Lackeringstråden

Lackeringstråden
Är det nån här som vet en bra sprayprimer som funkar tillsammans med Hammerlite Ultima smooth spray?
Kan tillägga att jag ska ha det till en anodiserad aluminiumgrej.

Senast ändrad:
Lackeringstråden
Vanlig maskering funkar bra med julas. Men bra med ”fine line tappe” i vinyl som dels är mer böjbar och inte läcker. 3m har bra. Undvik Montana golf färg dock. Se video om varför:
Nice! så nu efter några misslyckanden har jag fått på färgen jag vill ha på hojpan, vad är nästa steg nu? Tänkte att man drar på klarlack nu och sen slipar den? vågar lixom inte börja slipa den nu

Lackeringstråden
Borttagning av gammal färg före omlackering har säkert avhandlats tidigare. Men min fråga är lite speciell och rör en Surly ram köpt i K&S med svår solblekning.
Så min fråga till panelen är om det finns något bra sätt att ta bort röd våtlack, utan att förstöra vad som verkar vara vit pulverlack under?

Bilagor

• 610795 -ed2.webp
    610795 -ed2.webp
    176 KB · Besök: 85
Senast ändrad:
Lackeringstråden
Borttagning av gammal färg före omlackering har säkert avhandlats tidigare. Men min fråga är lite speciell och rör en Surly ram köpt i K&S med svår solblekning.
Så min fråga till panelen är om det finns något bra sätt att ta bort röd våtlack, utan att förstöra vad som verkar vara vit pulverlack under?
Beroende vad det är. 1k kan du nog torka av med t-röd och polera bort resterna.

Lackeringstråden
Nice! så nu efter några misslyckanden har jag fått på färgen jag vill ha på hojpan, vad är nästa steg nu? Tänkte att man drar på klarlack nu och sen slipar den? vågar lixom inte börja slipa den nu
Är nog inte helg med på vilket steg i processen du är, men slipa inte på färgen, bara på 2k klarlack. 👌 kastar in en video till om just slipning.

Lackeringstråden
Beroende vad det är. 1k kan du nog torka av med t-röd och polera bort resterna.
T-röd funkar inte men ska prova med polertrissa och vax.
Funderar på vanlig färgborttagningsmedel, thinner, bromsvätska eller mjuka upp lacken med värmepicka och skrapa med plastspackel.
Så frågan är om den även löser upp pulverlacken eller om den håller ifall man jobbar snabbt?

Lackeringstråden
T-röd funkar inte men ska prova med polertrissa och vax.
Funderar på vanlig färgborttagningsmedel, thinner, bromsvätska eller mjuka upp lacken med värmepicka och skrapa med plastspackel.
Så frågan är om den även löser upp pulverlacken eller om den håller ifall man jobbar snabbt?
Med andra kemikalier eller skrapa så ryker pulverlacken garanterat. Om det går att våt slipa så kanske du kan polera upp lacken under men räkna med alla svetsfogar kommer ha rester av rött.

Lackeringstråden
Det har du rätt i! Får kolla upp vad blästring och ny pulverlack kostar.
Är nog inte lika billigt som för 20 år sedan när jag sist lämnade in en ram.

Lackeringstråden
Är nog inte helg med på vilket steg i processen du är, men slipa inte på färgen, bara på 2k klarlack. 👌 kastar in en video till om just slipning.

Tack för svar! Gjorde några missar på vägen, så när jag skulle spraya den kameleont effekten som du ser på överröret så smälte all annan färg. Så maskerade den, la på ny färg och så. Är rätt slarvig och otålig men just nu ser den ut så här efter typ ett halvt lager 2k klarlack. Går det att rädda för å få en smooth finish? Att det inte är en perfekt maskering å vissa färger runnit igenom gör mig inget...

