Visa din Miyata!

Visa din Miyata!
Försöker pilla ihop ramen jag kom över från @vman i våras.

Försöker hitta ett mothåll för bromsvajerhöljet som passar..
Är det någon som har ett tips på vad man kan hitta en utan att bränna hela föräldrapenning?
// Emil Visa bilaga 791362
Mothållet ska sitta under muttern till styrlagret, men det har du säkert koll på. Finns nya från Dia Compe, säkerställ bara att du får rätt diameter.

Annars finns det sådana här som fästs i gaffelkronan.

Visa din Miyata!
Är det någon som har ett tips på vad man kan hitta en utan att bränna hela föräldrapenning?
Säg till om du inte hittar något. Om jag har ett sådant liggande som Peth nämner - kan hända men inte säker - så skickar jag det!

Visa din Miyata!
Mothållet ska sitta under muttern till styrlagret, men det har du säkert koll på. Finns nya från Dia Compe, säkerställ bara att du får rätt diameter.

Annars finns det sådana här som fästs i gaffelkronan.

Funkar specialized delen bra med eventuell framskärm? Eller är det bättre att försöka få tag i en Dia compe?

Visa din Miyata!
Det står sedan en tid tillbaka en olåst Miyata i ett cykelställ här i stan. Jag har bara cyklat förbi dagtid så det är möjligt att någon som jobbar vid denna arbetsplats ställer sin cykel där utan att låsa den men det känns osannolikt. Jag skulle vilja påstå att det inte är ett ställe folk normalt ställer cyklar över natten, utan det är bara om folk jobbar vid denna arbetsplats som det finns en anledning att ställa den där. Vad göra? Vad jag förstår så anser polisen inte att en cykel som står i ett cykelställ är övergiven, och att det inte är något för dem. Samtidigt vore det synd om någon onykter person ser den och tycker att den kan cykla en bit på den för att den sedan ska hamna i ån eller liknande. Jag ska någon kväll cykla förbi och kolla om den står kvar även efter arbetstid. Ska jag ta med den till polisen om den står kvar kvällar/helger eller vad kan man göra?

Visa din Miyata!
Min Miyata:

Visa bilaga 788685

Visa bilaga 788686
Visa bilaga 788687
Visa bilaga 788688
Visa bilaga 788690
Visa bilaga 788689
Visa bilaga 788691

Sadeln är en ny Selle Italia Turbo i retrostil. Av nån anledning, som jag inte riktigt kommer ihåg, hade jag tidigt bestämt mig för att den skulle vara kritvit. Blev väl fräsigt, men såhär i efterhand tycks det mig som att den lika gärna kunde ha varit svart?
Härlig hoj! Originalsadeln var i röd mocka så när det begav sig såg man ut som en brunstig babian i röven när det regnade...

Visa din Miyata!
1000005124.webp

Dagens Miyata-spotting. Måste nästan höra till någon här?

Visa din Miyata!
Visa bilaga 791725
Dagens Miyata-spotting. Måste nästan höra till någon här?
@yewn?

Det står sedan en tid tillbaka en olåst Miyata i ett cykelställ här i stan. Jag har bara cyklat förbi dagtid så det är möjligt att någon som jobbar vid denna arbetsplats ställer sin cykel där utan att låsa den men det känns osannolikt. Jag skulle vilja påstå att det inte är ett ställe folk normalt ställer cyklar över natten, utan det är bara om folk jobbar vid denna arbetsplats som det finns en anledning att ställa den där. Vad göra? Vad jag förstår så anser polisen inte att en cykel som står i ett cykelställ är övergiven, och att det inte är något för dem. Samtidigt vore det synd om någon onykter person ser den och tycker att den kan cykla en bit på den för att den sedan ska hamna i ån eller liknande. Jag ska någon kväll cykla förbi och kolla om den står kvar även efter arbetstid. Ska jag ta med den till polisen om den står kvar kvällar/helger eller vad kan man göra?
Jag minns inte exakt formulering, men det är något i stil med att om cykeln är uppenbart övergiven och utan värde så ska den inte lämnas till polisen.

