Graveldäck - vilket är er favorit?

om man inte vid praktisk användning utvärderar och drar nytta av produkter man köpt, när ska man då ha nytta av dem??

givetvis ökar träffsäkerheten om den man jämför sig emot har samma grejor vid två olika tillfällen, och man själv är den som gör en enda ändring, som att byta däck, eller vad man nu skall utvärdera.

så var inte fallet just denna gång, utan det var som framgått en anekdotisk observation, dock med upprepade identiska resultat under flera tillfällen på olika underlag under några timmar. och resultatet stämde ganska väl in i kören av liknande observationer från andra håll. en intressant skillnad gentemot dessa var att jag inte körde på på typiskt lättrullande mtb-däck så som exempelvis thunder burt

så gravelcyklister bör inte bli förvånade nästa gång en mtb rullar om. frågan man bör ställa sig är varför det ens kan hända?

jag har efter de många rulltest jag gjort en viss uppfattning om varför, men det känns inte som det är särskilt uppskattat just här och nu, så sparar det...
Min poäng var mest att det finns väldigt många faktorer som påverkar hur fort någon rullar och att en jämförelse mellan två cyklister är svår.

Att jämföra mot med sig själv reducerar antalet faktorer, särskillt om det sker vid samma tillfälle. Rulla en backe ett par gånger, byt däck och rulla igen.Helst inomhus med kontrollerat klimat. Fast samtidigt på en riktig väg och inte en slät "ståltrummebana". (Nu börjar jag nog svamla.)

Men jag hör gärna mer om olika observationer.
Jag har själv rullat ifrån andra morgonpendlare på en för liten 26" 90-tals MTB på väg ner från Tranebergsbron vid flera tillfällen. Det förvånade mig och jag kan inte påstå att jag har någon bra förklaring till varför jag rullade fortare.

Sen kommer att vägar är minst sagt olika och ger olika rullmotstånd, däckstryck, olika temperaturer påverkar mycket, luftfuktighet, belastning, körställning påverkar vibrationsförluster, vilken cykel osv. Listan på faktorer som potentiellt kan inverka olika mycket för olika däck kan nog göras nästan hur lång som helst. Någonstans får man dra gränsen för vad man pallar göra, jag själv kom inte längre än till idéstadiet att utföra ett rulltest för några olika däck och tryck, så de som faktiskt gjort ett eget test i någon form tycker jag har gjort ett bra jobb :)

Min poäng var mest att det finns väldigt många faktorer som påverkar hur fort någon rullar och att en jämförelse mellan två cyklister är svår.

Att jämföra mot med sig själv reducerar antalet faktorer, särskillt om det sker vid samma tillfälle. Rulla en backe ett par gånger, byt däck och rulla igen.Helst inomhus med kontrollerat klimat. Fast samtidigt på en riktig väg och inte en slät "ståltrummebana". (Nu börjar jag nog svamla.)

Men jag hör gärna mer om olika observationer.
Jag har själv rullat ifrån andra morgonpendlare på en för liten 26" 90-tals MTB på väg ner från Tranebergsbron vid flera tillfällen. Det förvånade mig och jag kan inte påstå att jag har någon bra förklaring till varför jag rullade fortare.
jag håller med dig. och har gjort liknande observationer, inklusive att med mtb och för den del brompton rulla om racers nedför tranebergsbron.

det borde inte hända, ändå sker det.

har som sagt genom diverse rulltester en viss hygglig uppfattning vilka däckrelaterade faktorer som kan bidra till detta. men ibland blir man ändå överraskad:)

det rör sig inte om hemligheter direkt, men det är inte alltid lätt ta till sig resultaten.

Hittade ett par Schwalbe Furious Fred 2.0 (50mm) i hemmalagret... Är dessa däck den heliga gralen (på torrt fingrus)?

Vågen visar 330 gram på båda däcken.

1756126065416.webp

Dom kan vara svåra att få att poppa, mina var iaf det. Krävdes ett väldigt högt tryck innan det satte sig, testade med såpvatten för att försöka få så lågt tryck som möjligt.
Nu sitter dom efter många svordomar, inte en chans att det gick med en golvpump. Åkte och köpte en airshot och fick använda såpa.

