Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Min poäng var mest att det finns väldigt många faktorer som påverkar hur fort någon rullar och att en jämförelse mellan två cyklister är svår.om man inte vid praktisk användning utvärderar och drar nytta av produkter man köpt, när ska man då ha nytta av dem??
givetvis ökar träffsäkerheten om den man jämför sig emot har samma grejor vid två olika tillfällen, och man själv är den som gör en enda ändring, som att byta däck, eller vad man nu skall utvärdera.
så var inte fallet just denna gång, utan det var som framgått en anekdotisk observation, dock med upprepade identiska resultat under flera tillfällen på olika underlag under några timmar. och resultatet stämde ganska väl in i kören av liknande observationer från andra håll. en intressant skillnad gentemot dessa var att jag inte körde på på typiskt lättrullande mtb-däck så som exempelvis thunder burt
så gravelcyklister bör inte bli förvånade nästa gång en mtb rullar om. frågan man bör ställa sig är varför det ens kan hända?
jag har efter de många rulltest jag gjort en viss uppfattning om varför, men det känns inte som det är särskilt uppskattat just här och nu, så sparar det...
Fast det är ju mer givande än BRR som själva inte litar på sitt test av varken rull eller grepp på gravel :)Släng er i väggen gammelgubben Herse och Bicycle Rolling Resistance, här kommer KAIS "Nedförsbackerullsjämförelseindex" :D
Trevlig kväll.
jag håller med dig. och har gjort liknande observationer, inklusive att med mtb och för den del brompton rulla om racers nedför tranebergsbron.Min poäng var mest att det finns väldigt många faktorer som påverkar hur fort någon rullar och att en jämförelse mellan två cyklister är svår.
Att jämföra mot med sig själv reducerar antalet faktorer, särskillt om det sker vid samma tillfälle. Rulla en backe ett par gånger, byt däck och rulla igen.Helst inomhus med kontrollerat klimat. Fast samtidigt på en riktig väg och inte en slät "ståltrummebana". (Nu börjar jag nog svamla.)
Men jag hör gärna mer om olika observationer.
Jag har själv rullat ifrån andra morgonpendlare på en för liten 26" 90-tals MTB på väg ner från Tranebergsbron vid flera tillfällen. Det förvånade mig och jag kan inte påstå att jag har någon bra förklaring till varför jag rullade fortare.
Det får vi väl inte hoppas, eftersom de inte har sålts på åratal :-)Hittade ett par Schwalbe Furious Fred 2.0 (50mm) i hemmalagret... Är dessa däck den heliga gralen (på torrt fingrus)?
Vågen visar 330 gram på båda däcken.
Visa bilaga 789609
Vad jag fattat är dessa däck ömtåliga, men de känns extremt följsamma och mjuka. Vi närmar oss latexslangs-territoriet!Det får vi väl inte hoppas, eftersom de inte har sålts på åratal :-)
Nu sitter dom efter många svordomar, inte en chans att det gick med en golvpump. Åkte och köpte en airshot och fick använda såpa.Dom kan vara svåra att få att poppa, mina var iaf det. Krävdes ett väldigt högt tryck innan det satte sig, testade med såpvatten för att försöka få så lågt tryck som möjligt.
Sjukt rätt för grus :DHittade ett par Schwalbe Furious Fred 2.0 (50mm) i hemmalagret... Är dessa däck den heliga gralen (på torrt fingrus)?
Vågen visar 330 gram på båda däcken.
Visa bilaga 789609
Hittade ett par Schwalbe Furious Fred 2.0 (50mm) i hemmalagret... Är dessa däck den heliga gralen (på torrt fingrus)?
Däck med det namnet säljs, dyrt, fortf av AmazonDet får vi väl inte hoppas, eftersom de inte har sålts på åratal :-)
Du kanske ska läsa lite mer! Står i alla recentioner att det är Thunder Burt de skickar, är också bild på Thunder Burt och detta står i beskrivningen "Däck med det namnet säljs, dyrt, fortf av Amazon
54-622 B/B-SK HS451 ADDIX Speed : Amazon.se: Sport & outdoor
54-622 B/B-SK HS451 ADDIX Speed : Amazon.se: Sport & outdoorwww.amazon.se

Jag kör på 40mm varianten. Kan varmt rekommendera! Supersnabba och bra känsla. Inte det bästa greppet om man hamnar på lite lösare grus men det är en vettig kompromiss tycker jag. Bästa ”all-road” däcket jag testat hittills utan tvekan!Dom här såg väl inte jättedumma ut om man huvudsakligen ska cykla asfalt och snällt grus?
