Stål!

• Trådstartare Trådstartare evo
  • Start datum Start datum
Stål!
Har börjat hitta fram till "final form" av denna nu. Fästet för reglaget är improviserat i väntan på att Berthouds variant ska komma tillbaka, men blev bättre än väntat så kanske får förbli så här. Kommer bli ett par väskor från Acorn också (och några silvriga styrpluggar), sen är vi redo att korsa Taklamakan (eller närmsta grusplan).
Visa bilaga 791647
Visa bilaga 791648
Snyggt!! Vad är det för kabelhöljen?

Stål!
Linolja rekommenderas nog endast av Riksantikvarieämbetet, just för att det är antikt. Det finns bättre alternativ på närmaste OKQ8 eller Biltema.
Riksantikvarieämbetet rekommenderar att inte använda linolja, dels för att rostskyddet är litet och dels för att oljan är svår att avlägsna efter att den oxiderats. Olika mönjefärger baserade på linolja för utvändiga järnkonstruktioner som skall målas är något helt annat och kan fungera bra.

Stål!
Jag använder smörjfett som rostskydd invändigt för att det går att avlägsna relativt lätt och upprepa behandlingen, svårt att säga hur bra det funkar som rostskydd men saker som är inkletade med fett eller olja brukar inte rosta så jag kör på det.

Stål!
Någon rekommendation gällande "frame saver"? Jag har för mig jag använde linolja senast. Är det fortfarande Happykorrekt?
Nej. Dels är det inget bra rostskydd av järn (om du inte sänker en glödande ram i oljan) dels torkar det ”aldrig” och fortsätter droppa i veckor efter behandlingen.
Använd ett vaxbaserad medel, Dinitrol, Tectyl mfl.

Stål!
Visa bilaga 791411
Ögonblicksbild från livet som stålcyklist
IMG_4811.webp🎉

Stål!
Kan det vara något sånt Göran Kropp tog till Everest?
Lite info om Görans crescent:

Cykeln ja. Är man lite cykelintresserad kan det vara värt att notera att cykeln var en mer eller mindre standardutrustad helstel mountainbike från Crescent. Ramen var lackad som varumärkets top of the line-modell Ultima. Men när jag i skrivande stund, 25 år senare, ringer Lars Svalin, produktchef på Cycleurope som levererade Görans Crescent, berättar han att ramen faktiskt var en omlackad Crescent Oden. Den hade dubbelreducerade rör i stället för trippelreducerade eftersom de förstnämnda ansågs vara något robustare. Sadelstolpen var en standardstolpe, även om Göran var lång och satt högt. De 28-ekrade hjulen med Mavic-fälgar byttes ut till 36-ekrade Campahjul.

Senast ändrad:
Stål!
Riksantikvarieämbetet rekommenderar att inte använda linolja, dels för att rostskyddet är litet och dels för att oljan är svår att avlägsna efter att den oxiderats. Olika mönjefärger baserade på linolja för utvändiga järnkonstruktioner som skall målas är något helt annat och kan fungera bra.

Jag avslutade nyligen ett litet linoljeäventyr och kan avslöja att det inte var så lyckat.

Jag strippade och oljade in en tyvärr ganska fin stålram för att jag ville att den skulle bli lika snygg som mina två titanramar (första misstaget). Gjorde allt rätt (om det nu finns ett bra sätt) med ett tunt lager kokt linolja (ca ett par matskedar till hela ramen) och typ tre veckors härdning/torktid innan jag skruvade ihop cykeln.

Efter två månader var oljan fortfarande mjukseg, drog till sig massor av smuts och hade dessutom börjat nötas bort med ytrost som följd... Det enda positiva med experimentet var väl att det visade sig vara ganska lätt att avlägsna med t-röd, lacknafta, svett och slipning.

Å andra sidan... att preppa, grunda, våtslipa, lacka, våtslipa, lacka och klarlacka ramen visade sig vara ett ännu svårare projekt så nu tänker jag aldrig mer strippa en ram.

