Jag kände mig inte hoppfull när jag hämtade Motiv:en igår. Efter många år övergiven utomhus var cykeln i sorgligt skick. Den var på god väg att förvandlas till ett eget ekosystem där alla textila bitar kunde klassificeras som biohazard. Jag förväntade mig att allt skulle ha rostat ihop till en solid klump och oroade mig för att få loss vevlager och sadelstolpe.
Jag började riva och komponenterna släppte utan problem. Bra anodisering på Shimanos komponenter från den här tiden, det mesta ser faktist riktigt skapligt ut. Även vevarmarna lossnade med lite värme och våld. För att få loss drivsida vevlagerskål fick jag som vanligt spänna upp lagerskålen i skruvstädet och använda ramen som hävarm. Det var inget större drama, den släppte så fint så. Näst på tur stod sadelstolpen. Jag spände upp sadelstolpen i skruvstädet för att använda ramen som hävarm. Nu märkte man verkligen av det goa flexet som dom här tunna rören ger, man får vara försiktig. Efter några lätta tryck på styrröret började tamejfan sadelstolpen ge med sig och jag kunde dra ut även den.
Vevlagerhylsan och sadelröret ser bra ut, ingen allvarlig rost alls mirakulöst nog:
Men lackeringen är i miserabelt skick:
Fortfarande inte bra, men bättre efter våtslip och Autosol:
Blå skyddsplast fortfarande kvar på kedjestagsskyddet:
Jag hittade ett personnummer inristat i ramen med årtal 25. Jag gjorde en sökning och otroligt nog är grabben fortfarande vid liv, 100 bast. Måste jag nu döpa cykeln till Per-Åke efter honom?
Ramen väger 1602g och framgaffeln 694g.
Men med andra ord ser framtiden ljus ut för den här cykeln. Byggplanerna är inte spikade, men jag vet att det här är en cykel jag använda och då vill jag ha fler växlar än 2x6.
Det enklaste och ett cleant alternativ är nog att behålla drivlinan, men montera moderna hjul och köra 11-delat på friktion med original ramväxelspakar. Ramväxlar inte så kul så det alternativet skippar jag nog.
Just nu lutar det mot att det blir full Shimano 105 2x11 på cykeln, men det kan förändras.
Omlack eller inte är också en fråga, gillar inte att lackera, men den här ramen är typ förtjänt av ny lack