Edit:
IMG_8182.webp

Senast ändrad:
Visa din Miyata!
Hörde jag res derelicta?
jag vill ju såklart inte norpa någons Miyata men samtidigt vore det som sagt tråkigt om den hamnar i ån, eller någon annanstans där den inte har att göra för att någon mindre vetande tycker att en olåst cykel inte har något värde. Nåväl, första steget är att kolla om den står kvar under helgen - då vet jag relativt säkert att det inte är någon som cyklar till jobbet och ställer den olåst dagtid där den är parkerad. Funderar på om man kan låsa fast den och efterlysa ev. ägare någonstans. Har dock inga sociala medier...

Visa din Miyata!
jag vill ju såklart inte norpa någons Miyata men samtidigt vore det som sagt tråkigt om den hamnar i ån, eller någon annanstans där den inte har att göra för att någon mindre vetande tycker att en olåst cykel inte har något värde. Nåväl, första steget är att kolla om den står kvar under helgen - då vet jag relativt säkert att det inte är någon som cyklar till jobbet och ställer den olåst dagtid där den är parkerad. Funderar på om man kan låsa fast den och efterlysa ev. ägare någonstans. Har dock inga sociala medier...
Har hört om folk som låser och lämnar en lapp där det står typ ”hör av dig om det är din cykel”. Det är väl egenmäktigt förfarande eller något snarare än ren stöld. Oklart vad som är minst illa.

Oklart hur ägaren ska bevisa sitt ägande också. En dyr fixed gear (som det gällde då) har man ju alltid gamla bilder på. Men sin gamla Miyata kanske inte vanligt folk har bilder på som kan visa att de ägt den.

Visa din Miyata!
...
För övrigt beställde jag nog resten av sakerna som behövs för att få cykeln rullande idag. Återstår att se vilken liten pryl jag glömde när paketet dyker upp.

Inser att jag precis insåg vad det var för liten pryl jag glömde beställa...

Visa din Miyata!

Säg till om du inte hittar något. Om jag har ett sådant liggande som Peth nämner - kan hända men inte säker - så skickar jag det!
Om inte

Jag har en ny från Dia-Compe some jag inser inte kommer passa utan att jag byter styrlager, vill du ha den?
dia-compe-cable-hanger-avant.jpg

Behöver däremot själv en sån man fäster på gaffeln, någon i stockholm som råkar ha en över?
41HjSUigrFL._AC_SL1000_.jpg

Visa din Miyata!
Om inte

Jag har en ny från Dia-Compe some jag inser inte kommer passa utan att jag byter styrlager, vill du ha den?
dia-compe-cable-hanger-avant.jpg

Behöver däremot själv en sån man fäster på gaffeln, någon i stockholm som råkar ha en över?
41HjSUigrFL._AC_SL1000_.jpg
Har en sådan liggandes, men inte i Sthlm. Den från Specialized jag länkar till ovan är dock bättre då den sitter bättre fast i gaffelkronan och inte kan vrida sig.

Visa din Miyata!
Pelagoracket monterat på QCn nu. Dålig belysning så fotot får vänta.

På tal om belysning, det kom ett paket:
IMG_0288.webp

Aldrig monterat dynamobelysning tidigare utan levt med batteri, men när framhjulet från lwb ändå gav mig möjligheten så kunde jag inte låta bli.

Det kan eventuellt också vara så att jag råkade lägga en liten beställning från Carradice igår. Fortsättning följer.

Visa din Miyata!
Har en sådan liggandes, men inte i Sthlm. Den från Specialized jag länkar till ovan är dock bättre då den sitter bättre fast i gaffelkronan och inte kan vrida sig.
Tack ändå! Drar iväg till tcm imorgon och köper den från specialized då, men först så det sprayas!