Bilagor

• 20250212_182011.webp
    20250212_182011.webp
    985.9 KB · Besök: 154
  • 20250203_193334.webp
    20250203_193334.webp
    1,014.7 KB · Besök: 159
  • 20250201_184257.webp
    20250201_184257.webp
    1.3 MB · Besök: 172
Lackeringstråden
Tack för svar! Gjorde några missar på vägen, så när jag skulle spraya den kameleont effekten som du ser på överröret så smälte all annan färg. Så maskerade den, la på ny färg och så. Är rätt slarvig och otålig men just nu ser den ut så här efter typ ett halvt lager 2k klarlack. Går det att rädda för å få en smooth finish? Att det inte är en perfekt maskering å vissa färger runnit igenom gör mig inget...
2k lack går fint att slipa och polera upp. Men om det är ojämt så behöver du en del material (tjockt lacklager) så du inte går igenom. Börja med 1500g våtsandpapper, fortsätt med 2000g, 3000g och sen polera med bilpolermedel (gärna med polermaskin. Jag brukar köra ”cutting” först och polish som sista steg. 👌

Lackeringstråden
2k lack går fint att slipa och polera upp. Men om det är ojämt så behöver du en del material (tjockt lacklager) så du inte går igenom. Börja med 1500g våtsandpapper, fortsätt med 2000g, 3000g och sen polera med bilpolermedel (gärna med polermaskin. Jag brukar köra ”cutting” först och polish som sista steg. 👌
Tack så mycket för alla tips, blir att plöja igenom dina videos senare för jag har en venge ram hemma jag tänkte lacka som jag håller på att slippa bort färgen på atm. Vad skulle du säga är den största fördelen med spray gun vs spray paint? är det mest för att man kan få vilken färg man vill eller andra anledningar?

Lackeringstråden
Målade nyligen detta:
IMG_1925.webp

Kan nu ett dygn senare dessvärre konstatera att resultatet blev förjävligt.
Klarlacken (spraymax 2k) fäste illa och det är många stora fläckar där den grova ytan från den underliggande glittersprayen känns som sandpapper. Till råga på eländet märkte jag att ett tunnare parti på en dekal också lyckats vecka sig.

Går det att rädda alls eller är det bara slipa bort hela skiten och lämna till ett proffs, som jag borde ha gjort från början?

Lackeringstråden
Målade nyligen detta:Visa bilaga 755068
Kan nu ett dygn senare dessvärre konstatera att resultatet blev förjävligt.
Klarlacken (spraymax 2k) fäste illa och det är många stora fläckar där den grova ytan från den underliggande glittersprayen känns som sandpapper. Till råga på eländet märkte jag att ett tunnare parti på en dekal också lyckats vecka sig.

Går det att rädda alls eller är det bara slipa bort hela skiten och lämna till ett proffs, som jag borde ha gjort från början?
Synd, men kasta inte in handduken än.

Vecket på dekalen är nog rätt kört att ”räta ut”, men ojämnheter och sträva ytor går att lösa.

Men frågan är, hur mycket/många lager klarlack har du lagt på?

Glitter, dekaler ditmålad grafik, ja allt som innebär en nivåskillnad, om än på några tiondels mm, ger även efter flera lager klarlack en ojämnnhet efter att den torka.

Men det är då du plockar fram sandpapper och våtsllipar. Börja med 800p och slipa tills det inte längre känns någon ojämhet. Därefter våtslipar du med 1000, 1500 gärna även 2000. Ta sedan fram och polera med ett grovt polermedel innan du avslutar med ett fins polermedel.

Det är viktigt att få på ett såpas tjockt lager med lack så du kan slipa ner ojämnheten utan att nå färglagret.

Så hoppas det går att rädda det. 👌

Lackeringstråden
Synd, men kasta inte in handduken än.

Vecket på dekalen är nog rätt kört att ”räta ut”, men ojämnheter och sträva ytor går att lösa.

Men frågan är, hur mycket/många lager klarlack har du lagt på?

Glitter, dekaler ditmålad grafik, ja allt som innebär en nivåskillnad, om än på några tiondels mm, ger även efter flera lager klarlack en ojämnnhet efter att den torka.

