got it off. Hayes told me to use a mallet so I did. It took a disconcerting amount of force."

Gummiklubba härnäst då?

Ikväll skulle jag i med 20 mm spacern för att få ner slaglängden till 80 mm. Såg en video och kände mig rätt självsäker. När jag väl fått ihop allt på den så fick jag dock inte i skruven på luftsidan. När jag kollade så såg jag att det satt något i vägen på den sidan. Försökte då demontera och få loss underbenen från överbenen (på båda sidor), men det säger bara "klonk" när jag dragit ut till cirka 100 mm synligt innerben. De glider inte av som på andra gafflar jag har erfarenhet av alltså (Rockshox, Suntour).
Efter pillrande med insexnyckel så ser det ut som att det är en "bricka" längst ner som man kan antingen få rakt eller snett. På sprängskissen för 27/29"-gafflarna så tror jag att det är den som heter "air piston".

Antar att man inte kan vara säker på att den sitter rätt nu i o m att den har "farit runt" därinne. Någon som har tips på antingen A) Om man kan få dit den utan att ta av underbenen, eller B) Hur jag får av lowers så att jag kan se ordentligt och pillra ut grejerna därinne?

Tacksam för all hjälp och tips! Om någon skåning vill förbarma sig så lovar jag en flaska finvin till den som tror att dom kan ordna det i sin verkstad också.

"Update:

Got it off. Hayes told me to use a mallet so I did. It took a disconcerting amount of force."

Gummiklubba härnäst då?
Låter likadant som stt öppna en gammal lyrik då." A gentle tap with a rubber mallet" heter det i videon = dräm till som fan IRL.

Är minst normalhändig, men har bara gjort service på min Sid C1 tidigare.

Nu har jag skaffat mig en beggad Sidluxe 165x40 som jag dels vill ta bort travel spacern i eftersom jag byter länkage på cykeln för att ta en 165x45 dämpare och när man ändå håller på känns det dumt att inte göra lilla servicen.

Är det ett lämpligt projekt för någon som inte skruvat så mycket med dämpare tidigare att youtuba fram processen och sätta igång eller är det lämpligare att skicka den någonstans?

"Update:

Gummiklubba härnäst då?
Manitous gafflar är väl gängade (felgängade dessutom) i godset på underbenet, så där ska man inte behöva så mycket kraft för att få det att dela på sig när man väl lossat gängan. Antar att du hade isär den för att kunna ändra slaglängden?

Är minst normalhändig, men har bara gjort service på min Sid C1 tidigare.

Nu har jag skaffat mig en beggad Sidluxe 165x40 som jag dels vill ta bort travel spacern i eftersom jag byter länkage på cykeln för att ta en 165x45 dämpare och när man ändå håller på känns det dumt att inte göra lilla servicen.

Är det ett lämpligt projekt för någon som inte skruvat så mycket med dämpare tidigare att youtuba fram processen och sätta igång eller är det lämpligare att skicka den någonstans?
Nu äger jag ingen sidluxe men det ser ut som att travel spacern inte är delbar, i så fall måste du riva isär dämparen helt för att få bort den, det hade jag inte gett mig på om du inte har erfarenhet av det.
Alternativt om du inte bryr dig om travel spacern kan du kanske bara klippa bort den, det ser du om du bara tömmer dämparen på luft och skruvar av luftburken.

1758115744698.webp

Nu äger jag ingen sidluxe men det ser ut som att travel spacern inte är delbar, i så fall måste du riva isär dämparen helt för att få bort den, det hade jag inte gett mig på om du inte har erfarenhet av det.
Alternativt om du inte bryr dig om travel spacern kan du kanske bara klippa bort den, det ser du om du bara tömmer dämparen på luft och skruvar av luftburken.

Visa bilaga 794061
Ja, läste igenom sevicemanualen efter att jag postat.