Thundero 44mm alltså:

Bilagor

• IMG_8448.webp
    IMG_8448.webp
    682.7 KB · Besök: 119
Däck med det namnet säljs, dyrt, fortf av Amazon
Du kanske ska läsa lite mer! Står i alla recentioner att det är Thunder Burt de skickar, är också bild på Thunder Burt och detta står i beskrivningen "

Det finns en nyare modell av den här artikeln:​

Schwalbe ThunderBurt HS451 SR-Pneumatico Unisex Adulto, Nero, 73,6 cm
Schwalbe ThunderBurt HS451 SR-Pneumatico Unisex Adulto, Nero, 73,6 cm
"

Senast ändrad:
Dom här såg väl inte jättedumma ut om man huvudsakligen ska cykla asfalt och snällt grus?

Men ska man ta 40 eller 45mm om man vill ha asfaltsfokus på gruscykeln? Spontana tanken är 40

IMG_4531.webp

Dom här såg väl inte jättedumma ut om man huvudsakligen ska cykla asfalt och snällt grus?

Men ska man ta 40 eller 45mm om man vill ha asfaltsfokus på gruscykeln? Spontana tanken är 40

Visa bilaga 790111
Jag kör på 40mm varianten. Kan varmt rekommendera! Supersnabba och bra känsla. Inte det bästa greppet om man hamnar på lite lösare grus men det är en vettig kompromiss tycker jag. Bästa ”all-road” däcket jag testat hittills utan tvekan!

Visa bilaga 790111
Om inte annat ska det där uddamärket i cykling (,väl) göra ett riktigt snabbt däck så jag skulle gärna prova det.Verkar ju vara testvinnare i rullmotstånd och blivit hippt.
Kommer dock aldrig bli lika hippt som begagnade rene herse från köp och sälj.

Hutchinson är väl knappast ett udda märke, mel det är en mindre fransk tillverkare (jämfört med Conti , Pirellli och Schwalbe) utan större street cred så därmed inte så konstigt att det är relativt okänt här.

Hade en sån fantastisk punkafest med mina Hutchinson Overide så tveksamt om jag vågar testa det märket igen. Skiljer såklart mellan varianter men blev lite traumatiserad…

Visa bilaga 790111
Tyvärr finns däcket bara i 40mm. Jag skulle behöva 45mm för att bli nöjd.

Jag har svårt att tro att de skulle vara särskilt bra som allround-däck, särskilt för cykling på asfalt och snälla grusvägar

Detta baserat på den onödigt(?) höga vikten på hela 482g hos 40mm varianten
hutchinson-reifen-caracal-tlr-700-x-40c-schwarz-tan~6.jpg

Den höga vikten pekar på en tjock, stum och trög stomme (och kanske även slitbana) som iofs med slät slitbana kan ge lågt rullmotstånd i tester, men fungerar sämre i verkligheten där ett smidigt och följsamt däck är det som upplevs bäst och även brukar vara snabbast på de skiftande underlag som det är i verkligheten.
Men som slitstarka och kanske även punkaskyddade pendlingsdäck är de säkert riktigt bra.

Det finns ~40mm däck för asfalt och snälla grusvägar som väger under 375g
Och förstås de som väger ännu mindre och är ännu bättre

Jag har svårt att tro att de skulle vara särskilt bra som allround-däck, särskilt för cykling på asfalt och snälla grusvägar

Den höga vikten pekar på en tjock, stum och trög stomme (och kanske även slitbana) som iofs med slät slitbana kan ge lågt rullmotstånd i tester, men fungerar sämre i verkligheten där ett smidigt och följsamt däck är det som upplevs bäst och även brukar vara snabbast på de skiftande underlag som det är i verkligheten.
Men som slitstarka och kanske även punkaskyddade pendlingsdäck är de säkert riktigt bra.

Tack för inlägget HåkanC. Nu blev jag mindre sugen på de däcken.

Hoppas du blir nöjd med dem, trots vikten
hutchinson-reifen-caracal-race-tlr-700-x-45c-schwarz-tan~5.jpg

Jag däremot blir "skrämd" av den.
För att få ngt att jmf med är de mer än 100g tyngre än mina Thunder Burt 2,1"
ThunderBurt_2_1.webp

Men detta med onödigt hög vikt hos däck är inget som är unikt för Caracal eller andra hutchinsondäck, tyvärr.

Men oavsett vilka däck du skaffar är det ju du som skall bli nöjd med dem, inte jag.

