Visa dina Gains! Styrketräning för cyklister

Fick inviga 65kg hantlarna idag.
Visserligen bara i rodd, men skojj ändå!

Njä, enarmsrodd så det blev lite mer isolerat och lättare med stretch

Marklyft kommer ge ett konstigt svar.
130kg? Brukar supersetta marklyft och skivstångsrodd med samma vikt, och jag kan frivända ungefär samma.
Men fått mig ett fint hjärnspöke efter diskbråcken 😂🤷‍♂️

Pratar vi om övningen på bilden nedan? En bekant som är mycket stark (290 kg i marklyft) klarar bara ett fåtal repetioner med 65 kg. Det är grymt tungt. .

1759864708518.webp

Är man, 45 år, 80 kg och vältränad (men har rimligen ganska mycket förbättringspotential på styrkan). Kör 4x5 på 75 kg idag, och är ute efter en ”repetitionsvikt” då jag haft en del problem med diskbråck (och permanent ihoptryckta diskar) och har bättre erfarenheter av repetitioner strax under engångsmax än att maxa på övningar som belastar ryggen.

Någon med erfarenhet som kan ge en fingervisning?
Jag skulle nog kunna kunna lägga på lite mer, men vill skynda långsamt för att vara helt trygg i att vikten inte ger några problem. Och sen är jag kanske inte heller superstark i bålen…

För just marklyft är, som jag förstår det, rätt teknik extra viktigt. Engångsmax skulle jag undvika.

Pass 8 enligt Stronglift.
Mark börjar sätta sig. Kunde köra 5x5 på 80 med bra kontroll. 100 innan jul känns inte onåbart.
Knäböj känns inte lika kontrollerat.Tycker jag faller fram väl mycket. Blir ett påslag i ryggslutet när jag ska vända upp.Körde med mer spread på knäna idag och det känns bättre. Håller mig kvar på 60 (5x5) till tekniken sitter bättre.

Militär stående på 40 kg går att höja.

Körde höfter till de brann.

Mark börjar sätta sig. Kunde köra 5x5 på 80 med bra kontroll. 100 innan jul känns inte onåbart.
Knäböj känns inte lika kontrollerat.Tycker jag faller fram väl mycket. Blir ett påslag i ryggslutet när jag ska vända upp.Körde med mer spread på knäna idag och det känns bättre. Håller mig kvar på 60 (5x5) till tekniken sitter bättre.

Jag ökade rätt bra i knäböj när jag började köra low bar och väldigt bred stance (googla Starting Strength/Rippetoe + squats), blir ju kortare hävstång mellan stång och höft ju längre ner på ryggen du har stången. Tyvärr funkade det inte i längden för mina orörliga/oroterbara sabbade axlar, så nu är jag tillbaks på high bar och jag blir trött av det med.

Addendum: såhär

IMG_1310.webp

Addendum 2: med low bar kunde jag med nöd och näppe köra femmor på 100kg, high bar är kämpigt redan vid 80. Vi snackar alltså inga monstervikter i sammanhanget, men diffen är rätt stor.

Senast ändrad:
Har kommit igång med gymmet mer nu denna höst, har skyndat långsamt och nu börjar det svara bra och den initiala tok-träningsvärken har passerat. Märks att jag tappar mer mellan säsongerna och jag får träna mer för att komma till det som var uppvärmning när jag var som starkast. Dålig jämförelse absolut. Men att reppa dubbla kroppsvikt i mark känns lagom och behöver inte pusha mycket mer än så. (Det var x3 förut)
Närmar mig kroppsvikt i split squats också. Kör med stång för extra bål- & balansträning. Ska få in mer rutin och köra 3-4 ggr/v så får vi se hur det går.

Jag ökade rätt bra i knäböj när jag började köra low bar och väldigt bred stance (googla Starting Strength/Rippetoe + squats), blir ju kortare hävstång mellan stång och höft ju längre ner på ryggen du har stången. Tyvärr funkade det inte i längden för mina orörliga/oroterbara sabbade axlar, så nu är jag tillbaks på high bar och jag blir trött av det med.

Addendum: såhär

Visa bilaga 797968

Addendum 2: med low bar kunde jag med nöd och näppe köra femmor på 100kg, high bar är kämpigt redan vid 80. Vi snackar alltså inga monstervikter i sammanhanget, men diffen är rätt stor.
Jag kör med stången nerrullad en bit i alla fall. Det är när jag laddar på med sätet för uppstigningen det känns som jag tappar lite hållning. Återtar den på väg upp.