1000003703.webp

1000003705.webp

Jag är försktigt optimistisk till att Biltemas Red 351 är hyfsat nära! The big reveal kommer imorgon när färgen härdat

1000003706.webp

Visa din Miyata!

jag var med om en liknande grej för en massa år sen, en fin cykel som var olåst flera dar i sträck och då skrev jag en (såklart påhittad) skitarg lapp och satte på cykeln med en historia om att jag var en rehabiliterad föredetta cykeltjuv som gjorde mitt bästa för att inte trilla dit igen, och att jag sett den fina olåsta cykeln där i flera dagar och haft ångest och ilska och återfallstankar och förlorat sömn på grund av ägarens jävla sätt att lockas sådär! skrev att det finns en massa nyktra cykletjuvar runt om i stan och att det inte går att veta vem som sliter med sin bakgrund, det kan vara en kollega en släkting en nära vän det synns inte utanpå, och att cykelägarens beteende är helt förjävligt och osolidariskt haha. jaja hoppas ägaren tyckte det var kul.

Visa din Miyata!
Hej på er! Jag har tagit mig an att bygga ihop en gammal Miyata 1000 cyclocross, men saknar tyvärr en framgaffel. Har sökt runt på eBay och andra hemsidor efter framgafflar med fäste för cantilevers (700c) men allt är antingen slutsålt eller svindyrt. Det är inte så att någon har en sittandes i sin garderob någonstans som man kan få köpa för en peng? :) Ramen är grön, men andra färger går bra också :)

Bilagor

• att.maVz4frcTd00Z6eeL97P0xJnPniMJoainMdF0GxkCng.webp
    att.maVz4frcTd00Z6eeL97P0xJnPniMJoainMdF0GxkCng.webp
    408.1 KB · Besök: 80
Visa din Miyata!
One hundred -jakten pågår!

Här var en till salu, men tycker ni gaffeln ser krockad ut? Det är som att jag har för mig att den hade längre ”språng”?

Visa bilaga 792129
Svårt att säga, kan vara bilden som luras en aning, har några liknande foton på min 610 som gjorde mig osäker så jag mätte upp min gaffel exakt och den skiljer sig inte en mm från spec. Bra val av cykel du letar efter, cyklade ganska mycket på en likadan ett tag i tidernas begynnelse och den gick perfekt trots den var några nummer för liten, ramflex, styrning och allt annat satt klockrent på den mixedramen :)

Visa din Miyata!
Fin hösttur med LWB Jr idag för att känna in tusingens cockpit ordentligt innan jag byter nuvarande styre mot Peth:s rando-132:a.

Tusingen invid en ”grav markerad av sten/block” enl. Riksantikvarieämbetets Fornsök:
IMG_8195.webp

Den välkända bommen stod öppen idag:
IMG_8199.webp

Nyponsoppa och slapp i höstsolen:
IMG_8201.webp

Jr. sprängde femmilagränsen. Mycket trevligt, även om sista milen var ganska spretig. Han såg inte ut att lida något vidare, men jag kan inte låta bli att undra hur hans dom över mig i framtiden kommer att lyda.

På sluttampen stannade vi och tog en glass på godis-Meckat. Tio minuters observationer av de som gick ut och in där med flak med läsk och energidryck, stockar med snus och godis och chips i drivor styrkte mig i mitt tyvärr ganska osympatiska äckel. Det finns värre saker som man kan utsätta (sig själv och) sina barn för än att trampa the good Jesus ur sig på grusvägar i höstsolen.

Uppdatering på 132:an följer. Jag är mycket hoppfull.

Visa din Miyata!
Inte cyklat mtb på flera år, men fick idag feeling och kom på den briljanta idéen att rasta Sportrunnern på en mtb-bana:
Kände mig rejält rostig och kom fram till att min cykel inte riktigt beter sig som en modern xc-cykel. Men framåt kommer man och det är ju rätt kul att vara underbiked. Dock kändes det som att jag skulle flyga över styret och krascha sönder större delen av tiden så jag kommer nog inte göra om det här testet nån gång snart😂

Tillbaka
Topp