Stål!
Fick en cykel idag, en Motiv Triad. Motiv var den nordamerikanska varuhuskedjan Costcos egna märke har jag förstått. Hur cykeln har hamnat här kan man undra. Har det funnits någon återförsäljare i Sverige eller har den följt med som flyttgods?
B88E2638-AE0D-49CB-8C2C-7FAACDBB9906.webp

355D19C5-2FCE-4440-AAE3-F9607EBDC705.webp
24C4F94E-B018-4570-B47A-6FD450FB0E48.webp
E02EEC86-12BD-41EC-9354-722FC93104EA.webp
E4D12B7C-195A-49F2-9DE3-7EC734D52DBD.webp
9AF31C59-16E4-4065-B524-C941E8103A2F.webp

I alla fall, ramen är av Tange Prestige, Shimano 105 drivlina och storleken är ca 53cm, perfekt för mig som är 170cm lång. Prestige är helt skapliga rör eller? Återstår att se om cykeln går att rädda

Stål!
Fick en cykel idag, en Motiv Triad. Motiv var den nordamerikanska varuhuskedjan Costcos egna märke har jag förstått. Hur cykeln har hamnat här kan man undra. Har det funnits någon återförsäljare i Sverige eller har den följt med som flyttgods?
Visa bilaga 794632
Visa bilaga 794636Visa bilaga 794635Visa bilaga 794634Visa bilaga 794633Visa bilaga 794637
I alla fall, ramen är av Tange Prestige, Shimano 105 drivlina och storleken är ca 53cm, perfekt för mig som är 170cm lång. Prestige är helt skapliga rör eller? Återstår att se om cykeln går att rädda
Grattis till fyndet, riktigt bra rör på den och gruppsetet skäms inte heller för sig.

Stål!
Visa bilaga 794632
Visa bilaga 794636Visa bilaga 794635Visa bilaga 794634Visa bilaga 794633Visa bilaga 794637
Riktigt fina rör. Så tunt gods som 0,4 mm på tunnaste stället, så var rädd om den.

Stål!
Jag kände mig inte hoppfull när jag hämtade Motiv:en igår. Efter många år övergiven utomhus var cykeln i sorgligt skick. Den var på god väg att förvandlas till ett eget ekosystem där alla textila bitar kunde klassificeras som biohazard. Jag förväntade mig att allt skulle ha rostat ihop till en solid klump och oroade mig för att få loss vevlager och sadelstolpe.

Jag började riva och komponenterna släppte utan problem. Bra anodisering på Shimanos komponenter från den här tiden, det mesta ser faktist riktigt skapligt ut. Även vevarmarna lossnade med lite värme och våld. För att få loss drivsida vevlagerskål fick jag som vanligt spänna upp lagerskålen i skruvstädet och använda ramen som hävarm. Det var inget större drama, den släppte så fint så. Näst på tur stod sadelstolpen. Jag spände upp sadelstolpen i skruvstädet för att använda ramen som hävarm. Nu märkte man verkligen av det goa flexet som dom här tunna rören ger, man får vara försiktig. Efter några lätta tryck på styrröret började tamejfan sadelstolpen ge med sig och jag kunde dra ut även den.

Vevlagerhylsan och sadelröret ser bra ut, ingen allvarlig rost alls mirakulöst nog:
A9F7EAA8-FC72-437B-B244-842C253B6ABC.webp

21915995-1C64-406B-B5F9-24CD8EA803A0.webp

Men lackeringen är i miserabelt skick:
A8E01264-26DB-4A64-8B88-18D663804612.webp

B75823EB-ECC8-4861-A152-E24ED0068592.webp
2B5C7064-8526-40AB-A1E7-BB1114782FB9.webp

Fortfarande inte bra, men bättre efter våtslip och Autosol:

33E6BFE3-4C07-4F27-BF77-EB487EF1FE72.webp

74FE95AC-2F96-47B8-BB4D-3FB4F6089E83.webp

AA2065BA-7872-4E17-AA50-C84CE0332273.webp
8F05B2BF-AF51-4A60-A816-89328A163C8D.webp

D117CB1E-D5B6-459E-84CA-8602834AFD1F.webp
839C5AE7-07E6-4501-B95D-FF414AB53A24.webp
2EDA6FC2-0C18-4BD9-8FC0-EE3EF779FAEB.webp

Blå skyddsplast fortfarande kvar på kedjestagsskyddet:
A62C2E50-6A81-4A89-902E-51290C947095.webp

Jag hittade ett personnummer inristat i ramen med årtal 25. Jag gjorde en sökning och otroligt nog är grabben fortfarande vid liv, 100 bast. Måste jag nu döpa cykeln till Per-Åke efter honom?