Men ska man ta 40 eller 45mm om man vill ha asfaltsfokus på gruscykeln? Spontana tanken är 40
Visa bilaga 790111![]()
Caracal Race - Hutchinson Cycling
Experience unparalleled speed with the Caracal Race – Hutchinson's pinnacle of gravel racing tyre performance. Handmade in France.cycling.hutchinson.com
Om inte annat ska det där uddamärket i cykling (,väl) göra ett riktigt snabbt däck så jag skulle gärna prova det.Verkar ju vara testvinnare i rullmotstånd och blivit hippt.Dom här såg väl inte jättedumma ut om man huvudsakligen ska cykla asfalt och snällt grus?
Men ska man ta 40 eller 45mm om man vill ha asfaltsfokus på gruscykeln? Spontana tanken är 40
Visa bilaga 790111![]()
Experience unparalleled speed with the Caracal Race – Hutchinson's pinnacle of gravel racing tyre performance. Handmade in France.cycling.hutchinson.com
Tyvärr finns däcket bara i 40mm. Jag skulle behöva 45mm för att bli nöjd.Dom här såg väl inte jättedumma ut om man huvudsakligen ska cykla asfalt och snällt grus?
Visa bilaga 790111![]()
Jag har svårt att tro att de skulle vara särskilt bra som allround-däck, särskilt för cykling på asfalt och snälla grusvägarDom här såg väl inte jättedumma ut om man huvudsakligen ska cykla asfalt och snällt grus?
Tack för inlägget HåkanC. Nu blev jag mindre sugen på de däcken.Jag har svårt att tro att de skulle vara särskilt bra som allround-däck, särskilt för cykling på asfalt och snälla grusvägar
Detta baserat på den onödigt(?) höga vikten på hela 482g hos 40mm varianten
![]()
Den höga vikten pekar på en tjock, stum och trög stomme (och kanske även slitbana) som iofs med slät slitbana kan ge lågt rullmotstånd i tester, men fungerar sämre i verkligheten där ett smidigt och följsamt däck är det som upplevs bäst och även brukar vara snabbast på de skiftande underlag som det är i verkligheten.
Men som slitstarka och kanske även punkaskyddade pendlingsdäck är de säkert riktigt bra.
Det finns ~40mm däck för asfalt och snälla grusvägar som väger under 375g
Och förstås de som väger ännu mindre och är ännu bättre
![]()
700C x 38 Barlow Pass TC Tire
www.renehersecycles.com
Hoppas du blir nöjd med dem, trots viktenFinns 45 på R2 iaf
Fast din version av TB 2.1 verkar inte gå att köpa längre (källa R2)?Hoppas du blir nöjd med dem, trots vikten
![]()
Jag däremot blir "skrämd" av den.
För att få ngt att jmf med är de mer än 100g tyngre än mina Thunder Burt 2,1"
Visa bilaga 790160
Men detta med onödigt hög vikt hos däck är inget som är unikt för Caracal eller andra hutchinsondäck, tyvärr.
Men oavsett vilka däck du skaffar är det ju du som skall bli nöjd med dem, inte jag.
Visst är det så och det borde jag ha skrivitFast din version av TB 2.1 verkar inte gå att köpa längre (källa R2)?
2.0" finns väl bara i ShieldWall, som är ett enklare däck: https://www.bicyclerollingresistance.com/mtb-reviews/continental-race-king-performance-shieldwallNär vi ändå pratar om Schwalbe Thunder Burt (TB) 2,1. Har ni några synpunkter på Continental Race King 2,0 om man jämför dessa däck?
Enligt TRR har de samma låga rullmotstånd vid 1,7 BAR, men 2,2-tummaren 588gram vilket är cirka 100 gram lättare, medan på 2,0 hittar jag en högre viktuppgift på 659 gram. Märkligt!
Continental Race King 2,0 säljs för halva priset mot TB. Skulle vara kul att testa ett fetare däck på min Specialized Diverge Carbon om 2,0 passar med fälgar som har 25mm innermått?
https://www.bicyclerollingresistance.com/mtb-reviews/continental-race-king-protection-2020
Visa bilaga 790168
Gamla (lätta) TB 2.1 är ett trevligt graveldäck för grövre före. Mina är tyvärr slut sedan ett tag tillbaka och är lämnade till återvinningen. Gillade att sidoklackarna hjälpte till helt okej i lerigare spår för att hitta grepp.Visst är det så och det borde jag ha skrivit
Vad jag också borde ha skrivit är att det verkar som de flesta däck har blivit tyngre de senaste åren, inte enbart Thunder Burt.