Hoppas du blir nöjd med dem, trots vikten
hutchinson-reifen-caracal-race-tlr-700-x-45c-schwarz-tan~5.jpg

Jag däremot blir "skrämd" av den.
För att få ngt att jmf med är de mer än 100g tyngre än mina Thunder Burt 2,1"
Visa bilaga 790160

Men detta med onödigt hög vikt hos däck är inget som är unikt för Caracal eller andra hutchinsondäck, tyvärr.

Men oavsett vilka däck du skaffar är det ju du som skall bli nöjd med dem, inte jag.
Fast din version av TB 2.1 verkar inte gå att köpa längre (källa R2)?
Detta verkar vara det lättaste TB 2.1 som R2 säljer (dock inte i lager, inget leveransdatum):
schwalbe-reifen-thunder-burt-29-x-210-super-race-addix-speed-evo-tle-transparent-skin~7.jpg

Lättaste som finns i lager (finns leveransdatum):
schwalbe-reifen-thunder-burt-29-x-210-super-ground-addix-speed-evo-tle~6.jpg

Fast din version av TB 2.1 verkar inte gå att köpa längre (källa R2)?
Visst är det så och det borde jag ha skrivit

Vad jag också borde ha skrivit är att det verkar som de flesta däck har blivit tyngre de senaste åren, inte enbart Thunder Burt.
Jmf tex med de Furious Fred på 330g som @Marten D skrev om i #774, sådana däck verkar inte finnas idag.
Varför inte det?
De släta René Herse i 48mm skall väga (i sammanhanget) hela 440g och de mönstrade 490g!
En del av viktökningen verkar komma från att de flesta däck nu är för slanglöst,
men det är även Rene Herse-däcken och även om även de har ökat i vikt pga det har de inte lagt på sig lika mkt som däck från många andra tillverkare.
Varför finns det inga alternativ? Eller finns det? Vilka då?

Men trots att jag nu har tjatat om vikt i många inlägg vill jag även få fram att vikt är inte den enda parametern som är viktig(!) för att få ett bra däck.
Men det är en av faktorerna, åtminstone enl mig.

När vi ändå pratar om Schwalbe Thunder Burt (TB) 2,1. Har ni några synpunkter på Continental Race King 2,0 om man jämför dessa däck?

Enligt TRR har de samma låga rullmotstånd vid 1,7 BAR, men 2,2-tummaren 588gram vilket är cirka 100 gram lättare, medan på 2,0 hittar jag en högre viktuppgift på 659 gram. Märkligt!

Continental Race King 2,0 säljs för halva priset mot TB. Skulle vara kul att testa ett fetare däck på min Specialized Diverge Carbon om 2,0 passar med fälgar som har 25mm innermått?

https://www.bicyclerollingresistance.com/mtb-reviews/continental-race-king-protection-2020

1756373174060.webp

När vi ändå pratar om Schwalbe Thunder Burt (TB) 2,1. Har ni några synpunkter på Continental Race King 2,0 om man jämför dessa däck?

Enligt TRR har de samma låga rullmotstånd vid 1,7 BAR, men 2,2-tummaren 588gram vilket är cirka 100 gram lättare, medan på 2,0 hittar jag en högre viktuppgift på 659 gram. Märkligt!

Continental Race King 2,0 säljs för halva priset mot TB. Skulle vara kul att testa ett fetare däck på min Specialized Diverge Carbon om 2,0 passar med fälgar som har 25mm innermått?

https://www.bicyclerollingresistance.com/mtb-reviews/continental-race-king-protection-2020

Visa bilaga 790168
2.0" finns väl bara i ShieldWall, som är ett enklare däck: https://www.bicyclerollingresistance.com/mtb-reviews/continental-race-king-performance-shieldwall

Vad jag också borde ha skrivit är att det verkar som de flesta däck har blivit tyngre de senaste åren, inte enbart Thunder Burt.
Jmf tex med de Furious Fred på 330g som @Marten D skrev om i #774, sådana däck verkar inte finnas idag.
Varför inte det?
De släta René Herse i 48mm skall väga (i sammanhanget) hela 440g och de mönstrade 490g!
En del av viktökningen verkar komma från att de flesta däck nu är för slanglöst,
men det är även Rene Herse-däcken och även om även de har ökat i vikt pga det har de inte lagt på sig lika mkt som däck från många andra tillverkare.

