Wattmätare

Johan1977

Medlem
Wattmätare
Söker en Wattmätare som sitter i ena vevarmen
Har en Scott spark 900 rc wc -2019
Och va jag kan läsa mig till så e vevarmen 168mm original på den men de flesta är 170mm
Va har ni köpt som har en sådan cykel

Wattmätare
Söker en Wattmätare som sitter i ena vevarmen
Har en Scott spark 900 rc wc -2019
Och va jag kan läsa mig till så e vevarmen 168mm original på den men de flesta är 170mm
Va har ni köpt som har en sådan cykel
168mm är väl Q-faktorn, d.v.s. hur brett det är mellan vevarmarna? Längden borde stå någons på dem. Annars är det väl bara att ta fram en tumstock och mäta?

Wattmätare
Lånar tråden då jag behöver lite konsultering ang. Wattmätare!!

1000018943.webp

Funderar på pedaler eller direkt på veven. Vad passar till just denna ?
Pedaler går ju flytta mellan cyklar, vill dock komma så billigt som möjligt . Några tips på mätare?

Wattmätare
En quarq passar ju rakt på ditt vevparti. Har haft flera quarqs dom senaste åren och tycker dom är toppen.
Men skulle jag köpa något nytt idag så är ett par favero assioma pedaler nog del av en kort lista.

Wattmätare
Vad passar till just denna ?
Typ alla äldre Quarq DZero/DFour som fästs med 8 skruvar i vevarmen men inte har en AXS logotyp. Dessa skall passa alla vevpartier för GXP och BB30 varav du bör ha det senare.

De nyare som har AXS logotyp är endast för DUB vevpartier. I övrigt så ser de vid första anblick exakt likadana ut, har samma infästning och går rent fysiskt att montera på dina vevarmar, men kedjelinjen blir något fel då klingorna bör hamna 2-3 mm inåt ramen om jag förstår/tänker rätt. Det kanske eller kanske inte är ett problem, beroende på hur tajt klingorna i dagsläget är mot dina kedjestag, och hur mycket justermån du har inåt på framväxeln.

Situationen bör vara exakt densamma för andra effektmätare med samma infästning typ Sigeyi AXI, XCadey XPower-S och vilka mer som nu finns, även om just dessa två bägge hävdar att samma modell av mätare kommer passa SRAMs landsvägsvevar för både GXP, BB30 och DUB.

Senast ändrad:
Wattmätare
Om du kan tänka dig att byta pedaler (dvs att du inte byter cykel var och varannan dag) så är pedaler garanterat smidigast. Då slipper du alla funderingar kring vad som funkar med vad osv. Enda bekymret du stöter på är om du vill kombinera cykling med landsvägspedaler och mtb-pedaler, vilket inte är möjligt utan att byta pedalkropp osv..

Jag har vevpartimätare och av den anledningen har jag behov av fyra mätare. Det är en ganska dyr investering, men samtidigt är cyklarna alltid redo.

Wattmätare
Tyvärr så är det väl bara Shimano och Speedplay som finns om man vill ha pedaler?
Finns väl för alla vanligt förekommande pedalsystem utom Time typ? SpeedPlay den enda från originaltillverkaren av pedalerna dock, eller iaf de som äger dem numer (Wahoo). Från tredjepart (Garmin, Assioma) finns pedaler för SPD, SPD-SL och Look Keo.

Wattmätare
Hej.. Enklast att byta mellan olika cyklar? Förutsatt att du har 11delat på all cyklar så är ett bakhjul med Powertapnav ett bra förslag. Ligger ett bakhjul med ett ProPlus nav ute här för en tusing. Enda som fattas är höger - vänstermätning. Eventuella kassettstommar har Novatec om du vill byta. mvh borano20

Wattmätare
Lånar tråden då jag behöver lite konsultering ang. Wattmätare!!

