Tips om budgetprylar på Lidl

Vad tror ni om det digitala skjutmåttet nästa vecka?
50:-, är det ens lönt att köpa?
Ingen aning
En annan sak som kan vara intressant nästa vecka är denna
CMDNFODREN0VGNkZGMkQ0MDNFN0EzM0Q0NjBENTU5NTE2M0YzRjZELnBuZw.png

129:- verkar vara billigt, men effekten (20W) är nog i högsta laget för åtminstone läderskor

<REDIGERAT>
@SuperApe var snabbare i #4.591

Ingen aning
En annan sak som kan vara intressant nästa vecka är denna
CMDNFODREN0VGNkZGMkQ0MDNFN0EzM0Q0NjBENTU5NTE2M0YzRjZELnBuZw.png

129:- är billigt, men effekten (20W) är nog i högsta laget för åtminstone läderskor
Känns som rätt tid inför vinterns löppass.

Funkar de?
Håller de ?
Finns det mer prisvärda?

Om just dessa vet jag inget.

Jag har dock ett par som funkar på samma sätt. De funkar bra. Mina är på 10 W styck och känns ganska varma, så lite som @HåkanC säger kan 20W kanske vara i överkant om det är per block. Om det är totalt är det nog ok.

Mina är på 10 W styck och känns ganska varma, så lite som @HåkanC säger kan 20W kanske vara i överkant om det är per block. Om det är totalt är det nog ok.
Det verkar vara totalt och märkeffekt, den verkliga är oftast lägre.
Men det vet man inte utan att mäta.
För sportskor i syntet är väl iofs hög effekt inte samma nackdel som det kan vara med läderskor, och för att slippa brassa på hela natten/onödigt många timmar borde man kunna använda en timer.

Det verkar vara totalt och märkeffekt, den verkliga är oftast lägre.
Men det vet man inte utan att mäta.
För sportskor i syntet är väl iofs hög effekt inte samma nackdel som det kan vara med läderskor, och för att slippa brassa på hela natten/onödigt många timmar borde man kunna använda en timer.
Det står att de är programmerbara, 3-6-9 timmar därefter auto-av.

i veckan säljs två braatthagrejor jag varit nöjd med från lidl.

dels dremelkopian för exempelvis renovering av kassetter, dels deras trådlösa limpistol, som värmer från start med 500 watt, så man slipper vänta tre evigheter på att limmet skall smälta.

jag har två stycken, den ena för smältlim, den andra för polyeten. den är guld när man skall laga skador i skidbelag...
.
IMG_2822.webp
IMG_2823.webp

den kostar ju som de tre 18650-celler som den innehåller, så ingen big deal:)

min erfarenhet av li-ionbatterier är att de tål lagring 5-10 år utan nämnvärda problem. såvitt ingen strömtjuv är inblandad, är väl bäst att tillägga;)

vissa verktyg man skaffar sig tenderar användas mer än man kunnat förutse. tycker dremel hör till dem. en riktig problemlösare.

i veckan säljs två braatthagrejor jag varit nöjd med från lidl.

dels dremelkopian för exempelvis renovering av kassetter, dels deras trådlösa limpistol, som värmer från start med 500 watt, så man slipper vänta tre evigheter på att limmet skall smälta.

jag har två stycken, den ena för smältlim, den andra för polyeten. den är guld när man skall laga skador i skidbelag...
.
Visa bilaga 805848Visa bilaga 805849
Använder du vanlig belag-stång när du lagar skidor med limpistolen?

Vore skönt att slippa rök och sot som det blir när man tänder eld på dem.

Tjena!

Jag har den från Lidl, den är lite klen men duger till enklare jobb. Men en stor nackdel är laddaren, det står USB-C, men det är bara kontakten så man måste använda laddaren som följer med. Den krämar på 12v (stoppa inte den i en telefon). Ingen annan laddare fungerar.
Jag lyckades tappa bort min och det går inte få tag på en ny. Var nära att slänga skiten efter några månader men då hittade jag laddaren på helt fel ställe.

Använder du vanlig belag-stång när du lagar skidor med limpistolen?