Jag borde nog ordna så jag kan göra en hel 200h service om jag ska ge mig på det, verkar inte omöjligt men lite pill ser det ut att vara. Printa ut ett verktyg för höjdinställning av IFP (eller karva ut en träregel) samt skruvstädshållare lär ju tas med i tidsplaneringen, ventiladaptern får jag nog köpa.

Cykel - scott scale 930 -18
Gaffel - fox 32 rhythm

Problem - Gaffeln är "mjuk" oavsett psi, har testat 90 till 110, jag väger ca 80kg och kan bottna den enkelt när jag cyklar på asfalt. Gaffeln håller förövrigt trycket bra.

Hypotes/ledtråd - när jag höll på att justera lockoutremoten, så råkade toppskruven gängas ut och det rann ut ett par cl olja ur hålet. Fyllde inte på utan justerade lockouten och cyklade vidare. Har mest kört grus så har inte märkt av det förens jag testade cykeln på de vanliga stigarna som jag tog med min FS. Märkte då att jag fick genomslag.

Lösning - är det en fullservice som gäller, eller kan man tömma och fylla på ny olja?

Övrigt - läste någonstans att luft kunde byta kammare vilket kunde medföra att gaffeln betedde sig annorlunda, lösning på detta skulle vara att tömma helt på luft och sedan fylla på igen. Har testat detta utan framgång.

Tack på förhand

Gaffel - fox 32 rhythm

Problem - Gaffeln är "mjuk" oavsett psi, har testat 90 till 110, jag väger ca 80kg och kan bottna den enkelt när jag cyklar på asfalt. Gaffeln håller förövrigt trycket bra.

Hypotes/ledtråd - när jag höll på att justera lockoutremoten, så råkade toppskruven gängas ut och det rann ut ett par cl olja ur hålet. Fyllde inte på utan justerade lockouten och cyklade vidare. Har mest kört grus så har inte märkt av det förens jag testade cykeln på de vanliga stigarna som jag tog med min FS. Märkte då att jag fick genomslag.

Lösning - är det en fullservice som gäller, eller kan man tömma och fylla på ny olja?

Övrigt - läste någonstans att luft kunde byta kammare vilket kunde medföra att gaffeln betedde sig annorlunda, lösning på detta skulle vara att tömma helt på luft och sedan fylla på igen. Har testat detta utan framgång.

Tack på förhand
Låter som att du inte får rätt dämpning nej. Men det är ju en sealed cartridge dämpare (någon får gärna skriva ut det svenska ordet) med ett hål på toppen för att få ut överflödig olja som sugits upp från benet. Det boooorde väl betyda att du skulle kunna fylla på med rätt olja så borde du få rätt oljemängd allt eftersom - men det lär ta ett tag...ett långt tag.

Så jag skulle nog bara bett om en service på den. Det brukar alltid vara värt att ta en service för mycket än en för lite 👍

Gaffel - fox 32 rhythm

Tack på förhand

Skumt om det går lätt att pressa ihop med 110 psi i. Jag gissar på fel i luftfjädern. Eller att du inte utjämnat vid pumpning (pumpa ca 20 psi, pressa ihop gaffel till hälften, upprepa tills rätt tryck i båda kammare).

Kanske packningar läcker luft in i nederbenen vid pumpning? Rengöring och nytt fett/olja kan räcka om det bara är smuts eller brist på fett/olja som gör att det läcker. Nya packningar kan behövas till air shaft. Alternativt ett nytt air shaft om du hittar ett nytt billigt till 32 rhythm 2018, enklare då nya packningar är monterade redan.

Brukar du göra lower service så är det bara en låsring som ska bort ytterligare för att få ut air shaft, om fox 32 fungerar på samma sätt som min 34. Var noga med att få ut allt tryck, blir farligt att lossa låsring annars. Utjämna vid tömning (omvänt som vid pumpning). Skruva ur ventilkäglan innan låsring tas bort, eller håll ventil öppen så den "andas" ut/in när gaffel trycks ihop till hälften och dras ut igen.