Ramen väger 1602g och framgaffeln 694g.

Men med andra ord ser framtiden ljus ut för den här cykeln. Byggplanerna är inte spikade, men jag vet att det här är en cykel jag använda och då vill jag ha fler växlar än 2x6.

Det enklaste och ett cleant alternativ är nog att behålla drivlinan, men montera moderna hjul och köra 11-delat på friktion med original ramväxelspakar. Ramväxlar inte så kul så det alternativet skippar jag nog.

Just nu lutar det mot att det blir full Shimano 105 2x11 på cykeln, men det kan förändras.

Omlack eller inte är också en fråga, gillar inte att lackera, men den här ramen är typ förtjänt av ny lack

Stål!
Håller med Dan om lacken: Jag har slipat ner och lackat om två ramar, men det är ett vansinnigt slitsamt jobb. Inte riktigt värt det, om man inte gillar enformiga och gnetiga sysslor.

Om du ändå ska lacka om - unna dig åtminstone att lämna in på blästring.

Stål!
Om du ändå ska lacka om - unna dig åtminstone att lämna in på blästring.
Det är sant, med muffarna och alla skråmor blir det jobbigt att preppa den för lack utan blästring.
Jag hade inte gett mig på att lacka om ramen.
Putsa upp och polera så gott det går hade jag nöjt mig med.
Det är roligare att cykla än att slipa gammal lack, putsa och polera som du säger kan vara smart så får man ordning på cykeln snabbare.
Om du väljer att putsa och polera, så går det nog att hitta nagellack i hyfsat lika kulör kanske även lackstift till repor och skrap.
Bättringslacka vara ett bra alternativ. Det är ju solid lack och vanliga kulörer så man borde kunna få till ett bra resultat med enkla medel. Får nog bli så till att börja med

Stål!
Otroligt! Jag skickade iväg ett sms till hundraåriga Per-Åke på ålderdomshemmet, vars personnummer satt inristat på ramen, på ren vinst och förlust. Inom några minuter hade jag fått svar. Han hade köpt cykeln ny(?) av en cykelhandlare i Tumba och kört 8 Vätternrundor på den.

Jag har inte rett ut när Per-Åke sålde cykeln. Jag frågade och fick svaret: ”När Håkan och Lunkan var arbetskompisar Vet inte tiden men Lunkan ägnade sej åt annat”

Får kanske ringa till denna trevliga herre nån gång och se om man kan reda ut något mer. Väldigt kul att få lite historik på en så här pass gammal cykel

Stål!
Det är synd att lacka om den här, då försvinner ju original etiketter osv.
På en sån sällsynt ram vill man ha kvar allt som det är!
Dekalerna är i dåligt skick och Tange Prestige klibban är på god väg att ramla av. Om jag ska bättringsmåla ramen på ställena som är dåliga ryker nog därför alla dekaler också. Men det kanske inte är världens synd eftersom Motiv inte är ett känt märke. Det är väl Prestige dekalen som är tråkig att förlora

Stål!
Dekalerna är i dåligt skick och Tange Prestige klibban är på god väg att ramla av. Om jag ska bättringsmåla ramen på ställena som är dåliga ryker nog därför alla dekaler också. Men det kanske inte är världens synd eftersom Motiv inte är ett känt märke. Det är väl Prestige dekalen som är tråkig att förlora
Samma text i alla fall.