Ska köra mer ryggresningar för att klara hållningen. Sedan sitter ju hållningen även i att du har flex i höfter och vrister.

Jag kör med stången nerrullad en bit i alla fall. Det är när jag laddar på med sätet för uppstigningen det känns som jag tappar lite hållning. Återtar den på väg upp.

Ska köra mer ryggresningar för att klara hållningen. Sedan sitter ju hållningen även i att du har flex i höfter och vrister.
Knäskydd i neopren (placebo-?) hjälpte mig rätt bra med hållningen när jag tyckte det började kännas vingligt.

Hade en kille i racket bredvid som körd så jäkla snygga djupa squats. Gick ner och satte sig på hälarna med 100+ på. Med två kraschade knän känns det avlägset.

Hade en kille i racket bredvid som körd så jäkla snygga djupa squats. Gick ner och satte sig på hälarna med 100+ på. Med två kraschade knän känns det avlägset.
Börja med bara stången, och gör djupa, dina knän och höfter kommer tacka dig efter två månader.
Att lyfta tungt och bara "kort", är dumt, och ger inte funktionell styrka.
Kör även enbens-squats, samt stången framför.

Att bara lägga ett par tunna viktskivor under hälen gör mycket för stabilitet. Eller lyftarskor då.
Men jag märker också att knän svajar en del så försöker lägga in lite sidosteg med kettlebell.
Ska kika på vad korsbandsrehab förespråkar, det om något borde vara bra för knästabilitet?

Det låter som att du kanske brytböjer lite. Undvik det. https://www.styrkelabbet.se/undvik-brytboj/

Det heter knäböj. För tunga vikter blir instabilt.

Det låter som att du kanske brytböjer lite. Undvik det. https://www.styrkelabbet.se/undvik-brytboj/
Bra läsning. Kan vara så. Jag har korsbandsplastik i ena knät. 7 skruvar och en titanplatta i fotleden samt trasat brosk med benmärgsödem i andra knät. Jag ska nöta teknik och har rörlighet i höfter men knäna svullnar om bara så med egen kropp om jag ska köra på max djup. Skulle vilja hitta balanspunkt som ger mer upprätt position på ryggen. Mer av sätta mig ner.

Tempoböj, lååångsamt ner och aktivt tänka på vart under fötterna trycket hamnar.
Du kommer antigen känna att du hamnar för långt fram och inte har något tryck alls på hälarna.
Filma också gärna så du ser när/om du tappar ryggen/hållningen

Sen framförallt. Var inte rädd att hålla tillbaka på hur djupt du går. Ifall du bara klarar av 2/3 av fulldjup? Börja där. Det är okej. Det är bättre att börja grunt och köra böj samtidigt som man tränar på sin rörlighet än att låta bli
Låt inte något onyanserat "ass to the grass" klossmongo på internet säga något annat

Bra läsning. Kan vara så. Jag har korsbandsplastik i ena knät. 7 skruvar och en titanplatta i fotleden samt trasat brosk med benmärgsödem i andra knät. Jag ska nöta teknik och har rörlighet i höfter men knäna svullnar om bara så med egen kropp om jag ska köra på max djup. Skulle vilja hitta balanspunkt som ger mer upprätt position på ryggen. Mer av sätta mig ner.
Jag inbillar mig att mer upprätt (high bar eller frontböj) lägger mindre press på höften/sätet/hamstrings, således mer på de andra lederna, typ knäna. Men så är jag å andra sidan vare sig någon hejare på vare sig fysik eller biologi.

Testade Hyrox på lunchen idag. Trodde jag skulle dö, men det var lugnare än en vanlig lunchwod (crossfit).

På söndag blir det eventuellt ett maxtest i böj för att se var jag står. Beror lite på om jag har dagen eller ej.

Rörlighet och knäkontroll är på långsikt mycket viktigare än att lyfta tungt. Att ha platta/vikter under hälarna, är ett symtom att man inte är funktionellt rörlig, och ska jobba på det först.

När man kör knäböj är det viktigt att ta det lugnt och kontrollerat ned(excentriskt), gå djupt, ha ett distinkt vändläge. Upp kan man däremot vara explosiv, om man vill träna på det.