Men trots att jag nu har tjatat om vikt i många inlägg vill jag även få fram att vikt är inte den enda parametern som är viktig(!) för att få ett bra däck.
Gamla (lätta) TB 2.1 är ett trevligt graveldäck för grövre före. Mina är tyvärr slut sedan ett tag tillbaka och är lämnade till återvinningen. Gillade att sidoklackarna hjälpte till helt okej i lerigare spår för att hitta grepp.

Gamla (lätta) TB 2.1 är ett trevligt graveldäck för grövre före. Mina är tyvärr slut sedan ett tag tillbaka och är lämnade till återvinningen. Gillade att sidoklackarna hjälpte till helt okej i lerigare spår för att hitta grepp.
jag har 3 st kvar, dock fick jag inte dem täta vid tubelessanvändning, kanske måste pröva igen då dem bara blir liggande på hyllan annars.. Kanske hade fel gucka..

När jag kikar på Rene Herse (RH) däcksutbud har de slicks i olika bredder, ett kraftigare dubbat mönster och ett med kraftigare dubbar med slät rullbana. Men jag saknar ett findubbat alternativ mindre dubbar med slät mitten.

Vet inte om rena slicks blir bra på grus? Minsta lerfläck så halkar man...

När jag kikar på grustävlingar ser jag aldrig att RH-däck används. Kanske beror det på ekonomiska intressen och sponsorer. Men är dessa bra och snabba borde de användas av "fri-fräsare" tänker jag.

https://www.renehersecycles.com/product-category/components/tires/700c/

När jag kikar på Rene Herse (RH) däcksutbud har de slicks i olika bredder, ett kraftigare dubbat mönster och ett med kraftigare dubbar med slät rullbana. Men jag saknar ett findubbat alternativ mindre dubbar med slät mitten.

Vet inte om rena slicks blir bra på grus? Minsta lerfläck så halkar man...

När jag kikar på grustävlingar ser jag aldrig att RH-däck används. Kanske beror det på ekonomiska intressen och sponsorer. Men är dessa bra och snabba borde de användas av "fri-fräsare" tänker jag.

https://www.renehersecycles.com/product-category/components/tires/700c/
Finns ju få tillverkare inom cykelindustrin som har skrivit så mycket som Jan Heine och René Herse för att förklara hur produktutveckling har sett ut.
Här är argumenten mot filetread samt åkarna med meriter.

Släpp sargen nu och hosta upp pengarna. 😉

Senast ändrad:
Finns ju få tillverkare inom cykelindustrin som har skrivit så mycket som Jan Heine och René Herse för att förklara hur produktutveckling har sett ut.
Här är argumenten mot filetread samt åkarna med meriter.

Släpp sargen nu och hosta upp pengarna. 😉

Tack. De verkar funka som tävlingsdäck också.

Sponsrade(?) cyklister som vinner/gör bra resultat på RH-däck brukar han skriva om i sin bloggavdelning, det senaste inlägget där tex:
"A huge congrats to Meaghan Hackinen, first woman across the line in the 2025 Silk Road Mountain Race, and 10th overall in a field stacked with the world’s fastest ultra racers. The Silk Road is arguably the hardest of the three ‘Mountain’ races, traversing the Himalayas of Kyrgyzstan on a challenging 1,954-kilometer (1,214-mile) course, climbing 28,000 meters (91,864 feet) in the process."
och
"Meaghan rode a Salsa Cutthroat with Rene Herse 29″ x 2.2″ Fleecer Ridge Endurance tires. She reported from the finish line: “3000 km on my Fleecer Ridge tires in Kyrgyzstan and no issues! Just added some air for the 200 km paved sections and removed it after — that’s it! That includes 1000 km from pre-race touring. I was actually thinking in reflection that I should have replaced some components before the race—since touring was tough on the bike—but, other than brake pads, I didn’t bring any spares to swap before the race kicked off.”
Det finns många fler, kolla själv

Varför inte det?

Det är klart att viktökningen var med tubelessmöjligheten att göra. Förr läckte det ur däcksidorna mest hela tiden på många modeller vad jag förstått, medan vanliga mtb-däck till exempel i princip tätar utan vätska i idag.

Jag älskar mina RH-däck, men täta lätt som tubeless gör de icke!😛

Jag inser att jag kanske hugger på ett uppenbart bete nu men känner att det är så mycket missförstånd kring hur däck fungerar i det här inlägget att det kräver ett svar, utan att jag egentligen har något intresse i att försvara just Caracal däcken specifikt.