Vore skönt att slippa rök och sot som det blir när man tänder eld på dem.
vanlig belagstång som brukar säljas tilll konsument är smalare, och polyetenplasten så mjuk att den slits bort på mindre än en säsong.

så man köper in stift med bättre polyetenkvalitet och rätt tjocklek 11 mm. de är i princip lite svåra att få tag i, men tyska ebay och amazon kan ha. annars kaffekassan i vilken skidverkstad som helst. jag kör alltid med transparent, oavsett färg på belaget.

det fäster bättre om man får plasten i skadan på skidan att svettas en aning, med hjälp av en värmepistol.

efter service sätter jag en liten etikett under skidspetsen med månad och år. det är annars hopplöst hålla reda på familjens alla skidor.

Tjena!

Jag har den från Lidl, den är lite klen men duger till enklare jobb. Men en stor nackdel är laddaren, det står USB-C, men det är bara kontakten så man måste använda laddaren som följer med. Den krämar på 12v (stoppa inte den i en telefon). Ingen annan laddare fungerar.
Jag lyckades tappa bort min och det går inte få tag på en ny. Var nära att slänga skiten efter några månader men då hittade jag laddaren på helt fel ställe.
håller med om att lidl-dremeln dels kunde vara starkare, dels kunde ha varvtalselektronik så den matade på gentemot det motstånd den möter. en enkel maskin, som ändå som du säger duger när inte utmaningen är för stor. till att renovera kassetter är den helt ok. och priset inte att klaga på.

jag har äldre modellen med 12 volts plugg på laddarens kabel. nederst på bild, med hårdmetallstiften jag kör på kassetter. det är väl klokt sätta en röd tejp på den nyare modellens sladd så den inte hamnar i fel apparat?

vill man ha en biffigare rakslip säljer lidl ibland maskinen i mitten. storknar inte i första taget. jag kör min på makitabatterier via adapter. en favorit.

en annan användbar maskin för inre slipning låskistor och liknande är en fingerslip. har den överst på bilden. ersätter också en vanlig fil. använder den dock inte så ofta, det blir om det inte råder trängsel gärna vinkelslipen istället.
.
IMG_2824.webp

Tjena!

En stor fördel (de enda?) med Lidls är ju att den är batteridriven. Det underlättar en hel del på den typen av maskin tycker jag.
Vet inte om BTs är så mycket starkare.
Jag köpte Lidls just för batteridriften, har en Dremel med sladd och ibland är den jobbig.

Så vill man ha enkel så rekommenderar jag Lidls.

har sedan hedenhös en äkta dremel med sladd. den har liknande effekt som biltemamaskinen och känns något kraftigare än den från lidl. ändå är det nästan alltid lidlmaskinen som får förtroendet.

förstås är det bekvämare slippa tänka på att leta upp ett uttag och kanske en förlängningssladd.

men vid smågöra som det här handlar om är ett större aber att dragrörelser från sladden stör åtkomst och precision.

Hej.. Dremel 8000!! mvh borano20
ja ett klassiskt och kraftfullt val. men också kraftigt dyra för vad du får. och i likhet med den billiga lidl-varianten upplever jag dem som lite väl tunga för pennfattning.

för kraftiga jobb kör jag själv gärna med den kompromisslösa rakslipen ovan, den kostar måttligt och är njutningsfull att jobba med. äger också en sladdburen metabo rakslip på kring 700 watt. båda ställer dremlarna i fullständig skugga.

vill man ned i storlek har dremel erbjudit sin 3,7 lite, men enligt samstämmiga recensioner alltför svag. en ny variant är 7,4an 8150, tycker den verkar lovande.

sen finns ju kaninhålet worx 20 volt.
.
IMG_2827.webp

Tjena!

What?!!! Jag har returnerat en och har nu en till som inte laddar. Har såklart laddat i vanlig USB-c och trodde det var urkassa batterikretsar i apparaterna. Tack för tipset!!! För övrigt en fantastisk liten maskin till småpyssel. Liten och smidig så barn kan hantera den och blixtsnabb uppstart.

vill man ned i storlek har dremel erbjudit sin 3,7 lite, men enligt samstämmiga recensioner alltför svag.
Det kan jag verkligen hålla med om! Hade en sån, den åkte i elektronikåtervinningen. Inte värd sitt pris. Eller något pris alls, faktiskt.
Nu kör jag med en sladdbunden Dremel av någon modell.