SISU och flera svenska idrottsförbund har sidor för axel- och knäkontroll.
Ökad rörlighet får man när man kontrakterar/spänner muskeln i ändläget, för sin rörlighet. Stretching funkar inte.

Rörlighet och knäkontroll är på långsikt mycket viktigare än att lyfta tungt. Att ha platta/vikter under hälarna, är ett symtom att man inte är funktionellt rörlig, och ska jobba på det först.

Med det resonemanget så blir även lyftarskor problematiskt iom dom har 15-25mm klack.

Jag ser inga problem med det, och anser inte att det är något man ska "jobba på det först".
Speciellt inte ifall man kör tyngdlyftning eller föredrar highbar.

Jag har kört en hel del tunga böj i mina dagar och kan ge varningens finger om knäna, alla har inte knän som håller för det så ta det lugnt med vikterna.

High eller Lowbar beror vad som passar men en djup highbar är betydligt sexigare 😁

Här kommer mina träningspass som kombineras med cykelpass. Varje pass inleds med 10 min uppvärmning i någon konditionsmaski.

Pass – Ben & Core
Knäböj – 4×6–8
Benpress – 4×10–12
Utfall framåt – 3×8/ben
Lårcurl maskin – 3×10–12
Benspark framsida lår – 3×12–15
Hip thrust – 3×8–10
Plankan med drag i kabel – 3×12/arm
Russian twist med vikt – 3×20 totalt

Pass – Bröst & Triceps
Bänkpress – 4×6–8
Lutande hantelpress – 4×8–10
Dips – 3×8–12
Hantelflyes – 3×12
Triceps pushdown – 4×12–15
Overhead triceps extension – 3×10–12
Armhävningar utfallande set – 2×max reps

Pass – Rygg & Biceps
Pull-ups eller latsdrag – 4×6–10
Skivstångsrodd – 4×8–10
Enarms hantelrodd – 3×8/arm
Face pulls – 3×12–15
Bicepscurl med skivstång – 4×10–12
Hammercurl – 3×10
Omvända curls underhand grip – 2×12

Pass – Axlar & Core
Militärpress – 4×6–8
Sidolyft – 4×12–15
Frontlyft – 3×12
Omvända flyes – 3×12–15
Arnoldpress – 3×8–10
Sidoplanka – 3×30 sek/sida
Pallof press – 3×12/sida
Plankrotationer – 3×12/sida

/David

Jag ser inga problem med det, och anser inte att det är något man ska "jobba på det först".
Speciellt inte ifall man kör tyngdlyftning eller föredrar highbar.
Tävlar man i styrkelyft, så har alla tyngdlyftarskor, detta för ökad stabilitet och rörlighet. Det är även mer vanligt att motionärer på gym kör knäböj/styrkelyft med tyngdlyftarskor. Som motionär duger det bra i strumpläst eller tunna skor, absolut inte mjuka löparskor. Dock är de som tävlar i styrkelyft mer rörliga än de flesta, så de behöver inte högklack/kil eller underlägg, utan det är _stabiliteten_ med skorna som är det viktiga.

Problemet med dagens livsstil är att vi får minskad rörlighet i fotled, höft, bröstryggen samt stela vader. Det är så klart upp till var och en om man försöker träna bort det eller inte. Alla bör dock göra rörlighetsövningar, för att minska skaderisken.

Det viktiga är att göra djupa knäböj med _bra_ teknik, och saknar man rörlighet är tyngdlyftarskor eller platta bra(ett måste). Med _mindre_ vikt är det även enklare att få till _bra_ teknik, samtidigt som man utmanar sin rörlighet.

Tävlar man i styrkelyft, så har alla tyngdlyftarskor, detta för ökad stabilitet och rörlighet. Det är även mer vanligt att motionärer på gym kör knäböj/styrkelyft med tyngdlyftarskor. Som motionär duger det bra i strumpläst eller tunna skor, absolut inte mjuka löparskor. Dock är de som tävlar i styrkelyft mer rörliga än de flesta, så de behöver inte högklack/kil eller underlägg, utan det är _stabiliteten_ med skorna som är det viktiga.

Problemet med dagens livsstil är att vi får minskad rörlighet i fotled, höft, bröstryggen samt stela vader. Det är så klart upp till var och en om man försöker träna bort det eller inte. Alla bör dock göra rörlighetsövningar, för att minska skaderisken.