Men det är då du plockar fram sandpapper och våtsllipar. Börja med 800p och slipa tills det inte längre känns någon ojämhet. Därefter våtslipar du med 1000, 1500 gärna även 2000. Ta sedan fram och polera med ett grovt polermedel innan du avslutar med ett fins polermedel.

Det är viktigt att få på ett såpas tjockt lager med lack så du kan slipa ner ojämnheten utan att nå färglagret.

Så hoppas det går att rädda det. 👌
Tack för tipsen, men känner mig efter misslyckandet rätt färdig med mitt försök…
Tror jag helt enkelt får bygga upp cykeln och bara köra som det är så får det bli som det blir.

Eventuellt göra om/lämna bort nästa vinter när besvikelsen lagt sig

Lackeringstråden
Kan man göra något kul med enkla medel? Jag har en kolfiberram som är "UD Matte black" som blivit lite tråkig efter några år. Just nu är hela alltet nedplockat för en väl behövlig rengöring och byte av lager, bromsslangar mm. Jag funderar på att göra något kul med den innan jag sätter ihop den igen. Bygger jag ihop den så kommer inget hända så det måste vara medan jag väntar på nya delar.

Jag orkar inte ge mig på hela processen med att bygga ett litet bås av kartonger och plast, grunda, måla, lacka slipa osv för att sen få ett resultat som jag kanske ändå inte är nöjd med. Men finns det några genvägar? Kan man hitta någon inspiration någonstans? Kan man måla direkt på ramen, finns det någon färg man kan använda som enda lager? Måla med penna? Doppa den? Slänga en hink med färg från 8 meters håll? Vinyl? Ni hajar, någon gettomod som är och ser slarvig ut, men ändå medvetet? Tips på produkter eller inspiration önskas

Senast ändrad:
Lackeringstråden
Kan man göra något kul med enkla medel? Jag har en kolfiberram som är "UD Matte black" som blivit lite tråkig efter några år. Just nu är hela alltet nedplockat för en väl behövlig rengöring och byte av lager, bromsslangar mm. Jag funderar på att göra något kul med den innan jag sätter ihop den igen. Bygger jag ihop den så kommer inget hända så det måste vara medan jag väntar på nya delar.

Jag orkar inte ge mig på hela processen med att bygga ett litet bås av kartonger och plast, grunda, måla, lacka slipa osv för att sen få ett resultat som jag kanske ändå inte är nöjd med. Men finns det några genvägar? Kan man hitta någon inspiration någonstans? Kan man måla direkt på ramen, finns det någon färg man kan använda som enda lager? Måla med penna? Doppa den? Slänga en hink med färg från 8 meters håll? Ni hajar, någon gettomod som är och ser slarvig ut, men ändå medvetet? Tips på produkter eller inspiration önskas
Markers funkar. Molotow liquid chrome är cool.

Lackeringstråden
Pensel och akrylfärg funkar bra inomhus utan lackbox.

Edit
Här är lite av vad som går att åstadkomma med det om man vill gå åt det abstrakta hållet.
Det trista med cykelramar är att det är små ytor.

Senast ändrad:
Lackeringstråden

Jag orkar inte ge mig på hela processen med att bygga ett litet bås av kartonger och plast, grunda, måla, lacka slipa osv för att sen få ett resultat som jag kanske ändå inte är nöjd med. Men finns det några genvägar? Kan man hitta någon inspiration någonstans? Kan man måla direkt på ramen, finns det någon färg man kan använda som enda lager? Måla med penna? Doppa den? Slänga en hink med färg från 8 meters håll? Vinyl? Ni hajar, någon gettomod som är och ser slarvig ut, men ändå medvetet? Tips på produkter eller inspiration önskas
Det finns ju plastfärg/vinylfärg som man kan spraya på och sen kan man ta bort den om/när den blir tråkig.

Kolla ”plastidip” på google/Youtube. 👌

Lackeringstråden
Tack för tipsen, men känner mig efter misslyckandet rätt färdig med mitt försök…
Tror jag helt enkelt får bygga upp cykeln och bara köra som det är så får det bli som det blir.