Skumt om det går lätt att pressa ihop med 110 psi i. Jag gissar på fel i luftfjädern. Eller att du inte utjämnat vid pumpning (pumpa ca 20 psi, pressa ihop gaffel till hälften, upprepa tills rätt tryck i båda kammare).

Kanske packningar läcker luft in i nederbenen vid pumpning? Rengöring och nytt fett/olja kan räcka om det bara är smuts eller brist på fett/olja som gör att det läcker. Nya packningar kan behövas till air shaft. Alternativt ett nytt air shaft om du hittar ett nytt billigt till 32 rhythm 2018, enklare då nya packningar är monterade redan.

Brukar du göra lower service så är det bara en låsring som ska bort ytterligare för att få ut air shaft, om fox 32 fungerar på samma sätt som min 34. Var noga med att få ut allt tryck, blir farligt att lossa låsring annars. Utjämna vid tömning (omvänt som vid pumpning). Skruva ur ventilkäglan innan låsring tas bort, eller håll ventil öppen så den "andas" ut/in när gaffel trycks ihop till hälften och dras ut igen.
Jag skulle tippa att han hade lidit av "suck down" om det vore så det är luftfjäderns fel att han komprimera den så lätt - och det skulle han se och märka ganska fort. Men som du säger är det lätt att kontrollera och eventuellt fixa om det vore fallet.

Sitter med två olika dämpare som är behov av en full service. Tänkte försöka ge mig på att göra det själv men kan inte bestämma mig för vilken som är enklast och kräver minst special-verktyg.
Försöker ta mig igenom manual + youtube men blir inte riktigt klok om vilka verktyg man kan skippa.

Dämparna är:
FOX FLOAT X Performance 2022
FOX DPX2 Factory 2020

Kan tillägga att jag har tillgång till nitrogen påfyllning, men behöver då köpa nåladapter.
Till Float X har jag packningarna hemma.

Jag skulle säga att du behöver en vacuum-maskin till båda de dämparna för att få till en ordentlig avluftning, annars hade jag inte gett mig på det själv. Går säkert men det är ju lite mer pyssel med en piggybackdämpare.

Jag tycker Fox har bra instruktioner med mycket bilder, överst på sidan står vilka verktyg de tycker man ska ha. Ser ut att vara färre specialverktyg och ingen nål för att fylla kvävgas på Float X.

Vill man ha tips om alternativa verktyg och metoder gillar jag https://www.youtube.com/@zoubtube
Väldigt detaljerade videos med vad man ska tänka på

Jag är beredd på att bråka med luftningen.. men hur ser det ut med "special"-verktygen? Vilka är ett måste och vilka klarar man sig utan?
Om du inte ämnar demontera komponenterna i bakstycket (2x specifika verktyg) så kommer du som ett minimum behöva (i tillägg till en vanlig verktygspark) en klämma (1/2") för pistongen, en planad 11mm hylsa för piston stud, bullet tool för påmontering av main bearing, momentnyckel för hylsa/kråkfot (9/11mm hylsa samt 22mm kråkfot) samt nål/5/32" insex (4mm går fint) verktyg för nålen. Du kan även köpa eftermarknadsprodukter för att skruva in istället för pellet/retainer så du kan pumpa med bilventil.

Du gör som du vill men det är kritiskt att du drar muttern för shimstacken till rätt moment.

Gaffel - fox 32 rhythm

Tack på förhand
Lösning;

Gaffeln hade inga volume spacers i sig, skulle tydligen vara 4 stycken i från fabrik enligt manual. Nu sitter 6 stycken i och märker stor skillnad.

Tjena,

kan jag justera läget för vredet (2 i bilden) moturs ca 90 grader?

Som det är nu, tar vredet/spaken i länkaget vid låsta läget på dämparen (RS coil ultimate vivid). Det tar alltså preciiiiis i och "låser upp" dämparen.
Jag behöver justera vredet ett par grader moturs, helst 90* för att lösa problemet och få det att funka bra på cykeln.