Visa bilaga 788566

Funderar på pedaler eller direkt på veven. Vad passar till just denna ?
Pedaler går ju flytta mellan cyklar, vill dock komma så billigt som möjligt . Några tips på mätare?
Jag hade lätt köpt en Quarqspindel till din befintliga vev och ngn annan lösning till andra cykeln.

Wattmätare
Sram har väl förvärvat Quarq?
Ja. Men jag skulle snarare misstänka att det @mzi avser om än lite underligt formulerat att han önskade att SRAM släppte Time-pedaler med effektmätning, vilket inte borde vara särskilt svårt för dem med tanke på att de även förvärvat PowerTap som vid köpet redan hade effektmätarpedaler (om än ganska klumpiga sådana jämfört med dagens modeller från Assioma och Garmin). Själv är jag något förvånad att de efter köpet av Time ännu inte brandat om deras olika nivåer av landsvägspedaler till Red, Force, Rival, etc. för att ytterligare matcha Shimano produktserier.

Wattmätare
Favero låter intressant. Hur är dom mot Garmin rally? Favero ligger ofta lägre i pris? Kanske lika bra att gå på pedaler om man kör på en annan cykel ibland.

Wattmätare
Av de två så verkar Garmin ha ständiga problem och Faveros kunder vara nöjda.
Hmmm, vet att Garmin hade lite strul med deras äldre Vector serie, tror bestämt det var kontakten till batterierna som strulat för vissa ägare men menar du att de även har problem med deras nuvarande Rally serie? (Angående den äldre Vector problematiken tror jag väl att det blev lite bättre av ett stort CR1/3N batteri istället för två st mindre 2L76 batterier men om det var hela problematiken tror jag väl inte...)

Wattmätare
För längre lopp skulle jag gärna ha möjlighet att mäta från en pedal i taget med favero. Annars är dom väl toppen, att kunna byta pedalkropp mellan spd/SL en fet usp

Wattmätare
Har ett par favvero som börjar närma sig 4000 mil. Hittills bytt lager i den ena då det gick och rakade sig vid pass 3000 mil, snart dags att byta pedalkropp på H som klickas i/ur mest. Får väl anses som överkomliga problem.

Wattmätare
Inbyggda laddningsbara batterier är jättebra tills de slutar ta laddning.
(Lex Easton Cinch Powermeter.)

Grejen är att Faveros batteri typ håller för evigt. Har både Vector 3 och Faveros, Favero alla dagar i veckan. Nu har Vector börjat glappa lite väl också pga utnött pedalkropp - och Garmin har slutat sälja reservdelar.
Rally konverteringskit har dem också slutat med så även för Rally serien är supporten kass.

Favero däremot är helt suveräna när man har en dialog med supporten.

Wattmätare
Grejen är att Faveros batteri typ håller för evigt. Har både Vector 3 och Faveros, Favero alla dagar i veckan. Nu har Vector börjat glappa lite väl också pga utnött pedalkropp - och Garmin har slutat sälja reservdelar.
Rally konverteringskit har dem också slutat med så även för Rally serien är supporten kass.

Favero däremot är helt suveräna när man har en dialog med supporten.
Från världens bästa garantier till noll support 😮

Wattmätare
Från världens bästa garantier till noll support 😮

Jepp, först blev jag lite glad och tänkte nu blir det att skaffa ett konverteringskit och bygga om till Rally SPD så har jag ett par mtb effektpedaler också - sen började googlandet och då började man ana ugglor i mossen när ingen online butik hade i lager - sen mail till Garmin "Ne vi supportar inte dessa längre...."
Vad faaaaaaaaan, Rally serien är ju inte ens så gammal.....

Wattmätare
Tipsade om det i effektmätartråden för MTB, men tar det här med i fall nå'n prenumererar på tråden.
Favero har Black Friday-rea på sina effektmätare. €599 för RS-2 inklusive frakt.
Assioma Duo (förra generationen): €469 inklusive frakt.

Tillbaka
Topp