Eventuellt göra om/lämna bort nästa vinter när besvikelsen lagt sig
Prova att slipa/polera lite på en del av den för
Att se om dj får till det. Som sagt, att ytan är skrovlig är ganska vanligt när man klarlackat (kallas orange peel för det liknar ett appelsinskal).

Lackeringstråden
Är väl inte helt nöjd med lacken men det får duga, så här blev slutresultatet. Nästa lackprojekt blir en venge vias från 2017, då jag tänkte jag skulle pröva lacka den som 2022 epic s-works med plastfolie å candyred grejer..

Bilagor

• venge.webp
    venge.webp
    85.3 KB · Besök: 128
  • 20250222_154111.webp
    20250222_154111.webp
    837.2 KB · Besök: 127
  • 20250226_184630.webp
    20250226_184630.webp
    1.9 MB · Besök: 120
Lackeringstråden
En fråga gällande handmålande motiv. Är någon som har erfarenhet av att överföra en pappersskiss till en ram? Funkar det att använda karbonpapper, tänkte mest på om det fäster på en grundmålad ram.

Lackeringstråden
Fråga: vad brukar ni använda för att tvätta av ramen med innan primer? Har slipat men vill ju vara säker på att få bort ev fett och smuts innan....

Lackeringstråden
Fråga: vad brukar ni använda för att tvätta av ramen med innan primer? Har slipat men vill ju vara säker på att få bort ev fett och smuts innan....
Köp biltemas thinner för 79 kr och en fin microfiberduk. Den kan du dock INTE använda på 1k basfärg, men härdad 2k primer och 2k klarlack går bra.

Lackeringstråden
Köp biltemas thinner för 79 kr och en fin microfiberduk. Den kan du dock INTE använda på 1k basfärg, men härdad 2k primer och 2k klarlack går bra.

Ok, är ju lite svårt att veta vad cykeln är lackad med i dagsläget, så det blir kanske lite trial and error i den delen så.

Lackeringstråden
Ok, är ju lite svårt att veta vad cykeln är lackad med i dagsläget, så det blir kanske lite trial and error i den delen så.
Ok, ska du måla på befintlig färg så behöver du undersöka det ja. Eftersom du ska måla den så är det inte hela världen om du testar och den gamla färgen ”smetas ut”. I så fall är det stark alkohol som gäller.

Lackeringstråden
Ok, ska du måla på befintlig färg så behöver du undersöka det ja. Eftersom du ska måla den så är det inte hela världen om du testar och den gamla färgen ”smetas ut”. I så fall är det stark alkohol som gäller.
Tack för svar! Får se om det blir hasch och thinner eller om jag måste plocka fram smuggelvodkan med andra ord. Låter som en helkväll!

Lackeringstråden
Det finns även ”silikonborttagning” att köpa på sprayfärgs butiker som är speciellt gjord för att göra rent innan målningen (och inte går att använda till något annat). Men Thinner går ju bra så länge man inte målar på 1K färg.

Lackeringstråden
Det finns även ”silikonborttagning” att köpa på sprayfärgs butiker som är speciellt gjord för att göra rent innan målningen (och inte går att använda till något annat). Men Thinner går ju bra så länge man inte målar på 1K färg.
Även silikonborttagning är thinnerbaserad och kommer smeta ut 1k färg. Men ja, den är ju bättre men både dyrare och mindre tillgänglig. 👌

Lackeringstråden
Nytt projekt på gång!

Projektet är egentligen "få-med-mig-flickvännen-ut-på-enklare-stigar", men eftersom hon inte är så sugen på att köpa MTB själv så fick jag göra det. På så sätt kommer jag även runt det där med att inte köpa fler cyklar utan istället använda de jag har. Jag passar såklart på då att också skaffa något som "behöver" få ny lack. 😁

Köpt via köp och sälj här för en billig slant, kompletteras med en uppsjö delar från aliexpress och de redan existerande parts bins jag har för att hålla den lite budget ändå. Färgen är dyrare än växelgruppen t.ex. så det gäller att prioritera! 😄

IMG_5193.webp

Var tvungen att ta en testrunda här i Kolmårdsskogarna, och den imponerade faktiskt i klättervillighet! Kan ha varit mina ben också förstås... :LOL:

IMG_5206.webp

Nu inväntar jag bara fler delar och såklart mina rattle-cans från lacktorget.se, sen kör vi igång!