Jag gissar att det går att justera, men är det någon som vet säkert?

Mvh
Emil
IMG_6750.webp

Tjena,

kan jag justera läget för vredet (2 i bilden) moturs ca 90 grader?

Som det är nu, tar vredet/spaken i länkaget vid låsta läget på dämparen (RS coil ultimate vivid). Det tar alltså preciiiiis i och "låser upp" dämparen.
Jag behöver justera vredet ett par grader moturs, helst 90* för att lösa problemet och få det att funka bra på cykeln.

Jag gissar att det går att justera, men är det någon som vet säkert?

Mvh
Emil
Visa bilaga 806845
Svarar mig själv (lättare när jag kunnat kolla på dämparen)
- Ja, sitter en liten skruv som fäster vredet. Vredet kan justeras i steg och flyttas på axeln. Ca. 30-40grader per "steg"

Bra konstruktion av Rockshox ! Det tackar jag för.🙂

Har en FOX32 gaffel från 2018 där ena innerbenet belönats med en tråkig nötning från en "stänkskärm" så det är mer än att putsa upp och köra vidare, skulle därför behöva köpa nya innerben.

Part number: 910-18-167
Description: 2018, 32, A, FLOAT SC, 29in, P-S, 100, Grip Remote, Psh-Lk, (1pm CP), Shiny Blk, No Logo, 15QRx110, 1.5 T, 44mm Rake, OE

Fråga: är det samma inneben till 15x100 resp 15x110 nämligen hittat:

1768577549635.webp

Har en FOX32 gaffel från 2018 där ena innerbenet belönats med en tråkig nötning från en "stänkskärm" så det är mer än att putsa upp och köra vidare, skulle därför behöva köpa nya innerben.

Part number: 910-18-167
Description: 2018, 32, A, FLOAT SC, 29in, P-S, 100, Grip Remote, Psh-Lk, (1pm CP), Shiny Blk, No Logo, 15QRx110, 1.5 T, 44mm Rake, OE

Fråga: är det samma inneben till 15x100 resp 15x110 nämligen hittat:

Visa bilaga 812487
Hej, dessvärre är det ett annat C/C mått på Boost (110mm) kontra non Boost.

Har inte alla nya super deluxe meg neg? Ser så ut tycker jag.

Ändå står det inte hur många band det sitter i från fabrik och tuning advise (114psi för 50kg) är det utan megneg eller med hur många band?
Halva poängen med neggen är ju att få upp anständigt tryck för lättare cyklister...

Någon som vet hur mång band som sitter i? Förhoppningsvis 4 eftersom jag inte fått några band löst.
Vore bra att veta eftersom om det sitter 2 så kan vi börja där och jag slipper öppna och kolla en splitter ny dämpare som redan sitter i ramen.

EDIT. OK, det är nog ingen meg neg. Jag trodde jag såg skillnad utan referens men det gör jag tydligen inte. Google säger nej och jag har en vanlig burk liggande som verkar vara samma som factory.

Senast ändrad:
Så ny fråga. Finns det någon tvekan att 114 PSI är för lite och att det behövs en meg neg?
Gällande burkarna så specas de senaste SDLX/DLX med antingen en progressiv eller linjär burk, du har säkert sett en bild på den progressiva burken som liknar MegNeg.

Det finns även ett tredje *LinearXL* alternativ.

114 psi är i sig ingen anledning att börja byta burk, det är ju snarare beteendet när du kör som styr det.

Gällande burkarna så specas de senaste SDLX/DLX med antingen en progressiv eller linjär burk, du har säkert sett en bild på den progressiva burken som liknar MegNeg.

Det finns även ett tredje *LinearXL* alternativ.