Jmf tex med de Furious Fred på 330g som @Marten D skrev om i #774, sådana däck verkar inte finnas idag.
Varför inte det?
De släta René Herse i 48mm skall väga (i sammanhanget) hela 440g och de mönstrade 490g!
En del av viktökningen verkar komma från att de flesta däck nu är för slanglöst,
men det är även Rene Herse-däcken och även om även de har ökat i vikt pga det har de inte lagt på sig lika mkt som däck från många andra tillverkare.
Varför finns det inga alternativ? Eller finns det? Vilka då?
Men trots att jag nu har tjatat om vikt i många inlägg vill jag även få fram att vikt är inte den enda parametern som är viktig(!) för att få ett bra däck.
Men det är en av faktorerna, åtminstone enl mig.
jag har 3 st kvar, dock fick jag inte dem täta vid tubelessanvändning, kanske måste pröva igen då dem bara blir liggande på hyllan annars.. Kanske hade fel gucka..Gamla (lätta) TB 2.1 är ett trevligt graveldäck för grövre före. Mina är tyvärr slut sedan ett tag tillbaka och är lämnade till återvinningen. Gillade att sidoklackarna hjälpte till helt okej i lerigare spår för att hitta grepp.
Finns ju få tillverkare inom cykelindustrin som har skrivit så mycket som Jan Heine och René Herse för att förklara hur produktutveckling har sett ut.När jag kikar på Rene Herse (RH) däcksutbud har de slicks i olika bredder, ett kraftigare dubbat mönster och ett med kraftigare dubbar med slät rullbana. Men jag saknar ett findubbat alternativ mindre dubbar med slät mitten.
Vet inte om rena slicks blir bra på grus? Minsta lerfläck så halkar man...
När jag kikar på grustävlingar ser jag aldrig att RH-däck används. Kanske beror det på ekonomiska intressen och sponsorer. Men är dessa bra och snabba borde de användas av "fri-fräsare" tänker jag.
https://www.renehersecycles.com/product-category/components/tires/700c/
Tack. De verkar funka som tävlingsdäck också.Finns ju få tillverkare inom cykelindustrin som har skrivit så mycket som Jan Heine och René Herse för att förklara hur produktutveckling har sett ut.
Här är argumenten mot filetread samt åkarna med meriter.
Släpp sargen nu och hosta upp pengarna.
![]()
700x44 Corkscrew Climb: a new type of tire
www.renehersecycles.com
![]()
Racers and Adventurers on Rene Herse
Racers and Adventurers Ever since Rene Herse Cycles started in 1938, we've worked with some of the world's fastest racers and most intrepid adventurers. They test our tires all over the world, from the Flint Hills of Kansas to the forgotten mountain passes of the…www.renehersecycles.com
Sponsrade(?) cyklister som vinner/gör bra resultat på RH-däck brukar han skriva om i sin bloggavdelning, det senaste inlägget där tex:När jag kikar på grustävlingar ser jag aldrig att RH-däck används. Kanske beror det på ekonomiska intressen och sponsorer. Men är dessa bra och snabba borde de användas av "fri-fräsare" tänker jag.
Det är klart att viktökningen var med tubelessmöjligheten att göra. Förr läckte det ur däcksidorna mest hela tiden på många modeller vad jag förstått, medan vanliga mtb-däck till exempel i princip tätar utan vätska i idag.Visst är det så och det borde jag ha skrivit
Vad jag också borde ha skrivit är att det verkar som de flesta däck har blivit tyngre de senaste åren, inte enbart Thunder Burt.
Jmf tex med de Furious Fred på 330g som @Marten D skrev om i #774, sådana däck verkar inte finnas idag.
Varför inte det?
De släta René Herse i 48mm skall väga (i sammanhanget) hela 440g och de mönstrade 490g!
En del av viktökningen verkar komma från att de flesta däck nu är för slanglöst,
men det är även Rene Herse-däcken och även om även de har ökat i vikt pga det har de inte lagt på sig lika mkt som däck från många andra tillverkare.
Varför finns det inga alternativ? Eller finns det? Vilka då?
Men trots att jag nu har tjatat om vikt i många inlägg vill jag även få fram att vikt är inte den enda parametern som är viktig(!) för att få ett bra däck.
Men det är en av faktorerna, åtminstone enl mig.