Det viktiga är att göra djupa knäböj med _bra_ teknik, och saknar man rörlighet är tyngdlyftarskor eller platta bra(ett måste). Med _mindre_ vikt är det även enklare att få till _bra_ teknik, samtidigt som man utmanar sin rörlighet.

Styrkelyft är inte tyngdlyftning.
Du pratar om två olika sporter.

Styrkelyftare kör väldigt ofta lowbar och platta skor.

Tyngdlyftning. Med klack.
IMG_5894.webp

Styrkelyft. Low bar. Utan klack.
IMG_5895.webp

High eller Lowbar beror vad som passar men en djup highbar är betydligt sexigare 😁

Highbar och traditionell mark 😍🥰

Visa bilaga 798133

Visa bilaga 798134

Och, vilket bilderna visar, ganska olika långt ner. (Syftar inte på att det ena skulle vara "bättre" eller "sämre", bara olika).

Senast ändrad:
Och, vilket bilderna visar, ganska olika långt ner. (Syftar inte på att det en skulle vara "bättre" eller "sämre", bara olika).
Jo, det är ju som två olika sporter. Så kommer se annorlunda ut.

Tyngdlyftning vill du ju bara in så djupt som möjligt för att lyfta stången kortast möjliga distans

Styrkelyft vill du bara komma under parallellt.
Vilket i tyngdlyftning skulle klassas som power och inte squat (clean/snatch)
IMG_5898.webp

Och samma utförare med olika tekniker
IMG_5897.webp

Jo, det är ju som två olika sporter. Så kommer se annorlunda ut.

Tyngdlyftning vill du ju bara in så djupt som möjligt för att lyfta stången kortast möjliga distans

Styrkelyft vill du bara komma under parallellt.
Vilket i tyngdlyftning skulle klassas som power och inte squat (clean/snatch)

Och samma utförare med olika tekniker
Visa bilaga 798136
Jävla go nackhylla han måste ha för att bekvämt lägga upp 140 kg utan att med hjälp av smalt grepp pressa ihop skulderbladen 🙂

Visa bilaga 798133

Visa bilaga 798134

Tycker styrkelyftarna ser helt sjukt ut med armarna med sina lowbar. Den här tjejen böjer bra med vikt men gillar inte hur det ser ut men hon är inte den enda.

Bilagor

• IMG_1021.webp
    IMG_1021.webp
    67.1 KB · Besök: 65
Senast ändrad:
Tycker styrkelyftarna ser helt sjukt ut med armarna med sina lowbar. Den här tjejen böjer bra men gillar inte hur det ser ut men hon är inte den enda.
Det ser jätteläskigt ut, och jag har sett flera filmer där benen i underarmen gått av under en böj, väldigt obehagligt 🥲

Jävla go nackhylla han måste ha för att bekvämt lägga upp 140 kg utan att med hjälp av smalt grepp pressa ihop skulderbladen 🙂
det är väl en bit under 50% av hans max, så det går nog fint ändå 😂

När man kör knäböj är det viktigt att ta det lugnt och kontrollerat ned(excentriskt), gå djupt, ha ett distinkt vändläge. Upp kan man däremot vara explosiv, om man vill träna på det.

SISU och flera svenska idrottsförbund har sidor för axel- och knäkontroll.
Ökad rörlighet får man när man kontrakterar/spänner muskeln i ändläget, för sin rörlighet. Stretching funkar inte.
Vad betyder distinkt vändläge? Var man vänder är ju per definition aldrig otydligt. Menar du att man ska ha ett konsekvent vändläge? Undrar för jag kör en del squats.

Ok, missade, trodde frågan var om just knäböj, inte ryck o stöt.
Frågan var väl snarare det du började veva om att man behövde jobba på sin rörlighet först, ifall man behövde upphöjda hälar
Att ha platta/vikter under hälarna, är ett symtom att man inte är funktionellt rörlig, och ska jobba på det först.
Och jag ville poängtera att det är extremt vanligt med lyftarskor, som gör exakt samma sak som en tunn viktskiva. Så man behöver inte oroa sig.

Nja, kraftkarlarna på TV har jag sett i tossor.

Fjärdebrunn! Har själv tinnitus och diskbråcksbekymmer efter att ha kört för tungt med fel teknik. - Mitt eget fel helt enkelt, och prestationsdjäveln på högeraxeln! Du har ingen bra och kunnig spotter som kan sparka ditt knäböj åt rätt håll?