Lackeringstråden
Velar otroligt mellan att klarlackera nya obehandlade kolfiberramen eller om jag ska köra bike wrap. Bike wrap kostar 2000kr och vore det inte för priset skulle jag tagit det direkt. Men 2-3 sprayburkar, 1 primer och 2 lack (2k) blir ju ca 8-900 plus mer jobb?

Lackeringstråden
Det jag egentligen frågar, hur jobbigt är det!?
Byggde om konsollen till båten i våras med 99lager gel coat och slipning så det räckte för en livstid så har lite det i minnet.

Lackeringstråden
Velar otroligt mellan att klarlackera nya obehandlade kolfiberramen eller om jag ska köra bike wrap. Bike wrap kostar 2000kr och vore det inte för priset skulle jag tagit det direkt. Men 2-3 sprayburkar, 1 primer och 2 lack (2k) blir ju ca 8-900 plus mer jobb?
Är ramen helt obehandlad? I så fall räcker det inte med wrap, kolfiber är UV-känsligt. Jag skulle helt klart lacka ramen om jag vore dig.

Lackeringstråden
En obehandlad ram är inte lackad.
Ang UV säger Open så här: ”
RTP (READY-TO-PAINT)

A clearcoat is not needed for UV protection but recommended to protect against scratches and wear. Some customers leave the frame bare.”​

Lackeringstråden
En obehandlad ram är inte lackad.
Ang UV säger Open så här: ”
RTP (READY-TO-PAINT)

A clearcoat is not needed for UV protection but recommended to protect against scratches and wear. Some customers leave the frame bare.”​

Om det är en open ram som är rtp så kommer den epoxy primad, har gjort flera stycken av dom. Alla ramar som har synlig kolfiber är lackerade från fabrik. Råa ramar har gjutskägg som bryts av och slipas ner så alla ramar har någon form av lack på sig.

Lackeringstråden
Om det är en open ram som är rtp så kommer den epoxy primad, har gjort flera stycken av dom. Alla ramar som har synlig kolfiber är lackerade från fabrik. Råa ramar har gjutskägg som bryts av och slipas ner så alla ramar har någon form av lack på sig.
Den är alltså primad enligt dig, bör lackas och kan ta 2k lack direkt?

Lackeringstråden
Fler frågor. Är det vinyldekaler man vill ha eller heter det något annat? Och fungerar det bra att lacka in dem?
Tror inte det framgick i din första post att det var en Open ready to paint.

En så fin ram ska du måla dit dekaler/loggor grafik med stenciler. Klisterdekaler är på billiga skitcyklar. Jag kan göra stenciler åt dig om du vill. Kan höras på PM.

Kul projekt i alla fall. Ett tips om du är ny för målning är att köpa ett avloppsrör på jula, kapa det i ca 30-35 cm lång längd och träna/testa på innan du gör ramen. Kommer spara mycket tid och tandagnisslan att lära sig på och göra sina misstag istället för att göra det i skarpt läge.

Lackeringstråden
Tror inte det framgick i din första post att det var en Open ready to paint.

En så fin ram ska du måla dit dekaler/loggor grafik med stenciler. Klisterdekaler är på billiga skitcyklar. Jag kan göra stenciler åt dig om du vill. Kan höras på PM.

Kul projekt i alla fall. Ett tips om du är ny för målning är att köpa ett avloppsrör på jula, kapa det i ca 30-35 cm lång längd och träna/testa på innan du gör ramen. Kommer spara mycket tid och tandagnisslan att lära sig på och göra sina misstag istället för att göra det i skarpt läge.

Tänkte om dekalerna lackeras över så blir det tillräckligt bra. Men det vet jag ju inte.

Tillbaka
Topp