Jag inser att jag kanske hugger på ett uppenbart bete nu men känner att det är så mycket missförstånd kring hur däck fungerar i det här inlägget att det kräver ett svar, utan att jag egentligen har något intresse i att försvara just Caracal däcken specifikt.Jag har svårt att tro att de skulle vara särskilt bra som allround-däck, särskilt för cykling på asfalt och snälla grusvägar
Detta baserat på den onödigt(?) höga vikten på hela 482g hos 40mm varianten
![]()
Den höga vikten pekar på en tjock, stum och trög stomme (och kanske även slitbana) som iofs med slät slitbana kan ge lågt rullmotstånd i tester, men fungerar sämre i verkligheten där ett smidigt och följsamt däck är det som upplevs bäst och även brukar vara snabbast på de skiftande underlag som det är i verkligheten.
Men som slitstarka och kanske även punkaskyddade pendlingsdäck är de säkert riktigt bra.
Det finns ~40mm däck för asfalt och snälla grusvägar som väger under 375g
Och förstås de som väger ännu mindre och är ännu bättre
![]()
700C x 38 Barlow Pass TC Tire
www.renehersecycles.com
Tycker det verkar vara ett väldigt intressant däck, dock så är 45mm det som isf är relevant för mig.Jag kör på 40mm varianten. Kan varmt rekommendera! Supersnabba och bra känsla. Inte det bästa greppet om man hamnar på lite lösare grus men det är en vettig kompromiss tycker jag. Bästa ”all-road” däcket jag testat hittills utan tvekan!
www.goodyearbike.com
Finns en lista där Zipp testat däck i samarbete med däcktillverkaren.Jag har skaffat de nya Zipp 303 Xplr SW-hjulen och funderar på vad man ska ha till dem. Är det de här som gäller eller är det någon som har något annat tips?
XPLR Inter – Goodyear Bike
www.goodyearbike.com
Jag kör på Zipp G40 Xplr-däck idag och är ute efter något i den stilen, men vill testa något nytt och orkar inte gå igenom hela internet för att hitta rätt. Det är en sån jävla djungel med grusdäck.
Tufo Thundero har väl fått en stämpel för bäst pris/prestanda i alla fall.Jo, jag har sett den. Men vilka av de däcken ska man ha? Kan man inte göra som på lvg där alla bara kommit överens om att GP5000 är bäst?
Tror alla däck från Schwalbe som är bredare än 40mm är godkända så någon av deras senaste g-one pro modeller är nog bra val. Annars är ju Tufo som redan nämnts riktigt schyssta däck!Jo, jag har sett den. Men vilka av de däcken ska man ha? Kan man inte göra som på lvg där alla bara kommit överens om att GP5000 är bäst?
På mina 25mm fälgar mäter dom 42mm så åt det stora hållet baserat på den enskilda datapunkten. Punka-anekdoter tycker jag alltid är lurigt eftersom det nog krävs större statiskt underlag än min erfarenhet för att säga något av värde men har hittills fått en punka under säsongen men det var en spik som jag tror skulle ha gått igenom det mesta och det var dessutom på landsväg så det säger inte mycket om hur dom håller på grus.Tycker det verkar vara ett väldigt intressant däck, dock så är 45mm det som isf är relevant för mig.
Jag är nyfiken på om du mätt din verkliga däckbredd, tänker om dom är smalare, enligt spec eller bredare än vad dom anger.
Nu kanske du kör mest asfalt och snabbgrus med din cykel, men upplever du att dom är punkteringskänsliga eller klarar dom lite stryk?
Jag hade Tufo Thundero förut som hyllas av många men bytte ut dom efter flertalet punkteringar, har idag Pathfinder 47mm som efter hundratals mil och i många fall stygg terräng alltid hållit luften på rätt sida gummit ;)
Som jag har skrivit här tidigare: det är inte vikten som sådan som är viktig(!) det är konsekvenserna av onödigt hög däckvikt som har betydelseDu har rätt i att de inte är de lättaste däcken bland 40mm graveldäck på marknaden. Det kan man ju i sig tycka är bra eller dåligt men om det är något som är enkelt att säga något verkligt faktabaserat om så är det ju att vikt generellt är otroligt överskattat inom cykling bortsätta från rena hillclimb sammanhang om man vill cykla snabbt.
Det där stämmer inte, särskilt inte med gravel-däck och inte enbart i verkligheten utan även i andra laboratorietest än de BRR görEtt däck som har 10W i rullmotstånd i labb har garanterat högre utomhus men relationen mellan däck är nästan alltid liknande.