114 psi är i sig ingen anledning att börja byta burk, det är ju snarare beteendet när du kör som styr det.
Just det, finns olika burkar nu. Får se om jag kan ta reda på vad jag har. Hade glömt så kollade inte efter det i spec.

Är det alltid samma från fabrik?

Vid 114psi tänker jag mest på rebound men guide säger 2klick från öppet så 50kg är kanske tillräckligt.

På min egen dämpare gick jag från 3.5, eller vad nu max är, token i pos till 0 och blev en stor förbättring. Jag är ju rätt okänslig men där märkte t.o.m jag skillnad. Justerbar neg är nice. Annan ram och mer vikt.

Det är ju svårt med barnen 30-50kg. På gafflar har jag ställt väldigt lågt tryck, max öppen retur och lite lsc. Den ende som har haft förstånd/intresse har varit nöjd. (Det gör inte ont när jag landar är betyget).

Nu har jag börjat dra lite mekanik för flickan och till min förvåning lyssnade hon så vi ska se

Det kan nog vara så att de nya burkarna är för C1+ och jag har fått en B2. Varför det inte skulle passa vet jag inte men det är väl därför det inte är specat kan jag tänka.
Den kom med en ram så det är nackdelen att den legat ett bra tag. Fördelen är att det är rätt tune för ramen.

Blir svårt att hänga med i hur det fungerar. XL linear ger en mer linjär kurva närmare Vivid.
Fine, men med MegNeg har jag fått större positiv volym och en mer linjär kurva genom att plocka ur token ur pos, öka negativa volymen och därmed mer tryck som ger mer midstroke.

Vad händer så om jag sätter på en XL för att får en mer linjär känsla? Allt annat lika så är väl större POS samma som att plocka ur token = stenhårt i början av slaget för samma midstroke?

Enligt google
Progressive cans have a significantly larger negative volume for a playful, poppy feel and early travel initiation,

What they fuck? Så XL blir linear precis som coil fast precis tvärtom med stenhård initial stroke?

sram
The RockShox DebonAir+ Linear air can is more in line with the air cans we have been producing with a more traditional air spring curve. The RockShox DebonAir+ Progressive air can is similar to our current-production MegNeg air can with a larger negative air volume for a more playful and dynamic air spring.

Men vad är det som gör att man inte måste fylla en XL med token (max 8!)?
Om man har en linear med token och köper en XL vad händer?

Om du redan har token i en linerar så har den kanske mindre volym än en progressiv?

edit
If you are moving from a standard Linear air can (with 2 tokens) to a RockShox Linear XL air can, you will likely need to increase the number of tokens to maintain the same level of ramp-up, or start with a higher number to prevent excessive bottoming out.
Because the Linear XL air can has a significantly larger positive air volume (designed for a more linear/coil-like feel), it requires more tokens to achieve the same end-stroke support.

Jag skulle säga att det är en grav förenkling att XL är mer linjär. Den är den allt annat lika kanske.

Moderator får flytta om det blir fel.
Rensar i förrådet och hittade dessa. Kommer från en tid där 50h servicekit inte fanns, så fick köpa ett 200h istället för att plocka delarna jag ville ha.

Vart för en rockshox deluxe select+ Debonair+.
IMG_20260119_162038346_HDR.webp

Skänkes till bättre behövande.

Vi har behövt en FAQ så man inte behöver börja en utredning varje vår

kan ni utläsa vad fan plush light är utifrån detta (upgrade manual debon air)
1769251178791.webp

Det bör vare 0w-30 baserat på att det är det man ska ha enligt 2020 års manual. Sen ska man dessutom in och rota i upper också men det skriver de inget alls om i tabellen.

Man ska ha i plush heavy enligt löpande text. Enligt 2020 får det bra att trycka i lite 0w-30 om man använder grease istället för butter. 2022 ska man tydligen ha i heavy istället.
Enligt google så är heavy 30wt - som jag inte verkar ha hemma. Stämmer det?

Jag gissar att debonair inte vet om den sitter i en 2020 eller i en 2022?