Du har rätt i att de inte är de lättaste däcken bland 40mm graveldäck på marknaden. Det kan man ju i sig tycka är bra eller dåligt men om det är något som är enkelt att säga något verkligt faktabaserat om så är det ju att vikt generellt är otroligt överskattat inom cykling bortsett från rena hillclimb sammanhang om man vill cykla snabbt. Det kan man bevisa både teoretiskt men kan också ses i att nästa alla proffslag väljer aero-cyklar även i bergsetapper. Både aerodynamik och rullmotstånd är bra mycket viktigare för att komma snabbt fram. Att det är en go "känsla" med lätta hjul och däck osv kan man ju subjektivt tycka saker om men det är inte viktigt om man vill komma fram snabbt.

Du skriver sedan att vikten pekar på en tjock, stum och trög stomme vilket känns taget ur luften? Finns säkert viss korrelation mellan vikt och stumma däck men skulle säga att i den här kategorin/prisklassen av däck så är det knappast en sanning utom i extrema fall.

Om man ska kolla på vad som bevisligen är det som spelar någon roll för rullmotståndet för däck så är det framförallt gummiblandning och konstruktionen eller "följsamheten" av stommen på däcket vilket du delvis är inne på. Det har visats både i labbtester som BRR och även i verkligheten av t.ex. John Karrasch att mönstret på däck har väldigt liten betydelse för rullmotståndet oberoende av underlag. Även grovmönstrade däck som t.ex. RaceKings och andra MTB däck presterar bra i tester både i labbmiljö och på asfalt. Mönstret spelar ju dock såklart roll för grepp och andra viktiga aspekter att bedöma i ett däck.

Den av RH-följare ofta upprepade frasen att vissa däck presterar bra i test men sen är långsamma i "verkligheten" är också något som jag reagerar på. Om det är något som man också tydligt kan se genom att titta på vilka däck som presterar bra både i BRR labb-tester i och verkligheten när de testas med någorlunda vetenskapliga metoder som Chung-metoden är att det är väldigt hög korrelation mellan resultaten i labb och verkligheten. Det betyder inte att värdena är samma givetvis, men rangordningen består. Ett däck som har 10W i rullmotstånd i labb har garanterat högre utomhus men relationen mellan däck är nästan alltid liknande. Det finns inga, eller väldigt få, däck som presterar dåligt i labb och sen bra i verkligheten.

För att återgå till den ursprungliga kontexten så är det märkligt att kalla ett av marknaden uppenbart snabbaste grusdäck både i labbtest och i verkligheten för ett "punkasäkert pendlingsdäck" endast baserat på vikt och slät slitbana samtidigt som du ignorerar alla andra mätbara fakta som pekar på motsatsen?

Sammanfattningsvis: vikt säger lite om snabbhet när det gäller däck. Labbresultat säger mycket om snabbhet när det gäller däck. Grepp och "känsla" är något annat men det är inte vad som pratats om här.

EDIT: Lägger in ett diagram som referens för vad jag menar.
1756391332206.webp

1756391368907.webp

Senast ändrad:
Jag kör på 40mm varianten. Kan varmt rekommendera! Supersnabba och bra känsla. Inte det bästa greppet om man hamnar på lite lösare grus men det är en vettig kompromiss tycker jag. Bästa ”all-road” däcket jag testat hittills utan tvekan!
Tycker det verkar vara ett väldigt intressant däck, dock så är 45mm det som isf är relevant för mig.

Jag är nyfiken på om du mätt din verkliga däckbredd, tänker om dom är smalare, enligt spec eller bredare än vad dom anger.

Nu kanske du kör mest asfalt och snabbgrus med din cykel, men upplever du att dom är punkteringskänsliga eller klarar dom lite stryk?

Jag hade Tufo Thundero förut som hyllas av många men bytte ut dom efter flertalet punkteringar, har idag Pathfinder 47mm som efter hundratals mil och i många fall stygg terräng alltid hållit luften på rätt sida gummit ;)

Jag har skaffat de nya Zipp 303 Xplr SW-hjulen och funderar på vad man ska ha till dem. Är det de här som gäller eller är det någon som har något annat tips?