Fråga: Om ni skulle köra två pass marklyft per vecka där ett skulle ha fokus på tungt och få reps (3-5/set) och det andra lite lättare och fler reps (10/set). Hur hade ni lagt upp det då? Tänker främst på hur många procent av max man ska sikta på I högreps-passet? Men även hur många set/pass? Luddig fråga, säkert, men om det behövs något förtydligande så går det att ordna 😁
Det är lite klurigt det där med procent beroende på hur van lyftare man är men testa mellan 60-80% av ditt 1RM max. Om jag skulle köra 2 pass i veckan hade jag sett till att få in minst 10 set marklyft/vecka. Exempel dag 1 5x5 reps alternativ 5-5-3-3-3 reps (öka vikt allt eftersom). Dag 2 5x10 reps. Pass dag 2 kan i början vara mer kring 60% av 1RM. Känner du att volymen känns hanterbar och du kan lyfta med bra form. Öka procenten.

Sänkte vikten tills böjen kunde
Fjärdebrunn! Har själv tinnitus och diskbråcksbekymmer efter att ha kört för tungt med fel teknik. - Mitt eget fel helt enkelt, och prestationsdjäveln på högeraxeln! Du har ingen bra och kunnig spotter som kan sparka ditt knäböj åt rätt håll?
Jag har sänkt vikten för böj ca 20% och kör numera till min bottenpunkt. Skruvar i knä och fotled avgör var den hamnar men jag kör en bra bit ner. Tycker med detta att jag får tydligt förbättrad teknik med rakare rygg. En liten böjning kommer precis vid brytpunkten (90g vändningen). Stannar på den löjligt låga vikten tids jag har nött bort den.

Vid tillfälle ska jag fråga omen pt-timme för böj och mark tänkte jag. Detta innan jag får för mig att lasta på.

Ryggen hoppade till med kramppåslag när jag rundade av med plankan i olika varianter ikväll. Lyckades häva krampen men man slår av direkt…

En kul(?) knäböjsövning, som inte belastar ryggen vidare är, att helt enkelt fatta två hantlar med litet vikt. Börja stående på en rätt mjuk matta, lagom brett mellan fötterna. Sänk så långsamt genom knäböj och oknölad rygg, hantlarna till mattan, och så upp igen. Ha inte för tung vikt, utan en som man klarar 4 x 15 rep.

En kul(?) knäböjsövning, som inte belastar ryggen vidare är, att helt enkelt fatta två hantlar med litet vikt. Börja stående på en rätt mjuk matta, lagom brett mellan fötterna. Sänk så långsamt genom knäböj och oknölad rygg, hantlarna till mattan, och så upp igen. Ha inte för tung vikt, utan en som man klarar 4 x 15 rep.
Har kört mycket så.
Hantel i både goblet och sumo position. Det är mycket bra för positionen och ryggen. Via tex pauser tex halvvägs ökas belastningen avsevärt. Så även om övre vändpunkten hålls 3/4-dels väg upp.

Nu med gymkort har jag velat komma igång med traditionell böj igen. Det var inte den som knäckte ryggen nu utan plankan med lite gymnastik efter 5 set mark.

Ba' tänkte på de'... Och det är en lös tanke, om mina bekymmer bottnar i att jag använder skolstång, med mindre diameter. Nämligen blir ju då vikten samlad på mindre yta.

Ja, den är bra. Men jag får inte upp armbågarna som det ser ut på bild, hihi!
Tillägg: Man kan göra den ett steg till, genom att i hyggligt flyt göra en axelpress. Därefter sänka ner till axlarna för ett nytt knäböj. "Raketen" har jag döpt det till. - Kanske närmar sig tyngdlyftning.

Senast ändrad:
Alien-styrka.
Jag tror hantelrodd är min starkaste "gren" på gymmet och jag kör på 40 kg. 😂
Jag har lyft ganska mycket och ganska länge 🤓.
Men jag är nog mer nöjd över att jag kan få ihop någon sorts kombo nu iaf?
Gjorde 3x10 på 120 och sen en singel på 150 i bänken fredag.
Lördag cyklade jag 9mil grus utan att det kändes så jättejobbigt.
Men räknar med att jag kommer få gå ner i styrka ifall jag vill bli snabb på cykeln 😂

Tillbaka
Topp