Stål!
Du har säkert koll men jag hade kört 2*9 eller 2*8. Om du ändå kör friktion gissar jag att du inte planerar försöka vinna något lopp med cykeln. Då är 9-delat med lite större spann i kassetten toppen. Tål stryk och billigt i inköp.
Jag funderade på friktion, men det känns lite halvbökigt på en racer och jag är ingen fantast av ramväxlar. Det blir nog brifters ändå. 2x8 eller 2x9 är egentligen helt dugligt för mig, men då börjar man ju komma in på ganska gamla delar. Att gå loss på moderna komponenter känns vettigast och då blir det nog 11-delat. Shimano 105 brukar det finnas bra deals på från AliExpress till exempel

Stål!
Det enklaste och ett cleant alternativ är nog att behålla drivlinan, men montera moderna hjul och köra 11-delat på friktion med original ramväxelspakar. Ramväxlar inte så kul så det alternativet skippar jag nog.

Jag funderade på friktion, men det känns lite halvbökigt på en racer och jag är ingen fantast av ramväxlar. Det blir nog brifters ändå. 2x8 eller 2x9 är egentligen helt dugligt för mig, men då börjar man ju komma in på ganska gamla delar. Att gå loss på moderna komponenter känns vettigast och då blir det nog 11-delat. Shimano 105 brukar det finnas bra deals på från AliExpress till exempel

Aha, misstolkade dig :) trodde du skulle byta ut reglagen mot bar-end-reglage. Men brifters är nice! 👍

Stål!
Ball hoj, vill du inte slipa och lacka hade jag köpt någon form av ironfallout för bilvård och svättat av, då får du bort mycket ytrost/flygrost sen lantingen klarlack på hela eller dutta på skadade ställen.

Jag håller med andra om att loggorna är bra karaktär trotts dåligt skick. Dutta lite lim bakom de som håller på att ramla av och duscha lite klarlack? Skön Patina!

Stål!
Skaffa moderna hjul, tiodelad kassett, ställ högerspaken i friktion och kanske spänn ut bakramen så är det bara att åka. Att köra 11-delat tillför inget egentligen på en sån cykel, bara dyrare. Kör bara det alternativet på min enda kolfiberracer. Alternativt letar du upp reglage till Shimano 105 5700 och behåller resten av drivlinan.

Stål!
Gruppsetkompabilitet är ett intressant ämne. Shift ratio för Shimano landsväg ska ju vara detsamma ända upp till 10-delat som @Nickson nämnde. Att köra 10-delat med den 6-delade Shimano 105 1050 drivlinan som suttit på cykeln bör alltså gå med rätt växelreglage.

Och behändigt nog tillverkar Sensah 10-delade reglage med rätt shift ratio:
D8C2F862-A7D2-4D17-A6C7-7D985B7181EC.webp

Om man är riktigt snål och känner sig lite vågad ska det här vara en kombination som åtminstone funkar i teorin, praktiken är förstås en annan sak. Själv vet jag inte om jag är så vågad

Stål!
Kan förövrigt nämna att jag har samma drivlina på min Champion träningsracer. Ena dottern gillade inte spakarna på diagonalröret så ett par 5700 reglage monterades dit istället, kassetten är en 10-delad Tiagra 11-28.

Stål!
Gruppsetkompabilitet är ett intressant ämne. Shift ratio för Shimano landsväg ska ju vara detsamma ända upp till 10-delat som @Nickson nämnde. Att köra 10-delat med den 6-delade Shimano 105 1050 drivlinan som suttit på cykeln bör alltså gå med rätt växelreglage.

Och behändigt nog tillverkar Sensah 10-delade reglage med rätt shift ratio:
Visa bilaga 795050
Om man är riktigt snål och känner sig lite vågad ska det här vara en kombination som åtminstone funkar i teorin, praktiken är förstås en annan sak. Själv vet jag inte om jag är så vågad
Ligger annars ett par 8-delade Claris-reglage på K&S. De funkar i ur och skur på fruns pendlare.

Stål!
Kan förövrigt nämna att jag har samma drivlina på min Champion träningsracer. Ena dottern gillade inte spakarna på diagonalröret så ett par 5700 reglage monterades dit istället, kassetten är en 10-delad Tiagra 11-28.
Kul kombo och intressant att du fått det att funka. Lirar vevpartiet bra med den tunnare 11-delade kedjan?

Edit: Ska givetvis stå 10-delat, inte 11-delat

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp