Den officiella Canyon-tråden

Sådär. Har äntligen lyckats övertala hustrun om att jag verkligen behöver en ny spectral mullet så jag tänkte försöka få iväg en beställning fort som attan innan hon ändrar sig... ;-)

Nån som har en rabattkod eller liknande och kan tänka sig att dela med sig? Vi kan ta det i PM.
Skickat i pm

La precis en beställning på en Canyon Spectral Mullet...😍 Har kört min nuvarande stighoj i nästan fem säsonger och brukar snitta på runt 250 timmar/säsong så det var jag väl värd.

Lite svettigt bara. Som av en händelse började dom rea den här modellen idag(!) så när jag klickade på min storlek och ett av färgalternativen var den redan slut. Beräknad leverans i februari! Men som tur var fanns den andra färgen kvar så då behövde jag inte fundera på det åtminstone. Tyckte ändå den var snyggast.

Efter det senaste YT-debaclet körde jag betalning på faktura (Klarna) men sen vågar jag ju inte slappna av innan jag fått besked om att cykeln faktiskt är på väg. Blir några jobbiga dagar framöver.

Meh. Ser nu att ordern håller på att plockas och att beräknat leveransdatum är 25 aug - 5 sept. Det lite jobbiga är att jag och sonen drar till Järvsö den 5 sept så rent teoretiskt skulle jag kunna få hem cykeln samma dag som vi åker upp... Lite halvjobbigt att hinna montera och ställa in allt innan vi drar. Man hade ju gärna hunnit montera i lugn och ro och dessutom köra några varv i hemmaspåret innan man ger sig ut för Kristin och Itzy Bitzy... I värsta fall får jag väl köra med nuvarande hoj men då kan jag ge mig f-n på att jag kommer spräcka ramen eller nåt innan jag hunnit sälja den. Finns ju en lag om sånt.

Det är inte mycket montering som behöver göras, klart du ska köra nya hojen om det går.
Hur mycket är det som behöver monteras på Canyons cyklar egentligen? Är det bara styre och hjul typ? Sen tänkte jag nog framförallt på inställning och finjustering av dämpare fram & bak. Å konvertera till tubeless mm. Ska man ställa in alla smådetaljer precis som man vill ha det brukar det ju ta lite tid ändå. Man vill ju gärna prova och testa sig fram (iaf jag).

Men kommer den hem innan vi åker upp lär jag nog ta den i vilket fall. Svårt att låta bli... 😉

Meh. Ser nu att ordern håller på att plockas och att beräknat leveransdatum är 25 aug - 5 sept. Det lite jobbiga är att jag och sonen drar till Järvsö den 5 sept så rent teoretiskt skulle jag kunna få hem cykeln samma dag som vi åker upp... Lite halvjobbigt att hinna montera och ställa in allt innan vi drar. Man hade ju gärna hunnit montera i lugn och ro och dessutom köra några varv i hemmaspåret innan man ger sig ut för Kristin och Itzy Bitzy... I värsta fall får jag väl köra med nuvarande hoj men då kan jag ge mig f-n på att jag kommer spräcka ramen eller nåt innan jag hunnit sälja den. Finns ju en lag om sånt.
Altså nu är det ju Canyon-tråden det här. Vi vet ju vilka det är som spricker 😅

Äh, kör slut på den gamla! Tänk på nojjan att dra första repan på nya cykeln, det bäddar inte för avslappnad cykling 😁

Hur mycket är det som behöver monteras på Canyons cyklar egentligen? Är det bara styre och hjul typ? Sen tänkte jag nog framförallt på inställning och finjustering av dämpare fram & bak. Å konvertera till tubeless mm. Ska man ställa in alla smådetaljer precis som man vill ha det brukar det ju ta lite tid ändå. Man vill ju gärna prova och testa sig fram (iaf jag).

Men kommer den hem innan vi åker upp lär jag nog ta den i vilket fall. Svårt att låta bli... 😉

Ungefär så. Men det är ju ungefär samma som jag gör varje gång jag åker till Järvsö. Jag byter till park-däck (där jag behöver hälla över vätskan och spola av gamla däcket, så lite mer jobb), tar bort framhjulet och vrider styret 90 grad. Dessutom brukar sonen höja sin gaffel 10 mm inför varandra park-helg. Sen är park bra för att ställa i dämpningen, sonen brukar vrida några klicks här och där.

Vi får ser när vi åker till Järvsö igen. Sonen vill åka nästa helg för att en kompis åker, men väderprognosen är inte särskilt bra just nu,

Montering är mycket enkel, justerar gör du i Järvsö 😃

Läst mycket skit om Canyons support senaste tiden. Kanske kraftigt överdrivet då de flesta nöjda inte skriver av sig...

Är oavsett intresserad av en Spectral i aluminium men har två funderingar.

Föredrar färgsättning på äldre Gula modellen, är den nyaste ramen bättre än den tidigare eller är det likvärdigt?

Hur upplevs Spectral på långsamma tekniska stigar? Förstår att den är kapabel när man cyklar liftburet men hemmastigarna är inte så snabba.

Har även tittat på Cannondale Habit LT2, Orbea Occam och Mondraker Raze som kanske är bättre hemma.
Fortsätter på min frågeställning.

2023-2024 ramen av spectral kontra nuvarande? Någon som sitter på info vad som skiljer bortsett från flipchip och Rockshox istället för Fox.

18 tusen för utgående modellen i min size känns svårslaget. Missta jag något?

Fortsätter på min frågeställning.

2023-2024 ramen av spectral kontra nuvarande? Någon som sitter på info vad som skiljer bortsett från flipchip och Rockshox istället för Fox.

18 tusen för utgående modellen i min size känns svårslaget. Missta jag något?
Svinbra deal

Visst borde det vara 2022-2024 kontra nuvarande?
Jag läste när de senaste modellerna kom att de hade minskat styvheten i baktriangeln något. De minskade fjädringsvägen så det var väl en anpassning till det. Men samtidigt så ökade totalvikten med ca 1 kg per motsvarande modell i programmet, jag vet inte vad den viktökningen skulle ha berott på.

Visst borde det vara 2022-2024 kontra nuvarande?
Jag läste när de senaste modellerna kom att de hade minskat styvheten i baktriangeln något. De minskade fjädringsvägen så det var väl en anpassning till det. Men samtidigt så ökade totalvikten med ca 1 kg per motsvarande modell i programmet, jag vet inte vad den viktökningen skulle ha berott på.
Ja det stämmer nog, förra generation ser lite mer "ruff" ut med synliga svetsar. Nuvarande mer raffinerad, förfinad.

Både Spectral AL 5 (15.8kg) och 6 (15.46kg) som säljs nu har lägre speccad vikt än den gula AL 6 i outleten (16.36kg). Dock skiljer enbart 93g på ramens vikt (3147g vs 3240g).

Köpt min första Canyon nyligen, några generella tips? Brukar man behöva efterdra skruvar eller är de ok byggda från fabrik? Spara kartongen för ev reklamation eller brukar det lösa sig mha de lokala LBS som samarbetar med Canyon?

Tack.

Kom ner från ett åk på Vallåsen med löst bakhjul på min nya Spectral - borde ha kollat dom viktigaste skruvarna först - rekommenderas!
Köpt min första Canyon nyligen, några generella tips? Brukar man behöva efterdra skruvar eller är de ok byggda från fabrik? Spara kartongen för ev reklamation eller brukar det lösa sig mha de lokala LBS som samarbetar med Canyon?

Tack.

Liten uppdatering för den som är intresserad 😆

Jag avbeställde min Endurance Allroad, tröttnade på att vänta, och köpte en Orbea Terra H40 istället. Fick hem den på 4 dar, Allroaden skulle komma början/mitten av oktober preliminärt.

Meddelade Canyon något specifikt område att koncentrera dig på?
IMG_2267.webp

Tillbaka
Topp