Jag kör på Zipp G40 Xplr-däck idag och är ute efter något i den stilen, men vill testa något nytt och orkar inte gå igenom hela internet för att hitta rätt. Det är en sån jävla djungel med grusdäck.

Jag har skaffat de nya Zipp 303 Xplr SW-hjulen och funderar på vad man ska ha till dem. Är det de här som gäller eller är det någon som har något annat tips?

Jag kör på Zipp G40 Xplr-däck idag och är ute efter något i den stilen, men vill testa något nytt och orkar inte gå igenom hela internet för att hitta rätt. Det är en sån jävla djungel med grusdäck.
Finns en lista där Zipp testat däck i samarbete med däcktillverkaren.

Jo, jag har sett den. Men vilka av de däcken ska man ha? Kan man inte göra som på lvg där alla bara kommit överens om att GP5000 är bäst?
Tror alla däck från Schwalbe som är bredare än 40mm är godkända så någon av deras senaste g-one pro modeller är nog bra val. Annars är ju Tufo som redan nämnts riktigt schyssta däck!

Tycker det verkar vara ett väldigt intressant däck, dock så är 45mm det som isf är relevant för mig.

Jag är nyfiken på om du mätt din verkliga däckbredd, tänker om dom är smalare, enligt spec eller bredare än vad dom anger.

Nu kanske du kör mest asfalt och snabbgrus med din cykel, men upplever du att dom är punkteringskänsliga eller klarar dom lite stryk?

Jag hade Tufo Thundero förut som hyllas av många men bytte ut dom efter flertalet punkteringar, har idag Pathfinder 47mm som efter hundratals mil och i många fall stygg terräng alltid hållit luften på rätt sida gummit ;)
På mina 25mm fälgar mäter dom 42mm så åt det stora hållet baserat på den enskilda datapunkten. Punka-anekdoter tycker jag alltid är lurigt eftersom det nog krävs större statiskt underlag än min erfarenhet för att säga något av värde men har hittills fått en punka under säsongen men det var en spik som jag tror skulle ha gått igenom det mesta och det var dessutom på landsväg så det säger inte mycket om hur dom håller på grus.

Du har rätt i att de inte är de lättaste däcken bland 40mm graveldäck på marknaden. Det kan man ju i sig tycka är bra eller dåligt men om det är något som är enkelt att säga något verkligt faktabaserat om så är det ju att vikt generellt är otroligt överskattat inom cykling bortsätta från rena hillclimb sammanhang om man vill cykla snabbt.
Som jag har skrivit här tidigare: det är inte vikten som sådan som är viktig(!) det är konsekvenserna av onödigt hög däckvikt som har betydelse
Ngnstans i en av alla artiklar om däck och rullmotstånd har jag läst ett inlägg från en erfaren däckskonstruktör som skrev att om man vill ha däck med lägsta möjliga rullmotstånd i verkligheten bör man välja max breda däck som får plats (detta var länge sedan så för fälgbromsade lvg-cyklar) med den lägsta vikten och anpassa trycket efter bredden, detta baserat på antagandet att de lättaste däcken även är däcken med smidigast stomme ("supple casing") vilket skulle vara det som gör störst skillnad i verkligheten. Detta trots att han hade tillgång till en rullmotståndstestartrumma typ som den BRR använder.

Ett däck som har 10W i rullmotstånd i labb har garanterat högre utomhus men relationen mellan däck är nästan alltid liknande.
Det där stämmer inte, särskilt inte med gravel-däck och inte enbart i verkligheten utan även i andra laboratorietest än de BRR gör
Läs tex tidningen Tours i april -25 publicerade test av 10 gravel-däck
I sammanställningen ser man det tydligt
rollwiderstand-auf-rauer-strasse-und-auf-schotter-gemessen-im-tour-labor-und-umgerechnet-auf-90-kilogramm-systemgewicht-und-30-km-h-kuerzere-balken-bedeuten-geringeren-rollwiderstand-bzw-leichteres-rollen-

Jmf tex Schwalbe G-One RS Pro med Continental Terra Speed Protection,
Pirelli Cinturato Gravel S med Vittoria Mexcal Gravel Endurance och
Continental Terra Adventure med Vittoria Terreno T50 Mixed Gravel
på hårt underlag och grus

Labbtester av rullmotståndet som enbart görs på onaturligt underlag säger lite om snabbhet när det gäller däck som i verkligheten används på annat underlag.

Tillbaka
Topp