Men en stor nackdel är laddaren, det står USB-C, men det är bara kontakten så man måste använda laddaren som följer med. Den krämar på 12v (stoppa inte den i en telefon). Ingen annan laddare fungerar.
What?!!! Jag har returnerat en och har nu en till som inte laddar. Har såklart laddat i vanlig USB-c och trodde det var urkassa batterikretsar i apparaterna. Tack för tipset!!!
Att använda USB-kontakter för andra spänningar/strömmar än de specade för USB är ofattbart klantigt! Borde inte EUs USB-C reglering kunna användas för att vi konsumenter skall slippa sådant?

What?!!! Jag har returnerat en och har nu en till som inte laddar. Har såklart laddat i vanlig USB-c och trodde det var urkassa batterikretsar i apparaterna. Tack för tipset!!! För övrigt en fantastisk liten maskin till småpyssel. Liten och smidig så barn kan hantera den och blixtsnabb uppstart.
Jag gjorde samma med Lidls-cykellampa. Den vägrade ladda tills jag hittade en laddare som levererade rätt mängd juice. Min usb-hub som laddar allt annat funkade inte.

12V över USB-C är absolut inget konstigt. Jag laddar ofta mobilen från laptopladdaren och den kan ge 100W om det behövs (20V, 5A).

Däremot behöver inte alla USB-C laddare ge så mycket. Att ladda laptopen med vanlig mobilladdare går typiskt inte alls. Alltså inte ens jättelångsamt som man möjligen skulle kunna tro.

håller med om att lidl-dremeln dels kunde vara starkare, dels kunde ha varvtalselektronik så den matade på gentemot det motstånd den möter. en enkel maskin, som ändå som du säger duger när inte utmaningen är för stor. till att renovera kassetter är den helt ok. och priset inte att klaga på.

jag har äldre modellen med 12 volts plugg på laddarens kabel. nederst på bild, med hårdmetallstiften jag kör på kassetter. det är väl klokt sätta en röd tejp på den nyare modellens sladd så den inte hamnar i fel apparat?

vill man ha en biffigare rakslip säljer lidl ibland maskinen i mitten. storknar inte i första taget. jag kör min på makitabatterier via adapter. en favorit.

en annan användbar maskin för inre slipning låskistor och liknande är en fingerslip. har den överst på bilden. ersätter också en vanlig fil. använder den dock inte så ofta, det blir om det inte råder trängsel gärna vinkelslipen istället.
.
Visa bilaga 805871
Wait, what! Är det med adapter på Parkside/Makita?!

Wait, what! Är det med adapter på Parkside/Makita?!
typ den här. det finns minst ett par olika parksidefästen, men den här är till grejorna som säljs nu, och kallas 20v. det är samma spänning som i 18v makita, bara omdöpt. enligt principen mer är mer:)

skönt slippa ytterligare ett batterisystem. kör makitabatterier t ex på några äldre bosch häcksaxar vars batterikapacitet och letargiska laddare lämnar en del att önska. använder makitabatterier även till metabo cas, och iofs tvärtom till vissa extra strömhungriga makitamaskiner.
.

12V över USB-C är absolut inget konstigt. Jag laddar ofta mobilen från laptopladdaren och den kan ge 100W om det behövs (20V, 5A).

Däremot behöver inte alla USB-C laddare ge så mycket. Att ladda laptopen med vanlig mobilladdare går typiskt inte alls. Alltså inte ens jättelångsamt som man möjligen skulle kunna tro.
Fast det är skillnad på laddare som ger det enligt någon standard där apparaten ber om det och en dum laddare som matar det per default. Det sista kan bli obekvämt.

Laptopladdaren lämnar nog inte mer än 5V den heller förrän handskakning mellan enheterna skett.

Det går också utmärkt att ladda en laptop med mobilens laddare, förutsatt att även den lämnar 20V och följer USB-PD.

Tjena!

Köpte en idag, det följde bara med en enkel USB A - USB C sladd, men ingen laddare. Det verkar man antas ha hemma numera.

Tjena!

det här är ju ett scoop om det stämmer. förekommer det alltså adaptrar med usb-uttag som ger mer än 5 V utan att det kollas med apparaten innan? jag trodde att en inte behövde oroa sig för sånt med usb.

det var inte bara så att apparaten kräver en kraftigare laddare än vad du hade/visste fanns?

Jag köpte mina för 3-4 år sedan, och redan då var det bara en USB-C kabel som följde med. Anslöt till min vanliga mobilladdare och det funkade utan problem.

Tillbaka
Topp