EDIT. SRAM är ju jävligt roliga också
1769252149216.webp

Kanske bara fanns Plush innan de kom på att det skulle finnas heavy men då kan man ju uppdatera sin jävla FAQ

Senast ändrad:
generellt verkar skillnaden på 0w-30 och 30 vara att 0w funkar bättre i en motor på vintern - så man undrar vad för black magic RS har blandat i sin heavy lube som gör livet bättre just i upper sprint leg.

Som jag förstår 2020 års manual så kom de på att sram seal grease trots allt inte var backwards compatible med butter så de recommenderar 3ml 0w-30 för att sätta lite fart på grejorna.
I 2022 vill man istället ha i 3wt och dessutom droppa 1ml 30wt på sealhead sidan. För ännu mer fart får man anta.

EDIT. Light är tydligen 7.5wt.

Senast ändrad:
Fine, men med MegNeg har jag fått större positiv volym och en mer linjär kurva genom att plocka ur token ur pos, öka negativa volymen och därmed mer tryck som ger mer midstroke.

Hur menar du mer linjär? Bara i början då?

Vi bytte från linjär till progressiv (liknar MegNeg) på sonens Deluxe C1 och fick en betydligt mer progression på slut av slaget, även med tre tokens i positiva kammaren borttagen. Allt som förväntad. Vid första provet tyckte sonen att den var för progressiv men nu tycker han att den funkar bra. Tillräckligt känslig i början och ingen (hård) genomslag vid stora hopp och gick.

Bak har sonen aldrig haft problem med för lite tryck. Fram blev Piken seg med mindre än 3,5 bar.

generellt verkar skillnaden på 0w-30 och 30 vara att 0w funkar bättre i en motor på vintern - så man undrar vad för black magic RS har blandat i sin heavy lube som gör livet bättre just i upper sprint leg.

Som jag förstår 2020 års manual så kom de på att sram seal grease trots allt inte var backwards compatible med butter så de recommenderar 3ml 0w-30 för att sätta lite fart på grejorna.
I 2022 vill man istället ha i 3wt och dessutom droppa 1ml 30wt på sealhead sidan. För ännu mer fart får man anta.

EDIT. Light är tydligen 7.5wt.
Nu är jag inte petrokemist, men slabbande med diverse oljor i verkstan säger mig att en rak 30W är rena sirapen jämfört med 0W30. En vild gissning är att 30W får en rimlig viskositet för att smörja en motor när motorn nått arbetstemp så allt är 90 grader varmt. 0W30 är rimlig både kall och varm. I en gaffel är det alltid med de måtten mätt kallt.

Hur menar du mer linjär? Bara i början då?

Vi bytte från linjär till progressiv (liknar MegNeg) på sonens Deluxe C1 och fick en betydligt mer progression på slut av slaget, även med tre tokens i positiva kammaren borttagen. Allt som förväntad. Vid första provet tyckte sonen att den var för progressiv men nu tycker han att den funkar bra. Tillräckligt känslig i början och ingen (hård) genomslag vid stora hopp och gick.

Bak har sonen aldrig haft problem med för lite tryck. Fram blev Piken seg med mindre än 3,5 bar.
Mer linjär än om man inte har megneg och istället fyller pos med token.
Ja, progressiv burk har mer negativ precis som megneg. Kanske går att hitta exakta volymer någonstans.
Det jag främst har problem att fatta är när man vill ha en XL men det spelar ingen roll, jag ska inte köpa en.

Ja, fram är jag rätt säker på att det blir segt. Nu blir det visserligen 2.1 istället för 2.0 men har ingen aning om hur det skiljer. Nu är vi uppe på 170mm Lyrik ultimate. Ja, det är overkill men då får vi se hur det funkar.
Tråkigt att det inte finns mer att göra fram. Det är dubbla POS eller den andra grejen som jag glömt vad den heter
EDIT EverFlow Tank V4

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp